Te vroeg startten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:04

Er zijn inderdaad gevallen waarbij je soms denk, ga thuis alsteblief nog wat oefenen.
Maar een paard moet ook bekend gemaakt worden aan wedstrijd situatie's.
Je kunt hem wel ergens mee naar toe nemen om te oefenen maar op een wedstrijd terrein is toch meer lawaai, meer paarden etc.
Zo had ik een 5 jarige, netjes afgericht en ga voor de eerste keer op concours. Had hem wel een paar keer meegenomen naar de club etc. Dat paard gaat zo over de zeik, geen stuur geen rem, niets.
148 punten :o . Dus thuis weer flink oefenen en weer een paar keer meegenomen naar vanalles in de buurt.
Weer concours, krijgen 'm bijna niet eens opgezadeld en weer een boel trammelant.
Slechte punten gehaald, toch heb ik hem toen een paar weken achter elkaar meegenomen om hem maar te laten wennen. Daarna kwamen de winstpunten vanzelf.
Want het paard kon makkelijk het gevraagde niveau aan al zou je dat ook niet gezegt hebben de eerste keren dat ik hem meenam. Dus het is niet altijd zo als het lijkt.

superwoman

Re: Te vroeg startten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:12

Het is heel vervelend voor iedereen als er en paard vandoor piept. Toch kun je dit echt niet altijd voorkomen en maakt het niet uit welke klasse je zit. Vaak gaat het thuis veel beter dan op de wedstrijd en dat kun je niet zien op de wedstrjd zelf.

Klagen op het paard en op de jury, vind ik een teken vsan zwakte. Natuurlijk hoef je het niet altijd eens te zijn met de jury, maar het blijft een jury-sport en dan moet je daar gewoon mee om gaan op een 'volwassen' manier.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:22

superwoman schreef:
Het is heel vervelend voor iedereen als er en paard vandoor piept. Toch kun je dit echt niet altijd voorkomen en maakt het niet uit welke klasse je zit. Vaak gaat het thuis veel beter dan op de wedstrijd en dat kun je niet zien op de wedstrjd zelf.

Klagen op het paard en op de jury, vind ik een teken vsan zwakte. Natuurlijk hoef je het niet altijd eens te zijn met de jury, maar het blijft een jury-sport en dan moet je daar gewoon mee om gaan op een 'volwassen' manier.

je voorkomt het ook niet dat er paarden vandoor gaan en ook jonge paarden moeten het leren ( zo ook die van mij ) maar nu ik weer fanatiek aan het startten ben zie ik het weer zo vaak, mensen in het L die gewoon met mach 9 door de bak heen vliegen, omdat ze gewoon geen controle hebben en vooral beginnende ruitertjes in het B waarbij het paard met het ruitertje rijd en wij hebben ook wedstrijden georganiseerd en zag ik ook veel mensen die normaal hun paard niet konden rijden en dan wel gaan startten, dat snap ik gewoon niet ! Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:42

flugeltje schreef:
en zag ik ook veel mensen die normaal hun paard niet konden rijden en dan wel gaan startten, dat snap ik gewoon niet !

Die snap ik ook niet. Ten eerste is dat zonde van het geld. :D

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:51

Ik heb mijn paard lekker aan het lopen thuis.. Maar heb afgelopen zondag wedstrijd gereden en ik ging bokkend door mijn proef heen. Het paard moet wennen aan deze situaties en kan dat dus alleen maar leren om het te doen. De jury heeft mij gewoonweg te hoog gejureerd en kwam dan alsnog met 175 punten thuis. Ik wadeer in iedergeval deze jury heel erg. Zoals ik afgelopen zondag op wedstrijd ben gegaan, hadden veel mensen kunnen zeggen: waarom gaat zij op wedstrijd, ze kan dr paard niet eens in bedrang houden.. Toch vind ik dat die mensen die dat vinden/zeggen, misschien iets verder moeten kijken dan hun neus lang is. Je weet de achtergronden helemaal niet. Ik had ook niet kunnen weten dat mijn paard als een debiel door de bak heen ging. Of zie ik het nou verkeerd?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:26

Met m'n pony ben ik ook regelmatig naar wedstrijden gegaan,
thuis waren we er klaar voor, maar opwedstrijd begon ze steeds
te rennen uit spanning. Ik heb zelfs een keer 138 gehaald :o
Waarom ik dan niet thuis bleef? Omdat ik haar meeneem voor de ervaring, in hoop dat de stress steeds minder wordt.
We kunnen er beide van leren, en thuis deed ze het op dat moment wel goed ;)
Overigens geef ik trouwens nooit m'n paard de schuld, de spanning kon ze niks aan doen,
en misschien had ik hogere punten gehaald als IK beter had gereden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:34

Hoe weet jij wanneer iemand niet klaar is om te starten? Het kan thuis toch goed gaan en op wedstrijd heel anders?

