Mag KNHS zonder de toestemming sectie doen op dood paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mag de KNHS verplicht sectie laten doen bij overlijden paard tijdens een wedstrijd?

1. ja dat vind ik een geweldig plan. Alle paarden die sterven tijdens een wedstrijd of vervoer naar/van wedstrijd moet verplicht sectie op worden verricht, ongeacht wat de eigenaar daarvan vindt. De KNHS heeft dit terecht opgenomen in de regels.
38 (18%)
2. Nee, de KNHS mag nooit zonder toestemming van de eigenaar sectie verrichten. De eigenaar is verantwoordelijk voor de keuze wat er moet een gestorven paard gebeurt, het paard (dood of levend) is eigendom van de eigenaar en die beschikt wettelijk over zijn eigendom, ongeacht wat in de regeltjes van de KNHS staat. Kortom de eigenaar moet toestemming geven en de KNHS moet het vragen.
172 (81%)

Totaal aantal stemmen: 210

Anoniem

Re: Mag KNHS zonder de toestemming sectie doen op dood paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:36

uiteraard NEE.

ze mogen een bloedmonster eisen en that's it.
hun hulp aanbieden is ook netjes.
Maar mijn paard in beslag nemen ..... zijn ze gek geworden daar.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:00

Ik had graag ook als stemoptie in de poll het volgende gehad...

Onder verdachte omstandigheden heeft de KNHS het recht om op het overleden paard sectie te laten verrichten. Bij overduidelijke omstandigheden zoals bv, been breken of inslag bliksem mag de eigenaar zelf de keuze maken of er sectie vericht wordt op het paard.

Vind de stelling nu erg zwart/wit om die reden heb ik ook niet gestemd, ik voel meer voor bovenstaande optie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 13:39

Die optie kan ik niet meer toevoegen. Maar bij verdachte omstandigheden geldt altijd een ander traject. Dan kunnen ze aangifte doen van het vermoeden van een misdrijf en dan kan de politie het paard in beslag nemen en sectie verrichten.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:56

dat geeft meer "toestanden" en geregel dan dit in het reglement opnemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:14

Tja maar dat zullen ze toch moeten doen. Ik begrijp in ieder geval van enkele juristen die ik het heb gevraagd dat het enkele opnemen van een regel in de eigen reglementen het nog niet wettig maakt. Dit omdat deze regel het eigendomsrecht zeer zwaar aantast en voorliggende voorzieningen mogelijk zijn (o.a. vaker dopingcontrole) waardoor een dergelijke zware maatregel niet de wet aan de kant kan/mag zeggen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:33

op juridisch vlak zou dat best kunnen. Zou er niet raar van op kijken, maar wat juridisch wel of niet mag zou ik niet weten, heb daar geen kaas van gegeten ;)
Ik kan mezelf in ieder geval niet vinden in de huidige regels van de KNHS voor wat betrefd het overlijden op een concour.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:04

Kaisa schreef:
juffienaat schreef:
Ik vind ook dat ze dat niet mogen verplichten (ik neem aan dat het nu niet is?) Ik zou het echt raar vinden....

Deze regel is op 1 april jl. ingegaan ;)

Dat is niet waar, deze regel staat al veel langer in het reglement.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:16

Ik heb evenmin gestemd, het is zo als je aan de kant staat moeilijk/makkelijk te stemmen... Ik ben het wel mee eens, of ik het nu gelijk een geweldig plan vind.... is weer een ander verhaal....

De KNHS maakt dit niet wettelijk, dit is een regel in een reglement die ik, en ook anderen middels een ledenvergadering goedgekeurd heb... mischien niet direct maar er is een stemmethode...
op het moment dat ik mee doe aan een wedstrijd die via de KNHS wordt georganiseerd dan heb ik me aan de regels te houden... Ik MOET immers geen wedstrijden starten, ik wil dat en zal me aan de regels moeten houden, anders hebben regels mi geen meerwaarde....

toegevoeging gemaakt :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:06

Ik zie het probleem helemaal niet? Als je paard dood is moet het toch afgevoerd worden en dat de KNHS sectie wil laten verrichten, daar heb ik geen problemen mee.
Bovendien wordt alles ter plekke geregeld en het paard wordt snel opgehaald. Dat lukt je zelf als particulier zo snel niet.

