Hoe houden jullie het hoofd koel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Re: Hoe houden jullie het hoofd koel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:03

appelsap kan ook zorgen voor diarree, dat kan averechts werken!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:45

JeroenK schreef:
Ik kan echt heel slecht tegen de warmte.. daarom laat ik m,n stagaire de paarden losrijden en dan ik de laatste 5 minuten en de wedstrijd zelf uiteraard. Na het rijden tuinslang dr op.. lekker af koelen en dan gauw de trailer weer in.

Laat je ze op het wedstrijdterrein losrijden voor een proef?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 23:09

Zelf rij ik relatief kort los. Een minuut of 20 a 30. Wil dat hij fijn aan de hulpen is en fijn aan een been. De oefeningen gaan 'm opzich goed af. Dus wat dat betreft hou ik het hoofd altijd wel koel. Van nature ben ik altijd wel erg zenuwachtig als ik aan het invlechten ben.

Na de proeven 10 minuutjes uitstappen, vervolgens lekker afzadelen, afsponsen (emmer water mee), vervolgens stiften uitdraaien en dan mag 'ie nog even grazen op 't terrein.

In de training rij ik gewoon net als normaal. Vaak mag 'ie daarna nog even lekker z'n zweet droogrollen en anders spuit ik 'm af met lauwwarm water (koud water is ontzettend slecht voor de spieren; lees het bij meerdere bokkers!!) en dan droog laten stappen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:28

Koud water neemt de warmte van het paard weg. Water wat je er met het zweetmes later weer afhaalt is namelijk hartstikke warm. Hiermee koel je dus in feite je paard.
Wanneer je je paard goed uitstapt en begint bij de benen, hebben de spieren hier helemaal niets van.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 30-06-09 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:36

Hmm.. Ik ken zat mensen die hun paard 'even afspoelen' met ijskoud water als ze net klaar zijn met rijden. Zelf ga je toch ook niet onder een douche van 5 graden staan als je net hardgelopen hebt?