Ik heb ook heel lang over de B gedaan, en zelfs nu springt mijn paard alle kanten nog op. Ben er ook al eens afgevallen tijdens het losrijden, betekend dat dat ik thuis er niet klaar voor ben?

Mijn paard is tijdens wedstrijden heel anders dan thuis & vaak is het idd een kwestie van wennen. Ook heeft ze gewoon haar 'vrolijke buien' en zijn er wedstrijden waar ze wel heel braaf is. Dat zou betekenen dat de wedstrijden waar ze lekker uit haar plaat gaat ik er niet klaar voor ben? Terwijl ik 2 weken ervoor wel klaar voor was.. Beetje vreemd om er in 2 weken ineens niet meer klaar voor ben.

Enne wake_up, ik ben in de B gewoon een keer uitgebeld :o :')

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:38

Ik snap je, maar aan de andere kant, het rijden gaat bij mij op wedstrijd altijd erg anders dan hoe het thuis gaat.
Mijn paard is dan kijkerig en ik ben dan zenuwachtig waardoor ik dingen vergeet.
En dan lijkt het al gauw alsof ik slecht voorbereid ben.
Inmiddels ben ik zelf al vooruit gegaan met mijn zenuwen onder controle houden.
dus het kan op wedstrijd ook anders gaan dan thuis.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:39

@ love_plaisir: Echt? hoe kan dat?
Ach, we komen er wel, ooit. :j

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:42

ik vind het idd ook supper onzin dat mensen starten als ze er nog niet klaar voor zijn.
maar ik vind ook op wedstrijd is het toch anders dan thuis. bij je eerste wetstrijd ben je toch wat zenuwachtiger dan als je het al 10x hebt gedaan.
ook is de eerst keer anders voor je paard, samen zenuwachtig(had ik in ieder geval.)
maar ik ben het er idd wel mee eens je moet je paard gewoon kunnen houden.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:48

Dan kan je meteen alle hoge bloedpaarden afschaffen.
Hoe denk jij dat een paard dat wat hoger in het bloed staat,
op wedstrijd reageert als hij geen ervaring heeft?
en als je volgens jullie geen ervaring mag opdoen,
omdat je nog geen 200 punten braaf kan rijden?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:53

Ik begrijp je frustaties. Maar wat ik veel erger vindt is dat er zelfs Z amazones zijn die hun paard niet onder controle hebben.

Mijn pony liep in de B met 3 andere pony ruiters in de bak om in te rijden. Vervolgens komt er een Z amazone bij (met een paard overigens) die tegen die ponymeiden zegt dat ze allemaal dezelfde hand moeten aanhouden. Anders gaat haar paard flippen. Nou sorry maar heb tegen mijn amazone gezegd dat ze gewoon daar rijdt waar ze zelf wil rijden. En ook op de hand die ze zelf wil rijden! Hele drama's zijn er van gekomen. Maar uiteindelijke hebben de B ponymeiden wel hun gelijk gekregen!
En is zij dan ook niet klaar om te starten? Want zij rijdt al Z!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:53

wake_up schreef:
@ love_plaisir: Echt? hoe kan dat?
Ach, we komen er wel, ooit. :j

Paard ging niet meer vooruit :') En stonden langer dan ... seconden stil dus moesten we eruit van de jury :+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:59

wake_up schreef:

jullie zien het een beetje TE zwart wit...tuurlijk is op wedstrijd anders dan thuis, maar zoals ik al vaker zei hebben veel mensen der paard thuis niet voor elkaar en startten dan toch..

om die mensen gaat het mij..

Ik heb zelf een heet en neurotisch paard en wil op wedstrijd ok druk doen en wel eens weg schieten maar met 3 sprongen heb ik hem terug..
en qua jonge paarden in de ring zie je toch duidelijk verschil of er een gevorderde of beginner op zit..sorry dat ik het zeg.
maar tussen van kiet gaan en van kiet gaan zit ook een verschil !!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:02

wake_up schreef:

om te oefenen zijn de onderlinge wedstrijden toch ??

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:26

Sorry hoor, maar ik vind dat je nu iemand veroordeeld, die wss wel met een jong paard op stap was?
Ik heb dan een 6jarige pony, die kan ook wel de oefneingen tot het M, helaas als hij schrikt of what ever gaat hij bokkend en vliegend door de bak en ja ik kan em dan ook niet altijd in de hand houden...