Wil je dit niet? Dan moet je geen KNHS-wedstrijden gaan starten.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:11

Ik heb op ja gestemd.

Een paard valt niet zomaar dood neer. Daar moet een oorzaak achter zitten.
Stel nou in het ergste geval voor, dat jouw paard een besmettelijke ziekte heeft. Zou jij het dan op je "geweten" willen hebben, dat je geen sectie heb toegestaan, en dat er nog meer paarden overlijden?

Of dat je paard bv een aandoening had aan het hart, wat je niet wist. Ik zou het willen weten. Daar word je alleen maar wijzer van.

Het is mss moeilijk maar ik zou het altijd toestaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:06

ik heb nee gestemd.
vind dat ik als eigenaar nog altijd het recht heb om te laten doen wat ik met mijn paard doe.
het is en blijft MIJN eigendom.
en mjah.. je kunt ervoor kiezen om dan maar geen concoursen te gaan rijden, maar KNHS heeft nu eenmaal de monopoly in Nederland hiervoor. ( dus anders nooit meer concoursen)
en hoe groot is de kans dat mijn paard zomaar dood neervalt?

maar geef eerlijk toe.. als mijn paard ooit zomaar daar dood neervalt, dan zou ik zelf toch willen weten wat het was. dus sectie zou zowiezo verricht worden dan.

alleen bij zaken waarbij het logisch is dat ze dood zijn/gaan, bv gebroken been, door bliksem geraakt ( maar vrees dat ik er zelf dan ook niet al te best aan toe ben dan :+ )
zou ik het ze wel moeilijk maken denk ik. onnodig erin snijden wil ik niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:44

Alane schreef:
op het moment dat ik mee doe aan een wedstrijd die via de KNHS wordt georganiseerd dan heb ik me aan de regels te houden... Ik MOET immers geen wedstrijden starten, ik wil dat en zal me aan de regels moeten houden, anders hebben regels mi geen meerwaarde....

Dit is naar mening, en ook naar de mening van de wet, een afweging. Zo'n reglement is vergelijkbaar met Algemene Voorwaarden. Die voorwaarden zijn opgesteld en als je er kennis van genomen hebt en je gaat door, dan ga je ermee akkoord en moet je je eraan houden. Behalve als die voorwaarden in strijd met de wet zijn. Dan kun je nog zoveel voorwaarden maken, de wet weegt zwaarder. Je kunt dus best in je Algemene Voorwaarden (of op bordjes aan de kant) zetten dat je geen aansprakelijkheid aanvaardt - maar dat doet er volstrekt niet toe. Als de voorwaarden in strijd zijn met de wet, dan zijn ze nietig, ongeldig, doen niet ter zake.
En dus kan de KNHS zeker eisen stellen over bv inentingen of het harnachement dat je gebruikt: wil je daar niet aan voldoen, dan kun je niet deelnemen. Maar of ze ook daadwerkelijk in mogen grijpen op je eigendom, da's een heel ander verhaal. Ze mogen bv ook niet zomaar een bit dat niet aan de reglementen voldoet in beslag nemen. Of je trailer, als die niet aan de eisen voldoet. Of een boete opleggen als zij vinden dat het welzijn van het paard in het geding is - dat zijn zaken die via justitie moeten lopen.

En dus kan de KNHS best reglementen maken, die ook geldig zijn, maar wel alleen maar voor zover het kan binnen de grenzen van de wet. En dat is maar zeer de vraag hier.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:46

Het lijkt me heel goed dat de knhs dat doet!
Wil je niet dat ze de mogelijkheid hebben, ga dan maar niet wedstrijden rijden.

Ik vindt dat je je gewoon moet houden aan het regelement.. En tjonge jonge wat een drukte om de 3 tot 5 paarden per jaar!

