iedere week op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: iedere week op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:54

Wat heb je voor pony glimmerlover? Het is me niet helemaal duidelijk :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:57

Ik ga 1 keer in de maand of 2 keer (als ik een maand niet kan rijden ga ik de wedstrijd in een andere maand rijden ;))
Maar ik doe het voor de plezier, natuurlijk hoop ik altijd op hoge punten en een prijs, maar mij gaat het vooral voor de winstpunten
Ik heb er nu alweer 7 in 4 wedstrijden, maar die pony is ook wedstrijdgericht ingereden (new forest alhoewel ik ook wel denk dat er een welsh inzit ;)) en de andere pony waar ik mee reed (een haflinger) deed ik een jaar over 4 wp's :+, maar met Bonnie heb ik een hele goede band. Dat is ook belangrijk, want met Marcello had ik helemaal niet zo'n hele goeie band, ja hij hinnikte altijd naar mij en ik vond hem ook super, maar met Bonnie heb ik een veel hechtere en sterkere band :) Zo zie je maar weer, een goede band is ook goed voor wedstrijden, Bonnie doet d'r best voor mij, Marcello deed dat helemaal niet terwijl hij wel heel mooi kan lopen :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:24

Maar ehm glimmerlover, vertel! Wat doe jij nou eigenlijk allemaal met je pony?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:46

horse12 schreef:
Ik heb dus echt het idee dat sommige mensen dan echt voor de punten en de klassen gaan. Hoe hoger dat ze komen en hoe sneller hoe beter dat ze zijn. (heb ik het idee) ik hoor dan wel van mensen altijd net een wp maar wel gelijk door gaan naar de volgende klasse... maar denken zulke mensen er wel aan dat het paard het bij kan houden...

Als je paard klaar is om die hogere klasse te starten is dat toch geen probleem? Ik zou een paard dat er niet klaar voor is ook nooit in een hogere klasse starten maar ik ken genoeg combinatie's die het omgekeerde doen en daar krijg ik iets van. Ze rijden goed in een bepaalde klasse, halen elke week winstpunten maar gaan niet over omdat ze bang zijn dat ze in de daaropvolgende klasse niet meer mee kunnen... waar is de uitdaging dan?
Ik zie er geen probleem in om naar een volgende klasse te gaan als je paard hiervoor klaar is en je zelf ook het gevoel hebt dat je het zal kunnen...

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:18

Ik ga ook bijna elke week op wedstrijd, maar niet met alle pony's die ik rij. Maar ik heb wel eens 4 weken achter elkaar, maar dit doe ik niet met de jongere paarden/pony's die ik start. En als ik twee maal in de week kan starten dan neem ik meestal ook niet de jongsten mee, heel soms ook wel, maar dan hoeven ze de week ervoor en de week erna in ieder geval niet op wedstrijd. Met mijn eigen pony start ik wel eens gewoon twee maal in de week, en dan kan ik ook de week erna wel weer op wedstrijd. :)

Verder zie ik soms ook wel mensen in een klasse rijden waar ze nog helemaal niet klaar voor zijn... Dan snap ik nooit waar ze mee bezig zijn... Ik vind dat je paard, jezelf en dat je samen als team echt klaar moeten zijn voor de volgende klasse (en het liefst al een beetje voor de klasse erna). Als ze dan wel te snel doorgaan komen ze vast te zitten, en hebben ze er totaal geen lol meer aan.
Bij de pony's en paarden die ik start verschilt het altijd met wanneer ik verder ga naar de volgende klasse. De ene heb ik met trainen al tot de Z en kan ik gewoon met tien winstpunten door, de ander is er gewoon nog niet aan toe en heeft gewoon even de tijd nodig om sommige dingen door te krijgen.

