Kring Udenaren.. Nog maar 2 wedstrijden Pér Club

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:44

vur schreef:
Ik vraag me toch wel eens af hoe Vorstenbosch dat klaar speelt. De wedstrijdjes zijn inderdaad piepklein met soms een paar deelnemers per klasse en dan toch uit de kosten komen. Trouwens, ik zie er de lol van het organiseren van een dergelijke wedstrijd ook niet in. Maar ja, dat is persoonlijk. Als je op een kleine wedstrijd wilt oefenen, kun je ook gaan oefendressuren in Uden. Die kleine wedstrijdjes in Vorstenbosch hebben wat dat betreft geen meerwaarde en kijken waar je staat ten opzichte van je medestrijders heeft ook weinig zin, want veel goeie concurentie is er vaak niet. Een beetje jezelf voor de gek houden misschien? Ik weet het ook niet. Ik weet wel dat Zeeland tegelijk met Vorstenbosch was en dat het kwa deelnemers wel erg meeviel voor allebei, maar ja, echt leuk is het niet. Zeeland had die paar deelnemers van Vorstenbosch er best wel bij willen hebben voor alle moeite die ervoor nodig is om zo'n wedstrijd te organiseren. ;)

Ik start graag bij Avenir.
Punt 1 is dit Stukken goedkoper dan oefendressuren in Uden.
Punt 2: rijd je een Wp telt ie nog mee ook.
Punt 3: 5 a 6 combinaties per ring is best fijn. Zeker met een jong dier betekent dit genoeg plek om los te rijden.

Verder zijn dit gezellig wedstrijden, waar gélukkig niet de kring top komt rijden. Dit betekent voor de iets mindere ruiters ook kans op een prijsje, wat ook best bemoedigend is. Verder wordt bij Avenir geen WP kado gegeven, dus ik vind dat je je best goed kunt meten. Bij Avenir komen mensen die lekker relaxt een rondje willen rijden, en die plezier beleven aan hun sport. Grappig is overigens dat er steeds meer 'grote' namen op die kleine wedstrijden kwamen. En nog leuker is dat die verloren van de ruiter die daar iedere maand starten, blijkt de concurrentie daar misschien groter dan ze denken!

Dus ik vind jou post een beetje denegerend.

WBT die wedstrijden. Avenir vraagt altijd voor het hele jaar wedstrijden aan. Binnen en buiten dus. Dit jaar zijn er maar 2 binnen en 2 buiten wedstrijden doorgegaan.
Omdat er van de kring dus niet meer mocht :n

Onze eigen club organiseert in de winter binnen wedstrijden waar 2 proeven gereden kunnen worden. Méga drukke wedstrijd, met heel veel aanmeldingen, ook van diep uit Limburg komen ze bij ons rijden. Helaas hebben we in oktober een B - L selectie wedstrijd. Dit betekent dus dat er nog 1 wedstrijd is voor alle ruiters van alle niveaus.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:39

Ik sluit me aan bij bovenstaande vwb de motivatie om in Vorstenbosch/Nistelrode te starten.

Verder heb ik begrepen dat deze ´regel´ is gemaakt omdat er een overschot aan wedstrijden in onze kring is. Dan zouden het altijd dezelfde clubs zijn die elke maand willen organiseren en anderen zouden hierdoor niet meer aan bod komen. Persoonlijk zie ik dat dus niet zo, ook niet vanuit onze vereniging. Tegelijk met een selectiewedstrijd iets organiseren is als club zijnde niet zo handig, maar lijkt me wel een keuze van de club.
Voor een manege eigenaar/stalhouder/of iets in die richting is het overigens ook zuur, die kan dus zelf niet veel organiseren omdat de kring dat niet toestaat. Vanuit de bond geen probleem, en een aantal kilometer verderop zou het ook geen probleem zijn. Dan zou die ondernemer bijna gedwongen zijn om lid te worden bij een vereniging in een andere kring, en onder die naam van die vreemde vereniging wel regelmatig kunnen organiseren. :?
Maar daar denk ik misschien te ver, en in elk geval buiten mijn eigen wereldje.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:27

CarpeDiem schreef:
Dat dachten wij in eerste instantie ook.
Maar :
Zo overvol dat in de hele maand augustus geen dressuurwedstrijd te verrijden is binnen de kring?
Dus dat lijkt me geen reden te kunnen zijn :n

Voor veel verenigingen is het niet heel rendabel om in de maand augustus een wedstrijd te plannen gezien het feit dat veel mensen dan op vakantie zijn. De verenigingen lopen een hoop inshrijvingen mis en daar zit niemand op te wachten. ZEKER nu je maar 2 wedstrijden per seizoen mag organiseren zijn verenigingen íets kieskeuriger wbt data. Achteraf was het een goede zet geweest, maar niemand kan in de toekomst kijken. ;)

lieke2 schreef:
Navraag bij de kring geeft het volgende antwoord op jullie vragen: de kalender was op bepaalde dagen inderdaad overvol, vandaar dat besloten is om op 1 dag slechts 1 wedstrijd binnen de kring in dezelfde discipline te houden. Organiserende verenigingen is dus gevraagd om hun voorkeursdata voor de wedstrijden door te geven zodat elke vereniging wel een wedstrijd zou kunnen organiseren.

