Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 18:59

 definitie van dale:
hoog·zwan·ger: bn in de laatste dagen vd zwangerschap
Deze merrie was duidelijk in de laatste dagen van haar zwangerschap aangezien ze alle tekenen daarvan volle uier, losse banden, dikke buik en was op de spenen vertoonde.

Mailtje naar de KNHS is inmiddels weg

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:00

Ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen :-)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:02

ik vind dat je geen dressuur proef meer moet gaan rijden als je merrie zo ver heen is. laat staan springen!!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:02

Wrs niets, maar ik heb mijn ding gedaan voor die merrie. Ga zo nog even de naam van de merrie en ruiter zoeken

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:03

Dat mens moet zich schamen!! Belachelijk :(
Dat diertje, hoe kunnen ze ook van een hoogdrachtige merrie verwachten om een parcour foutloos rond te komen met zo'n buik.. Heb echt medelijden met dat beessie.. ;(

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:05

wat een naar mens zeg! dat doe je toch niet! _-:(

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:41

Echt schandelijk. Kan me verder niet echt omschrijven.
Ben benieuwd hoe ze op het mailtje reageren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:42

zoiets zou niet in de regelementen hoeven staan. elk normaal mens zou verstandig doen en nit starten. je gaat bijna hopen dat het veulen er niet levend uitkomt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:45

Ja, juist daarom ja. Dat mensen zoiets idioots in hun hoofd halen. Het erge is nog dat ze zich er waarschijnlijk niet eens van bewust zijn....

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:03

Je zou eigenlijk standaard door een keuring moeten gaan voor je mag starten! Wat bij sommige delen van de sport al jaren gebruikelijk is! Helaas dus ook noot zakelijk als je het mij vraagt want dan hadden ze deze rotte appel er zo tussen uit gehaald!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:14

Jee, wat een verhaal!
Ik denk dat een merrie zelf aangeeft wat ze nog kan, en dat je je daaraan moet aanpassen als ruiter van een dragende merrie. Deze gaf duidelijk aan dat het te veel voor haar was. Dat zou inderdaad commentaar moeten opleveren van de organisatie, en van mederuiters. Trots zijn dat het arme dier nog is rond gekomen... :n
Ben benieuwd naar de reactie van de KNHS.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:15

Carpe Diem, je was er zelf bij? Waarom heb je dan niet even aan de jury of de federatievertegenwoordiger gevraagd waarom ze dat goed vonden? Het lijkt mij een overduidelijk geval van hoogdrachtigheid.
Overigens mogen ze dat best nader omschrijven. De laatste 3 maand van de dracht groeit een veulen het hardst, het lijkt me logisch om starten dan niet meer toe te staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:18

ik snap niet dat ze haar niet gediskwalificeerd hebben
mijn merrie is begin volgende maand uitgerekend, maar gaf in november-december 2008 al aan dat ze het genoeg vond, uds mocht ze op rust
(gaat om belgisch trekpaard dat recreatief maar vlot bereden werd, dragend is van haar derde veulen en nu 13 is)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 20:28

sportfokker schreef:
Carpe Diem, je was er zelf bij? Waarom heb je dan niet even aan de jury of de federatievertegenwoordiger gevraagd waarom ze dat goed vonden? Het lijkt mij een overduidelijk geval van hoogdrachtigheid.
Overigens mogen ze dat best nader omschrijven. De laatste 3 maand van de dracht groeit een veulen het hardst, het lijkt me logisch om starten dan niet meer toe te staan.

Ik stond inderdaad langs de kant als toeschouwer. Ik ben niet naar de jury gegaan omdat ik het precieze regelement niet ken, en niet weet wat daarin staat over dragende merries. Omdat ik het voorval niet los kan laten heb ik nu mijn dingen gedaan, en er melding van gemaakt bij de KNHS. Ik heb ook overlegd met de dierenarts, wat hij van het voorval vind. En ook hij vind dat de mensen die er verantwoordelijk voor zijn op dat moment *dus ringmeester, jury, wedstrijdleiding* degenen hadden moeten zijn die hadden opgetreden. Niet het publiek.
Als ik als ruiter had meegesprongen wat het wel een ander verhaal geweest, dan had ik mijn collega ruiter zeker aangesproken. Ik vind dat je er dan ook iets mee te maken hebt, niet als complete buitenstaander :n

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:36

Goh.... toen ik de topicvraag las dacht ik dat het over een dressuurwedstrijd zou gaan, en zelfs dat vind ik al HELEMAAL NIETS voor een hoogdrachtige merrie. Maar toen ik ook nog las dat het springen was en dan ook nog het onwetende DOMME commentaar van de ruiter |o |o |o Ik heb echt medelijden met het beestje.... Vraag me af of die mensen wel genoeg verstand hebben om uberhaubt voor een veulen te gaan zorgen.

Goed dat je er melding van hebt gemaakt!

