gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:48

Maar leer het hem zonder andere mensen/paarden in de weg te lopen of zelfs in gevaar te brengen. Want daar ben jij niets mee geholpen en zij nog veel minder.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:53

Weet je hoe dit in mijn omgeving gaat? Als er iemand in mijn omgeving met een jong paard gaat starten dan wordt er zeer zorgvuldig voor een locatie gekozen. Vooral een rustige locatie met genoeg ruimte om los te rijden, al dan niet met voorkeur binnen/buiten losrijden en binnen/buiten proef rijden. Er wordt door de ruiters ook rekening gehouden met het parkeren de eerste keren, wel of niet fijn parkeren en het wel of niet lang wachten met voor de prijsuitreiking.

Heb jij gedacht aan deze punten? Heb jij zorgvuldig een locatie uitgezocht? Zo te lezen niet. Vind je het dan heel gek dat als je al stuiterend voorbij andere rijd die óók wedstrijd hebben en óók betaald hebben een woord naar je geslingerd krijgt? Zoals je het verteld 'terroriseerde' jij daar de bak en kreeg de andere nauwelijks mogelijkheid om los te rijden omdat die van jou niet met zijn voeten op de grond kan blijven...... gek he dat mensen dan zeggen dat je niet thuishoort op een wedstrijd. Vergeet niet dat die mensen je paard niet kennen en je paard niet eerder hebben zien lopen en dus niet weten hoe het paard 'normaal' is.

Dat dit de eerste keer is dat je paard dit doet is niet de boodschap van de andere en daar hebben ze imo gelijk in.

Hoe zou jij het vinden als er nog een paard in de bak liep dat er constant vandoor schoot en alleen maar liep te gekken. Zeg eens eerlijk, hoe zou jij dat vinden als jij met dit paard daarbij zou moeten rijden. Zou jij denken: och...kan gebeuren of zou je denken; pfff..kan die zijn paard niet onder controle houden. Zeg eens heeeel eerlijk ;).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:53

In Belgie moet iedereen online inschrijven en idd pas je starturen bekend rond woensdag, dat is bij KR zo maar evengoed bij VOR, etc
En ik heb nog nooit problemen gehad wanneer ik belde of zelfs op wedstrijdterrein bekend maak dat ik HC start of zelfs niet.
Tuurlijk zal er altijd iemand in de piste zijn..... Dat zijn wedstrijden.

Weet heel goed dat het een lastig moment is, maar zo zij het.
Verder zeg je ik denk aan mijn veiligheid dus straf maar niet... Als jij hem een keer terecht corrigeert, en hij voegt zich, dan denk ik niet dat anderen er aanstoot aan zouden nemen.
Ik ben zelf ook een geduldig ruiter, en tenzij het echt is van angst, is na een bepaald punt het geduld ook wel op en moet hij bij de les. Helpen de gewone middelen als vooruit rijden niet, of zoals je aangeeft in de staak gaan, tja sorry maar dan krijgt die wel eens een klap, dat ie ff weet dat het menens is. Tuurlijk zal je dan mss weer krijgen dat ze vinden dat je te grof bent.

Jij moet zorgen dat anderen zo weinig mogelijk last van je hebben.
In je begin topic bleek precies of hij was altijd braaf, en nu is hij stout tijdens inrijden, dan kijkerig naar alles en nog wat. Dus jij moet hem beter voorbereiden, want dier was er vandaag dus niet klaar voor.
En dat probleem mag je niet minimaliseren door af te geven op andere zaken. je hebt een jong paard, dus die moet ervaring opdoen. De ene is daar gemoedelijker in dan de andere. Gaat het mis, ok probeer dat dan op een correct rustige manier op te lossen en leer daar uit.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:54

BraveSpots schreef:
Maar leer het hem zonder andere mensen/paarden in de weg te lopen of zelfs in gevaar te brengen. Want daar ben jij niets mee geholpen en zij nog veel minder.

ja hoor dat begrijp ik natuurlijk ook, maar je moet begrijpen dat wij ook niet wisten dat hij zo ging doen, he.
het was zijn 2de keer dan ook maar.
dan had ik ergens anders ingeschreven waar de bak groter was.

