Paard is te slim

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:50

Ik heb dat ook gehad met mijn paard in de M2!! Heel vervelend.
Wij zijn thuis de proeven gaan rijden, compleet met outfit, vlechten, witte hekjes en een voorlezer.
(want zonder dat alles was hij wel aan mijn hulp) En dan proeven gaan rijden, en elke keer als hij de keerwending inzette, zorgde ik dat deze van mij werdt, door de hulp extra te geven. (ipv een halve kleine volte die hij zelf stapte) Op een gegeven moment vond hij het zo vervelend worden, dat hij weer ging wachten op mijn hulp. Heb ook een aantal keer HC gestart, zodat ik het elke keer kon overnemen van hem als hij me weer eens voor was, en als het niet lukte in de proef, kon ik gewoon een volte rijden, zonder gelijk verlies te rijden :D

Succes!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 18:16

sharon_quiz schreef:
newt schreef:
Dat is het nou juist ook het probleem, ik ken de proefjes uit mijn hoofd en rij ze uit mijn hoofd, mijn voorlezer is er voor als ik het even niet meer weet, en als ik die dingen thuis oefen, oefen ik alleen een bepaald lijntje en dan inderdaad wil halthouden dan staat ze netjes stil en vierkant en recht en gaat ze achteruit wanneer ik dat wil, Ik oefen de proefjes niet thuis, alleen 1 keer bij nieuwe proefen. en ja was ook blij met de afgelopen nieuwe proefen en zijn nu 2 keer gestart met de nieuwe proefen en gister was de 2e keer, en Mw wist het al weer.. Merrie weet gewoon dat we en niet ingevlochten zijn en niet op pad zijn met de trailer en dat er niet heel veel paarden zijn.. ze is te slim :) en misschien last van spanning? merrie zelf dan, maar waarom dan niet bij het inrijden en wel bij de proef..Ik heb geen spanning meer, heb ik jaren gehad, maar na een tijdje verlies je dat wel ;), dan moet het onbewust zijn, ik ga mij niet verzitten met aangaloperen of iets, ik hoef mijn been maar iets te verleggen en dat is haar teken, ze zit dan gewoon te wachten op dat teken, weet dat ze aan moet galoperen, dus dan zelf maar.. dan maar dribbelen..

Op het dikgedrukte stukje wil ik even ingaan (misschien een beetje offtopic). Als je besluit een proef uit je hoofd te rijden en je bent op een gegeven moment even "de weg kwijt" en je krijgt dan een instructie over hoe je moet rijden, dan wordt je uitgesloten! Dus pas op dat dat niet gebeurt! Uit je hoofd rijden is uit je hoofd en niet halverwege een hulplijn inschakelen zeg maar. Dat mag niet.

Ik denk ik meld het maar voordat het je een keer overkomt. Dat zou helemaal zonde zijn.

Succes in ieder geval met je merrie!

Klopt, ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat mijn voorlezer wel de kernworden voorleesd als draf,rechts. keertwending links/recht, rechtaf overgang in stap enz enz. Ik weet alleen zelf uit mijn hoofd hoe de proef gereden word. Dit omdat mijn lieve voorlezer bang is een foute zin te lezen waardoor ik fouten zou kunnen maken, terwijl het dan juist mijn fout is omdat ik de proef niet ken ;).. Bedankt ieder geval!!!!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 22:46

Nou even en klein verslagje, sorry van de typ foutjes ;).

Dus vandaag gestart in ruinerwold. heerlij concours.. Had mijn merrie gister avond al ingevlochten want mocht er om half 7 af..
Kom ik ook nog eens tot de conclusie dat ze een ijzer mist.. ik denk najah we zien wel..
half 7 gaat mij wekker.. por ik even opzij dat er nog iemand wakker moest worden, en hoor ik dat het gatverdarie regent. Najha vol goede moed merrie op de trailer geladen en op naar het concours. We werden vooraf aangehouden en werd gevraagd of wij een 4x4 hadden, ik kijk die man even raar aan en zeg ja.. maar denk; valt mijn autotje niet op dan?? (heb een Nissan Terrano)
Maar goed, we mochten het moeras op waar al velen met de trekker waren uit gehaald dus alleen de 4x4 auto's mochten daar staan. Hele terrein afgezocht naar mijn ring en tot de conclusie gekomen dat er nogmaals 3 uitvallers waren en ik gelijk kon opzadelen. Pokke eind terug gelopen, merrie de proppen er acher ingedraaid en op naar het terrein. Bleken er nog 2 voor mij te ziten, nou dat vind ik niet zo erg want mijn merrie is erg makkelijk en is vrij snel los.. nou daar ik volle goede moed de eerste proef in.. dacht zul je nu net zien dat ze het niet meer doet.. maar "gelukkig" ja hoor afwenden en keertwendingen en mw slingerde weer lekker. Wat was ik blij met mijn HC en heb de keertwendin en het afwenden gewoon nogmaal gedaan. Ook met aangelloperen wist mw het alweer, dus gewoon nog een bordje verder gaan stappen netzolang tot ze op mij aan het wachten was. Ook was dit weer net zo het geval in de 2e proef, maar het er goed van geprofiteerd. Heb geprobeert Iris wat fermer te rijden. wat oplettender op mij, met als gevolg dat we nu een en al spanning op de coupons hadden staan met nog wat -2/-4en, Ik kon het mij ook goed voorstellen, want door de spanning en onzekerheid en dan nu het fermer rijden, krijg je nog geen fijn beeld,maar daar kunnen we angzaam aan werken. Ik vond het een erg leerzame dag.
Nu heeft ze eerst even vakantie nu de veulens bij beide merrie's weg worden gehaald. Dus we gaan binnen kort vol goede moed verder en starten hopelijk met iets meer glorie in Harich..

Super bedankt voor de tips!!.. heb echt ondanks al de regen en een compleet verkleumende proef erg lekker gereden. Voelde voor mij iig een stuk ontspannender, nu mijn topper nog