Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:50

Ik vind het ook jammer dat het landelijk niet hetzelfde geselecteerd wordt. Sterker nog de selectie verschilt zelfs per kring.
Ook stelt de selectie soms niets voor omdat er dan bv 8 aan de selectie criterea voldoen en er 7 door mogen naar regio.

Dit scenario zou mijn voorkeur hebben:
2 selectiewedstrijden waarvan je er 1 mee moet doen.
Iedereen met meer dan 60% mogen door naar finale (tevens kringkampioenschap)
Beste ruiters (aantal afhankelijk hoeveel er mogen worden afgevaardigd naar regio) mogen door naar regio (mits 60% gehaald).
Op regiokamp. 2 proeven rijden, beste mogen door naar middag finale.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:27

Het maakt toch niet zoveel uit hoe er geselecteerd word ? Hoe je het doet degene met de hoogste scores blijven over. Ik denk dat zoals jij het zou willen er bij ons in Groningen toch iedere keer dezelfde ruiters en amazones aan de start zouden komen en op de regio kampioenschappen er in verschillende klasses maar 1 of 2 aan de start zouden komen. Ook niet echt leuk

EllyC

Re: Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:37

Aan de andere kant als je nog geen winst kan rijden, heb je dan iets te zoeken op kampioenschappen?
Dan ben je blij dat je door bent na de selecties. O ja, maar iedere deelnemer is door........

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 09:30

Nog even terugkomen als TS, Het gaat mij dus niet om het feit dat we niet geselecteerd worden, dat is het probleem niet (we rijden er regelmatig bij) maar de hoeveelheid aan selecties die daar aan vooraf gaan en de onmogelijkste dagen en tijden (weekend sinterklaas) je met 2 kinderen moet komen opdraven omdat het selectie is. Daarbij rijden ze dressuur en springen en heb ik dan deze winter minstens 12 selecties waardoor er geen ruimte meer overblijft om een leuke wedstrijd te rijden.

Dan zou ik idd liever een regiokampioenschap rijden, en dan maar minder die er door mogen of idd een selectiesysteem waarin je kunt doorgeven wat je hoogste score was deze maand (zoiets als de subli cub, daarin kun je je hoogste scores noteren online) en een minimum aan percentage.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:53

pebbels75 schreef:
je met 2 kinderen moet komen opdraven omdat het selectie is.

Niemand die jou verplicht om selecties te rijden!
Ook dit is simpelweg een kwestie van de voor- en nadelen afwegen en ergens voor kiezen. Zoals al gezegd, je kunt in de provincies met veel starters niet 1 kampioenschap doen, dan heb je een hele dag nodig per rubriek.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:01

Tuurlijk verplicht mij niemand wat maar heel simpel, zou ik in zuid holland wonen dan zou ik het hele seizoen de leuke wedstrijden kunnen rijden die mij of ons het beste uitkomen en daarna leuk met de kinderen de regiokampioenschappen rijden om te kijken hoe we in de selectie ervoor staan.
Nu moet ik voor de zelfde informatie 4 wedstrijden rijden om me te mogen selecteren en dan nog op t kampioenschap (omdat er te veel mensen zijn) 2 dagen me door 4 jury's buffelen om zondag's het kampioenschap te mogen rijden, snapje je

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:03

Je hoeft geen selecties te rijden. Je kan ze rijden als je kans wilt maken om door te gaan naar de kampioenschappen.. Maar het hoeft niet. Je kan ook de leukere, grotere wedstrijden opzoeken... Het is maar net welke keuze je zelf maakt.

Ik vind het wel een goed systeem van de selecties. Ik moet er niet aandenken dat hier in Gelderland hetzelfde gebeurd als in Groningen. Heel snel en vroeg van te voren inschrijven en dan maar hopen dat je erbij zit.. Want dat gaat dan gebeuren.. Dan is selecties rijden toch een betere oplossing, vooral over 3 keer. Zo krijg je mensen op de kampioenschappen die hun paard meestal goed voor elkaar hebben. Ze hebben immers wel 3 wedstrijden goed gereden en niet 1 keer o.i.d.
Tuurlijk zou het misschien eerlijker zijn dat overal de selecties ingevoerd worden. Maar volgens mij hebben ze in Groningen eerder ook selecties gehad maar waren daar te weinig mensen voor.. Dus ik zie niet goed in hoe het anders zou moeten.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:05

In kring Twente, regio Overijssel is vanaf deze zomer gekozen voor alleen een kringkampioenschap. De dressuur gaat over 2 proeven, het springen 2 manches met evt. barrage. Van een selectietraject vind ik het juist prettig dat je niet over een momentopname bekijkt. Het nadeel daarvan is idd het haast verplicht rijden van alle selecties. Vooral in de winter is dat nogal een opgave als je dressuurt en springt (doe ik zelf ook). Eigenlijk vind ik het ook niet heel erg dat ze de selectiewedstrijden eraf hebben gehaald.