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:43

Jeetje, die jury heeft dan echt zitten slapen zeg..
Waar zit het verstand van die ruiter?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:56

Van de ene kant vind ik het wel goed dat je er melding van maakt, van de andere kant vind ik het toch wel jammer dat de actie helemaal richting de regels geschoven wordt. Er is (m.i.) helemaal geen regel nodig over dracht of niet, er is gewoon een algemeen statement nodig dat men een paard kan uitsluiten als het welzijn van het paard in het geding is. En volgens mij bestaat die regel er al. Wat er verder nodig is, is een stel mensen dat niet alleen maar handelt volgens de details in de regels, maar vooral ook volgens een eigen inzicht in de naleving van de regels. (Helaas wordt er steeds vaker teruggegrepen op regels als vervanging van de verantwoordelijkheid. Ikzelf zou dus in mijn reactie hebben benadrukt dat ik vind dat de handelende ringmeesters/jury's tekort zijn geschoten in hun plicht, en dat ik hoop dat de KNHS dit aan hun leden uitdraagt ipv te vragen naar een specifieke regel. Een houdingsverandering meer dan een regelverandering dus.)

Daarnaast vind ik het jammer dat je op het moment zelf niets hebt gedaan. Ik ben het niet met de dierenarts eens.. ik vind dat de ringmeester en jury wat hadden moeten doen, maar ik vind niet dat dat je ontslaat van je plicht als, tsja, als mens? om daar iets mee te doen. Niets doen en toch toekijken, dat is gewoon niet juist. Denk ook maar aan je functie als mod: het is de verantwoordelijkheid van het team om iets te ondernemen bij problemen, maar dan nog willen jullie wel graag dat ook gebruikers contact opnemen, op het moment zelf en niet achteraf. Het is niet echt handig als je als gebruiker iets ziet, niets doet, en vervolgens achteraf op FZ meldt dat je het vervelend vindt dat er niets gedaan is. Dat geldt m.i. voor deze situatie ook. Je kunt nu niet heel veel anders, maar ik denk toch dat je, ook als publiek, moet proberen om er daar en dan iets mee te doen, niet achteraf, en zeker niet via nog meer regulatie.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:03

Vol verbazing zitten lezen maar ook vol verbazing je antwoordt.
Als ik dit op een concour zou zien dan zou ik dit melden of de amazone dit nou leuk vind of niet.

Dit is echt te gek voor woorden en ik vind het wel netjes dat je toch een mail gestuurd heb ben wel benieuwd wat hier uitkomt..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:36

Shadow0 schreef:
Van de ene kant vind ik het wel goed dat je er melding van maakt, van de andere kant vind ik het toch wel jammer dat de actie helemaal richting de regels geschoven wordt. Er is (m.i.) helemaal geen regel nodig over dracht of niet, er is gewoon een algemeen statement nodig dat men een paard kan uitsluiten als het welzijn van het paard in het geding is. En volgens mij bestaat die regel er al. Wat er verder nodig is, is een stel mensen dat niet alleen maar handelt volgens de details in de regels, maar vooral ook volgens een eigen inzicht in de naleving van de regels. (Helaas wordt er steeds vaker teruggegrepen op regels als vervanging van de verantwoordelijkheid. Ikzelf zou dus in mijn reactie hebben benadrukt dat ik vind dat de handelende ringmeesters/jury's tekort zijn geschoten in hun plicht, en dat ik hoop dat de KNHS dit aan hun leden uitdraagt ipv te vragen naar een specifieke regel. Een houdingsverandering meer dan een regelverandering dus.)

Daarnaast vind ik het jammer dat je op het moment zelf niets hebt gedaan. Ik ben het niet met de dierenarts eens.. ik vind dat de ringmeester en jury wat hadden moeten doen, maar ik vind niet dat dat je ontslaat van je plicht als, tsja, als mens? om daar iets mee te doen. Niets doen en toch toekijken, dat is gewoon niet juist. Denk ook maar aan je functie als mod: het is de verantwoordelijkheid van het team om iets te ondernemen bij problemen, maar dan nog willen jullie wel graag dat ook gebruikers contact opnemen, op het moment zelf en niet achteraf. Het is niet echt handig als je als gebruiker iets ziet, niets doet, en vervolgens achteraf op FZ meldt dat je het vervelend vindt dat er niets gedaan is. Dat geldt m.i. voor deze situatie ook. Je kunt nu niet heel veel anders, maar ik denk toch dat je, ook als publiek, moet proberen om er daar en dan iets mee te doen, niet achteraf, en zeker niet via nog meer regulatie.

Ik vind het knap en goed van je dat jij in mijn situatie anders had gehandeld.
Vind mijn rol als moderator niet echt interessant in dit verhaal. Een forum met 1000én gebruikers is in mijn ogen iets heel anders dan een wedstrijd terrein met 60 combinaties, die 1 voor 1 netjes voor je langs komen rijden.
Ik vind dat als je een discussie aangaat je goed beslagen ten ijs moet komen, of er niet aan moet beginnen. Ik ben er niet aan begonnen(mede omdat ik op dat moment erg kwaad was, en dan wel eens dingen wil zeggen waar ik spijt van krijg), maar neem achteraf wel maatregelen. Er zijn ook heel veel mensen die t hebben gezien, gedacht ówh wat zielig, en die verder op geen enkele manier actie hebben ondernomen. Op het moment dat ik Ringmeester of ruiter was geweest had ik wel direct actie ondernomen, voordat de ruiter de ring in had gereden.. Bovendien bleek pas ná het parcours dat de merrie nog moest veulenen. ( het had net zo goed een dikke merrie met veulen aan de voet kunnen zijn). Toen was het kwaad dus al geschiedt.
Nogmaals: ik zou het goed van je hebben gevonden als jij per direct naar de jury was gestapt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:40

Gek zeg dat een Jury het toestaat, het moet niet gekker worden, maar de eigenaar zelf is ook zo idioot bezig zeg, die weet het toch en ziet het toch? of is het dan zo stekeblind?