Na de sectie krijg je je paard gewoon terug waarschijnlijk! Dus het dat je de eigenaar niet blijft in onzin!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:00

Shadow0 schreef:
Alane schreef:

Dit is naar mening, en ook naar de mening van de wet, een afweging. Zo'n reglement is vergelijkbaar met Algemene Voorwaarden. Die voorwaarden zijn opgesteld en als je er kennis van genomen hebt en je gaat door, dan ga je ermee akkoord en moet je je eraan houden. Behalve als die voorwaarden in strijd met de wet zijn. Dan kun je nog zoveel voorwaarden maken, de wet weegt zwaarder. Je kunt dus best in je Algemene Voorwaarden (of op bordjes aan de kant) zetten dat je geen aansprakelijkheid aanvaardt - maar dat doet er volstrekt niet toe. Als de voorwaarden in strijd zijn met de wet, dan zijn ze nietig, ongeldig, doen niet ter zake.
En dus kan de KNHS zeker eisen stellen over bv inentingen of het harnachement dat je gebruikt: wil je daar niet aan voldoen, dan kun je niet deelnemen. Maar of ze ook daadwerkelijk in mogen grijpen op je eigendom, da's een heel ander verhaal. Ze mogen bv ook niet zomaar een bit dat niet aan de reglementen voldoet in beslag nemen. Of je trailer, als die niet aan de eisen voldoet. Of een boete opleggen als zij vinden dat het welzijn van het paard in het geding is - dat zijn zaken die via justitie moeten lopen.

En dus kan de KNHS best reglementen maken, die ook geldig zijn, maar wel alleen maar voor zover het kan binnen de grenzen van de wet. En dat is maar zeer de vraag hier.

Dat zeggen de statuten van de KNHS ook, maar ik mag er vanuit gaan dat dit getoetst is....

Een bit of trailer in beslag nemen of je verbieden mee te doen als je geen ander bit gaat gebruiken is wat anders...
Ze nemen je paard immers niet in beslag... er is enkel bepaald dat wanneer het paard overlijd of ingeslapen wordt tijdens een wedstrijd of op hte wedstrijdterrein dat men dan sectie zou mmoeten mogen verrichten
Als je lid wilt worden van de KNHS, en dus wedstrijden wilt gaan rijden dan wordt je gevraagd je te houden aan het geen bepaald is in de statuten en reglementen, want wat zegt nu eigenlijk het protocol:

A. Bij een ernstig ongeval:
3. Het paard wordt staand, of desnoods liggend, naar de dichtstbijzijnde verwijskliniek
vervoerd,
verder indien het geëuthanaseerd, in overleg met de deelnemer wordt op die verwijskliniek, dan dient er sectie te worden verricht. (Hier kun je dan nog overleggen of inslapen gelijk moet gebeuren of dat je je paard mee kunt nemen naar bijv.huis/stal, en dan later beslissen om in te slapen (uiteraard indien verantwoord)) En dat overlijden is dat op deverwijskliniek en op de wedstrijddag zelf... nav eren ongeval op die wedstrijd...
B. Paard overlijdt of moet worden geëuthanaseerd:
Dan zit je met het feit dat noodslachting niet is toegestaan,indien het paard direct uit zijn/haar lijden verlost moet worden...

Een beenbreuk... kreupelheid na val, of zichtbare beenbreuk... röntgenogen hebben DA's nog altijd niet, meeste gevallen is dat dan toch richting kliniek... wat dan nadien gedaan wordt aan sectie,behalve bloed en urine monsters????
Koliek: buikpijn...is die zo spontaan en heftig dat transport niet meer mogelijk is en inslapen gewenst, zou ik toch wel heel graag willen weten wat er aan de hand is geweest....
Doodomvallen, idem als hierboven... zou toch graag willen weten wat er aan de hand is geweest....

Of dan mijn paard of niet zo belangrijk is...

En of dat allemaal tegen de wet is??
geen idee wat de wettelijke bepalingen zijn betreffende destructie kadavers, vervoers dode dieren en overlijden op een wedstrijdterrein....