Waar ik me wel aan stoor is dat er per regio verschillen zijn in af te vaardigen aantallen voor Verenigingskampioenschap. Wij mogen maar met 1 team per vereniging starten (Ov) in Gld mogen ze meerdere teams per vereniging laten starten. Dat is wel ongelijke concurrentie imo.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 10:22

Dat is idd een redelijke oplossing Malloesje, dat zou mij ook beter passen

En Sannnn, idd je hoeft ze niet te rijden maar op t moment dat iedereen in de omgeving ze rijdt, en er zelfs onder de kinderen een cultuur ontstaat van " mag jij naar de brabantse" ben je als moeder toch geneigd dan toch maar in te schrijven voor selecties.

Ik heb gister voor mezelf besloten dit niet meer te doen, dan maar geen brabantse meer hoor, de lol gaat er voor mij op deze manier vanaf. Ik ga lekker naar de leukere wedstrijdjes met de kids. De springselecties wil ik nog wel rijden omdat ze hier in de buurt zijn.

Zou een systeem als de subli cup (selecteren op beste prestaties van de maand) geen optie kunnen zijn voor de knhs als selectiemogelijkheden?
En is er vanuit de knhs geen streven om de selectie-procedures op elkaar aan te passen of maakt het hen niet uit en vinden ze dit een zaak van de regio's of kringen??

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:36

Ik snap wat je bedoeld Pebbels75. Maar kan je dan niet kijken of jouw kinderen meer bij elkaar kunnen rijden? Rijden ze nu heel verspreid over klasses? Dat zal jou ook een stuk schelen.. Zo deden mijn ouders het iig altijd. :) We hadden allebei een E-pony.. Wou ik over naar de L1 wachte ik nog even tot me zusje ook de punten er voor had en gingen we over. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie zit, maar dit gebeurde in mijn pony tijd regelmatig :)

Waarom er in Gelderland/ Noord- Brabant meer door mogen ligt volgens mij ook aan het aantal. Er rijden daar meer ruiters dan bv. in Groningen. Is het toch ook logisch dat er dan meer door mogen.
Zelf zou ik het dan oneerlijk vinden dat er in bv. Groningen ook 8 ruiters door mogen bij een minder aantal.
Over het verenigingskampioenschap weet ik weinig, maar ik denk dat dit ook aan het aantal ligt. Dat er in Gelderland meer rijden dan in Overijsel.
Volgens mij is het een zaak van de regio's/ kringen en bemoeit de knhs zich er zelf niet mee. Als ik het goed onthouden heb heeft Groningen toen zelf besloten om de selecties af te schaffen.. Maar dit kan ik fout hebben.

Jij bedoeld dat er bv. naar de prestaties van de maand november gekeken wordt en dat de beste daarvan dan door gaan? Zodat je zelf naar elke wedstrijd kan gaan?
Maar dan zit je nog wel met je regio.. Moet je alsnog wel naar die wedstrijden gaan daar en daar omdat je met je regio zit. Kan je misschien kiezen uit 2 wedstrijden i.p.v. specifiel naar 1.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:44

Als je beste resultaat van een bepaalde maand mag tellen, krijg je weer dat mensen de (kleinere) wedstrijden af gaan, of de soepelere jury's nareizen.

Hoe meer actieve deelnemers aan de wedstrijdsport, hoe meer er aan selectieprocedure gedaan moet worden.
Nu is 4 selecties best een boel geselecteer, maar je krijgt dan inderdaad wel dat de constant bij verschillende jury's goed presterende combinatie door mag naar de regio kampioenschappen.
Als je het op 1 finaledag aan laat komen per kring, dan heb je dus net pech als je als combinatie even je dag niet hebt.

En wat hierboven ook al gezegd is: in Zuid-Holland mogen de ponyruiters in veel gevallen zelf inschrijven voor de regiokampioenschappen, maar alleen de kampioen mag door naar de nationale kampioenschappen, de reservekampioen moet vaak al hopen op ergens een afmelding.
Volgens mij mogen er vanuit Brabant en Gelderland veel meer combinaties door naar de nationale kampioenschappen, inderdaad omdat er in die provincies meer actieve startkaarthouders zijn.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:52

pebbels75 schreef:
Tuurlijk verplicht mij niemand wat maar heel simpel, zou ik in zuid holland wonen dan zou ik het hele seizoen de leuke wedstrijden kunnen rijden die mij of ons het beste uitkomen en daarna leuk met de kinderen de regiokampioenschappen rijden om te kijken hoe we in de selectie ervoor staan.
Nu moet ik voor de zelfde informatie 4 wedstrijden rijden om me te mogen selecteren en dan nog op t kampioenschap (omdat er te veel mensen zijn) 2 dagen me door 4 jury's buffelen om zondag's het kampioenschap te mogen rijden, snapje je

