respect tijdens losrijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Re: respect tijdens losrijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:24

Ooit lang geleden heb ik ook wedstrijden gereden kreeg ook geen voorang als ik op de linker hand reed enz.. Nu heb ik met mijn onwijs lieve lompe tuigertje gewoon door gereden en dat was boem.. Lardo keek versufd van "he wat is dit nou" :p echt zo komisch. En die stomme hittepetit vond het maar een lompe bok en even later ging haar paardje aan de kletter en lag zij zand te happen, toen heb ik wel eventjes gelachen.. :P

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:32

VivaLaVida schreef:
Heb ook vaker gehoord dat mensen echt van me dachten van wooow wat een kreng :P

ben je dat niet dan :P

maar dit zijn niet alleen Z ruiters hoor
ook mensen die B of wat dan ook rijden
ik werd ook zovaak afgesneden of aangereden
ik reed ook een haf en een tinker , ik zei dan altijd maar dat ze over me heen keken vanaf die grote paarden ;)
maar zelf heb ik ook wel eens bijna iemand aangereden hoor, ik zeg dan wel meteen sorry
omdat je geconcentreerd bezig ben heb j eniet alles direct in de gaten.
niemand doet het expres denk ik maar
al heb ik wel 1x meegemaakt met een jongen dat ik echt geen mogelijkheid had om te rijden
ik kon niet eens fatsoenlijk draven of hij kwam alweer voor me neus langs, zodat weer op de rem moest
was B ruiter ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:38

Ik snap je irritatie helemaal. Onwijs vervelend!! De enige tip die ik je kan geven, is om een rustig plekje op te zoeken op het terrein. Ik weet dat dat op de Almelose ruiterdagen echt heel lastig is.....toch kun je het proberen. Verder zou ik alleen maar willen zeggen; als iedereen zich eens aan de regels zou houden, wordt het inrijden een stuk gemakkelijker ;)

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:43

Samantha_T schreef:
Verder zou ik alleen maar willen zeggen; als iedereen zich eens aan de regels zou houden, wordt het inrijden een stuk gemakkelijker ;)

dat is in het verkeer precies hetzelfde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:47

_10_ schreef:
vorame schreef:
Ik wordt persoonlijk vaker door een B ruiter van mijn paard gereden dan van een Z ruiter.
De B ruiter met uitstekende zweep die me nog een tik mee geeft ook. :)

Dat is ook mijn ervaring :j
Een groot deel van de B ruiters kennen de bakregels niet (volledig) en denken linksom altijd voorrang te hebben...
Helaas vergeten die dus dat zijgangen voorang hebben, óók op de rechterhand! -O-

Ja, dit komt mij ook bekend voor. Al letten sommige ruiters (ongeacht hun klasse) gewoon sowieso niet op.
Als iemand mij écht in de weg reed (lees, ik heb mijn pony al 2x een noodstop laten maken) dan veroorzaak ik de derde keer gewoon een botsing hoor. Dan heb ik hen ook even niet gezien :+
Daarna letten de meeste mensen vaak wel érg goed op je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:48

window schreef:
Samantha_T schreef:
Verder zou ik alleen maar willen zeggen; als iedereen zich eens aan de regels zou houden, wordt het inrijden een stuk gemakkelijker ;)

dat is in het verkeer precies hetzelfde ;)

Klopt, maar het is soms wel onduidelijk.
Sommige mensen beschouwen schouderbinnenwaarts/travers als zijgangen, anderen niet. En zeker voor B ruiters is het niet ondenkbaar dat ze SB niet als zijgang zien.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:50

ik heb alleen maar onderling gereden,, maar ook ik heb al heel vaak boos gekeken naar iemand..
natuurlijk doe ik het zelf ook welleens, kan gebeuren maar je hebt ze er gewoon bij zitten die het er om doen,, ook B ruiters,, en ook de wat hogere.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:56

Volgens my maakt het idd niet zoveel uit op welk niveau je ryd.
Het kan denk ik iedereen wellis een keer overkomen
& zeker als je met veel te veel ryd.

Het blyft altyd goed uitkijken & rekening houden met elkaar.

waar ik me thuis ook kapot aan kan ergeren zyn van die mensen die
met uitstekende zweep ryden. (lekker functionerend is zo'n ding dan ook)

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:54

Ik doe ook altijd zo mijn best om me aan de regels te houden, maar ik ben meestal één van de enige...
Zo vervelend, waarom denken mensen altijd dat de regels niet gelden op een inrijterrein?
Als ik echt al vier keer omver ben gereden door dezelfde persoon (afgelopen week, wat was ik pissig), dan kunnen ze hem krijgen ook :Y)
Heel simpel, ik galoppeer gewoon aan als ik langskom, de meeste paarden gaan dan zelf wel opzij omdat ze bang zijn voor het friese geweld :=

Moeten ze maar opzij gaan hoor, dan heb ik echt geen meelij meer! :o

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:10

Naar mijn mening kijken de meeste ook naar hun paard, ipv vooruit haha :)