Ik zou het bijvoorbeeld niet verkeerd vinden, behalve nadelen zijn er ook voordelen:
Stel dat een paard een ontwormingsmiddel heeft gehad, en een bestanddeel daarvan icm wedstrijdstress/inspanning/warmte een veroorzaker zou kunnen zijn van hartstilstand...
Ik zeg nu niet dat 5 sterfgevallen gemiddeld per jaar daartoe alleen al bijdragen.... maar even als voorbeeld...
...

en dan paard meenemen ivm emoties, mischien denk ik dan bekrompen, maar een leven bestaat alleen maar uit afscheidnemen, tijdelijk eeuwig...
Als ik mijn veulen wegbreng om te spenen.... dan staat merrie ook alleen... en veulen idem..
Als ik naar les ga: blijft de rest ook achter...
Als ik op buitenrit ga: blijft de rest ook achter...
Op wedstrijden ... ook... als een paard emoties kent.dan leren ze ook afscheid nemen,voor zowel lange als korte periodes... maar dat is dan maar mijn mening :D

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:48

Het maar blijven roepen dat je dan niet aan wedstrijden mee moet doen, slaat nergens op. er is in nederland nu maar 1 instantie waar je wedstrijden bij rijdt. en zelfs het recreatie gedeelte hebben ze al naar zich toegetrokken, door de stichting recreatie ruiter over te nemen, waar ik trouwens niet eerder bericht van heb gekregen na dat het al gebeurt was kon dus ook niet nee stemmen of zo. en zo werkt het met al die domme regels van het knhs, mensen die aangewezen worden door de ons is ons club bepalen voor de rest van nederland wat er gaat gebeuren.

En persoonlijk wil ik niet dat er in mijn paard gesneden wordt, het is in mijn ogen verminking van een dood lichaam, doe dat maar eens zelfs en dan wordt je zelfs nog gearresteerd er voor.
en trouwens op het moment dat mijn paard dood neer valt, vervalt het eigendom aan de verzekering, dus moet het knhs contact opnemen met mijn verzekering om aan hun toestemming te vragen voor sectie, en die zullen daar denk ik wel hun eigen regels en zo voor hebben.

en aangezien ik geen belang heb bij sectie en onnodig vervoer van een dood paard, ga ik hoe dan ook er niet voor betalen dat het dier naar deventer wordt vervoerd kapot wordt gesneden, en dan nog weer eens op transport moet naar de destructie, die stap slaan we maar gewoon over en bellen meteen rendac maar.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 00:56

Ik vind het grootste bezwaar dat je dan niet meer zelf mag uitmaken als het paard afgemaakt moet worden hoe dat verloopt.
Ik ben zelf pertinent tegen inslapen en wil als mn paard dan toch dood moet het liefst geslacht.
Punt 1 omdat dat mi een snellere dood is en punt 2 omdat die vaak sneller dan de da terplaatse zijn.

Dat valt dus al af.

Daarbij wil ik toch wel graag zelf beslissen of er sectie gepleegd gaat worden op mn paard.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 01:35

Ik denk dat je als eigenaar wettelijk niet erg sterk staat als je dit wilt aanvechten. Je bent wettelijk namelijk verplicht om een paard naar een destructiebedrijf af te laten voeren. Het enige verschil is dat dit afvoeren nou in opdracht van de KNHS gedaan wordt en dat er een tussenstop voor sectie gemaakt wordt. Het is denk ik heel moeilijk hard te maken dat jouw belangen als eigenaar, door het niet zelf af te mogen laten voeren, zodanig geschonden worden dat je in het gelijk gesteld wordt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:42

Karl66 schreef:
Ik denk dat je als eigenaar wettelijk niet erg sterk staat als je dit wilt aanvechten. Je bent wettelijk namelijk verplicht om een paard naar een destructiebedrijf af te laten voeren. Het enige verschil is dat dit afvoeren nou in opdracht van de KNHS gedaan wordt en dat er een tussenstop voor sectie gemaakt wordt. Het is denk ik heel moeilijk hard te maken dat jouw belangen als eigenaar, door het niet zelf af te mogen laten voeren, zodanig geschonden worden dat je in het gelijk gesteld wordt.

Dat is dus niet zo.... immers mag je een paard ook laten cremeren...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:12

Karl66 schreef:

Nee je mag je paard ook laten afvoeren naar een crematorium.
Er is ook geen wettelijke plicht om je paard te laten vervoeren door de Rendec. Dat kunnen voor paarden ook andere diensten doen.

