Aan de hand stappen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: Aan de hand stappen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:55

't is toch een losRIJterrein??

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:55

Ik rijd voor me zelf wat een ander op het losrijterrein doet moeten hun zelf weten ;)

HenrietteM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:57

ligt eraan hoeveel ruimte er is. Als er alleen een 20x40 bak is om in te rijden vind ik het zelf ook onveilig. Dan liever op een parkeerterrein of langs de weg.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:58

Ik stoor me aan alle voetgangers in de losrijbaan, of het moet zo'n ontiegelijk groot terrein zijn, dan kan het me niet boeien.
Maar als er een beperkte ruimte is dan liever alleen ruiters in de baan.

En ook bij mij is de reden veiligheid.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:59

Ik zou me er eigenlijk ook niet zo aan storen. Zou me er meer aan irriteren aan ouders die hun kinderen tijdens het losrijden gaan vertellen hoe en wat ze moeten doen. En als je zegt dat ze naar de bak moeten diezelfde ouders je ook nog een grote mond geven.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:59

Het ligt er ook aan hoeveel ruimte er is inderdaad. Al vind ik wel dat als je met z'n 2en of 3en in een 20x40 bak bent, dat er ook nog aardig wat ruimte 'over' is :j

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:01

ook mijn paard word in de winter aan de hand ingestapt op het losrij terrein. waarom? als ik er zo in een keer opstap ben ik een gevaarlijk rondvliegend projectiel en als ik dr eerst aan de hand laat stappen kan ik zo opstappen en wegrijden. in de zomer kan ik altijd netjes bij de trailers aan de hand stappen, mja in het winterseizoen is die mogelijkheid er niet altijd!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:02

Er wel eens aan gedacht dat mensen meer dan 1 paard mee nemen op concours, in dezelfde klasse, dat iemand anders dan wel aan de hand moet uitstappen?

Ik ben lange tijd groom geweest voor een kleine springstal, we hadden meestel 4/5 paarden mee waardoor je al snel 2 paarden in dezelfde klasse start, meestal 2 rondes springen, dan kun je niet even langs de weg gaan stappen :)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:03

Ik begin langzaam van gedachte te veranderen. Als er genoeg ruimte is moet het kunnen, maar in een volle binnenbak is het toch al druk genoeg naar mijn idee :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:04

Nijn schreef:
Er wel eens aan gedacht dat mensen meer dan 1 paard mee nemen op concours, in dezelfde klasse, dat iemand anders dan wel aan de hand moet uitstappen?

Ik ben lange tijd groom geweest voor een kleine springstal, we hadden meestel 4/5 paarden mee waardoor je al snel 2 paarden in dezelfde klasse start, meestal 2 rondes springen, dan kun je niet even langs de weg gaan stappen :)

Dat heb ik ook al geopperd maar :(:)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:07

Ja..? Dus moet je dan maar aan de hand gaan stappen op het losrijterrein??? Op veel lokaties kan je prima naast de banen of dergelijke stappen. Dat hoeft echt niet in de losrijbaan zelf.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:09

Ladygiroc schreef:
Ja..? Dus moet je dan maar aan de hand gaan stappen op het losrijterrein??? Op veel lokaties kan je prima naast de banen of dergelijke stappen. Dat hoeft echt niet in de losrijbaan zelf.

Als het buitenseizoen is dan kan dat ja, maar in het indoorseizoen?
Beetje buiten gaan stappen met een paard wat net een ronde gesprongen heeft, helemaal inpakken, buiten gaan stappen om vervolgens na 5 minuten weer alle zooi er af te trekken omdat ie nog een rondje moet?
Dat gaat dus echt niet :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:14

Onzin, als mensen goed rekening met elkaar houden en zorgen dat ze zelf kunnen sturen is er geen probleem lijkt me.
Ik zie het hier altijd goed gaan, meestal lopen de paarden aan de hand aan de buitenkant en pakken de ruiters gewoon de 2e hoefslag.
Wat mij wel irriteerd is zo'n wannabe instructeur die echt op de meest idiote manier 'nog even snel' les gaat staan geven.
Dat doe je maar mooi thuis, als je start dien je voorbereid te zijn.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:18

@Nijn..voor 5 minuten hoef je ze toch ook niet helemaal in te pakken? Zweetdekentje is voldoende..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:19

Ik zou een geschoren paard toch wat dikker inpakken als het zoals van de winter 20 graden vriest..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:39

Ladygiroc schreef:
@Nijn..voor 5 minuten hoef je ze toch ook niet helemaal in te pakken? Zweetdekentje is voldoende..