Pebbels in de winter rijden wij ook gewoon selecties en een kringfinale en daarna de regio, dat is omdat we op de winterregio maar 1 ring hebben, en het anders veeeeeel te druk zou worden. In de zomer hebben we vrije inschrijving idd. maar dan komen ook alleen maar de mensen die denken een kans te maken, dus niet heel paard rijdend Zuid-Holand komt erop af. De rubrieken hebben dan nog maar max 20 starts, zouden we eerst selecteren dan blijft er niemand over!!!

En ja in Brabant zijn er meer leden, maar daar is ook meer ruimte dan hier, grond is kostbaar veel mensen hebben een pony op een manege staan en rijden geen KNHS wedstrijden, en bijv Grongingen en Friesland zijn minder dicht bevolkt dus hebben ook minder leden, best logisch. (de paarden hebben hier wel selecties)

Maar als je dan wint in Brabant is het al een hele grote eer op zich!!!! ( wij hebben in de hele provincie 4 wedstrijd rijdende BB combinaties die op de regio verschenen, om het verschil aan te tonen) En jij hebt natuurlijk ook nog eens 2 kinderen en een bijrijdster die dressuren en springen en ja, dat is erg druk......................................Ik vind het al druk met 1 kind (en 2 pony's) en de andere 2 hebben ook hun sporten, al met al is dat best druk ja.......maar oooh zo leuk toch?????

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:22

Heey Fidele

Kijk dat zou ook nog een optie zijn om in de zomer en winter het verschillend te doen. Ik ben de opties eens aan t verzamelen om voor te leggen aan t kringbestuur.

Nu is het zo dat we van zomer in winterselecties belanden (volgende maand beginnen we al weer ;)

Ja t is leuk, heb je gelijk in maar kind drie wil nu ook al starten met rijden en ik heb een man die niet van paarden houd, ik hou zo geen weekend meer over ;)

Ik vindt het een interessante discussie. Weet iemand of de KNHS dit een belangrijk punt vindt landelijk gezien? Is er animo voor om een systeem te ontwikkelen om alles gelijk te trekken??

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:36

Ik ga geloof ik verhuizen naar Overijssel. Volgens mij komen dan ook de goede wel bovendrijven en kost je veel minder energie en houdt je flexibel in het uitkiezen van wedstrijden.

Hebben ze bij jullie overigens ook problemen om locaties te vinden voor de zaterdag?

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:58

Misschien ook eens het overwegen waard; de regio's opnieuw indelen en dan zo dat ze allemaal ongeveer evenveel startkaarthouders hebben? Dan zie je ook eens wat nieuwe gezichten aan de start!!!!!

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:01

Ja jury, de meeste wedstrijden zijn op zondag!! Voor mij geen probleem, ik plan alles om de wedstrijden heen en zoons hebben juist wedstrijden op zaterdag. Maar ik kan me zo voorstellen dat je ook wel eens op zondag niets wilt doen of juist eens wat anders!!!!

Avondwedstrijden vind ik ook erg prettig, vaak klein en snel, je bent zo weer thuis!!!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:27

Ik rijd dus ook in Brabant. In onze kring hebben we 's omers 6 selecties waarvan er 4 tellen en in de winter hebben wij 5 selecties. Waarvan er 3 tellen. En 's winters mogen er vaak maar 2 mensen door per catogorie, soms iets meer.. Het niveau van Brabant is gewoon hoger dan de rest van nederland. Als je hier 's omers regiokampioen word, moet je tegen 48 mensen rijden. Bij de paarden zelfs tegen 3 x 24.. Ach maar zo blijf het wel leuk en als je dan op een kampioensschap rijd ( vooral indoor ) weet je wel dat je er terrecht zit :).

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 13:33

Klopt idd tico, je weet dat je er terecht zit maar die enorm veel selecties breken gewoon op bij ponyouders merk ik in mijn omgeving,

En Sann, bij elkaar starten, tja. De ene dadelijk BB de andere BL en dan een BL1, BB springen en BL springen (en als ze overgaat naar de C pony is t vaak ook nog op een andere dag of op een andere lokatie) selecties zijn bij pony;s ook vaak nog verdeeld over 2 lokaties.
Dan heb ik nog iemand die op de C pony start en wie we graag gaan kijken ;)

Fidele, idd de regio's opnieuw indelen zou mijn voorkeur ook hebben! Ik ga mijn licht toch eens opsteken bij iemand van beleid bij de KNHS. De kringbesturen zien dit waarschijnlijk helemaal niet zitten, die zitten veel te veel vastgeroest, haha

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:36

Waarom vinden jullie eigenlijk dat het niveau in Noor Brabant hoger ligt? Is dat een gevoel of gebaseerd op cijfers?
Als Zd Hollander intrigeert me dit wel.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:49

jury schreef:
Waarom vinden jullie eigenlijk dat het niveau in Noor Brabant hoger ligt? Is dat een gevoel of gebaseerd op cijfers?
Als Zd Hollander intrigeert me dit wel.

