Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Alane schreef:op het moment dat ik mee doe aan een wedstrijd die via de KNHS wordt georganiseerd dan heb ik me aan de regels te houden... Ik MOET immers geen wedstrijden starten, ik wil dat en zal me aan de regels moeten houden, anders hebben regels mi geen meerwaarde....
Shadow0 schreef:Alane schreef:op het moment dat ik mee doe aan een wedstrijd die via de KNHS wordt georganiseerd dan heb ik me aan de regels te houden... Ik MOET immers geen wedstrijden starten, ik wil dat en zal me aan de regels moeten houden, anders hebben regels mi geen meerwaarde....
Dit is naar mening, en ook naar de mening van de wet, een afweging. Zo'n reglement is vergelijkbaar met Algemene Voorwaarden. Die voorwaarden zijn opgesteld en als je er kennis van genomen hebt en je gaat door, dan ga je ermee akkoord en moet je je eraan houden. Behalve als die voorwaarden in strijd met de wet zijn. Dan kun je nog zoveel voorwaarden maken, de wet weegt zwaarder. Je kunt dus best in je Algemene Voorwaarden (of op bordjes aan de kant) zetten dat je geen aansprakelijkheid aanvaardt - maar dat doet er volstrekt niet toe. Als de voorwaarden in strijd zijn met de wet, dan zijn ze nietig, ongeldig, doen niet ter zake.
En dus kan de KNHS zeker eisen stellen over bv inentingen of het harnachement dat je gebruikt: wil je daar niet aan voldoen, dan kun je niet deelnemen. Maar of ze ook daadwerkelijk in mogen grijpen op je eigendom, da's een heel ander verhaal. Ze mogen bv ook niet zomaar een bit dat niet aan de reglementen voldoet in beslag nemen. Of je trailer, als die niet aan de eisen voldoet. Of een boete opleggen als zij vinden dat het welzijn van het paard in het geding is - dat zijn zaken die via justitie moeten lopen.
En dus kan de KNHS best reglementen maken, die ook geldig zijn, maar wel alleen maar voor zover het kan binnen de grenzen van de wet. En dat is maar zeer de vraag hier.
Karl66 schreef:Ik denk dat je als eigenaar wettelijk niet erg sterk staat als je dit wilt aanvechten. Je bent wettelijk namelijk verplicht om een paard naar een destructiebedrijf af te laten voeren. Het enige verschil is dat dit afvoeren nou in opdracht van de KNHS gedaan wordt en dat er een tussenstop voor sectie gemaakt wordt. Het is denk ik heel moeilijk hard te maken dat jouw belangen als eigenaar, door het niet zelf af te mogen laten voeren, zodanig geschonden worden dat je in het gelijk gesteld wordt.
Karl66 schreef:Ik denk dat je als eigenaar wettelijk niet erg sterk staat als je dit wilt aanvechten. Je bent wettelijk namelijk verplicht om een paard naar een destructiebedrijf af te laten voeren. Het enige verschil is dat dit afvoeren nou in opdracht van de KNHS gedaan wordt en dat er een tussenstop voor sectie gemaakt wordt. Het is denk ik heel moeilijk hard te maken dat jouw belangen als eigenaar, door het niet zelf af te mogen laten voeren, zodanig geschonden worden dat je in het gelijk gesteld wordt.
Anya schreef:de vraag of de KNHS wettelijk mag verplichten om op je paard sectie te laten verrichten. En dat mag volgens de juristen van de organisatie waar ik werk niet.