Er is altijd al zoveel mogelijk rekening gehouden met het aantal wedstrijden per weekend. Liever niet 2 (of meer) op één dag en zeker niet in dezelfde categorie en discipline's. Dus dat is niks nieuws. Pony's springen en Dressuur paarden in één weekend is nooit een probleem, maar daar zit je elkaar ook niet in het vaarwater. Het enige nieuwe is dat er nu nog maar 2 wedstrijden per seizoen per categorie mogen worden gehouden.

Het is alleen zo jammer dat binnen de kring 'wie het eerst komt, het eerst maalt' niet altijd even serieus wordt gekomen en er vaak meer wordt gekeken naar de verenigingen van de leden binnen het bestuur. zélfs al zijn zij later met indienen.

Avenir en hun kleine wedstrijdjes blijft een verhaal apart, laat ik daar maar gewoon over zwijgen.

lieke2 schreef:
Ik denk dat het goed is om dit bij je eigen vereniging aan te kaarten en duidelijk te maken hoe de wedstrijdruiters zich hierbij voelen.

Uiteraard moet je denk ik niet vergeten dat er ook behoorlijke kosten aan een wedstrijd zitten, zodat het niet echt rendabel is (lees, dat je club er zelf geld bij moet steken) om een kleine wedstrijd te organiseren. Denk bv aan de accomodatie, en niet te vergeten het (verplichte) prijzengeld wat een behoorlijk gat in je budget slaat.

Niettemin vind ik het wel goed dat dit aangekaart wordt, dat zal ik ook doen bij onze vereniging.

Organiserende verenigingen kunnen op voorhand prima zelf beslissen of zij het rendabel vinden een (kleine) wedstrijd te organiseren of niet. Dat is eigen verantwoordelijkheid en eigen risico als het tegen valt. Dit kun je prima a.d.h.v. het aantal starts berekenen en je kan de wedstrijd nog altijd af lasten. Overigens is prijzengeld niet altijd meer verplicht, dit is afhankelijk van het inschrijfgeld. Bovendien bestaat er ook nog zoiets als gebruiksartikelen welke veelal worden aangeboden door sponsoren en dus helemaal niet zoveel hoeven te kosten. Dit laatste blijkt echter wel inschrijvingen te kosten, maar ook dat is een keuze die je als vereniging maakt!

Verder denk ik dat ik wel namens veel verenigingen kan spreken als ik zeg dat ook zij hier alles behalve blij mee zijn. Verenigingen bestaan van de wedstrijden, niet van de leden en zo kost dit een hoop geld. JUIST voor de verenigingen die een eigen accomodatie tot hun beschikking hebben is dit heel zuur want onderhoud aan terrein kost ook geld. Geld wat via de wedstrijden verdiend wordt. Daarom wijken veel verenigingen nu ook uit naar oefendressuur wedstrijden, jonge paarden competities, bixie dagen etc. Je moet tenslotte iets..

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:57

DL_ schreef:
Avenir en hun kleine wedstrijdjes blijft een verhaal apart, laat ik daar maar gewoon over zwijgen.

Wat bedoel je hier precies mee DL_ ? Is het niet goed daar dan, of niet goed georganiseerd?
Hierboven staat dat er toch amazones zijn die er graag rijden?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:07

Betreft Avenir; die mensen organiseren het graag en ik rij er graag :)

Voor de winter zijn niet alle wedstrijdaanvragen gehonoreerd, maar is de limiet van 2 wedstrijden niet meer gesteld.
Enkele uitgangspunten die de kring nu hanteert:

- in een weekend of op een wedstrijddag willen we slechts 1 wedstrijd voor paarden of pony’s in dezelfde discipline (dressuur of springen)
- alle verenigingen die wedstrijden aanvragen moeten de kans krijgen om minimaal 1 wedstrijd te organiseren

Dat lijken me reële punten, waarin de organiserende verenigingen niet het gevoel hebben dat er aan hun goede wil voorbij wordt gegaan.
Ik geef mijn kijk op de zomerkalender wel door aan het bestuur van mijn vereniging, om mee te nemen naar de kringvergadering.