Pfffff ik geef je groot gelijk, ik had haar ook met alle liefde eraf willen rukken, ik had de jury erop attent gemaakt, in de hoop dat ze eruit gestuurd wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:51

CarpeDiem schreef:
Vind mijn rol als moderator niet echt interessant in dit verhaal.

Jammer, want ik denk dat het best interessant is omdat je je als mod ook wel eens aan de andere kant van deze discussie bevindt. Dat lijkt me alleen maar heel waardevol en leerzaam. En misschien kan het helpen om een volgende keer wel iets te ondernemen op het moment zelf.

Citaat:
Ik vind dat als je een discussie aangaat je goed beslagen ten ijs moet komen, of er niet aan moet beginnen.

Ik zou ook geen discussie beginnen, maar een vraag stellen.

Citaat:
Er zijn ook heel veel mensen die t hebben gezien, gedacht ówh wat zielig, en die verder op geen enkele manier actie hebben ondernomen.

Wist je dat het aantal mensen dat erbij staat juist averechts werkt? Juist omdat iedereen denkt dat een ander eigenlijk actie had moeten ondernemen... En juist daarom hoop ik dat je een volgende keer wel op het moment zelf ook iets probeert te doen, om die passiviteit te doorbreken.

Citaat:
Op het moment dat ik Ringmeester of ruiter was geweest had ik wel direct actie ondernomen, voordat de ruiter de ring in had gereden.. Bovendien bleek pas ná het parcours dat de merrie nog moest veulenen. ( het had net zo goed een dikke merrie met veulen aan de voet kunnen zijn).
Maakt dat iets uit? Was het dan wel acceptabel geweest?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:55

Wat bizar! :oo Als dat mens ooit zwanger wordt wil ik haar geheel vrijwillig na 8,5 maand zwangerschap over een horde parcours jagen. Sorry maar hoe gestoord ben je? 8)7 Goed dat je een melding van hebt gemaakt! Hoop dat er wat mee gedaan wordt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:56

Ik snap wel dat als CD daar staat als toeschouwer dat ze dan niet direct iets aan de situatie doet. Dat is immers op dat moment niet de rol en positie waar je je in bevindt.

Als ringmeester, wedstrijdofficial, jury endergelijke heb je wel die rol en past het binnen je rol om desbetreffende ruiter er op aan te spreken.

Het is ook een bekend psychologisch fenomeen: mensen kijken snel of er iets van 'gezag' aanwezig is en laten vervolgens de taak van het aanspreken over aan het 'gezag' ter plaatse.

Dat heeft niets te maken met een moderatorschap op een paardenforum: compleet andere rol, compleet andere positie. Op dat paardenforum ben je moderator, daarbuiten ben je toeschouwer, deelnemer, official, leidinggevende, dochter, moeder, collega, tante, vriendin etc. etc. etc..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:58

Het moderator ding vind ik nog steeds niets met dit verhaal te maken te hebben.
en Wat betreft dat laatste, Als het veulen inmiddels een maand of 3 oud zou zijn, zou het kunnen dat je een selectie wedstrijd rond wilt springen. Of dat helemaal fysiek verantwoord is, is een discussie punt en paard afhankelijk.
Ik zou het zelf nooit doen, maar dat terzijde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:06

Apple schreef:
Als ringmeester, wedstrijdofficial, jury endergelijke heb je wel die rol en past het binnen je rol om desbetreffende ruiter er op aan te spreken.

Ik zou er dan inderdaad ook voor kiezen om een wedstrijdofficial en niet de ruiter aan te spreken. :j

Citaat:
Het is ook een bekend psychologisch fenomeen: mensen kijken snel of er iets van 'gezag' aanwezig is en laten vervolgens de taak van het aanspreken over aan het 'gezag' ter plaatse.
En je moet toegeven: dat is een fenomeen waar je als mods ook wel eens de nadelen van ervaart, toch? :)
Juist als je WEET hoe lastig het is om dingen goed op te lossen als niemand iets zegt, omdat je zelf ook wel eens in de positie van 'gezag' bent maar dingen over het hoofd ziet (niets menselijks is ons vreemd tenslotte), zou je jezelf toch voor moeten nemen om een volgende keer wel iets te ondernemen? Ipv te wachten tot het 'gezag' het uit zichzelf ziet?

Dan is het toch juist enorm waardevol dat je je wel eens aan beide kanten van zulk soort dingen bevindt?