les geven op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:54

Nee, dat is waar. Je moet je paard al voor elkaar hebben. Maar ik kan me voorstellen dat er meer van die zenuwenlijers zoals ik zijn, die gewoon even een "schopje" nodig hebben om te gaan rijden in plaats van te stressen. Moet zeggen dat het bij mij tegenwoordig een héél stuk minder is. Toen ik net begon was ik zó nerveus dat ik in een proef niet meer wist wat links en rechts was :) Erg handig.

Mensen die les hebben en vervolgens doen alsof de bak alleen van hen is zijn inderdaad vervelend. Maar ik denk dat dit meer de instelling van die persoon is dan het lesgeven an sich.

Zelfde als:
* Ik heb mijn jonge paard niet onder controle, dus iedereen aan de kant
* Ik heb mijn oude paard niet onder controle, dus iedereen aan de kant
* Ik heb een hengst, dus iedereen aan de kant
* Ik heb een zure pismerrie, dus iedereen aan de kant
* Mijn paard heeft maar 1 gang: heel hard, dus iedereen aan de kant
* Ik heb het duurste paard, dus iedereen aan de kant

Etc, etc, etc

Ladygiroc

Re: les geven op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:58

Ptries, links er rechts weet ik nog steeds niet en heeb geen lat van stress of zenuwen :+

Ik kan me niet echt druk maken over lesgeven...ze moeten alleen niet midden in de baan gaan staan want dat is wel vervelend..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:02

Ptries, dat hoeft niet zozeer aan de instructie te liggen vind ik...
Er zijn zat eigenwijze ruiters die gewoon asorijden, maar dat ligt dan toch niet aan de instructie?

Hier in de buurt is er ook een griet, staan er mensen langs de kant die haar niet kennen, zeggen ze goh zij kan goed rijden, dat paard is zo gevaarlijk.
En dan zeggen degenen die haar kennen, och kijk dalijk maar als ze dr andere paard rijd, die doet precies hetzelfde, niets gevaarlijks aan , doet ze allemaal zelf :')

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:03

Ik denk idd dat er voor het niet aan de kant willen veel verschillende oorzaken zijn :P

Over het lesgeven; vervelend als er hard word geschreeuwd of mensen midden in de bak staan :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:04

Bij ons gaat altijd de eigenaresse vd pony's mee. ZIj is zelf instructrice en geeft gewoon wat aanwijzingen, zoals stellingen houden enzo. Maar ze zorgt eraltijd wel voor dat niemand er last vanheeft. Dus de pony draait in een volte even omhaar heen. Er word op normale manier gepraat.

Heb wel van mensen aan de kant wat klachten gehoord, maar dat was meestal omdat het niet eerlijk was ofzo. Dus een beetje jaloersigheid :+

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:05

tuurlijk mag het bij het losrijden

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:09

Ik heb twee keer een aanwijzing gekregen, bij mijn eerste wedstrijd '' Ga maar gewoon lekker rijden. '' en bij mijn tweede wedstrijd (met jonge onevaren pony) '' Probeer maar wat overgangen te rijden, dan word hij wel wat meer op zijn gemak. '' Ik kan heel goed begrijpen dat sommige mensen het vervelend vinden als hele lessen worden gegeven met het losrijden maar vind dat zo af en toe een aanwijzig of tip best mag.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:53

Het gaat hier over een instructeur die al zijn leerlingen les staat te geven op een wedstrijd op stal. Dus niet 1 maar de halve stal.
Daarbij is het een gewone rijbaan dus niet een groot terrein.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:38

Ik heb daarbij meer een hekel aan overstekende mensen die dwars door het losrijterrein lopen ipv een instructeur die op 1 plek blijft staan. Sommige mensen lopen echt dwars door alle paarden heen en dan moeten wij op de rem, terwijl hun niet de moeite nemen netjes om de ring heen te lopen phfhf.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:58

Ik heb eigenlijk ook altijd gedacht dat het niet mocht. Soms kan ik me er ook wel aan ergeren, vooral als de instructie in de bak gaat staan of echt aan het lesgeven is ipv paar aanwijzingen geeft. Heel soms is mijn instructrice mee, dan zegt zij ook wel een aantal dingen maar ze gaat niet in de bak staan en de hele tijd lesgeven.