Monnie_

Re: Kring Udenaren.. Nog maar 2 wedstrijden Pér Club

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:11

Welke plaats is ook alweer avenir? jullie zitten allemaal in de paarden :P

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:13

Ze hebben Vorstenbosch als vestigingsplaats, maar organiseren in Nistelrode bij stal van Dinther.
Ze organiseren idd nooit voor pony's.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:41

Als ik het zo lees is het een combinatie van de vakantieperiode en de regel van maximaal 2 wedstrijden die ons nu 'de das' omdoet.
Ik heb toevallig afgelopen weekend de wedstrijdkalender zitten bestuderen en we moeten echt buiten Brabant om in augustus te kunnen starten.

Verder ben ik het helemaal met Carpediem dr post bovenaan deze pagina eens. Ik start ook veel liever de kleinere wedstrijden. Echt niet ivm zogenaamde mindere concurrentie of makkelijkere winstpunten of dat mijn paard op grotere wedstrijden 'lastig' is. Ik ga ook voor de gezelligheid op concours en deze is op kleinere wedstrijden wel te vinden en op grote vaak niet!
Verder is dat oefendressuren in Uden hartstikke leuk, maar ook duur en winstpunten tellen niet.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:48

venga schreef:
Ze hebben Vorstenbosch als vestigingsplaats, maar organiseren in Nistelrode bij stal van Dinther.
Ze organiseren idd nooit voor pony's.

Nee dat doet de ponyclub zelf in Vorstenbosch (toch heel regelmatig) en in Nistelrode is het bij van Dinther deze winter in iedergeval een keer dressuur pony's en een keer springen pony's selecties.

Kun je laura verwijst niet mailen om te vragen hoe t zit of Mari van Esch, die is volgens de site van kring-uden gewoon ook op zijn mailadres bereikbaar....

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:49

Frenka schreef:
Als ik het zo lees is het een combinatie van de vakantieperiode en de regel van maximaal 2 wedstrijden die ons nu 'de das' omdoet.
Ik heb toevallig afgelopen weekend de wedstrijdkalender zitten bestuderen en we moeten echt buiten Brabant om in augustus te kunnen starten.

Verder ben ik het helemaal met Carpediem dr post bovenaan deze pagina eens. Ik start ook veel liever de kleinere wedstrijden. Echt niet ivm zogenaamde mindere concurrentie of makkelijkere winstpunten of dat mijn paard op grotere wedstrijden 'lastig' is. Ik ga ook voor de gezelligheid op concours en deze is op kleinere wedstrijden wel te vinden en op grote vaak niet!
Verder is dat oefendressuren in Uden hartstikke leuk, maar ook duur en winstpunten tellen niet.

De meeste mensen willen toch niet in aug starten, de brabantse zijn al over 2 weken en het is vakantie periode, de kinderen gaan pas 7 sept weer naar school toe.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:52

En op de winterkalender staan wel drie binnen wedstrijden (19 dec- 16 jan-20 feb) georganiseerd door de ponyclub zeeland, dat is de promotioncup, bestaat uit 3 wedstrijden.... dat kan dan toch ook niet?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:02

Ik had Laura inderdaad gemaild, en aan de hand van haar reactie vanmorgen iets na tienen gepost. :)

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:18

pebbels75 schreef:
De meeste mensen willen toch niet in aug starten, de brabantse zijn al over 2 weken en het is vakantie periode, de kinderen gaan pas 7 sept weer naar school toe.

Niet mee eens hoor. Het blijkt ook uit dit topic wel dat er mensen zijn die willen starten. Ook in mijn omgeving hoor ik genoeg mensen die in augustus wel willen starten.
Alleen zijn er in onze kring geen wedstrijden en nu weten we dus ook hoe dit komt.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:24

duidelijk...

Wat mij meer tegenstaat dan geen wedstrijd in de kring is dat als er dan een "kleinere" wedstrijd georganiseerd wordt er zo weinig in een ring mogen starten. Ik wilde bijschrijven voor Herpen (binnen de sluitingsdatum) en kreeg de reactie, helaas de ring is vol. Kijk ik later op de startlijst, zitten er precies 5 combinaties in de ring.... tjee zeg daar hadden die twee pony's van mij toch best geplaatst kunnen worden? Vroeger waren we alleen maar blij als we een blijplaatsing kregen (zelfs op t laatste moment nog) betekende alleen maar meer geld in t laatje voor de club.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:32

Ik start graag in Nistelrode/Vorstenbosch, gezellige wedstrijd en een goede organisatie. In augustus start ik buiten de kring, omdat er binnen de kring helaas niets te rijden is.

