paard vastzetten aan de trailer op concours?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Re: zetten jullie je paard vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:45

Ik zet me paard op stal gewoon vast met de paardenknoop, als er wat gebeurt trek je die zo los. Of ze staat tussen 2 touwen met paniekhaak.
Als ik met de paarden op wedstrijd ben zet ik ze nooit vast. Ik heb altijd iemand bij me die me paard vast wilt houden, ben als de dood dat er wat gebeurt of dat iemand je paard zomaar mee neemt ofzo. Zo laat ik ze ook nooit alleen achter in de trailer om me in te gaan schrijven zegmaar. Er is altijd een iemand bij me paard die ik ken en vertrouw.

Dus kan heel goed begrijpen dat je je paard op uitwedstrijden ect niet vast zet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:50

haha, sorry maar een paardenknoop treki je dus niet zo los als die gaat hangen. Paniekhaak schiet los als het niet moet en blijft juist vastzitten als ie los moet schieten. Nee deze 2 dingen zijn zulke ondingen heb er al meerdere ongelukken door zien gebeuren bij eigenaar van het betreffende paard.

En over die trailer: je moet toch wel heel achterlijk zijn als je denkt dat je het paard met trailer mee kan nemen. En geloof t of niet, maar als ze paard uit trailer zouden halen besluit je paard ineens niet meer mee te werken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:52

Ik vraag me af wat voor paardenknoop jij dan maakt. Ik heb er nog nooit ellende van gehad.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:57

nou bij mij is het vroegah een keer goed fout gegaan op de manege met een manegepony deze ging hangen en had de knoop dus knoertstrak aangetrokken, en we kregen hem niet meer los. We hebben pony met de bezem op zn kont gedrukt en dorrdat ie hiervan schrok stond ie weer normaal op zn plek en konden we het touw losmaken. Mijn huidige paard staat altijd aan een trailerlijn vast(maakt niet uit waar) omdat hij elke knoop losmaakt en dan weer vrolijk terug gaat naar de paddock.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:59

Ja, al mijn paarden leren vaststaan (paardenknoop), maar ook los stil staan.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 23:23

Als je iemand bij je hebt kan die hem vasthouden, anders kan je hem toch echt niet los laten staan...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:41

Ik probeer t t voorkomen op wedstrijd, maar als ik alleen moet opzadelen, tja dan knup ik m toch echt even aan de trailer vast of bij sommige wedstrijden heb je van die opzadelplekken waar je m prima even vast kan zetten...Geen enkel probleem...

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 00:47

Die van mij zet ik niet zomaar overal vast, omdat je een paardenknoop echt niet zomaar los krijgt een keer gehad met mijn pony en vond dat niet leuk :P
Ik hou hem gewoon vast en thuis draai ik het touw met een hele losse paardenknoop om de houten balk en dan blijft hij staan, maar echt vast in de trailer en hij kan het wel maar vind het zelf niet fijn.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:18

Onze paarden waren best lastig met vast zetten. Een van de pony's ging gewoon hangen, heel onverwachts. Andere pony was meestal druk met vast zetten := en wilde zich los trekken. Is uiteindelijk later een super makke pony geworden met vast zetten.

M'n paard was / is? erg kopschuw toen ik haar net had. Ik kon haar niet vast zetten. Zodra er iemand langs liep schrok ze, en ging ze hangen. Soms als ik een borstel erover heen wilde halen, het zadel op d'r rug wilde leggen was dat voor haar een reden om een stap naar achteren te doen. Op m'n stagebedrijf zeiden ze "laat maar gewoon hangen". Soms gaven we d'r een zetje zodat ze even een pas na voren deed. Dacht dat het nooit over zou gaan, en vond het vervelend om te zien. Later deed ze uitzichzelf weer een stap naar voren als ze ging hangen.

Nu heb ik een super mak paard. Kan haar op alle manieren vast zetten. Komt nog maar heel weinig voor dat ze gaat hangen (met scheren nog wel eens). Als ik een wedstrijd heb zou ik haar niet aan de trailer vast zetten omdat het voor haar spannend genoeg is zo'n wedstrijd, en ze nog niet echt aan de trailer gewend is.

Gebruik meestal geen leren halsters. Als ik een paard heb dat vaak hangt heb ik liever een halster dat makkelijk kapot gaat.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:35

Ik heb 1 merrie die absoluut niet vast kan staan, waarom???? geheel onduidelijk. Maar ben erg lang bezig geweest met proberen het haar toch te leren. Maar zodra ze merkt dat ze vast staat ( maakt niet uit of ik in de buurt ben of niet) slaat ze in totale paniek. Pist in het rond, gaat hangen of laat zich vallen.
Heb haar toen geleerd om normaal los te staan, dit ging prima. Bij halt of: blijf staan bleef ze overal prima alleen staan. Kon haar op concoursen ook goed in mijn eentje opzadelen als ze los bij de achterklep stond. Ik zorgde dat mijn spullen er al lagen en dan haalde ik haar uit de trailer en zei gewoon: sta. Dan bleef ze staan tot ze opdracht kreeg dat ze weer bewegen mocht. ( ze ging ook altijd vierkant staan, heb het ook stiekem in de proeven gebruikt om haar mooi halt te laten houden)

Toch heb ik haar eerste veulen vorig jaar direkt leren vaststaan, want het is toch wel erg makkelijk als je ze gewoon eens even ergens aan vastzetten kan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 02:55

Ik heb ook de gewoonte om het stilstaan er zo in te drillen dat ik vergeet om ze ook een keertje vast te zetten :D met als gevolg dat paarden bij mij beter stil staan als ze los zijn dan wanneer ze vast staan soms :') sowieso vind ik onbeheerd vastzetten ergens wel gevaarlijk, ze moeten eerst al geleerd hebben dat ze voorwaarts moeten reageren op de druk achter de oren, anders kan het flink foutgaan.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 03:00

dat klopt, daarom zette ik mijn merrie ook niet meer vast. Ze luisterde perfect op het woordje: sta of halt, ook op onbekend terrein.