Een geschoren paard wat flink aan het zweten is met enkel een zweetdekentje mee naar buiten nemen als het vriest? Dacht het niet :n

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:45

Met mijn eigen paard doe ik het niet, maar ook ik ben een hele tijd groom geweest voor een springruiter. En dan liep ik inderdaad met die beesten aan de hand ín de losrijbak en met mij meestal nog een aantal anderen. Ik kan me er zelf niet zo aan ergeren op wedstrijd, kwestie van een beetje opletten en vooral vooruit blijven kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:53

de ergenissen op een rijtje }>

Losstappen aan de hand. (kan ik mee leven, die zie je ruimschoots aankomen.)
Suffende aan lange teugel uitstappende mensen. (gaarne met de richting mee, dan vind ik het prima, gaan niet hard, kan ik ontwijken.)
Leskrijgende mensen, waarvan de lesgever dan ook nog het liefst pontificaal midden in de bak staat. (die vind ik het ergst!)
Dan heb je nog de losse elementen, paraplu, hond, kinderwagen, fotograaf. (niet mijn persoonlijke probleem, heb makkelijk paard)

Moet zeggen dat van de bovenstaande, de 3e mij het meest ergerd(, andere ach, zal wel lastig zijn, maar persoonlijk vind
ik het geen probleem.)
Zeker als het is in combi met (deze ruiter bestaat overigens ook zonder lesgever en op de een of andere manier hebben
mensen die neiging meer, naarmate het meer op een "echte" dressuurstal een wedstrijd is.) een ruiter die
het idee heeft dat de gehele wereld om hem/haar draait en iedereen maar aan de kant moet als hij/zij langs komt.

Overigens vorig jaar ergens ook doodenge situatie. Z reuzen paarden met daartussen kids op B ponytjes die ook nog eens B reden.
Als 1 zo'n paard een mep geeft is het kindje moes! En geloof me die grote paarden ruiters hielden absoluut geen
rekening met de aanwezige dwergjes! (en het was toch in het weiland, een ring, ze hadden er best 2 af kunnen zetten).

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:31

pharagirlke schreef:
Ik zou een geschoren paard toch wat dikker inpakken als het zoals van de winter 20 graden vriest..

Doorsnee genomen vriest het niet de gehele winter 20 graden en dan zal een ieder er ook begrip voor hebben, ook als het met bakken uit de lucht komt..
Alleen de uitzonderingen bevestigen de regel.... en het gebeurd ook in niet uitzonderlijke situaties en meestal niet door de mensen die met meerdere paarden aanwezig zijn :D
En met dressuur rijden gebeurd het ook...

en dan in een kleine inrijhal ook nog eens op of afzadelen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:45

daar heb ik geen problemen mee. Ik erger me alleen groen en geel aan voetgangers die zo nodig dwars over het losrijterrein wensen te lopen ipv gewoon langs de rand, of het halve terrein in beslag nemen met kinderwagens, honden etc.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:00

Zo heb ik ooit een keer een kind in een keer voor mijn galopperende paard gekregen. Paard ging godzijdank vol in de ankers. Kreeg van mams toen nog de opmerking naar mijn hoofd dat ik niet over de hoefslag moest galopperen }:0.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:27

pharagirlke schreef:

neem aan dat je toch ook wel eens buitenrijdt in de winter??? onzin, voornamelijk binnen vind ik het enorm storend dat mensen aan de hand paard laten stappen.. is vaak al zo weinig ruimte..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:32

Wij doen het ook hoor, als ik 2 pony's vlak achter elkaar aan start bijvoorbeeld. Ik heb zelf nooit echt last van die mensen, ik heb liever dat ze gaan rond lopen dan dat ze stil staan in het losrijgebied. Als er plek genoeg is ga ik wel ergens anders lopen maar indoor is dat niet echt het geval meestal.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:34

Hahahaha ik loop ook regelmatig met mijn paard over het losrijterrein. Maar dat heeft als reden dat IK niet de amazone ben die met haar start. En dan mag je er (zeker voor de proef) helemaal niet op zitten.
Maar moet er wel bij zeggen dat ik alleen over het losrijterrein stap als daar voldoende ruimte voor is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:39

Wat heel erg goed werkt (maar best een beetje gemeen is) tegen heel erg veel van dit soort ergernissen, is gewoon ff een rood strikje in de staart knopen, het liefste op een paard wat flink zuur kan kijken. Dan heb je vaak alle ruimte