Maar het mag dus wel lees ik net? Ik was er een keer (paar jaar geleden) afgevallen op wedstrijd en toen even heel bang. Toen hielp
mijn instructrice mij en daar werd ik later op aangesproken..

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:09

Ik erger me dood aan mensen die in de los rij ring gaat staan en dan tegen ruiters gaan roepen etc.. :=
En dan vooral ouders die té fanatiek zijn en die willen dat het kind 1e word, verschrikkelijk.
Mijn instructrice zegt wel vaak dingen aan de zijkant, maar niet als ik helemaal aan de andere kant rijd zodat ze moet schreeuwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:10

Goh in principe heb ik er niet veel last van. :)

Zo lang ze maar niet in het midden van de bak gaan staan met een zweep om het paard "heviger" te maken >;) Hij zat steeds met die zweep te zwaaien en toen ik hem vroeg of hij misschien op de grond of zijn laars oid wilde tikken omdat niet alleen mijn merrie maar ook alle andere paarden in de bak feller reageerde dan het paard dat moest reageren, was hij ook nog boos ook :=

Dus lesgeven mag van mij. Mijn lesgeefster geeft normaal geen les op wedstrijd behalve als ze ziet dat het even niet lukt omdat ik me op jaag en Pret zich nog meer opjaagt, maar dat is dan vijf min en klaar. :) Dus zolang ze andere niet storen is het voor mij geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:14

Wat aanwijzingen geven vanaf de kant tijdens losrijden op een manier dat niemand er last van heeft, moet kunnen vind ik. Dat is niet meer dan een stukje coaching. Het verhaal wordt anders als iemand in de inrijbaan nog even een privéles krijgt van een of ander lesgeefmens die daarbij ook nog midden in de inrijbaan gaat staan dirigeren.
Ik ben zelf wel eens actief als ringmeester en zeg daar ook gewoon wat van...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:16

Zeiden onze ringmeesters daar ook maar wat van :j Eentje zegt er wel wat van :j Maar die haalt ook steevast iedereen uit de ring om sporen, zweep en bit te controleren :j Heerlijke man vind ik hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:19

Rare ringmeester, controles voor wat betreft sporen, zwepen en bitten horen niet bij de taken van een ringmeester, dit is aan de jury. Een ringmeester is tot op zekere hoogte verantwoordelijk wat er in de ring gebeurt maar mag zich niet bemoeien met optomingen en dergelijke.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:22

Ow... Zou het kunnen dat die regelgeving anders is oid? :) Toen het voor het eerst "verplicht" werd waren het nl ook altijd ringmeesters die het deden, de jury kwam daarvoor niet uit zijn kotje zeg maar... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:26

De jury hoort het vanaf hun positie te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 03:33

Citaat:
Door de wedstrijdgevende organisatie dient een ringmeester te worden aangesteld. Bij wedstrijden in de categorie 1 dient een ringmeester te worden aangesteld die is opgenomen op de KNHS-officiallijst.

De ringmeester is verantwoordelijk voor de gang van zaken in de ring en draagt er zorg voor dat het programma zoveel mogelijk wordt afgewerkt op de tijden die in het programma of in het tijdschema zijn vermeld.

De ringmeester zorgt voor het opstellen van paarden in de ring bij het voorstellen en bij de prijsuitreiking.

De ringmeester ziet erop toe dat uitsluitend deelnemers (eventueel vergezeld van een begeleider bij het verkennen van het parcours) en de in functie zijnde officials zich in de ring bevinden.

Bij rubrieken in de discipline Aangespannen Sport ziet de ringmeester erop toe dat de begeleiders/helpers van de deelnemers zodanig worden opgesteld dat diens aanwezigheid niet hinderlijk is voor de juryleden.

De ringmeester is gehouden de instructies van de juryleden op te volgen.

De ringmeester heeft geen bemoeienis met de beoordeling van de juryleden.

Bron: KNHS.
Over toezicht op tuigage etcetera wordt niks gezegd, i.m.o. zou er mitsdien dit tot het takenpakket van de ringmeester zou behoren, er een gewijzigde taakomschrijving moeten komen.

