Wat vinden jullie een prettige lezer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Re: Wat vinden jullie een prettige lezer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:15

Iemand die een hele luide stem heeft. Heel duidelijk praat. Alles 2 keer herhaald en niet te ver vooruit leest, of te langzaam.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:19

Lielle schreef:
absoluut niet herhalen, dat vind ik verschrikkelijk. Een keer lezen, en niet te vroeg, wel lekker duidelijk. Verder ken ik mijn proef wel, dus maakt het allemaal niet zoveel uit.

amen.
Al dat herhalen word ik alleen maar kriebelig van. Ik ken mn proef ook, 1x duidelijk is voldoende (zonder lezer red ik me ook)
Gek genoeg moet een lezer voor mij eigenlijk geen aandacht vragen zeg maar, weet niet hoe ik dat echt goed uit kan leggen :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:10

precies :j Ik wil het alleen op de achtergrond horen, zodat ik met mijn hoofd bij mijn paard kan blijven. Een soort geheugensteuntje van iets dat ik toch al wel weet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:24

Terkan schreef:
Owk, duidelijk, maar wanneer wil je iets horen dan? Stel staat een volte in de proef (bv. b-e-b, noem zo maar wat) je komt vanaf h-e-k ... wat is de goede timing om de volte aan te geven?

Ik vind het prettig om het te horen als duidelijk is dat ik de voorafgaande oefening in ben gegaan.

Dus stel het is MXK van hand veranderen en dan BEB grote volte, dan ziet de lezer dat ik de diagonaal op ben en begint vanaf X ongeveer te lezen, mooi de tijd om nog twee keer op te lezen en ik heb alle tijd om voor te bereiden en af te werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:11

ik wil het dus juist pas horen als ik de voorgaande oefening heb afgerond. In dit geval pas op de korte zijde dus. Ik houd er als lezer ook altijd even rekening mee als er letters zijn die erg op elkaar lijken. Dus een overgang bij M lees ik pas op nadat F is gepasseerd.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:23

Urielle schreef:
Op tijd lezen, hard genoeg (schreeuwen mag van mij best, liever te hard dan te zacht), indien mogelijk twee keer de oefening oplezen en stil staan bij B, zodat niet mijn paard ineens tien meter opzij springt als hij schrikt van de voorlezer hahaha.
Als het moeilijk te verstaan is welke letter vind ik het wel fijn als ze een naam maken van de letter ("M-B-K van hand veranderen, M Bernard K!" bijvoorbeeld) en ik vind het ook fijn als ze even hinten of het diagonaal is of hoefslag ed. ("HXF van hand veranderen" of "VAN H TOT K middendraf" oid)

Dat is helaas niet toegestaan...als je een jury treft die het volgens de regeltjes doet kun je zelfs uitgesloten worden. Van de lezer wordt verwacht letterlijk te lezen wat in het boekje staat zo niet kun je uitgesloten worden wegens hulp van derden ;)

geeltje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:16

dat ze duidelijk kan praten. :D

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:51

Ik begrijp al wel: zo veel ruiters, zo veel meningen ... alles is natuurlijk behoorlijk persoonlijk, maar ik dank jullie al wel vast voor de tips, zitten er een paar goede tussen ... meer zijn natuurlijk altijd welkom!

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:57

SUPER!
Heb het liefst iemand die duidelijk voorleest, niet te schreeuwerig!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:55

Wow, vind ik hier ineens mijn voorlezer terug :-) Even petje af voor Terkan, laatst was hij mee naar een wedstrijd en heeft voor het eerst een L1 proef voorgelezen zonder ook maar ooit een wedstrijd /paard gezien te hebben :-) Het ging super! Ik houd vooral van 1 x duidelijk en op tijd voorlezen. Overbodige tekst weglaten ( meestal print ik de proef uit en kras door wat niet opgelezen hoeft te worden).

Juulissx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:02

luid en duidelijk voorlezen.
en dingen herhaalt.