Voor wat betreft de Brabantse, er zijn ook ruiters/amazones die zich hiervoor niet plaatsen, maar wel lekker door willen rijden. Ik heb overigens bewust niet eens aan de selectiewedstrijden meegedaan omdat daar vaak een wat andere mentaliteit hangt en ik het veel leuker vind om op kleinere wedstrijden te starten.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:58

Noppert schreef:
Ik heb overigens bewust niet eens aan de selectiewedstrijden meegedaan omdat daar vaak een wat andere mentaliteit hangt en ik het veel leuker vind om op kleinere wedstrijden te starten.

We liggen hier allemaal wel op 1 lijn wat betreft de selectie wedstrijden. ;)

Pebbels; dat vind ik idd ook een beetje raar, misschien is er nog een reden voor die wij niet weten en anders is het een gemiste kans voor de organisatie.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:42

Wat ik ook zo ontzettend raar vind is dat wij zo gebonden zijn hier in babant aan de selectiewedstrijden. Er zijn zoveel provincies die gewoon regiokampioenschappen uitschrijven en daar de beste van kunnen naar de knhs kampioenschappen. Wij moeten 3 van de 4 selecties rijden om afgevaardigd kunnen worden.

De mentaliteit van de selecties is daardoor idd veel ongezelliger en ik hoor ook van veel meer mensen die niet meer naar de selecties gaan om die redenen.

Waarom kan dat bij ons ook niet losgekoppeld worden? Waarom geen regiokampioenschap als selectie voor de knhs kampioenschappen en laat de rest van het zomer en winterseizoen gewoon weer gezellige wedstrijden gereden worden...

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:49

pebbels75 schreef:
Wat ik ook zo ontzettend raar vind is dat wij zo gebonden zijn hier in babant aan de selectiewedstrijden. Er zijn zoveel provincies die gewoon regiokampioenschappen uitschrijven en daar de beste van kunnen naar de knhs kampioenschappen. Wij moeten 3 van de 4 selecties rijden om afgevaardigd kunnen worden.

De mentaliteit van de selecties is daardoor idd veel ongezelliger en ik hoor ook van veel meer mensen die niet meer naar de selecties gaan om die redenen.

Waarom kan dat bij ons ook niet losgekoppeld worden? Waarom geen regiokampioenschap als selectie voor de knhs kampioenschappen en laat de rest van het zomer en winterseizoen gewoon weer gezellige wedstrijden gereden worden...

Briljant, alhoewel er dan vast wel weer mensen gaan gillen dat het dan niet eerlijk is omdat het maar een momentopname is, maar ja dat zijn de Brabantse Kampioenschappen ook, daar mag je ook niet 4 keer je proefje rijden waarvan er dan maar 3 meetellen ;)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:55

precies, maargoed dat is in andere regio's dus ook, daar rijden ook de beste van een momentopname mee. Kan plotseling heel positief uitpakken ;)
Overigens kennen wij elkaar volgens mij wel, ik ben je mondhygieniste dacht ik (volkel) of vergis ik me nu, hahaha

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:57

Hahahahaha, dat klopt, je bent inderdaad mijn mondhygieniste, grappig om je hier tegen te komen! :D

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:59

Klein wereldje! :)
Persoonlijk vind ik de selecties wel een goed middel om ook daadwerkelijk de beste combinaties af te vaardigen naar de Brabantse. Jullie bedoelen dat er dus maar 1 selectiewedstrijd is?

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:33

haha, klein wereldje ja!!

Ik vindt het geen slechte zaak om met selecties te werken maar het doel schiet het middel voorbij, iedereen voelt zicht verplicht deze wedstrijden te rijden, de gezelligheid schiet erbij in en steeds minder mensen gaan selecties rijden hierdoor

En ja alles hangt dan af van een selectie wedstrijd (en die noemen ze dan regiokampioenschappen (groningen, friesland, drente, zuid en noord holland en provincie zeeland doen dit zo wie zo op die manier, van de rest weet ik het niet)

Wij moeten ons 4 wedstijden uitsloven terwijl hun zonder moeite de leuke wedstrijdjes kunnen uitkiezen die hun goed uitkomen, eens een regiokampioensschap rijden en met een beetje geluk mag je dan naar de knhs kampioenschappen! Beetje krom toch??

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:26

pebbels75 schreef:
duidelijk...