maar ik kreeg echt commentaar van mederuiters dat ik met mijn paard ma beter in de bos kon gaan rijden, en dat het geen toeren zijn.
en dat ik niet kan rijden enzo, potverdikke de eerste keer dat ze mij zien in hun leven.
ja ik had pech dat hij zo deed maar ik heb echt mijn best gedaan om hem weg te houden bij de rest.
en wie had dat verwacht? ma enkel de jury begreep precies dat het een jonge was want 2de keer mocht ik mij toch een dikke minuut in de ring proberen een meter na voor te gaan.
terwijl ze langs te kan alweer commentaar hadden...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:56

Vero83 schreef:
ja dat is bij ons dus niet, gewoon elke week kleine wedstrijdjes. bij ons zaten maar 7 man in het proefje dus ja.
ik vond het echt niet vriendelijk dat niemand begrip kan tonen voor een jong paard tja hij zal het toch ooit moeten leren.

Ten kostte van andere? Want dat gebeurt nu wel.

Ik vind je erg kort door de bocht reageren namelijk. Mijn paard is jong, dus dit kan gebeuren, dus jullie moeten niet zeuren. Maar zo werkt het natuurlijk niet he ;).

Vind je het heel raar dat ze geen begrip kunnen tonen als jouw paard geen stap normaal gezet heeft..... jij bent niet de enige die daar los rijdt ;) er zijn er meerdere!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:58

Waarom gebruik je zijn jong zijn constant als excuus dat je je paard niet onder controle kan houden??

Op wedstrijd hoor je je paard netjes te rijden. Tuurlijk kan hij altijd eens lastig doen, klieren, etc. Maar jij maakt de andere paarden bang, dat zeg je zelf, en dat is een stap tever imo. Dan verpest je het voor de andere mensen die daar rijden, omdat jij je paard niet kan beheersen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:59

zap schreef:
Weet je hoe dit in mijn omgeving gaat? Als er iemand in mijn omgeving met een jong paard gaat starten dan wordt er zeer zorgvuldig voor een locatie gekozen. Vooral een rustige locatie met genoeg ruimte om los te rijden, al dan niet met voorkeur binnen/buiten losrijden en binnen/buiten proef rijden. Er wordt door de ruiters ook rekening gehouden met het parkeren de eerste keren, wel of niet fijn parkeren en het wel of niet lang wachten met voor de prijsuitreiking.

Heb jij gedacht aan deze punten? Heb jij zorgvuldig een locatie uitgezocht? Zo te lezen niet. Vind je het dan heel gek dat als je al stuiterend voorbij andere rijd die óók wedstrijd hebben en óók betaald hebben een woord naar je geslingerd krijgt? Zoals je het verteld 'terroriseerde' jij daar de bak en kreeg de andere nauwelijks mogelijkheid om los te rijden omdat die van jou niet met zijn voeten op de grond kan blijven...... gek he dat mensen dan zeggen dat je niet thuishoort op een wedstrijd. Vergeet niet dat die mensen je paard niet kennen en je paard niet eerder hebben zien lopen en dus niet weten hoe het paard 'normaal' is.

Dat dit de eerste keer is dat je paard dit doet is niet de boodschap van de andere en daar hebben ze imo gelijk in.

Hoe zou jij het vinden als er nog een paard in de bak liep dat er constant vandoor schoot en alleen maar liep te gekken. Zeg eens eerlijk, hoe zou jij dat vinden als jij met dit paard daarbij zou moeten rijden. Zou jij denken: och...kan gebeuren of zou je denken; pfff..kan die zijn paard niet onder controle houden. Zeg eens heeeel eerlijk ;).

tja langs ene kant kan ik dit totaal begrijpen, maar op mij schelden omdat daar een paar madamen ineens hun paard niet mooi rond kreegen. vond ik toch extreem met hun bling bling want de rest reed gewoon verder.
langs de andere kant als je een hengst bij hebt blijft ook iedereen van u in de buurt bij mij kwam iedereen op 20cm langs hem door waardoor hij nog meer reageerde. (deels omdat de paddock te klein was)

ja dit was een wedstrijd van hier in de buurt waar het altijd super inorde is dus hadden we zelf gekozen alleen vorig jaar had je nog een extra weide voor in te rijden en dit jaar niet.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 23:04

BraveSpots schreef:
Waarom gebruik je zijn jong zijn constant als excuus dat je je paard niet onder controle kan houden??