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:07

cornelie schreef:
Wow, vind ik hier ineens mijn voorlezer terug :-) Even petje af voor Terkan, laatst was hij mee naar een wedstrijd en heeft voor het eerst een L1 proef voorgelezen zonder ook maar ooit een wedstrijd /paard gezien te hebben :-) Het ging super! Ik houd vooral van 1 x duidelijk en op tijd voorlezen. Overbodige tekst weglaten ( meestal print ik de proef uit en kras door wat niet opgelezen hoeft te worden).

Te veel veren hoeft nou ook weer niet ;-) ... vond het echt leuk om te doen ...

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:10

Iemand die duidelijk praat en dingen herhaalt. En die vooral niet te snel gaat. :P

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:13

Meestal als ik met iemand mee ga op wedstrijd (of zelf op wedstrijd ben) vragen wel 6 mensen of ik ze voor wil lezen :P
Maar idd duidelijk praten, en dingen niet te laat zeggen. Maar maakt mij niet zoveel uit wie er voor leest, lukt eigenlijk altijd wel

L_esley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:29

als ze hardop praten herhalen en duidelijk

ManOee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:25

Ik vind duidelijk voorlezen, op tijd voorlezen en herhalen, belangrijk bij een voorlezer.

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:27

Een lezer die zelf ook proefjes rijdt of heeft gereden. Waardoor deze weet wanneer hij of zij de oefeningen moet "roepen"

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:29

teammolenaar schreef:
Een lezer die zelf ook proefjes rijdt of heeft gereden. Waardoor deze weet wanneer hij of zij de oefeningen moet "roepen"

Echt noodzakelijk??? Bedoel als ik bedenk, wat alle bewegingen inhouden (thanx to bokt), weet hoe het veld in elkaar zit ... kan ik toch een heel eind mee komen ... of zijn er misschien meer die ditzelfde hebben ...

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:33

Als ik voorlees probeer ik duidelijk te lezen, hard te lezen, alles 2 x te lezen, en als ik perongeluk verkeerd lees meteen te herstellen. :)
Dat vind ik dus ook fijn alsik zelf rijd.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:49

Terkan schreef:
teammolenaar schreef:

Echt noodzakelijk??? Bedoel als ik bedenk, wat alle bewegingen inhouden (thanx to bokt), weet hoe het veld in elkaar zit ... kan ik toch een heel eind mee komen ... of zijn er misschien meer die ditzelfde hebben ...

zeker niet noodzakelijk. Het ging prima en mn moeder heeft ook altijd netjes voorgelezen maar geen proef gereden zelf .

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:27

las het al even... maar als ik voorlees let ik er wel op dat ik letters die op elkaar lijken pas noem als ze de ander voor bij zijn idd F-m A-H
en lees vrij veel Z voor... dan moet je gewoon achter elkaar doorlezen anders ben je zoiezo te laat maar diagonalen als s-x-p komen nog redelijk moeilijk mn mond uit

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:24

Niks herhalen. Word er helemaal gek van als alles 2x geroepen word. Dan ga ik erover nadenken en dat moet je niet hebben natuurlijk.
De beste voorleester is natuurlijk mijn moeder :D

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:23

Vandaag voorgelezen en dat ging m.i. erg goed. Dacht dat ik een goede duidelijke stem had ... right Cornelie? Ook nog voor een ander een proef gelezen ... misschien ook wel lid??? Zo ja ... wat vond je ervan? (proef 4, Heerde vanochtend om ongeveer half 10)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:19

Iemand die niet gilt of schreeuwt maar gewoon goed,hard en duidelijk praat. En die goed van te voren zegt wat je moet doen, dus niet net voor A zeggen bij A afwenden maar al goed van te voren en dit dat ook een aantal keer herhalen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:59

ivm dat ik 50% doof ben, wil ik altijd een voorlezer die zo hard mogelijk roept/schreeuwt en niet bang is voor schut te staan.
( ik wil niet weten hoe vaak ik mensen mee had die niet hard durfden te roepen vanwege de omgeving.. mjah.. dan heb ik er dus weinig aan)
ook 1X extra herhalen en duidelijk de letters op kunnen noemen.

kleine edit: mjah.. mijn voorlezers zijn trouwens niet populair bij buitenconcoursen vanwege naast liggende bakken en ruiters die trachten hun voorlezer te horen :+