teveel wedstrijden achter elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: teveel wedstrijden achter elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:16

Ik mag toch hopen dat ieder paar iedere week lekker de paden en de lanen opgaat.
Maar in de trailer laden, een eind ermee rijden, op ander terrein zijn, met andere paarden en totaal vreemde dingen en dan ook nog eens aan het werk gezet worden.... Daarvoor zou ik mijn paard toch liever de gelegenheid geven om dit te verwerken. Liever in het begin 3 wedstrijden minder, maar wel jaren lang een paard wat met plezier meegaat en niet ineens 'onverklaarbaar' in de staak gaat, vreemd gedrag vertoont of wat dan ook. Waarom altijd zo een haast en alles zo veel?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 18:51

Sjonniej schreef:
Ik mag toch hopen dat ieder paar iedere week lekker de paden en de lanen opgaat.
Maar in de trailer laden, een eind ermee rijden, op ander terrein zijn, met andere paarden en totaal vreemde dingen en dan ook nog eens aan het werk gezet worden.... Daarvoor zou ik mijn paard toch liever de gelegenheid geven om dit te verwerken. Liever in het begin 3 wedstrijden minder, maar wel jaren lang een paard wat met plezier meegaat en niet ineens 'onverklaarbaar' in de staak gaat, vreemd gedrag vertoont of wat dan ook. Waarom altijd zo een haast en alles zo veel?

:? wie zegt dat ik haast heb? 8)7
als je goed gelezen had had je ook gelezen dat ik normaal 1 x in de maand een wedstrijd ga rijden en dat dit toevallig allemaal vlak achter elkaar zit!
ik ga trouwens ook bijna nooit met de trailer...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:28

Ik zeg toch ook niet dat JIJ haast hebt? Ik reageerde alleen op mijn voorgangers, waarvan er veel zeggen dat je prima ieder weekend op wedstrijd kunt. Ik heb een andere mening.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:17

Ik vind dat het best kan, er zullen ook tijden zijn dat er minder wedstrijden zijn.
Het is ook een kwestie van uitvinden, de ene heeft elke week wedstrijd nodig om in ritme te zijn, een ander heeft dat juist met maar een keer per maand.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:14

Ik ken je paard niet en weet niet hoe snel zij zich druk maakt, maar ik zou wel gewoon starten. Ik ben in mei dit jaar begonnen met wedstrijden en heb juist bewust in het begin wat meer wedstrijden gereden zodat mijn paard direct aan wat verschillende wedstrijden kon wennen. Zolang je er geen gewoonte van maakt om elke week op wedstrijd te gaan, moet het mijns inziens prima kunnen. Veel succes!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:20

Tja... het is natuurlijk een ieder voor zich ervaring. Ik heb met mijn paardje juist 3x vlak achter elkaar wedstrijd gehad en merkte ook echt dat de derde keer ze gewoon lekker ontspannen was, terwijl de eerste keer juist wat dingen spannend waren (logisch!). Maar goed, die derde keer deed ze net alsof ze nooit anders gewend was. Daarna ben ik nog 2x gestart, maar daar zaten een paar weken tussen. En omdat ze zo braaf is en het zo hard gaat, blijft ze nu een goede maand thuis en dan heb ik voorlopig nog maar 1 wedstrijd opgegeven. Als ik het gevoel had gehad dat het teveel voor haar was, dan had ik wedstrijden afgezegd. Maar voor ons heb ik juist het idee dat het heel erg nuttig was. Zo was direct de spanning eraf zeg maar. En dat wil niet zeggen dat ik haast had of wat dan ook. Vooral die eerste 3 wedstrijden had ik zoiets van.. ik verwacht niks, vroeg ook niet zoveel, als ze maar braaf was!
En dat is natuurlijk een heel ander uitgangspunt dan als je heen gaat direct om te presteren.

edit: typo

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:35

Citaat:
hangt er net vanaf hoe actief je je buitenrit rijdt

Nee hoor, daar heeft het niets mee te maken, een buitenrit levert geen stress op, een wedstrijd wel. WIj hebben hier in het bos in ieder geval geen honderden paarden tegelijk rondlopen/stuiteren, of vlaggetjes, vrachtwagens, omroepsystemen, kraampjes en weet ik het hoeveel auto's. En paard hoeft ook niet de avond tevoren gewassen en ingevlochten te worden en hij hoeft doorgaans ook de trailer niet op voor een bos/buitenrit. Behalve dan wanneer je het niet in de buurt hebt dan. Het enige wat in het bos stress oplevert is een konijntje dat een onverhoedse beweging maakt. Dat vind ik toch echt een heel verschil met een wedstrijd :+....