Wat mij meer tegenstaat dan geen wedstrijd in de kring is dat als er dan een "kleinere" wedstrijd georganiseerd wordt er zo weinig in een ring mogen starten. Ik wilde bijschrijven voor Herpen (binnen de sluitingsdatum) en kreeg de reactie, helaas de ring is vol. Kijk ik later op de startlijst, zitten er precies 5 combinaties in de ring.... tjee zeg daar hadden die twee pony's van mij toch best geplaatst kunnen worden? Vroeger waren we alleen maar blij als we een blijplaatsing kregen (zelfs op t laatste moment nog) betekende alleen maar meer geld in t laatje voor de club.

Het punt voor de verenigingen is een beetje dat je op een gegeven moment een lijn moet trekken. Als vereniging reken je uit hoeveel starts je op een dag kunt hebben, en geloof me vrijwel iedere vereniging zit daar altijd toch wel wat overheen. (m.u.v. de hele kleine wedstrijdjes, die willen wel eens niet vol zijn. ) Het gaat dan niet om die 2 ponybijschrijvingen, die kunnen er inderdaad wel bij, maar je wil niet weten hoeveel bijschrijvingen je nog krijgt als je Ja blijft zeggen. En vol is toch echt vol. Op een gegeven moment MOET je gewoon zeggen: Nu is het vol, we maken een reservelijst, anders kun je aan de gang blijven.

pebbels75 schreef:

Ben ik het niet mee eens. Het niveau hier in Brabant ligt niet voor niets zo hoog. Het lijkt mij dat we dat graag zo willen houden. Bovendien is Brabant één van de grootste regio's, waar wil je al die starts laten? En welke vereniging heeft tegenwoordig nog zon grote accomodatie tot hun beschikking dat dit ook daadwerkelijk gerealiseerd kan worden? Je moet eens weten hoeveel moeite het kost om een vereniging te vinden die een Brabants Kampioenschap wil organiseren. Dan wordt de wedstrijd nog groter! Daar zit toch niemand op te wachten.. Ik ben eerder voor nog strengere selectie. Maar misschien ben ik een geval apart :=

Bovendien is het wel zo eerlijk, geen last van momentopname en datagezeur waarop mensen niet kunnen. Bovendien.. wat stelt een kampioenschap nou voor als je gewoon kunt inschrijven? Dan stelt het niks meer voor dan iedere andere wedstrijd. :n

andamoon schreef:
DL_ schreef:

Wat bedoel je hier precies mee DL_ ? Is het niet goed daar dan, of niet goed georganiseerd?
Hierboven staat dat er toch amazones zijn die er graag rijden?

Monique, je mag me gewoon Anne noemen hoor, bovendien kennen we elkaar goed. En nee, ik vind de wedstrijden niet goed georganiseerd, ook al ben zijn het dan jouw ouders.
Verder zal ik er niet over uitwijden, ik neem aan dat je graag wil dat de toon over Avenir hier gewoon positief blijft :) Slechte publiciteit zit niemand op te wachten.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:04

Op zich vind ik de selecties niet echt vervelend. Ik rijd ze op de momenten dat ze me uitkomen. Maar ik ga niet alles opzij zetten om de selecties te kunnen rijden.
Idd zijn die wedstrijden ook vaak nog eens een stuk ongezelliger (en duurder qua inschrijving).

Ik had ook graag gestart in Augustus, ik mag niet naar de brabantse, en had graag beetje in een wedstrijd ritme gekomen. Maar goed, dat gaan we nu maar in September doen, ik weiger lang te rijden voor een dressuurproef. Maar nog steeds vind ik t buitengewoon slecht dat er 1 maand is waarbij geen enkele wedstrijd binnen de kring is. Dat had in de kring zelf ook op moeten vallen.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:41

Het gaat erover Anne dat er ruiters/amazones zijn die graag willen rijden en als die mogelijkheid aan hun geboden wordt is dat toch prima, ook al is het een kleine wedstrijd? De ervaringen die ruiters en amazones met wedstrijden die verenigingen organiseren hebben, kunnen heel verschillend zijn. De één vind dit prettig en de ander dat. Het feit blijft dat als men op een kleine wedstrijd wilt rijden en men krijgt die kans en men kan er zijn/haar proeven/proef rijden dan is DAT het belangrijkste. Als de ruiters/amazones het prettig rijden vinden is dat mooi meegenomen. Iedereen heeft zo wel zijn wedstrijden waar hij/zij graag rijdt en ook waar men niet graag rijdt. Dat is het mooie als er dus meerdere wedstrijden georganiseerd worden. Je hebt de keuze om naartoe te gaan waar je wilt of niet.