afmelden vanwege de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:59

Ik heb me nog nooit afgemeld om een bepaald jurylid. Afgelopen weekend had ik een jury waar ik met mijn vorige paard nooit winst bij reed. Dus ik moest wel even slikken toen ik diegen op de startlijst zag staan. Ben achteraf blij dat ik gewoon gegaan ben, want met mijn huidige paard reed ik wel winst bij hem (en zelfs prijs). . :D

Scum

Re: afmelden vanwege de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 07:58

Ik rij altijd ver buiten mijn eigen regio, dus dan weet ik ook niet welke juryleden er zitten/hoe ze daar jureren. Ik hoef me dus nergens druk over te maken :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:43

1 jury mevrouw snappen wij( en de rest van de ruiters) echt niet... Wat Fitsroy al vroeg, vindt deze mevrouw het uberhaupt wel leuk om regionaal te jureren?

Paar weken geleden in Meppel, 172 punten.... jawel 2e prijs! De eerste prijs had 173 punten....(m2)
En in baan 2 184 pt terwijl daar het kaarsje echt wel uit was!
Als je dan ook nog eens geen commentaar krijgt dan snap je niet wat er nu zo min aan was...

2 weken geleden zie ik die Mercedes weer staan, slik! Regen en slijk... en dan ook nog zo'n jury weer?
Gelukkig stond ze dit keer voor het Z1 en ook daar wonnen mensen die het nooit verwacht hadden! Maar, eerlijk is eerlijk, ze had er wel 5 op winst staan! Alleen 5 totaal anderen dan bij de jury van de andere baan.... In de uitslagen waren de punten bijna gespiegeld aan elkaar! Toen bedacht ik mij dat in Meppel dat ook al zo was.... De winnaar van baan 2 had 156 pt bij haar en 196 in de 2e baan.... schiet mij maar lek!
Nu snap ik haar eisen dus nog niet....
Laatst bijgewerkt door Frantic op 14-08-09 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 08:50

@Amondi, dat de eerste plaats geen winst heeft gereden gebeurt vaker en kan ook terecht zijn, je kan moeilijk wps weggeven omdat anders niemand winst rijdt. Heb je achteraf nog gevraagd om een toelichting op je punten?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:55

Nimmy schreef:
@Amondi, dat de eerste plaats geen winst heeft gereden gebeurt vaker en kan ook terecht zijn, je kan moeilijk wps weggeven omdat anders niemand winst rijdt. Heb je achteraf nog gevraagd om een toelichting op je punten?

Was niet terecht... klopt ook niet met de andere jury's van de afgelopen weken. Als ze geen dubbele winst reed kwam dat door dingen die echt fout gingen... bv... middengalop en dan tot 2 keer toe met een giga sprong over de schaduw van de voorlezer springen... 2 keer een 3 en toch nog 192 pt!
Maar daar gaat het niet om, deze mevrouw is gewoon onnavolgbaar.
Laatst bijgewerkt door Frantic op 14-08-09 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:56

Afgemeld heb ik me nog nooit om een jury, maar dat is meer omdat ik vind dat ik betaald heb om te mogen rijden en dat ook graag doe. Ik ga altijd voor een fijn gevoel en meestal komt dat wel overeen met de punten. Maar er is wel een jurylid waar ik dus nog nooit winst bij heb gereden en dat waarschijnlijk ook nooit zal doen. Moet wel zeggen dat er een stijgende lijn zit. Ben inmiddels van 162 naar 169 gegaan bij de betreffende persoon...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:57

Ik heb ook een jury, waarvan als ik zou weten dat ze moet jureren ik niet zal starten.
Tenzij er twee proeven worden verreden en de andere proef door een andere jury word beoordeeld.
Waarom? Omdat ik ervan overtuigd ben dat ik benadeeld word.
(Ik ken de jury ook buiten de wedstrijden om, en dan zijn we ook geen goede vrienden.. :) )

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:58

Ik heb me nog nooit afgemeld bij een jury, maar mocht ik 1 bepaalde jurylid weer krijgen meld ik me af.