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:34

WiskyBokjes schreef:
Ik erger me dood aan mensen die in de los rij ring gaat staan en dan tegen ruiters gaan roepen etc.. :=
En dan vooral ouders die té fanatiek zijn en die willen dat het kind 1e word, verschrikkelijk.
Mijn instructrice zegt wel vaak dingen aan de zijkant, maar niet als ik helemaal aan de andere kant rijd zodat ze moet schreeuwen.

_O- Hier ben ik het echt mee eens. Zondag was ik op wedstrijd, was er een moeder van een meisje ( rond de 10 denk ik ) en die moeder heeft wel een half uur midden op het los rijd gestaan en alleen maar dingen naar het kind zitten roepen, als kind wordt je daar toch ook he-le-maal gek van 8)7

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:38

Natuurlijk mag het, maar ik ben erg blij dat er oortjes zijn, instructie aan de zijlijn en dan maar lesgeven. Zelf rij ik een kwartier los dus tegen de tijd dat ik me dus geirriteerd heb moet ik binnen :+ Zelf krijg ik wel eens een woordje uitleg, maar dan ga ik uit de weg stilstaan (IN een hoek, niet op de hoefslag in de hoek) en dan doet ze haar uitleg, dan weer verder rijden, geen gillende instructrices hier :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:20

Ik had een keer wedstrijd toen kwam er iemand met een longeerzweep bij staan om het paard dat niet vooruit wou is even goed naar voren te rammen, ringmeester nergens te bekennen,k naar die man ik vraag vriendelijk wilt u misschien die longeerzweep wegleggen de andere paarden vinden het niet zo leuk zegt ie als je niet heel gauw weggaat zal ik jouw paard ook een klap geven me mond viel er van open. Man en ruiter zijn uiteindelijk van het terrein verwijderd

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:30

Het mag inderdaad. Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Toen ik net begon met wedstrijden ging mijn instructice ook altijd mee om me te helpen (let op geen half uur les geven) met het inrijden. We gebruikte daarbij altijd een oortje. Zo kon zij me over het hele terrein in de gaten houden en hadden andere mensen geen last van ons. Een echte uitvinding dat oortje :D

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:37

Het mag :j Maar ik vind het soms echt heel vervelend hóe bepaalde mensen het doen.

Op het NK in februari was er ook een man die les stond te geven en denk maar niet dat dat even zacht ging :n Het was een grote bak om los te rijden (bijna 20x60) en meneer schreeuwt letterlijk de hele bak bij elkaar op een meisje aanwijzingen te geven. Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, dat je als een bezetene staat te schreeuwen om les te geven. Een aanwijzing hier of daar, geen enkel probleem en neem degene die je les wilt geven apart achter in de bak en laat diegene niet de hele bak door sjouwen, dan hoef je én niet zo te schreeuwen én anderen hebben er geen last van.

Stoor me er enorm aan, aan zulk soort mensen, maar goed, dat zullen we toch wel blijven houden.

Wat ik wel eens heb gezien (en heb er zelf ook les mee) is een oortje.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:51

Ook ik erger me er groen en geel aan, aanwijzingen via een oortje of in een hoek maakt me weinig uit. Maar het roepen door de hal of over het terrein laat staan het in de losrijruimte gaan staan als instructeur kan echt niet.
Dan heb je aan mij een hele slechte, ik vraag wel netjes of iemand aan de kant wil gaan staan en het stemvolume wil aanpassen zodat niemand er last van kan hebben.
Het dreigen zoals eerder genoemd met een zweep zou ik echt niet pikken, donder even op zeg.
Als iemand niet alleen kan losrijden dan is dat niet mijn probleem, hou het lekker bij jezelf en val een ander niet lastig.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:53

Was laatst ergens wezen kijken, en daar gebeurde het ook. Een vrouw kreeg echt gewoon een vol half uur les, de instructrice stond wel aan de kant maar schreeuwde de hele bak bij elkaar. Even later zag ik zelfs een man paarden voor een ander losrijden en meerdere combinaties stilstaan op de hoefslag om even te kletsen met de aanhang. Geen ringmeester te bekennen maar het was er een bende. Ik vind het zelf redelijk irritant, af en toe een aanwijzing is niets mis mee maar sommigen gaan wel erg ver. Heb het ook wel meegemaakt dat iemand in het midden les stond te geven en dat meisje de hele tijd een volte bleef rijden waardoor ik niet normaal door de bak kon, echt vervelend! Oortje is niets mis mee natuurlijk.