Ik als B-ruiter doe ook gerust een sbw om hem wat los te krijgen, ken de regels heel goed, en ik probeer ook altijd iedereen van tevoren in te schatten, zodat een noodstop onnodig wordt. Voor beide partijen.
Ben altijd wel blij als ik de ring in kan, dan heb ik tenminste alle ruimte haha!
Probeer ook altijd een andere plek te zoeken voor het uitstappen, dat kan erg irritant zijn voor de mensen die in- en losrijden, als jij daar aan het uitstappen bent.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:24

Het is niet alleen Z tegen B maar ook onderling in het Z word er nog wel eens ruzie gemaakt hoor tijdens losrijden (bij t springen dan)

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 19:33

[quote="MissEvil"]Naar mijn mening kijken de meeste ook naar hun paard, ipv vooruit haha :)

en dat was wat ik het grootste probleem vind!!

Wel top om te lezen dat ik niet de enige ben die me stoort aan het losrijgebeuren!!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:34

De bakregels behoren natuurlijk botsingen te voorkomen. En ja in de praktijk loopt het weleens anders.. :)
Thuis overkomt ons ook vaak, dat wanneer je teveel op elkaar let, en er teveel mee bezig bent met om elkaar heen sturen komen er juist botsingen of noodstoppen. Meestal roep ik ook, rij jij maar door, is stuur wel om je heen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:41

ik maak het regelmatig mee. pas geleden nog. was aan het losrijden hadden een ruimte van ongeveer 2 rijbanen reden er met 3 paarden. ik ben lekker aan het losstappen nog wat langer teugeltje. komt er 1 aan die z rijd. in galop goed tempo zo dicht langs dat ik haar been langs de mijne voelde gaan.
als ik tussen de B ruiters losrij let iedereen wel op elkaar

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak het losrijterrein gewoonweg te klein vind om in los te rijden bij de basiswedstrijden. Dat maakt dat botsingen veel vaker voorkomen dan op een groter terrein. Organisaties willen ooit graag veel ringen, dus veel ruiters terwille zijn om te kunnen starten, maar vergeten dat fijn losrijden op een groot en ruim losrijterrein, maakt dat veel ruiters erg graag komen rijden op je wedstrijd en ook terug zullen komen op je wedstrijd. Het is een uitzondering om een groot losrijterrein te zien en dat vind ik reuze jammer. Om je paard echt goed voor te kunnen bereiden, heb je gewoon ruimte nodig en dat wordt door heel veel organisaties, maar ook door de meeste ruiters erg onderschat. Misschien iets om over na te denken. ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:55

In elke klasse zijn wel zulke types die denken dat het hele veld van hen is :n
Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk voor me te kijken en mijn paardje opzij te sturen als er weer eens iemand me afsnijdt..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:06

Wat ik thuis merk is dat lagere ruiters juist opzij gaan voor de hogere ruiters en daardoor juist in de weg gaan rijden. Op wedstrijd zie je idd sommige die geen bakregels volgen, maar als je zelf goed om je heen kijkt, kan je het goed misrijden hoor. Maar ik vind dat het in elke klasse net zo dramatisch is, maar ik heb er opzich weinig last van door zelf goed om me heen te kijken.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:13

Ik doe het zelf ook wel eens, maar alleen bij de gene die mij bijna omver rijden ghehe, maar ik rij vaak ook gewoon wel de lijnen die ik wil rijden tijdens het losrijden, & ben gewoon echt helemaal geconcentreerd op m'n pony. & tja soms knal ik dan bijna tegen iemand aan, maar dat is toch logish? vaak zijn inrijtereinen best wel klein dus dan heb je dat, ik heb liever paar keer bijna een botsing dan dat m'n paard niet goed los is. :)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:20

dorieeen schreef:
ben gewoon echt helemaal geconcentreerd op m'n pony, tja soms knal ik dan bijna tegen iemand aan, maar dat is toch logish? vaak zijn inrijtereinen best wel klein dus dan heb je dat, ik heb liever paar keer bijna een botsing dan dat m'n paard niet goed los is. :)

Sorry maar dit vind ik echt niet kunnen!!
Want na een paar keer bijna botsing zit het er natuurlijk aan te komen dat je een keer echt botst!!
En misschien is jou paard daar niet van onder de indruk maar je kan een ander paard daar echt angstig mee maken!
Dus als je idd zo vaak bijna botst wordt het misschien tijd eens wat beter op te gaan letten!!

