4 jarige op ijzers voor wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Re: 4 jarige op ijzers voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:00

tuurlijk gelijk ijzers?

En paard heeft meer grip op zn eigen voeten!
ik start in weer en wind zonder ijzers nog nooit maar dan ook nooit is ze uitgegleden..Denk eerder dat dat tussen je oren zit!
in de natuur hebben ze ook geen ijzers, en rennen ze gewoon over sneeuw etc etc!..

Ik denk eerder als je ijzers hebt, en daar doe je van die knoppen onder dat je paard met elke stap een schok door zn benen krijgt! die knoppen zitten al in de grond voor dat je paard zn voet gezet heeft!..dus dan is het zelfde als je bij de mensen als je een touwtje om je voeten hebt, en je zet het neer en dan elke keer net dat je neer zet, een tik te geven aan het touw!.

zo zie ik het weer! haha
ik heb geen nare evaringen met ijzers maar ook zeker niet op gewone voeten!.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:06

Niemand word er beter van als jou paard straks onderuit gaat of extreem voorzichtig word op het gras. Dus als ik jou was zou ik je paard ook op ijzers zetten. Zelf heb ik t/m de L2 zonder ijzers gereden, maar nu ik M1 rijdt merk ik dat m'n pony veel zekerder en makkelijker loopt doordat hij vierkant op ijzers loopt. En je zei dat je paard 1.80 is (toch?), dan is zo'n 20 bij 40 bakje al een stuk krapper dan voor mensen met pony's en kleine paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:34

midgie schreef:
Ik zou ook geen ijzers aan doen, vind het een beetje raar dat een paard niet op het gras zou kunnen lopen zonder ijzers, hoe doen ze dat in de wei dan als ze daar uit een dak gaan??

Helaas zijn de weides bij ons ook geen nette graslandjes zoals je die op wedstrijd soms krijgt. Is toch ook meer zand met wat begroeiing :)
Daarnaast brengt iedere ruiter zijn paard af en toe uit balans en zeker jonge paarden kunnen nog erg instabiel zijn onder hun ruiter. Dus de factor ruiter heeft nog een extra storende werking, hoe graag we ook ondersteunend zouden willen zijn ;)
Het wisselt behoorlijk van paard tot paard hoor, met een compact gebouwde nuchtere hengst als Devdan zou ik zo blootsvoets over het gras durven rakken, met een grote sensibele slungel als Future die zelf niet eens door heeft waar ze haar benen laat en zelfs op stand zonder ruiter haar balans nog steeds zoekt vind ik zelfs de 20x40 zandbaan soms nog spannend hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:37

winia4ever schreef:
Ik denk eerder als je ijzers hebt, en daar doe je van die knoppen onder dat je paard met elke stap een schok door zn benen krijgt! die knoppen zitten al in de grond voor dat je paard zn voet gezet heeft!..dus dan is het zelfde als je bij de mensen als je een touwtje om je voeten hebt, en je zet het neer en dan elke keer net dat je neer zet, een tik te geven aan het touw!.

Wat een vergelijk :n
Heb je wel eens de onderkant van voetbalschoenen bekeken ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:55

Lia_ schreef:
winia4ever schreef:

Wat een vergelijk :n
Heb je wel eens de onderkant van voetbalschoenen bekeken ;)

Tja, en waarom hebben die altijd knie blesseures?..
Krijgen altijd een schok! je voet land niet zo als jij denkt,omdat die knoppen je voet remmen door dat die ineens in de grond steken!..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 15:32

Winia, ik vind dat jij het nogal zwart wit ziet, ik merk de laatste tijd gewoon op gras dat mijn paard zich onzeker voelt, dat zit niet tussen mijn oren, ik ben op zoek naar een oplossing en zoek dus info over ijzers, jouw reactie vind ik nogal overtrokken...

We gaan toch voor ijzers, we proberen het, blootvoets kunnen we altijd nog weer verder ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:30

je kunt ook zodanig bekappen dat je natuurlijke kalkoenen laat staan, dmv het langer laten van een stukje hoefwand aan de achterkant en een stukje steunsel

Afbeelding

nog best een aardige tekening na het nuttigen van 3 glazen wijn Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-07-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:36

Meid als jij jezelf er wat zekerder door voelt dan moet je het doen :) Ik zou zelf niet ech top mn gemak en met een veilig gevoel rijden als ik mn paard voel glijden enzovoort
Dan neem ik zelf liever geen risico

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:38

gewoon ijzertje eronder slaan......... een 4 jarig paard van 1.80 mist gewoon nog een stuk balans om in een proef zeker de baan door te gaan........

en je hebt er niks aan als ze onzeker worden......

Ik zou er voor deze twee maanden een ijzer onder slaan en hopen dat je hem volgend weideseizoen zo voor elkaar hebt dat hij wel met dat grote lijf in balans de grasbaan in kan :)

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:41

Ik ben ook blij dat ik met mijn vierjarige (inmiddels vijfjarige) altijd met ijzers heb gereden.. Vooral voor de wedstrijden erg handig, kon aan hem merken dat hij in die kleine ring toch een stuk zekerder op zijn benen stond met stiften dan zonder. Zonder zet hij zich helemaal vast van spanning als het glad is en dan kan ik hem echt moeilijk rijden!