Op wedstrijd hoor je je paard netjes te rijden. Tuurlijk kan hij altijd eens lastig doen, klieren, etc. Maar jij maakt de andere paarden bang, dat zeg je zelf, en dat is een stap tever imo. Dan verpest je het voor de andere mensen die daar rijden, omdat jij je paard niet kan beheersen.

ja maar als jij je paard elke dag rijd, en hij loop altijd perfect zonder een stap mis te zetten.
alle oefeningen fijn, de lessen gaan super.
je gaat op andere plaatsen fijn ontspannen rijden gaat wandelen en nooit doet je paard iets verkeerd.
Heb je je paard dan NIET onder controle?
of ben je dan niet klaar om ermee op wedstrijd te gaan?
dan zal ik helemaal mis zijn

Ragdollcat

Re: gewoon schandalig hier in belgie... of ben ik echt mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:07

Ik vind dat als je paard niet kan gedragen dat je eruit moet, er zijn meer paarden en mensen die zich wel gedragen en met elkaar rekening houden.

Sorry, maar het is wel zo.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 23:10

Ten kostte van andere? Want dat gebeurt nu wel.

Ik vind je erg kort door de bocht reageren namelijk. Mijn paard is jong, dus dit kan gebeuren, dus jullie moeten niet zeuren. Maar zo werkt het natuurlijk niet he ;).

Vind je het heel raar dat ze geen begrip kunnen tonen als jouw paard geen stap normaal gezet heeft..... jij bent niet de enige die daar los rijdt ;) er zijn er meerdere![/quote]

ja oke maar niemand had dit verwacht, het paard loop altijd super braaf alles wat je ma wilt.
en hoe kan ik nu weten dat hij zo reageerd? als hij altijd braaf is is toch logisch dat je eens wilt gaan proberen.
dit was nu geen paard dat zo braaf zijn proefje liep zoals de rest, maar die zijn ook ooit ergens moeten beginnen.
en je gaat mij echt niet zeggen dat elk paard zo braaf binnen gaat en niks eng vind.
ik heb dit heus niet expres gedaan en heb hem proberen rustig te houden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:21

Je kan niet weten dat hij zo reageerd, maar je kan er wel wat aandoen en dát heb je niet gedaan!

Er zit een heel groot verschil tussen dingen eng vinden en geen stap normaal kunnen doen. Daarbij is niet elk paard braaf, maar het is de taak van de ruiter dat op te lossen! En dat is hier niet gebeurt! Je had je verantwoordelijkheid moeten nemen, hetzij ermee stoppen of het je het op moeten lossen, maar niet zo doorjakkeren.

En je geeft weer andere de schuld: ze reden wel 20 cm langs me heen... dat gebeurt overal en je moet je paard ondanks dat gewoon onder controle kúnnen houden. De rijbak was klein, je kan dan niet verwachten dat ze hem nog kleiner maken voor jou ;). Dat 'madamekes' hun paarden niet rond kregen... al over nagedacht dat dat zeker door jou kon komen? Denk je nu werkelijk dat mijn pony braaf zijn rondje loopt als er een paard op zijn achterbenen bij loopt.. al overnagedacht dat jouw paard andere paarden zeer onrustig heeft kunnen maken.

Ik vind het ook niet netjes dat je steeds naar excusen blijft zoeken. Jouw paard was niet braaf, jij hebt hem niet kunnen corrigeren.. dan had je imo daar op dat terrein op dat moment niks te zoeken ;)

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 00:07

ja sorry hoor, maar je had denk ik nog geluk dat je mij niet als ringmeester had. ik had je er namelijk voor de veiligheid van de anderen uit de bak gestuurd.

en dat jou paard thuis of ergens anders normaal heel braaf is heeft daar niks mee te maken, net als een wedstrijd een moment opname is voor de jury, is dat het ook voor je mederuiters. op dat moment was jouw paard een gevaar voor anderen en jezelf. dus ja kan me heel goed voorstellen dat mensen dan op je gaan schelden.

en nee mensen verwachten niet van een jong paard, dat die alles braaf doet. maar van een 4 jarige mag je toch wel verwachten dat die al wat kan. en zoals al gezegd door jezelf die mensen hebben jou nog nooit gezien, en weten dus ook niet hoe oud je paard is, en om eerlijk te zijn het boeit me niet.