Niet omdat haar punten niet kloppen oid, maar de vorige keer bij haar startte ik mijn 1e proef een uur later dan dat ik eigenlijk zou moeten starten, terwijl we wel op tijd begonnen. Dat het iets gaat uitlopen kan natuurlijk gebeuren, maar een uur en dan maar 4 starts vind ik teveel :n Ook had ik het idee dat ze niet meer op zat te letten tijdens mijn proefjes, paard schrok bijv. en dus kreeg ik een 4 (vind ik niet erg, had van mij ook een 1,2,3 mogen zijn) maar wel met het commentaar verzet. Ook was ze voor de prijsuitreiking al weggegaan.

1e prijs geen winst kan gebeuren, als er geen wp waardige proef word gereden moet er ook geen wp worden gegeven :).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 09:09

@amondi, als ze iedereen lager punt, kan t dan niet zijn dat zij kritischer is dan de rest? hier in de omgeving heb je ook zn jury die niet makkelijk winst geeft, wel veel goed commetaar op je coupon en berreid om nog extra toe te lichten als je er om vraagt...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:20

Nimmy schreef:
@amondi, als ze iedereen lager punt, kan t dan niet zijn dat zij kritischer is dan de rest? hier in de omgeving heb je ook zn jury die niet makkelijk winst geeft, wel veel goed commetaar op je coupon en berreid om nog extra toe te lichten als je er om vraagt...

Nop, het vervelende van deze mevrouw is dat ze vroeguhh idd bekent stond als fair en streng.....Maar helaas jureert ze nu nog steeds zonder bril en die moet wel op. ( niet als steek onder water, maar juist omdat ik weet dat ze het wel kan! Maar niet meer doet! dat doet zeer.)
Ooit had ik daar eens een topic over gemaakt, nav een jury-vriendin die op de MZ oefenavond erachter kwam dat ze dus echt het verschil niet kon zien tussen een goede wissel of een mindere.....Manlief vertelde haar dat ze gewoon een bril op moest zetten en toen ging haar een wereld open! Nu zijn we 2 jaar verder en ze is zelfs op het EK van afgelopen vrijdag gevraagd om proeven mee te jureren!
Maar zolang deze mevrouw dat inzicht niet zelf krijgt is het gewoon een loterij om bij haar in de baan te moeten rijden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:22

Ik heb me nog nooit afgemeld.
Maar bij 1 zou ik het wel overwegen.
Het is niet dat ze lage punten geeft, want dat is het niet.
Maar ze heeft de kunde van een aardappel.
De punten kloppen gewoon nergens niet en het commentaar erbij is nog maffer.
Vragen hoe of wat gaat niet, want dan is ze al lang naar huis.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:40

Maar voor wie rijdt je nou wedstrijden voor jezelf of voor die jury?
Op het moment dat je weet welke jury er aan de baan zit, ben je toch je startgeld al kwijt. Dan kan je toch net zo goed die proef rijden en hem rijden als training? Van iedere wedstrijdproef kun je genoeg leren, dat het het waard is om hem te starten. Dat je dan misschien niet de punten krijgt die je verdient/hoopt te krijgen, so what?

Nee, ik zou me dus nooit afmelden, ook al weet ik op voorhand dat ik dan die jury geen winstpunten krijg.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:45

Sjonniej schreef:
Op het moment dat je weet welke jury er aan de baan zit, ben je toch je startgeld al kwijt. Dan kan je toch net zo goed die proef rijden en hem rijden als training? Van iedere wedstrijdproef kun je genoeg leren, dat het het waard is om hem te starten. Dat je dan misschien niet de punten krijgt die je verdient/hoopt te krijgen, so what?

Nee, ik zou me dus nooit afmelden, ook al weet ik op voorhand dat ik dan die jury geen winstpunten krijg.