En tenslotte: los van argumenten m.b.t. avoeren en emotiole argementen van eigenaren rond paarden (paarden is per definitie een sport vol emoties) gaat het nog steeds om de vraag of de KNHS wettelijk mag verplichten om op je paard sectie te laten verrichten. En dat mag volgens de juristen van de organisatie waar ik werk niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:13

twee zielen één antwoord Alane ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:12

Ik denk dat de KNHS dit juridisch helemaal niet hard kan maken, stomweg omdat het een aantasting van het eigendomsprincipe is.
Vergelijk het maar met als bedrijf in je regels opnemen dat als een klant niet betaalt, je alle apparatuur van die klant in beslag neemt. Kun je gerust in je leveringsvoorwaarden zetten en daar voor laten tekenen, maar houdt absoluut geen stand. Als je een inbeslagname wilt regelen moet dat via een wettelijk erkende deurwaarder.

Deze "inbeslagname" voor nader onderzoek tast je rechten als eigenaar ook aan. Kunnen ze shaken, houdt geen stand.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:26

Anya schreef:
de vraag of de KNHS wettelijk mag verplichten om op je paard sectie te laten verrichten. En dat mag volgens de juristen van de organisatie waar ik werk niet.

Ik ben bang van wel....
Even hardop denkend:
uitbraak enge dierenziektes...
Op het terrein van meestal een veehouder ...

Wat zijn de regels en wetten vwb het doodomvallen van welk dier dan ook?

ik kan mijn denksel even niet in 2 woorden samenvatten,dus don't shoot me...
Vergeet nu even de reden van overlijden.... enkel en alleen het feit dat het paard overleden is op de dag van een wedstrijd telt dan even....
Meestal zijn wij, wedstrijdrijders/sponsoren enz, tegast bij een agrarier... en daar gelden regels wanneer een paard,wel of geen menselijke consumptie, ook een bron kan zijn van een besmetting... (bijv as weekend een terrein bij een friezenpaarden (op)fokker/houder te Denekamp)
Als je paard dan komt te overlijden op de wedstrijddag, zou het dan niet wettelijk mogen dat er sectie wordt verricht, kijkend naar de EU richtlijnen die gaan over dierenziektes en dan die besmettelijke?

Zeker is een beenbreuk en daarop volgende in laten slapen op zich helder, maar wat nu als het paard als gevolg van een besmetttelijke ziekte zich verstapt heeft,wat die beenbreuk als gevolg heeft?

Bij de agrariers,veehouders is het ook zo geregeld,en gaat het voorbij wie eigenaar is.

Kunnen jullie het nog volgen?

Kun je dan praten over een inbeslagname? kan de wettelijke definitie niet, maar zoals ik duidelijk probeerde te maken (en ben af en toe een chaoot in uitleggen :D ) lijkt het me dat de EU daar al richtlijnen over heeft,incl draaiboeken...en hoeft er geen rechter of wat dan ook aan te pas komen...

(zal eens kijken of ik die richtlijnen erbij kan vinden)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 17:02

Oh hier staat de vraag ook..
Volgens mij niet.

a. de KNHS noemt deze redenen niet.. er is geen richtlijn alleen de eigen wens om te weten wat er aan de hand is.
b. de lijst van door de DA te melden ziektes is uitputtend. Alle ziektes staan gewoon op die lijst. Rhino, Equine Virale Artitis en paardenpest bijvoorbeeld. Maar de symptomen van die paarden zijn heel duidelijk (hoge koorts o.a.) en de ziekte kan met een buisje bloed worden aangetoond. Geen sectie voor nodig. Er is geen enkele correlatie te vinden tussen een besmettelijke paardenziekte en een beenbreuk.

Bovendien: als je wilt uitsluiten dat zieke paarden starten: moet je een arts op het inrij terrein zetten. Je ziet echt wel aan een paard of het dier zwaar ziek is.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:40

Door lid te worden van de KNHS en KNHS wedstrijden te rijden moet je aan hun regels voldoen.

Ik ben het er niet mee eens, echt belachelijk.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:00

Heb Ja gestemd, mits zij de kosten betalen en ik mag beslissen wat er met het stoffelijk overschot gebeurd na sectie.

Ben altijd een voorstander geweest van dergelijke onderzoeken, ter verbetering van de wetenschap en kennis. Uiteraard om te weten of het iets is waar andere paarden op dat terrein ook kunnen overlijden, maar ook om er in de toekomst wat van te leren.