Ik rij al 19 jaar wedstrijd, in alle klasses van de basissport, en heb in al die jaren slechts 2x bijna een botsing gehad.
Wat beter opletten zou dus geen kwaad kunnen!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:41

dorieeen schreef:
Ik doe het zelf ook wel eens, maar alleen bij de gene die mij bijna omver rijden ghehe, maar ik rij vaak ook gewoon wel de lijnen die ik wil rijden tijdens het losrijden, & ben gewoon echt helemaal geconcentreerd op m'n pony. & tja soms knal ik dan bijna tegen iemand aan, maar dat is toch logish? vaak zijn inrijtereinen best wel klein dus dan heb je dat, ik heb liever paar keer bijna een botsing dan dat m'n paard niet goed los is. :)

Fijn dat ik jou nooit tegenkom dan haha
Mijn paard wordt dus echt bang van bijna botsingen en is het dan leuk dat jou pony los is, maar heb ik dan een probleem. Leuk dat je aan anderen denkt !!
En gelukkig dat ik dan zelf oplet en die botsing zou voorkomen, maar ik zou je zeker wel aanspreken op je rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:47

dorieeen schreef:

Tof ben jij :\ Ik weet heel wat ruiters die alle moeite doen om hun paard een beetje op hun gemak te krijgen tussen het losrijden met anderen en jij bonkt iedereen gewoon ondersteboven? Vind ik echt echt echt niet kunnen. Veiligheid gaat voor een winstpunt!

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:50

Mijn moeder heeft op wedstrijd eens gehad dat ze aan de kant moest gaan omdat het meisje zei: 'pas op! Ik ben Z!'
Dus? Maakt dat haar beter dan een B ruiter of zo...
Kan me er ook echt aan ergeren!

Ik let ook heus wel eens niet zo op maar dan roep ik gelijk sorry.
We komen er iig weer goed uit.
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 26-06-09 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:03

window schreef:
VivaLaVida schreef:
Heb ook vaker gehoord dat mensen echt van me dachten van wooow wat een kreng :P

ben je dat niet dan :P

maar dit zijn niet alleen Z ruiters hoor
ook mensen die B of wat dan ook rijden
ik werd ook zovaak afgesneden of aangereden
ik reed ook een haf en een tinker , ik zei dan altijd maar dat ze over me heen keken vanaf die grote paarden ;)
maar zelf heb ik ook wel eens bijna iemand aangereden hoor, ik zeg dan wel meteen sorry
omdat je geconcentreerd bezig ben heb j eniet alles direct in de gaten.
niemand doet het expres denk ik maar
al heb ik wel 1x meegemaakt met een jongen dat ik echt geen mogelijkheid had om te rijden
ik kon niet eens fatsoenlijk draven of hij kwam alweer voor me neus langs, zodat weer op de rem moest
was B ruiter ;)

Stiekem wel :P

Ik heb ook een haf maar heb weleens van mensen zonder paard commentaar gekregen (pffff een haf) maar verder van ruiters NOOIT! wel aantal keren dat er iemand naast me kwam (uit)stappen en zei van wat leuk joh wat rijd je met haar? Knap met een haf!

nooit last van dus!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:03

Ik ben ook schuldig dan. Ik ken mijn voorrangsregels en rijd dus gewoon volgens die regels.
Als ik bvb een appuyement aan het rijden ben, eentje komt dan plots in stap op mijn lijn, dan zal ze dus wel een groot probleem krijgen. Heb namelijk een bulldozer die gewoon blijft doorlopen :-). Ik kijk wel rond, en zoek ruimte op, maar je hebt echt mensen die maar wat rondhobbelen en simpelweg in de weg rijden.
Zelfde met van die mensen die uitstappen met twee of 3 naast elkaar.
Ik kan simpelweg niet mijn paard voor het minste de rem optrekken. Ten eerste creeert dat spanning, dus komt onze relatie niet ten goede, ten tweede wil ik in de ring het paard kunnen presenteren naar het best kunnen (dus dat gevoel van thuis zo hard mogelijk proberen te benaderen) ten derde maak je je paard onzeker. Laatst ook, pleurt er eentje plots haar paard stil, en mama kan bandages afdoen. Paard staat dan over hoefslag en tweede hoefslag en is gewoon een blokkade. Sorry maar dan roep ik hoefslag en kunnen ze zorgen dat ze opzij zijn hoor. Dan ben ik mss even de grote mond, maar een beetje normale mens gaat ofwel ergens in een hoek staan, of gaat ff buiten de inrijbaan. Idd heeft de organisatie ook wel een verantwoordelijkheid. Een B proef vereist nu eenmaal minder inrijwerk of zelf precisie dan een Z2 proef.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:05

Tegenwoordig probeer ik het losrijden ook maar als leermoment te zien... Ben nl nogal snel afgeleid en onder de indruk. Thuis heb ik het gehele jaar door de bak voor mezelf, kom ik op wedstrijd moet ik ineens zo'n bak met 20 andere combinaties delen. Persoonlijk merk ik geen verschil tussen B of Z combinaties, in beide en daartussen heb je mensen die niet opletten of de regels niet kennen.

Ik heb 1 keer een botsing gehad, en toen knalde er 4 man tegen elkaar op :D Iedereen probeerd uit te wijken, maar we hadden alle 4 op hetzelfde punt gemikt. Zelf moest ik er iig een beetje om gniffelen, hun vonden het niet zo komisch :+

Tegenwoordig zie ik het maar zo, ik voorrang, dan heb ik ook voorrang en ga ik niet aan de kant (met uitgang van bepaalde gevallen) heb ik geen voorrang, ga ik aan de kant.