jeske81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:25

Op zich maakt t niet uit als je elke week op concours gaat. Je krijgt er veel ervaring en routine mee. Maar als het een jong dier is, houd dan in de gaten dat je niet te hard gaat. Ik heb dat met een welsh pony gehad die ik voor mensen reed. Ik werd dat jaar 18 dus had niet zoveel tijd meer om wedstrijden te rijden.Ze pakte ontzettend goed aan, 1ste wedstrijd gelijk 2de en 4de en zo eigenlijk op bijna alle wedstrijden wel. Bestgaande rijpony en al gereden zelfs op t NK en op de centrale keuring van de Welsh.Dus zogoed als elk weekend op stap. Achteraf gezien iets te veel van t goede. Heeft een lichte blessure gehad. Met t paard dat ik nu heb, heb ik een paar jaar geleden de zomerweek meegereden. 3 x 2 proeven gestart om de dag. Was best veel, maar ze liep elke dag steeds lekkerder.
Dus kijk goed naar je zelf en je beestje en beslis dan of je elk weekend wilt starten. geef ze ook de tijd om te herstellen, maar ook om te versterken en te verbeteren.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:01

ik heb altijd minimaal 1 weekend tussen concoursen zitten met mijn paard. Ik spring met hem in het z(z) en ik wil hem graag nog heel houden.
Dressuur reed ik soms wel 2dagen in het weekend of een aantal weekenden achter elkaar. Had niet het idee dat ze extra hard slijten van een dressuurproef. (ook tot een bepaald niveau uiteraard)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:38

Ik rijd ook absoluut niet elk weekend achter elkaar wedstrijden. Meestal 1 of 2 keer per maand. Soms heb ik weleens een meerdaags concours, zoals laatst, toen moest ik in een week 3x starten, maar daarna hebben we weer een maand rust. :P
Waarom? Omdat ik ook weleens wat anders wil in mn weekend dan wedstrijden rijden en omdat ik het nog het sneust vind voor mijn vader, die is dan dagen kwijt om met mij proefjes te gaan rijden. O:)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:48

Ik zou het zelf niet eens willen om ieder weekend op concours te gaan. Ik kijk altijd wel uit naar een concours en wil verbetering hebben t.o.v. de vorige keer en wil op concours ook echt kunnen pieken. Als ik ieder weekend op wedstrijd zou gaan, dan heb ik tussendoor geen tijd genoeg om mezelf te verbeteren, waardoor ik te weinig vooruitgang boek en ik het ook niet meer leuk vind. Je kunt namelijk niet binnen 1 week een stuk beter worden. Misschien toevallig een keer, dat je paard in die ene week ineens een nieuwe oefening snapt. Maar over het algemeen is het een geleidelijke ontwikkeling.

Dressuurwedstrijden ieder weekend kan een paard gemakkelijk aan. Mijn trainingen zijn thuis behoorlijk zwaarder dan een beetje warmdraaien en die 2 proefjes, waarin hij bekende oefeningen moet laten zien. Nee, daar kan hij niet moe van worden.
Menwedstrijden (beetje vergelijkbaar met SGW ohz) rijd ik niet vaker dan 1x per maand, ook om mijn pony te sparen. Die wedstrijden zijn fysiek wel zwaar voor het beestje en daarnaast krijgt hij geestelijk ook heel wat te verwerken als hij 3 dagen van huis is.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:52

Ik denk dat elke week/om de week op concour gaan wel goed is voor de routine en training, je blijft wel ergens naartoe werken.
Alleen zelf vind ik dat veels te veel, je bent vaak toch een halve dag kwijt en naast een full time baan heb ik meer dingen die in het weekend gepland moeten worden.

JoyceOd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:11

Eigenlijk ben ik ook elke week op wedstrijd.
Soms wordt er wel eens een weekend overgeslagen.
Mijn pony volgt altijd gewillig.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:41

Ik ga ook elke week :j, mijn pony vind het hardstikke leuk!

xx_tassjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:33

wij gaan ook met de wedstrijdpaarden elk weekend op conour en soms zijn die concoursen dan ook nog wel eens 2 dagen achter elkaar.
dus jaa ik ben eigenlijk niet anders gewent.

wizpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:55

hoi,
ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je nu thuis rijd of op wedstrijd. tenminste als je thuis fanatiek bezig bent :D
voor je paard kan het ook wel leuk zijn, elke keer wat anders, niet de hele tijd in die muffe zelfde bak, toch...?!