Nu gaan we B springen starten en zit ik mezelf zelfs af te vragen of het niet slimmer is om hem vierkant op ijzers te zetten... Ben echt een schijterd en het risico om onderuit te gaan is me gewoon echt te groot!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:56

IK denk ook dat het ons gaat helpen, smit is gebeld :D

Dat idee van Arabesk vind ik ook een optie, maar dat lijkt me niet zo prettig voor eventuele andere paarden in de wei, maar dat kan ik altijd nog overwegen volgend jaar :D

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:04

Nou zou zeggen, ijzers eronder die van mij loopt al vanaf zijn derde op ijzers, niets aan de hand.... rijd trouwens thuis wel zonder stiften in het land hoor en dan glijdt ie ook niet weg :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:06

Ik zou zonder ijzers doen , paard voelt zonder ijzers veel beter hoe de grond zich gedraagt onder zijn voeten ..
Maar goed ik ben dan ook voorstander van ijzerloos .
Mits het paard zijn voeten het aankunnen , sommige voeten zijn al zo verziekt , waardoor die paarden heel heel moeilijk ijzerloos kunnen , helaas

succes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:10

Zinzi_jewel schreef:
Ik zou zonder ijzers doen , paard voelt zonder ijzers veel beter hoe de grond zich gedraagt onder zijn voeten ..
Maar goed ik ben dan ook voorstander van ijzerloos .
Mits het paard zijn voeten het aankunnen , sommige voeten zijn al zo verziekt , waardoor die paarden heel heel moeilijk ijzerloos kunnen , helaas

succes

DUH............ en daarom gaat het paard voorzichtig lopen en word het dier onzeker :) :)

en dat is nou net niet wat TS wil :) :)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:18

Ik zou het niet doen, ik rijd ook pas met ijzers sinds de M :)
Heb de B, L1, L2 en een deel van de M1 prima zonder kunnen doen.
Nu met die korte bochten in galop doe ik het niet meer.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:23

Maar heb jij ook een paard van 1.80?
Ik vind niet dat je alle paarden over 1 kam kan scheren, je moet het per paard bekijken.
dat jij het tot en met het M1 zonder hebt gedaan is natuurlijk mooi, maar dan hoeft dat voor andere paarden nog niet haalbaar te zijn ;)

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:38

Ik heb een paard gehad van 1.83 en die liep ook altijd zonder hoor.
Ik heb nu een 4 jarige, die ik aan het inrijden ben, ze had ijzers, en gister heb ik ze eronderuit laten halen.
Ze maken in de wei vaak krappere bochten als in de ring, en vallen dan ook niet.

Maar jij kent je paard het beste, dus zou doen waar jij je het fijnst bij voelt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 19:40

Wou net zeggen, ken zat grote paarden (en dan bedoel ik vanaf 1.75 m) die bloot lopen :j
Maar idd, als je zelf denkt dat het dan beter gaat moet je het doen :j

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:41

ten eerste verziek je geen voeten met ijzers, ten tweede kan het zelfs behoud zijn van de hoef! 1 van mijn paarden staat al jaren zonder ijzers en ook mee gesprongen, mijn jonge paard stond met zijn 3e al op ijzers en zijn voeten zijn juist beter geworden!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:19

Scandicnr1 schreef:
ten eerste verziek je geen voeten met ijzers, ten tweede kan het zelfs behoud zijn van de hoef! 1 van mijn paarden staat al jaren zonder ijzers en ook mee gesprongen, mijn jonge paard stond met zijn 3e al op ijzers en zijn voeten zijn juist beter geworden!

Heb je mij horen zeggen , dat de voeten door ijzers verziekt zijn ..Nee , kan door van alles komen , waardoor sommige dieren niet zonder kunnen !

Ben iig blij dat mijn paard ze niet nodig heeft , haar voeten zijn prima zo op blote voeten , het werken gaat ook super ...

Marielle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:45

Je kan er wel gewoon ijzers onder laten zetten.
En als je dan wedstrijd op het gras hebt kun je er gewoon stiften onder draaien!!
Maar dan moet je wel speciale ijzers hebben met van die gaten aan het einde waar dan die stiften in kunnen! ;)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:12

Marielle, dat zijn volgens mij geen speciale ijzers hoor, stiftgaten kunnen in ieder ijzer naar mijn idee :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:24

Appieee schreef:
Nu gaan we B springen starten en zit ik mezelf zelfs af te vragen of het niet slimmer is om hem vierkant op ijzers te zetten... Ben echt een schijterd en het risico om onderuit te gaan is me gewoon echt te groot!

Haha. Dat heb ik ook wel hoor :P
Ga straks L1 starten met m'n paard. Dan hoeft ze van mij niet op ijzers maar als ik van de winter begin met springen dan wil ik haar voor het zomerseizoen ook rondom op ijzers. Ookal ben ik dan nog B.
Ben 1 keer met mijn pony, zonder ijzers, op een glad concours onderuit gegaan. Ribben gekneusd. Het zal vast aan mezelf gelegen hebben dat we weg gleden. Heb hem niet genoeg steun gegeven, maar dat maakt de schrik er bij niet minder om.
Ik doe met outdoor springen paard rondom op ijzers. Voel ik me gewoon zekerder door.

Stiftgaten kunnen idd volgens mij ook in ieder ijzer. Zou even aan je smit vragen of hij ze er standaard inheeft of niet. Anders moet je er apart omvragen.. :)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:42

Gewoon op ijzers zetten; je hebt er niets aan als hij door de hoeken gaat krabbelen, worden hij en jij onzeker van.
Dan haal je ze er van de winter weer af. Dat doe/heb gedaan ik met sommige paarden van mij ook.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:29

Dat is inderdaad de planning, zien we daarna volgend jaar wel weer, hij is groot en gewoon nog niet altijd sterk genoeg, niet erg hoor, maar om hem dan niet angstig te maken inderdaad maar ijzers eronder.. Volgend jaar is hij sterker, en dan is het misschien wel niet meer nodig...