je had je paard gewoon weg helaas niet onder controle, en je had eigenlijk zelf moeten bedenken dat het misschien beter was geweest om die bak uit te gaan.

en idd neem gewoon weg dat andere paard niet mee, sommige paarden hangen zo erg aan hun vriendje dat ze gewoon weg niet te rijden zijn. dus gewoon weg zonder zijn vriendje en daar steeds op oefenen dat hij ook alleen zijn ding moet doen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 00:24

ik vraag mij voornamelijk af± wat wil je precies horen dan=

je geeft continue aan dat je het niet vind kunnen dat mederuiters zulke dingen zeggen over je paard. mjah.. kan het wel snappen. als je bij mij had ingereden was mijn paard compleet in de stress geraakt, byebye proeven, en 2 uur wassen, en alle voorbereidingen. alleen door een ander paard die zich niet kan gedragen.
op zo´n moment maakt het mij namelijk niet uit hoe oud een dier is en hoeveel ervaring, je verpest op dat moment namelijk wel al MIJN voorbereidingen.
dus om op die vraag anmtwoord te geven± groot gelijk van de andere concoursruiters.

op je vraag hoe je het een jong dier aanleert± het is inderdaad onwijs lastig, je moet altijd maar inschatten-hopen wat zo´n jong ding gaat doen. probeer eens concoursen te kiezen op terreinen die hij kent.
zo heb ik mijn 3 jarige eraan laten wennen. eerst eigen club concoursen, toen een wat groter concours, keertje een zeer kleinschalig buitenconcoursje etc.
zo bouw je het op, en val je niemand lastig.
want al rijdt je elke keer lesjes bij verschillende plekken, zo´n concours geeft nu eenmaal flink wat stress en is niet te vergelijken daarmee.
gewoon lekker de tijd geven, niet boos worden en in de verdediging schieten elke keer (is nergens voor nodig ).
dit is een oplosbaar probleem als je er zelf realistisch en nuchter naar kan kijken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:30

Verder vind ik wel dat mensen niet op je hoeven te schelden.
Maar dat ligt mss ook aan jezelf. Tuurlijk kan je op voorhand niet inschatten hoe je paardje reageert. Ik rij zelf genoeg jonge paarden omdat maar al te goed te beseffen. Dus dan zeker moet je goed je voorrangsregels kennen en beseffen dat als er iets fout gaat, dat jouw fout is. Een vriendelijk sorry, doet vaak al veel. Als je daarentegen echter aan een stuk door de piste onveilig maakt, zonder je mederuiters daarin te betrekken, hebben zij inderdaad wel het recht om daar iets van te zeggen.
Heb zelf momenteel een leuk paard staan, die gewoon een inrijpiste niet in te krijgen is, door nare ervaringen van een 'geflipt' paard die er los tegen sprong. Resultaat, amazone van dat paard kon er niets meer mee doen (wegspringen, steigeren,uit de piste springen...). Dus idd andere mensen kunnen hun paard ook kwijt geraken door dergelijk gedrag.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:44

ten eerste dacht ik toen ik je verhaal las; lijkt wel een jazz afstammeling en toen ff in je profiel gekeken en idd ;)
klinkt raar en elk paard kan in het verzet komen maar jazz nakomelingen staan bekend om hun sterk achterbeen gebruik wast super is maar staan ook bekend als stakers die steigeren en vluchten
en dat doet die van jou dus ook
ik snap dat je ervaring op wil doen door het paard mee te nemen maar op deze manier breng je jezelf en anderen in gevaar
mijn paard is nu ook pas 3 x mee op wedstrijd geweest en heeft de laatste wedstrijd continue gehinnikt naar zijn vriendje die op de trailer stond
dat was heel vervelend maar hij ging verder geen gemene dingen doen
als hij dat wel had gedaan had ik hem aangepakt
ik snap dat jij je paard niet aan kon/durfde te pakken in een 20 x 40 bak met 15 andere combinaties maar had het paard dan mee naar buiten genomen en daar aangepakt
ook zo in de dressuurring; staken ;aanpakken
kijk als het echt angst is dan wordt het een ander verhaal maar dit klinkt mij als pure verzet
de 1e wedstrijd heb ik ook niet op de hoefslag kunnen rijden omdat mijn paard bang was vd reclameborden en de tent; toen heb ik hem alleen maar gerustgesteld en tegen hem gepraat en geprobeerd voorwaarts te rijden
maar mijn paard was niet in verzet; hij was bang
jouw paard gedraagt zich als een ware puber met vervelende streken
dit moet je hem gauw afleren voordat het uit de hand loopt
eerst volgende wedstrijd een plek uitzoeken waar je los kan rijden van de rest zodat je niemand in de weg loopt en in gevaar brengt
gaat je paard dan weer in het verzet dan aanpakken tot hij het opgeeft
als mijn paard omhoog gaat krijgt een flinke mep tussen zijn oren en dan laat hij het wel hoor ;)
want eerlijk is eerlijk; als ik tegelijkertijd met jouw had moeten losrijden had je van mij ook op je donder gehad want je brengt jezelf en anderen in gevaar met een paard wat niet onder controle is
tevens zou mijn paard helemaal over de zeik raken van zo n paard als die van jou en dan had je dus ook nog mijn proef verpest