L1n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 23:13

Ligt ook aan je paard, hoe hij reageert op een ander terrein en om in de trailer vervoerd te worden.
Als je paard toch behoorlijk stress krijgt op een ander terrein of als hij met de trailer vervoerd word, vind ik het geen aanrader om elke week een wedstrijd te rijden.

Sowieso ben ik er niet echt een voorstander van, tenzij je het omwisselt (ene week dressuur, andere week springen).

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:15

Zal voor iedereen wel anders zijn. Als je paard kijkerig is of ervaring op moet doen, dan kun je best een paar weken achter elkaar gaan. Als je elke week gaat om de winstpunten bij elkaar te sprokkelen, dan kun je beter thuis blijven en doortrainen. Daar doe je niemand een plezier mee. Het is ook niet dat het bepaald goedkoop is, als je alles bij elkaar optelt voor een dagje wedstrijd rijden.
Maar als je de tijd er voor hebt en je hebt er plezier in, tja waarom niet?

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:25

Kijk, of je nou thuis een dag fanatiek traint, of dat je op wedstrijd gaat vind ik niet echt een verschil. Als je met je paard lekker in een wedstrijd ritme zit, kun je gemakkelijk ieder weekend starten.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:31

Vorige maand ben ik 3 weekenden achter elkaar op wedstrijd geweest. Nou ik was toch echt blij dat het voorbij was, werd het best beetje zat.. Elke keer dat wachten op de prijsuitreikingen het eist toch echt veel tijd. En merkte aan mijn pony dat ze het ook niet echt leuk vond, ze werd heel erg vervelend en sikkeneurig/

paardjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:01

ik hadt vandaag en ik heb overmorgen en daarop dat weekend weer een wedstrijd maar mijn pony is een sport pony en ik weet niet wat die van jou is maar als jeeen sport pony hebt kan je meestal wel heel vaakwedstrijden rijden :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:14

Of je het zou willen is persoonlijk natuurlijk.
Maar of het kwaad kan? Ik denk niet..

Als je paard er niet gespannen van wordt zeker niet. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:28

Hoezo zou je alleen vaak op wedstrijd kunnen als je pony een sportpony is??

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:37

Mijn zusje gaat wel elk weekend op wedstrijd, maar die rijdt 6 pony's op wedstrijd, maar er kunnen er 4 per keer mee, dus wisselt het wel af, zeker de 2 jonge pony's gaan nu om het weeekend mee!

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:53

Ik rij bijna altijd 2 keer in de week wedstrijd dressuur met mijn pony en soms doe ik dan ook nog 1 dag wedstrijd met de kar met mn moeders tweespan dus het komt voor dat ik 3 dagen per week wedstrijd heb. Opzich vind ik het wel kunnen, vooral als het door de week maar één proefje is. Zoiezo is mijn pony nog heel jong en wil ik even voor die lage klasses heen en zo kan ze lekker veel ervaring opdoen want ze moet nog aan alleen wennen enzo.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:57

lijkt me geen probleem,vooral niet als je paard tussendoor eens lekker met je naar het bos gaat en andere dingen doet. Ik denk dat als je zorgt voor genoeg afwisseling je makkelijk meerdere keren langere tijd kan gaan. Zorg natuurlijk dat je dit op en evt af bouwt.

@ SunDLM--> Voor een jonge pony vind ik dit juist heel stom, zo kan ze lekker ervaring opdoen? Een jonge pony moet er eerst juist eens rustig inkomen......

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:02

sommige paarden van mij gaan elke week mee. met jonge paarden bijvoorbeeld. klinkt juist niet logisch.. maar hoe vaker ze het meemaken hoe sneller ze wennen..