Het heeft ook bijzonder veel zin zowat een verliespunt te krijgen zonder commentaar, en een snauw als je komt vragen...
Lage punten vind ik best, maar geef dan wel commentaar en leg het uit als desbetreffende amazone het niet snapt. :)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:01

Sjonniej schreef:

Helemaal mee eens!

En als je bang bent voor verlies, groet dan gewoon vlak voor het laatste onderdeel af, weet je toch hoe de rest van de proef gepunt is ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:04

Ik snap die heisa echt niet. Dat de ene jury mss ander beoordeelt dan de andere is gewoon te wijten aan het feit dat de ene mss op andere zaken let dan de andere.

Maar goed is goed en dat zal altijd zichtbaar zijn in je punten. Enkel zal de ene mss 7's geven en de andere 6'en.
Bij ons hoor je ook altijd de wildste verhalen over jury's, maar kwaliteit en correctheid worden wel beloond. De enige keren dat ik geen winst rijd is wanneer het ook echt slecht is. Verder nooit echt nagedacht over het feit dat Ts stelt. als ruiter en jury zijnde kan ik er niet bij dat ik op voorhand al zou zitten jureren afgaande op wat een combinatie eerder heeft laten zien. In tegendeel zelf, de echte goede en vooral 'slechtere' combinaties worden toch wel anders bekeken. Zo had ik laatst een combinatie in de ring, met een leuke pony en lief kind erop, enkel had die pony schrik van het juryhokje. Dus alle oefeningen weg van het hokje gingen prima, maar al de rest niet. Daardoor kwamen ze terecht op nauwelijks 50%. Je kan nu eenmaal geen punten toekennen als ze maar telkens een halve oefening laten zien en uiteraard heb je bij dergelijke gevallen ook nog eens de spanning. Echter verscheen ze twee weken geleden terug de ring in en verliep alles zoals het hoorde. En dat werd uiteraard beloond. Mss te vaak een 7 toegekend, maar het was mooi en correct voorgesteld, en de combinatie was er gewoon.

Maar hetzelfde geld met de zogezegde goede combinaties of bekende combinaties. Die zijn vaak het lastigste, want waarom een 6 ipv een zeven. Of die bepalen zelf dat ze 8'en moeten krijgen en dan staan ze daar met hun filmpjes als het bewijs.

Ik jureer naar wat ik zie en of je dan bwv Anky bent of jan modaal, die 5 minuten is iedereen gelijk.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:08

bulck schreef:
Verder nooit echt nagedacht over het feit dat Ts stelt.

Toch zie ik t om me heen gebeuren, sterker nog, mensen die na afloop of op voorhand gaan melden bij de organistatie wat een slechte jurykeus deze heeft gemaakt...

_10_ Tja maar dat is weer zuur als je dan toch op winst was uitgekomen als je de proef afgereden had.... Dan is na t eerste onderdeel afgroeten veiliger...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:11

Op 27 juni was er in Zuidwolde een groot concours
Een pony van een meisje die ook rijdt waar ik ook rij vloog door alle 10 de ringen heen
Jury was uitgestapt en hebben samen met haar de proef afgemaakt dat vond ik wel een leuke jury, de jury vond het anders zo sneu dat de pony misschien in de volgende proef ook zo deed

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:12

Ik ben het niet met jullie eens, 10 en Sjonniej. Er zitten gewoon echt juryleden tussen die er lijken te zitten om mensen af te branden. Wat heeft het dan voor waarde om te starten?
Dan kun je imo beter thuisblijven, hoef je ook niet al die moeite te doen voor waardeloze punten en een rotgevoel.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:19

bulck schreef:
Ik snap die heisa echt niet. Dat de ene jury mss ander beoordeelt dan de andere is gewoon te wijten aan het feit dat de ene mss op andere zaken let dan de andere.

