B rijden galop nog niet helemaal in orde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

Re: B rijden galop nog niet helemaal in orde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:56

gewoon gaan:D bij mijn paard is de galop ook niet goed...aanspringen heb ik altijd een 5 en heb gister nog een winstpunt gehaald..! :D

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:47

Ik heb vandaag voor het eerst gestart met mijn paard (onderling, maar wel serieus gepunt) en ik had 191 punten. Dus volgens mij kun je gewoon een wp halen als de galop nog niet helemaal in orde is.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:55

Maar waarom niet onderling blijven starten tot de galop goed is? Ook goed voor de ervaring...

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:59

ik zou eerst doorgaan met oefenen tot dat de galop goed is

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:43

W_W schreef:
Maar waarom niet onderling blijven starten tot de galop goed is? Ook goed voor de ervaring...
Omdat wij maar 1 onderlinge wedstrijd in het jaar hebben. En HC in de B vind ik onzin ;)

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:56

Je rijd alleen wedstrijden op 1 locatie?
Officieel is toch ook niet op 1 locatie? In de buurt moeten toch wel meer onderlinge zijn...

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:35

W_W schreef:
Je rijd alleen wedstrijden op 1 locatie?
Officieel is toch ook niet op 1 locatie? In de buurt moeten toch wel meer onderlinge zijn...
Nee, ik rijd niet alleen op 1 locatie. Maar bij ons in de buurt zijn eigenlijk geen onderlinge wedstrijden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:44

Tja, als jurylid zeg ik: thuisblijven totdat je de galop ook beter onder controle hebt.
Ga er vanuit dat het op wedstrijd door spanning van ruiter/paard minder gaat dan thuis. Als je galop dan thuis al niet voor elkaar is, wordt het op wedstrijd zeker niets. Gaan er daarbij nog wat drafonderdelen de mist in, wat ook mogelijk is, zit je al gauw rond de 160. Vraag is of je daar blij van wordt.
Ik zou het niet doen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:48

onderling kan je misschien voor de ervaring meedoen, maar officieel in de B nu moet je paard in alle gangen wel netjes nagevelijk blijven wil je een winstpunt halen, als je voor aanspringen, de volte en terug naar draf linksom en rechtsom een 3 krijgt of misschien nog minder dan heb je al 6 keer een 3 te pakken, dan moet je de rest wel heel goed doen wil je nog aan 180 punten komen net als het cijfer voor de gangen , dat zal dan voor de galop ook niet veel zijn, eerst gewoon lekker verder trainen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:33

Wat is je doel met wedstrijden?
Wil je ervaring op doen en vind je het leuk om eens ergens anders te rijden, doen!
Wil je winstpunten halen en door naar de volgende klasse? Niet doen!

Toen ik begon met wedstrijden rijden kon mijn pony (die ik ook nog eens tussen de paarden startte) absoluut niet galoperen. Op die ene volte die gevraagd kon ik hem meestal 3 keer terug nemen omdat hij naar de verkeerde galop was gesprongen, liet ik hem doorlopen sprong hij er gemiddeld 6 op een volte. Maar op wedstrijd nam ik hem altijd terug naar draf en probeerde het opnieuw, uiteraard sprong hij dan vlak voor de korte zijde wéer om, dus was de overgang naar draf altijd vanuit contra. Mijn cijfers op de galop wisselde dan ook nooit zoveel: 5-6 voor het aanspringen, 3 voor de volte, 4 voor de overgang naar draf.
Dan valt het niet mee om nog een winstpunt te halen, maar dat was ook niet echt mijn doel. Uiteindelijk heb ik trouwens wel zo af en toe een winstpuntje gehaald, door op de andere onderdelen 7ens te scoren.
Dus het is zeker niet onmogelijk om winstpunten te halen, maar dan moet je dus wel een zeer sterke stap en draf hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:40

er zijn echt heel weinig onderlinge wedstrijden te rijden hoor.. ik zou ook gewoon starten, kijken hoe het gaat, en tussendoor thuis natuurlijk goed blijven oefenen. veel succes!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:37

Zo, nog even een berichtje hier. Ik heb vandaag mijn eerste officiële wedstrijd gereden en toch weer 191 punten gehaald (net buiten de prijzen). Het kan dus echt zonder de galop 100% in orde te hebben ;) Mijn punten voor de galop waren trouwens nog best goed; vooral veel 6en een enkele 7 en een enkele 5.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:25

Dan denk jij dat je galop slechter is dan dat hij in werkelijkheid is!? :D
Super goede punten hoor, gefeliciteerd :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:57

ik begon ook in het B met een galop die aardig ongecontroleert was, ik kon zelf neit het tempo bepalen, ze hing in mijn handen (wel nageefelijk maar was te zwaar) en viel op de voorhand.
daardoor waren de overgangen ook niet goed.
heb geloof ik maar 1 proef gehad waar ik geen WP heb gereden,
nu 1/1,5 jaar later rij ik L1 (ze heeft 1 jaar op rust gestaan wegens blessure) en de galop is mijn beste onderdeel waar ik de hoogste punten op scoor.

dus thuis gewoon veel blijven oeffenen komt het vanzelf goed ;)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:00