Ik vind dat eigenlijk een beetje een vooroordeel.
In NB heb je meer actieve combinaties dan in andere provincies, vele topruiters hebben hun stallen ook in het zuiden. Maar naar mijn mening hoeft dat niet meteen te betekenen dat het niveau in NB zoveel hoger ligt. :n
Zoals laatst ook al in de PS stond, NB heeft de meeste 'talenten' maar per actieve combinaties gezien liggen ze in de middenmoot en staat Groningen bovenaan qua 'talenten'.

Wij hebben hier geen kring of meerdere selectiedagen maar de mensen die hier het kampioenslint ophalen hebben zich het hele seizoen al bewezen. Ze komen dus niet 'uit de lucht vallen'. Bovendien mogen hier vaak maar 1 of 2 mensen door naar het NK. Terwijl in brabant nummer 8 ook nog door mag.
Allemaal verdeelsleutel, heeft allemaal te maken met de hoeveelheid actieve combinaties.

NB heeft op het NK een grotere kans een kampioen te leveren omdat ze nu eenmaal met 8 mensen meedoen. Terwijl bijvoorbeeld Friesland er maar 1tje 'in de strijd' heeft.
Via kansberekening is de kans dat iemand uit NB kampioen wordt dus groter als voor andere provincies, en dat heeft niets te maken met 'hoger niveau'.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:01

Ja maar een kampioen uit Groningen zou dan net zo goed moeten zijn als een kampioen uit Noord Brabant, dus die zou dan net zo goed kampioen moeten kunnen worden omdat er bij ons 8 combi's doormogen waarvan er 6 dus ''onterrecht'' is.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:04

Maar Groningen heeft maar '1' kans, NB heeft er 8. :)
Als ik naar het NK zou mogen en een fout zou maken in mn keertwending ben ik 'afgeschreven'. Terwijl als iemand uit NB die fout zou maken nog 7 mensen staan te springen om ook een poging te doen. ;)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:04

klopt Pion. Maar het heeft voor de gemiddelde ruiter toch nadelen om zoveel selecties te moeten rijden. Dressuur (heb ik het dan over) heeft toch een nadeel dat het een jury sport is en dat een jury je kan maken maar ook kan breken. Alleen de momentopnames van maken of breken zijn bij ruiters in NB vele malen groter.

Klein voorbeeld uit eigen zak, pony heeft bij elke selectie bovenaan gestaan. Niet een beetje vooraan maar echt vooraan met vele punten los.
Eerste dag bij de brabantse staat ze weer bovenaan, nu met 20 punten los op nummer twee.
De finales worden gereden; Ze staat bij een jury als nummer 1 en bij de andere jury als 18e plaats. Gemiddelde plaatsing 8.

Heb je je te pleures gereden om alle selecties af te gaan, wordt je zelfs op het kampioenschap door 3 van de 4 jury's als beste gezien en ben je afhankelijk van 4e jury ;)

Kijk dan is het ook fijn als er gewoon een kampioenschap is, heb je het niet, het zij zo maar deze manier maakt het kampioenschap en de vele gereden selectie momenten ook niet geloofwaardig, toch??

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:06

Pion schreef:
Maar Groningen heeft maar '1' kans, NB heeft er 8. :)
Als ik naar het NK zou mogen en een fout zou maken in mn keertwending ben ik 'afgeschreven'. Terwijl als iemand uit NB die fout zou maken nog 7 mensen staan te springen om ook een poging te doen. ;)

Ja maar in NB zijn er tijdens t kampioenschap ook 8 meer waar een onderdeel fout gaat.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:09

Dat klopt ook pebbels, maar je zou het ook als een voordeel kunnen zien om meerdere 'plaatsingskansen' te hebben.
Wij rijden op 1 dag, 1 proef, alles of niets. Terwijl je bij jullie 1 proef nog wel zou kunnen 'verprutsen' omdat je nog een kans hebt.
Aan alles zitten voor en nadelen. :)

Juryverschil heb je overal, dat heb ik ook ondervonden...

En mijn standpunt is eigenlijk dat NB niet per definitie hoger niveau levert. :)