Maar goed is goed en dat zal altijd zichtbaar zijn in je punten. Enkel zal de ene mss 7's geven en de andere 6'en.
Bij ons hoor je ook altijd de wildste verhalen over jury's, maar kwaliteit en correctheid worden wel beloond. De enige keren dat ik geen winst rijd is wanneer het ook echt slecht is. Verder nooit echt nagedacht over het feit dat Ts stelt. als ruiter en jury zijnde kan ik er niet bij dat ik op voorhand al zou zitten jureren afgaande op wat een combinatie eerder heeft laten zien. In tegendeel zelf, de echte goede en vooral 'slechtere' combinaties worden toch wel anders bekeken. Zo had ik laatst een combinatie in de ring, met een leuke pony en lief kind erop, enkel had die pony schrik van het juryhokje. Dus alle oefeningen weg van het hokje gingen prima, maar al de rest niet. Daardoor kwamen ze terecht op nauwelijks 50%. Je kan nu eenmaal geen punten toekennen als ze maar telkens een halve oefening laten zien en uiteraard heb je bij dergelijke gevallen ook nog eens de spanning. Echter verscheen ze twee weken geleden terug de ring in en verliep alles zoals het hoorde. En dat werd uiteraard beloond. Mss te vaak een 7 toegekend, maar het was mooi en correct voorgesteld, en de combinatie was er gewoon.

Maar hetzelfde geld met de zogezegde goede combinaties of bekende combinaties. Die zijn vaak het lastigste, want waarom een 6 ipv een zeven. Of die bepalen zelf dat ze 8'en moeten krijgen en dan staan ze daar met hun filmpjes als het bewijs.

Ik jureer naar wat ik zie en of je dan bwv Anky bent of jan modaal, die 5 minuten is iedereen gelijk.

Mooi verwoord ik ben het helemaal met je eens. Ik denk altijd maar zo, het ziet er altijd anders uit dan hoe het voelt, een jury (en zeker een oudere meneer) hier in de regio hebben gewoon een correct ideaal beeld. Lijkt het erop? dan wordt je rijkelijk beloond. Zo niet? tja dan geen winst . Maar dat is dan toch gewoon een uitdaging?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:28

Dressuur is en blijft een jurysport. Het is een momentopname van 5 minuten die beoordeeld wordt. Je moet letten op de uitvoering, correctheid van gangen en manier van rijden.

Ik kom ook soms met een minder goed gevoel uit de ring, echter verandert dat vaak niet het plaatje en zijn mijn punten alsnog meer dan behoorlijk. Maar ik ben dan zelf wel weer veeleisend en ben soms te streng op mezelf. Andere de schuld geven doe ik niet, ik wil wedstrijden rijden dus moet ik er gewoon voor zorgen dat het tijdens die paar minuten gebeurt. En dat is vnl zorgen dat je basis super voor elkaar is en verder een portie geluk dat alles net goed verloopt op het moment wanneer het effectief moet gebeuren.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:44

Voor mijn dochter zoek ik ook altijd (en vnl.) de schuld bij haar + paard als het niet goed gaat. Maar soms schieten dingen mij toch écht in het verkeerde keelsgat....

Laatst was ze 2e en 1e op een veld van 8 à 9 deelnemers in de M2 met 167 en 179. Niemand had winst. Nou oké: kan gebeuren toch?

Maar in de eerste proef (van 167) kreeg ze 2 keer een 4 en 2 keer een 5 (geloof ik) zónder commentaar op haar protocol. De 2e proef (van 179) stond wél commentaar bij en kon ik ook wel volgen. Maar de grap was: in de 2e proef was ons paard écht leeg: in de eerste proef reed ze echt veel beter dan in de 1e proef (vond iedereen). We wilden dus naar de jury om eens te vragen waarom er bijna niets op haar protocol stond (ook niet bij de 4-en), maar nee hoor (en dáááár kan ik dus niet tegen): jury was al weg !