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:45

TS, waarom begin je niet eens met LRV zomertornooien of zoiets te starten?
Daar rijden ze in op een groot veld met plaats genoeg voor iedereen. Dan héb je ook de optie om ergens in een rustig hoekje van het terrein te gaan losrijden. Je kan zelfs longeren als dat handiger is.

Het probleem is niet dat je paard niet braaf genoeg is. Het probleem is dat je to-taal de verkeerde wedstrijd uitkiest als eerste wedstrijd. Ik zou er ook wat van gezegd hebben, en als ik de ringmeester was had ik je buiten gezet. je brengt iedereen in gevaar als je je paard niet onder controle hebt in zo'n klein binnenbakje. Wat als je gevallen was en je paard was weg gecrost? Dat zou nogal wat gegeven hebben met 15 anderen in de bak.

Ga gewoon naar een ander soort wedstrijden met dat paard totdat hij het kent, en probeer daarna nog eens om indoors te rijden. Ik denk ook niet de je paard hier veel aan gehad heeft als leermoment.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 09:53

ja hoor een JAZZ.

ja we gaan lrv starten daar zijn ze een stuk vriendelijker en willen ze u echt helpen als het niet gaat ipv iemand uit te schelden...

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:00

tamaramt schreef:
ten eerste dacht ik toen ik je verhaal las; lijkt wel een jazz afstammeling en toen ff in je profiel gekeken en idd ;)
klinkt raar en elk paard kan in het verzet komen maar jazz nakomelingen staan bekend om hun sterk achterbeen gebruik wast super is maar staan ook bekend als stakers die steigeren en vluchten
en dat doet die van jou dus ook
ik snap dat je ervaring op wil doen door het paard mee te nemen maar op deze manier breng je jezelf en anderen in gevaar
mijn paard is nu ook pas 3 x mee op wedstrijd geweest en heeft de laatste wedstrijd continue gehinnikt naar zijn vriendje die op de trailer stond
dat was heel vervelend maar hij ging verder geen gemene dingen doen
als hij dat wel had gedaan had ik hem aangepakt
ik snap dat jij je paard niet aan kon/durfde te pakken in een 20 x 40 bak met 15 andere combinaties maar had het paard dan mee naar buiten genomen en daar aangepakt
ook zo in de dressuurring; staken ;aanpakken
kijk als het echt angst is dan wordt het een ander verhaal maar dit klinkt mij als pure verzet
de 1e wedstrijd heb ik ook niet op de hoefslag kunnen rijden omdat mijn paard bang was vd reclameborden en de tent; toen heb ik hem alleen maar gerustgesteld en tegen hem gepraat en geprobeerd voorwaarts te rijden
maar mijn paard was niet in verzet; hij was bang
jouw paard gedraagt zich als een ware puber met vervelende streken
dit moet je hem gauw afleren voordat het uit de hand loopt
eerst volgende wedstrijd een plek uitzoeken waar je los kan rijden van de rest zodat je niemand in de weg loopt en in gevaar brengt
gaat je paard dan weer in het verzet dan aanpakken tot hij het opgeeft
als mijn paard omhoog gaat krijgt een flinke mep tussen zijn oren en dan laat hij het wel hoor ;)
want eerlijk is eerlijk; als ik tegelijkertijd met jouw had moeten losrijden had je van mij ook op je donder gehad want je brengt jezelf en anderen in gevaar met een paard wat niet onder controle is
tevens zou mijn paard helemaal over de zeik raken van zo n paard als die van jou en dan had je dus ook nog mijn proef verpest