Ik reed met mijn tinker B. ze sprong bijna altijd verkeerd aan. dan kreeg ik een 4/5 of zelfs een keer een 2.
Verder zat ik eigenlijk altijd in de prijzen. (circa 180 190 punten)
Dus als hij verder wel lekker loopt is het natuurlijk niet erg.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:00

Ik heb precies hetzelfde probleem in de galop. Ik ga gewoon maar starten, is goed voor de ervaring!

daan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 13:03

gewoon lekker proberen . het is idd vaak zo dat op wedstrijd opeens alles wel lukt omdat er dan een spanning achter zit , enzo niet dan probeer je het de volgende keer weer , is voor jullie allebei een ervaring en ik denk dat je paard hier ook zeker wat van zal leren .. gewoon lekker doen zou ik zeggen
xx

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:58

sorry hoor maar als je dressur wilt gaan rijden moet alles gewoon goed zijn! :(
dat is de kunst van dressuur, je paard voor elkaar hebben.
dat je nu perongeluk een punt heb , hartstikke leuk voor je.
mischien haal je er zometeen nog wel een paar in de b en mischien ook wel in de l1.
maar in de l2 moet het echt wel goed zijn.
en als jij in een paar maanden die b en l1 doorbent heb je nog niet goed kunnen oefenen voor die galop want dan ga je oefenen voor je wijken enzo.
en dan ga je janken want je heb geen goede punten voor je galop en dan krijgt je paard de schuld!

ik snap ook niet dat iedereen hier zo poeslief op reageerd! >;)
want dit is gewoon niet goed om zo al te gaan starten.

mischien een beetje grof opgeschreven maar ik bedoel dit gewoon in het algemeen, je paard moet gewoon goed voor elkaar zijn voordat je start

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:09

plientjedres schreef:
mischien haal je er zometeen nog wel een paar in de b en mischien ook wel in de l1.
en als jij in een paar maanden die b en l1 doorbent heb je nog niet goed kunnen oefenen voor die galop want dan ga je oefenen voor je wijken enzo.
en dan ga je janken want je heb geen goede punten voor je galop en dan krijgt je paard de schuld!

mischien een beetje grof opgeschreven maar ik bedoel dit gewoon in het algemeen, je paard moet gewoon goed voor elkaar zijn voordat je start

ik denk dat jury dan niet goed uit zijn of haar doppen kijkt, ik start pas als ik weet dat ik een winstpnt kan rijden.
Trophee haar galop heb ik goed voor elkaar daar krijg ik ook 7ens voor, maar gisteren bakte ze er werkelijk niks van, wat gewoon balen was maar waar de jury terecht 4en opgaf. had nog wel 182 en 184 maar ja vorige week had ik nog 198 en 204 ptn dus het scheelt wel degelijk in punten

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:13

ja dan heb je paardje gewoon top voor elkaar, super *D .
en dat de jury soms niet oplet ben ik volkomen met je eens.
maarja dat blijkt alweer uit dit topic, want iedereen rijd winstpunten met een paard wat niet kan galoperen :x .

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:17

ik erger me constant, zelfs gisteren. normaal krijg ik een 7 of 8 voor me houding en zit. nu een 5 omdat ik 2x me been afstak tijdens de middendraf. oke het is niet goed maar vond het aardig zwaar. en dat te bedenken dat iemand zit te rukken en te plukken er gewoon voor beloond word. snap jij dat nou ikke niet

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:23

plientjedres schreef:

En dan nog,..dan loop je vast en is het je eigen schuld. Als je zo nu en dan eens start en ondertussen goed les krijgt ben je je problemen voor. Je kan ontzettend veel leren van commentaar op coupons en er zijn maar weinig jury's die zomaar punten strooien. Het belangrijkste is in de B dat je lekker actief rijdt, dat nageeflijkheid hoeft nog niet helemaal in orde te zijn, maar iedergeval lekker actief in draf, galop en ook de stap. Geen half verzamelde draf en galop maar gewoon goed vooruit, niet snel maar actief. Ik zie zo vaak mensen die het heerlijk vinden wat rond te hobbelen en lekker aan die voorkant te klooien en ondertussen zit de achterhand er helemaal niet onder en is er geen activiteit te bekennen, zij delen zich in hun gedacht alvast aan de M toe en willen een soort verzameld rijden naar hun idee. Lekker actief rijden dus en leren van je commentaar. Vooral in de B kan je makkelijk starten..

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:29

moet er wel commentaar op je coupon staan, wat vaak niet gebeurd. actief rijden is er wel erg belangrijk en niet zitten te rukken en te plukken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 16:47

het blijft toch een jurysport, de een geeft 8-en voor iemand die zit te zagen en flink met de sporen erin, de ander straft het terecht af, helaas jammer dat veel mensen door gewoon heel vaak te starten zo hun puntjes sprokkelen, maar het is niets voor niets de L van levenslang voor velen ;)
Gewoon zorgen dat je proef thuis goed voormekaar is dan komen de punten wel.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:14

Fronika schreef:
moet er wel commentaar op je coupon staan, wat vaak niet gebeurd. actief rijden is er wel erg belangrijk en niet zitten te rukken en te plukken

Ik heb nog nooit geen commentaar gehad eigenlijk..jullie wel dus?