Conditioneel gezien maakt het inderdaad geen hol uit nee, mij paard heeft een betere conditie dan een gemiddelde dressuurknol.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:56

hyppolyte schreef:
Conditioneel gezien maakt het inderdaad geen hol uit nee, mij paard heeft een betere conditie dan een gemiddelde dressuurknol.

Anders wordt het toch wel tijd om je paard eens na te laten kijken, als hij moe wordt van 2 proefjes van 6 minuten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:32

_O-

Hoewel die van mij dat ook niet volhield toen ik haar net had. Meisje waar ik haar van kocht dressuurde ook voornamelijk met haar, maar bos kon ze echt niet hebben hoor :n. Een paar 100 meter in het bos lukte al amper, dat was een stukje van niets, misschien 5 minuten, plus 10 minuten van/naar stal rijden. Bekaf, hijgen, zweten...:+ Gelukkig is dat nu niet meer het geval, een flinke rit van 3 uur draait ze haar hoef niet meer voor om. En we hebben er nog 1 op stal staan die al bijna 2 jaar met een blessure staat, die heeft ook 0,0 conditie hoor.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:24

Ik denk dat het makkelijk kan, maar omdat ze nog nooit gestart is, zou ik het eerst rustig aan opbouwen. ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:39

Waarom niet... ik heb soms ook een paar weekjes niets en dan ineens een paar achter elkaar omdat het zo uitkomt...
Zolang je maar naar je paard blijft kijken en luisteren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:23

hyppolyte schreef:
_O-

Hoewel die van mij dat ook niet volhield toen ik haar net had. Meisje waar ik haar van kocht dressuurde ook voornamelijk met haar, maar bos kon ze echt niet hebben hoor :n. Een paar 100 meter in het bos lukte al amper, dat was een stukje van niets, misschien 5 minuten, plus 10 minuten van/naar stal rijden. Bekaf, hijgen, zweten...:+ Gelukkig is dat nu niet meer het geval, een flinke rit van 3 uur draait ze haar hoef niet meer voor om. En we hebben er nog 1 op stal staan die al bijna 2 jaar met een blessure staat, die heeft ook 0,0 conditie hoor.

Er is natuurlijk nogal een verschil tussen een paard zonder conditie en een paard wat klaar is om een wedstrijd te starten (Daar kun je wel vanuit gaan dat die minstens 3x in de week wordt gereden, al dan niet in een les). Dat het eerste paard er moe van wordt is niet meer dan logisch, maar het tweede paard zou het makkelijk vol moeten kunnen houden. 6 minuten oefeningen laten zien die hij gewoon kan. Thuis zijn er wel zwaardere 6 minuten, waarin hij op het topje van zijn vermogen moet lopen of nieuwe onderdelen moet aanleren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:16

Sjonniej schreef:
Er is natuurlijk nogal een verschil tussen een paard zonder conditie en een paard wat klaar is om een wedstrijd te starten (Daar kun je wel vanuit gaan dat die minstens 3x in de week wordt gereden, al dan niet in een les). Dat het eerste paard er moe van wordt is niet meer dan logisch, maar het tweede paard zou het makkelijk vol moeten kunnen houden. 6 minuten oefeningen laten zien die hij gewoon kan. Thuis zijn er wel zwaardere 6 minuten, waarin hij op het topje van zijn vermogen moet lopen of nieuwe onderdelen moet aanleren.

Bedoel je nu die 2 uit mijn voorbeeld? Want dan is het dus juist andersom, die van mij zou het makkelijk redden en die 2e absoluut niet. Maar dat komt dus ook nog door die blessure, bovendien is hij nog niet eens goed doorgereden, de basis is er al amper. Die van mij heeft Z gereden dus die zou het zo uit haar mouw kunnen schudden.

Als je dat niet bedoelde, dan snap ik je gewoon niet :+ haha!