Hey ja dat vind ik nu eens een eerlijk antwoord ja, en ja zoals je zegt een typische jazz, heel heel sterk achterbeen.
Maar 1ste klas verzet, vluchten niet echt ja uit de ring zelf wel. maar omdat zijn maatje langs de inrijbak stond kreeg ik hem daar niet weg. en het was echt te klein om hem daar aan te nemen. Hij heeft zeker de 2de keer serieus met mijn voeten gerammeld maar het was voor mij toen over en uit. ik kon het niet riskeren om hem een goei lap te verkopen en daar brokken te maken maar volgende keer ga ik ergens waar plaats is en vanaf nu als hij 1 stap weigert waar dan ook, gaat hij weten waar de lamp hangt.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 10:09

Rapperijder schreef:
TS, waarom begin je niet eens met LRV zomertornooien of zoiets te starten?
Daar rijden ze in op een groot veld met plaats genoeg voor iedereen. Dan héb je ook de optie om ergens in een rustig hoekje van het terrein te gaan losrijden. Je kan zelfs longeren als dat handiger is.

Het probleem is niet dat je paard niet braaf genoeg is. Het probleem is dat je to-taal de verkeerde wedstrijd uitkiest als eerste wedstrijd. Ik zou er ook wat van gezegd hebben, en als ik de ringmeester was had ik je buiten gezet. je brengt iedereen in gevaar als je je paard niet onder controle hebt in zo'n klein binnenbakje. Wat als je gevallen was en je paard was weg gecrost? Dat zou nogal wat gegeven hebben met 15 anderen in de bak.

Ga gewoon naar een ander soort wedstrijden met dat paard totdat hij het kent, en probeer daarna nog eens om indoors te rijden. Ik denk ook niet de je paard hier veel aan gehad heeft als leermoment.

zijn eerste wedstrijdje was op de lrv en ik moet zeggen daar waren ze VEEL vriendelijker, hij deed toen niks verkeerd omdat zijn maatje erlangs stond maar ook constant hinniken en voor de rest niet echt veel.
maar iedereen kwam vragen of het ging en kwam kijken naar het paard. zoals je zegt had ik daar veel plaats maar toen mocht ik geen meter van die andere weggaan of hij geraakte in paniek rondlopen waar die andere was.
maar toen is die andere langs de bak blijven staan tijdens de proef en ja het was helemaal zo slecht nog niet de proef.
ik moet wel zeggen daar is ook minder te zien he, de jury zit in een auto. en de ring zijn plaatjes.
gisteren was de jury een 2 grote witte tenten en een witte ring errond en erlangs nog ene ring achter de ring die ijzeren hekken en daarachter 15 paarden op een klein stuk.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:47

Vero: Als je op LRV wedstrijd al merkt dat het niet gaat zonder dat andere paard erbij, dan heb je nog niet genoeg beheersing en controle om een stapje 'moeilijker' te gaan. Als je aan jouw camion kunt wegrijden terwijl het andere paard daar blijft, en dan je proefje kunt rijden, dàn heb je echt controle over je paardje.

Als je paard totaal uit zijn plaat gaat op een LRV tornooi is dat niet zo gevaarlijk want daar is plaats genoeg. Dus als ik jou was zou ik gewoon een heel seizoen LRV starten, totdat je echt iets te zeggen hebt aan je paard.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:51

Je bent met een jong paard op pad en dan kunnen onverwachte dingen gebeuren. Daar moet je op kunnen inspelen. Je kunt zelf ook wel begrijpen dat het zowiezo met 15 man in zo'n bakje niet lekker rijdt en dat het helemaal vervelend wordt als er iemand tussendoor komt stuiteren die haar paard niet onder controle heeft. Ja ook jij hebt betaald, maar dat geeft je niet het recht om de mogelijkheden voor anderen te "verpesten", ook al was dat niet opzettelijk.

Als je geen controle hebt en je ziet dat je anderen tot last bent dan moet je even eieren voor je geld kiezen. Desnoods was je koud de proef in gegaan, had ie toch zijn rondje kunnen maken en misschien wat geleerd zonder stress. Nu had je ook de mogelijkheid niet om hem te vertellen wat dan wel de bedoeling was. Wat denk je dat ie van dit ge-emmer heeft opgestoken?

