kalkoenen hoe en wanneer?¿

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Look_at_Me

Re: kalkoenen hoe en wanneer?¿

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:04

Ik heb bij de pony's en paarden die ik rij in de zomer altijd stoten in als ik op een weiland rij, en dus ook altijd op wedstrijd. :) Wel verschilt het met wat voor weer het is welke ik erin doe.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:12

Tip van een voormalig wedstrijdgroom: als het modderig/glad is kan je aan de buitenkant van de hoeven langere schroeven indraaien als aan de binnenkant. Dan draait de hoef zich wat vaster in de grond. Vooral met springen belangrijk maar ook bij dressuur handig :)

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 13:59

Whinnylando schreef:
Tip van een voormalig wedstrijdgroom: als het modderig/glad is kan je aan de buitenkant van de hoeven langere schroeven indraaien als aan de binnenkant. Dan draait de hoef zich wat vaster in de grond. Vooral met springen belangrijk maar ook bij dressuur handig :)

is dat niet belastend voor de pezen etc. dat hij dan ongelijk loopt?¿

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:10

Dat lijkt mij ook...Kun je dan niet beter aan de binnen- en buitenkant langere kalkoenen doen?

Ik heb altijd op buitenconcours (op gras dan) kalkoenen in. Gewoon de vierkante, niet al te grote.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:12

LeOnIe_me schreef:
Harvest_Moon schreef:
Een dressuur wedstrijd op gras, maar met ijzers zonder kalkoenen, zou dat gaan? :)

ligt aan het weer.. ik doe denk gewoon altijd kalkoenen in

Inderdaad. En het ligt ook een beetje aan de bodem vind ik. Als je kalkoenen hebt zou ik ze voor de zekerheid gewoon indraaien, waarom niet?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:53

LeOnIe_me schreef:
Whinnylando schreef:

is dat niet belastend voor de pezen etc. dat hij dan ongelijk loopt?¿
:?

Je moet er ook niet mee op de straat gaan rijden, maar dat geld voor alle kalkoenen die je indraait lijkt me. Op het gras loopt een paard niet ongelijk omdat de kalkoenen wegzakken in de grond...

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:51

Ik gebruik inderdaad ook aan de buitenkant iets langere proppen dan aan de binnenkant. Wel allemaal vierkante. Bevalt erg goed, mijn paard glijdt eigenlijk nooit. Met ijzers maar zonder proppen rijden op gras lijkt me niet zo handig, dan kun je nog beter geen ijzers onder hebben.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:36

Als de grond hard en droog is draai ik kleine verkante met een beetje ronde onderkant.
Als de de grond grof en/of nat is draai ik grote.

Ik heb een D pony.

Meestal kan je het wle zien op wedstrijddag zelf, ik was laatst in Terwolde dat is op een plat oud maisterrein maar daar is meer zand als gras dus daar redde ik het prima zonder, toen had ik ook geen ijzers maar goed.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 01:39

_Margarita_ schreef:
ik heb altijd vierkanten. Deze heeft mijn hoefsmid mij geadviseerd. Dit omdat hij nare verwondingen heeft langs zien komen van kalkoenen met punten..

Jah da's meende ik vooral bij springen, vandaar ook buikblad singel om tegen te gaan dat de punten tegen de buik knallen bij het optrekken van de benen :)