Die zuurpruimen die alleen maar kijken naar de negatieve zaken en niet (zoals bij de laatste herscholing is uitgelegd) naar ook naar de pósitieve dingen, zijn ook meestal weg zodra ze klaar zijn. Zeker bang om teveel gezeik te krijgen....

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:06

Fitzroy schreef:
Ik ben het niet met jullie eens, 10 en Sjonniej. Er zitten gewoon echt juryleden tussen die er lijken te zitten om mensen af te branden. Wat heeft het dan voor waarde om te starten?
Dan kun je imo beter thuisblijven, hoef je ook niet al die moeite te doen voor waardeloze punten en een rotgevoel.

Dan heb jij het erover als je op de startlijst al kan zien wie er jureert.
Maar als je dat niet kan zien en er pas tijdens de wedstrijd achterkomt is het toch zonde om alle moeite voor niets te hebben gedaan en om te keren en weg te gaan.
Dan kan je toch beter gewoon rijden (voor jezelf) en optijd afgroeten als je echt bang bent voor verlies?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:09

Nimmy schreef:
_10_ Tja maar dat is weer zuur als je dan toch op winst was uitgekomen als je de proef afgereden had.... Dan is na t eerste onderdeel afgroeten veiliger...

Dat is het risico van afgroeten...

Maar na het eerste onderdeel afgroeten heeft helemaal geen nut, dan heb je geen idee hoe de proef had kunnen verlopen en had je er in mijn ogen netzo goed helemaal niet op hoeven gaan ;)
Mocht je proef voor jou gevoel écht lekker gaan kan je altijd nog kiezen om alsnog de proef af te maken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:11

Ik zou nooit afzeggen voor een bepaalde jury. Dat zou mijn eer te na zijn.
Ik rij gewoon lekker mijn rondje en doe mijn best en hoe zij het willen zien zien ze maar... meer kan ik er niet van maken.
Afgelopen wedstrijd was hij best braaf naar mijn idee met een uitschieter erbij maar ik was tevreden en als ik mijn punten zag had ik zoiets van .. tja het zal wel.... als jullie dat zo beoordelen vind ik het prima dan zal ik er ook naar gereden hebben of zal het er zo uitgezien hebben...
Ik kan me daar absoluut niet druk over maken.

Ik heb wel zoiets van... als ik al eerder bij die jury gereden heb en ik had daar lagere punten dan zal ik alleen meer mijn best doen om te laten zien dat we ook hoger zouden kunnen rijden. Lukt dat dan is het leuk lukt dat niet.. tja jammer.... volgende keer weer een poging.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:01

Fitzroy schreef:

Als het op de startlijst staat, weet je het enkele dagen van tevoren. Dan ben je al naar een wedstrijd aan het toetrainen, heb je je weekend vrij gehouden, heb je mensen geregeld die je kunnen voorlezen etc etc etc. Dan kun je toch net zo goed ook gewoon maar die wedstrijd rijden? Je moet die dag toch je paard trainen. Dan kun je dat toch ook op wedstrijd doen? Nergens anders kun je proeven oefenen dan op wedstrijd. Als je nu toch al weet dat je geen winst kan rijden, geeft dat toch juist extra mogelijkheden om eens wat te proberen in je proef. Of om simpelweg je wedstrijdroutine erin te houden en jezelf als team met je paard te verbeteren op wedstrijd.

Misschien denk ik hier heel afwijkend over, maar ik ga niet alleen op wedstrijd om winstpunten te rijden.
Verliespunten krijg je niet zomaar. Als jij een goede proef rijdt, moet je wel een heel bijzondere jury langs de ring hebben zitten die je <50% kan geven. Als je nu echt zo bang bent kun je ervoor kiezen om vlak voor het einde af te groeten, maar wat schiet je daar mee op? Afgroeten aan het begin snap ik helemaal niet, dan kan je net zo goed thuis blijven.