Uiteraard waren ze op die andere wedstrijd veel vriendelijker, daar was ie braaf ;-)

Ga verder geheel mee met Rapperijder...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:54

tja dat is een eerste grote verschil, nl de accomodatie....

Idd heel weinig te zien, maar plek genoeg. Maar je zegt nu wel simpel, kom we gaan lrv starten, maar weet je wat er bijkomt.

Groepstraining, als ik het me goed herinner was dat 2 keer per week. Naargelang de grote van je club, hang je vaak ook nog eens vast aan 4tal en of 8 tal groepsdressuur.

Jij vind de KR mentaliteit nu niet vriendelijk, omdat je in mijn ogen je probleem verschuift op alles en iedereen dan jezelf.
Die dooddoener als het is een Jazz, komaan zeg....
Zoek eerst eens goed bij jezelf, vooralleer nu weer de hengst van je paard de schuld te geven.
Jazz zijn idd niet altijd de simpelste, maar die van jouw was dat toch net wel???? Geen enkel paard stapt de trailer in en denkt nu ga ik het eens uithangen se :D
Verder moet je echt dat vriendje eens achterwege laten, zo erg is het toch niet om eens een keertje enkel met dit paard te vertrekken? Er komt nog een heel seizoen...

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:03

Het lijkt me dat je met een jong paard de eerste keren dat je op wedstrijd gaat eerst eens gaat kijken hoe hij op zo'n wedstrijd reageert en hooguit voor proef meerijdt. Daarbij zou ik ook rekening houden met de situatie ter plekke. Als er niet voldoende plaats is om ongestoord (dus zonder anderen te storen) je paard los te rijden zou ik de eerste keren gewoon ergens anders meedoen, waar wel genoeg ruimte is voor iedereen. Misschien dat jij jezelf ook wel onrustig en opgelaten hebt gevoeld. Dat reflecteer je per direct op je paard en die reageert daarop. Als hij normaal geen problemen geeft is hij gewoon opgewonden van alle energieën die bij zo'n wedstrijd horen, van alle andere zenuwachtige ruiters en paarden (en misschien nog wel het meest van de jouwe). Logisch toch?
Laatst bijgewerkt door Macusa op 25-05-09 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:05

@Vero83:
Ik vraag me af wat je had gedacht als het andersom was geweest.
- iemand met een onervaren paard, waardoor jouw paard bang wordt.
-of nog een onervaren paard die begint te flippen, waardoor jouw onervaren paard niet meer te houden is..

Als andere echt last van je hebben, dan moet je zelf de ring verlaten. Je heb er ook niks aan om door te rijden als je paard zo in verzet gaat door die omstandigheden. Dat is geen fijne ervaring voor je paard.

Daarbij komt het op mij over dat de schuld bij het paard wordt gelegd, terwijl jij als ruiter blijkbaar te weinig ervaring heb, anders had je dit voorkomen

Ik vind dat je dom heb gehandeld

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 11:15

Rapperijder schreef:
Vero: Als je op LRV wedstrijd al merkt dat het niet gaat zonder dat andere paard erbij, dan heb je nog niet genoeg beheersing en controle om een stapje 'moeilijker' te gaan. Als je aan jouw camion kunt wegrijden terwijl het andere paard daar blijft, en dan je proefje kunt rijden, dàn heb je echt controle over je paardje.

Als je paard totaal uit zijn plaat gaat op een LRV tornooi is dat niet zo gevaarlijk want daar is plaats genoeg. Dus als ik jou was zou ik gewoon een heel seizoen LRV starten, totdat je echt iets te zeggen hebt aan je paard.

Hey ja, maar na 1x de lrv wedstrijd ben ik voor het eerste kempische gestart toen is dat paardje wel niet meegegaan maar alles ging goed, ik heb mijn proefje kunnen rijden weliswaar gespannen maar niet omhoog geen bokje ofzo.
daarom dachten we met 2 ook te kunnen.
maar zoals je zegt ik geraakte niet weg bij de trailer zonder dat ander paard.
daar zit mijn fout dus, maar de week ervoor ging het alleen wel goed vandaar dat we mis zaten...