Toch dit veulen het wel geleerd, want vindt het ook wel weer bijzonder makkelijk als ze lekker vast kunnen staan. Maar merk dat dit veulen ( jaarling bijna) ook al prima reageert op sta en halt. Ik merk dat ik de gewoonte gewoon helemaal oveneem.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 03:26

Mijn paarden staan vaak vast wanneer ik ze poets, op- of afzadel. Een enkele keer komt het voor dat ik in stal poets. Wanneer ik met een trailer op pad ben staan ze daar ook aan vast, netjes in afwachting tot wat komen gaat. Is ook wel handig, aangezien ik in het verleden vaak alleen op pad ging met de trailer. Maar ook op wedstrijdterrein wordt er keurig op de baas gewacht :D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 06:56

Ook die van mij staan gewoon vast aan de trailer, en met endurance hebben we een paddockje vaak (althans met Tjo, Cadiz moeten we tzt even uitptroberen wat die ermee doet).
Maar we laten hoe dan ook het paard nooit alleen achter, er bliujft altijd iemand bij.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:10

ik heb hem nooit vast staan. thuis staat ze altijd los met opzadelen enzo
op wedstrijd zet ik haar altijd op de trailer of ik moet dr vasthouden terwijl ze gras eet.
in de trailer staat ze ook altijd los..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:33

Ik snap echt niet hoe jullie dat voor elkaar krijgen, je paard los laten staan. Mijn twee lopen weg zodra ze enige vorm van eten ruiken. Maar nou hebben wij ook wel een bikswagen in de stal voor de koeien, misschien hebben jullie allemaa geen eten in de buurt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:02

Er mag zelfs een berg wortels naast liggen :D Ho = Ho en ik heb het geduld om ze 4000 keer dat stapje achteruit te zetten. Paarden leren dat echt wel.

Ingetarita: los op de trailer terwijl je rijdt toch niet hoop ik? Want dat vind ik levensgevaarlijk. Ken genoeg paarden die 'braaf genoeg waren om los op de trailer te kunnen' die plots over de stang hangen of zich omdraaien.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:05

In de trailer zet ik m vast, maar verder laat ik m altijd los staan, met een touwtje over mijn arm. Sufferd staat gewoon te slapen, of ik zet m 33 keer terug op zijn plek. Houd je actief :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:06

Ja idd. Ik vind ook dat stilstaan moet aangeleerd worden als een actieve oefening zoals draven of voetje geven. Want van passief niks doen bestaat de kans dat ze het zat worden en iets anders gaan doen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:10

Jep, wiebel met touw is stapje terug, duw op kont is stapje naar voren. En heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel geduld :P
Soms is een berg hooi ook makkelijk hoor ;)

Stemhulpen is ook handig:
ho -> stilstaan
HO-> :( STA STIL en
TERRRRRUG -> als je nu geen stap terug doet dan krieg je dr ene!

Mijn paard staat zelfs op afstand stil. Moet ik nog iets pakken achter de stal, ik zeg 'ho' en meneer blijft met zn oortjes erop op mij wachten *D
Laatst bijgewerkt door Puchje op 21-03-09 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:11

de mijne laat ik gewoon los staan, of als het bv een drukke parkeerplek is, zet ik ze vast aan de trailer.
is gewoon vanaf het begin aangeleerd, en ze staan er altijd erg rustig.
mocht het een keertje misgaan.. nou ja.. dan breekt het touw of halster wel, net als thuis.
maar heb eigenlijk zeer nuchtere paarden, dus die kans is zeer klein, en dat risico durf ik wel te nemen. ga vaak alleen naar concoursen of naar de clubles, dus moet m'n paarden wel onafhankelijk hebben dat ze blijven staan als ik ergens heenloop om wat te pakken.
vooral mijn oudste paard is daarin erg goed, kan zonder een pas te verzetten zo 45 minuten op 1 plek los blijven staan, en loopt uit zichzelf altijd netjes naar de goede trailer :+

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:17

Zie hier losse knoop en veiligheids sluiting staan..

Mijn ervaring een losse knoop word een erg vaste knoop als paard gaat hangen.

En een panieksluiting breekt vaak. Of onder spanning krijg je m niet los... (als paard ECHT gaat hangen)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:20

Wafel schreef:
Zie hier losse knoop en veiligheids sluiting staan..

Mijn ervaring een losse knoop word een erg vaste knoop als paard gaat hangen.

En een panieksluiting breekt vaak. Of onder spanning krijg je m niet los... (als paard ECHT gaat hangen)

Heb mijn paniek haak zo bewerkt met een slijptol dat ie zelf snel los schiet.. EN dus niks kapot gaat. Dat wil je hebben je paard staat vast en er kan niks kapot gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:32

Zet hem wel vast aan de trailer, anders wordt het wat lastig, als je in je eentje op wedtrijd gaat.
Ben dan wel altijd bij de auto en trailer, moet ik even weg?
Dan moet ze de trailer weer op.
(dus blijft niet alleen achter bij de trailer)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:35

meestal staat die los voor mijn kast zonder iets en soms gaat die even het erf verkennen maar vast staat die niet zo vaak!