Ongelukken kunnen gebeuren, hoe had je gereageerd als het een Z ruiter was?

iedereen moet leren...en oefenen, en dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat je thuis al op 2 niveaus hoger rijdt hoor;)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:42

@flugeltje: Oefenwedstrijden zijn er nauwelijks in de omgeving, en van 1 keer per 3 á 4 maanden een keer een oefenwedstrijd te rijden leert je paard ook niet veel :n

Bovendien, ook al is je paard er niet klaar voor,
ervaring opdoen kan altijd, en bovendien kun je ook lol met je knol hebben als je niet goed rijdt.
*Al ben ik wel van mening dat je dan niet achteraf moet klagen over je punten, maargoed.*

Maargoed, ik snap wel, als je er levensgevaarlijke situaties door krijgt, dat het misschien beter is om naar andere oplossingen te zoeken. Maar ik blijf van mening, ook op wedstrijden:
Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe meer je ervan kan leren, en hoe meer je paard eraan gewend raakt, en jijzelf ook.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:13

daisy_tanja schreef:
Sorry hoor, maar ik vind dat je nu iemand veroordeeld, die wss wel met een jong paard op stap was?
Ik heb dan een 6jarige pony, die kan ook wel de oefneingen tot het M, helaas als hij schrikt of what ever gaat hij bokkend en vliegend door de bak en ja ik kan em dan ook niet altijd in de hand houden...

Ongelukken kunnen gebeuren, hoe had je gereageerd als het een Z ruiter was?

iedereen moet leren...en oefenen, en dat hoeft helemaal niet zo te zijn dat je thuis al op 2 niveaus hoger rijdt hoor;)

ik zei ook ..er zijn uitzonderingen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 22:15

wake_up schreef:
@flugeltje: Oefenwedstrijden zijn er nauwelijks in de omgeving, en van 1 keer per 3 á 4 maanden een keer een oefenwedstrijd te rijden leert je paard ook niet veel :n

Bovendien, ook al is je paard er niet klaar voor,
ervaring opdoen kan altijd, en bovendien kun je ook lol met je knol hebben als je niet goed rijdt.
*Al ben ik wel van mening dat je dan niet achteraf moet klagen over je punten, maargoed.*
Maargoed, ik snap wel, als je er levensgevaarlijke situaties door krijgt, dat het misschien beter is om naar andere oplossingen te zoeken. Maar ik blijf van mening, ook op wedstrijden:
Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe meer je ervan kan leren, en hoe meer je paard eraan gewend raakt, en jijzelf ook.

en die zin..dat is waar ik zo gefrustreerd van word

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:38

flugeltje schreef:

ja en als iedereen daar gaat oefenen...levensgevaarlijk al die ongecontroleerde paarden _O-

Maar goed.
Vaak kun je idd wel zien aan een ruiter of deze wat ervaring heeft of niet. Ookal doet het paard ff een beetje vrolijk, dan nog kun je hem als ervaren ruiter vaak eerder terug hebben als een minder ervaren ruiter.Ze kunnen allemaal gaan ook in hogere klasses. In de B zijn nu eenmaal ruiters met weinig/minder ervaring op enkele na.
Wanneer je 1 x M ben gestart mag je met een volgend paard al L starten en dat zullen veel van die ruiters ook doen. Ik ben toen ook na enkele B proefjes, voornamelijk voor het jonge paard, doorgegaan naar de L.

Mijn ervaring is dat de jury vaak ook wel ziet of de ruiter er aan toe is of niet. Ik heb regelmatig veel te hoge punten gekregen en weet dat het komt doordat ze vonden dat ik voor zover kon, goed corrigeerde. Ik moet er zelf ook om lachen als mijn paard iets achtelijks doet,wanneer hij reageerd om zijn omgeving. Daar zijn het paarden voor.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 11:58

superwoman schreef:
flugeltje schreef:

ja en als iedereen daar gaat oefenen...levensgevaarlijk al die ongecontroleerde paarden _O-

Maar goed.
Vaak kun je idd wel zien aan een ruiter of deze wat ervaring heeft of niet. Ookal doet het paard ff een beetje vrolijk, dan nog kun je hem als ervaren ruiter vaak eerder terug hebben als een minder ervaren ruiter.Ze kunnen allemaal gaan ook in hogere klasses. In de B zijn nu eenmaal ruiters met weinig/minder ervaring op enkele na.
Wanneer je 1 x M ben gestart mag je met een volgend paard al L starten en dat zullen veel van die ruiters ook doen. Ik ben toen ook na enkele B proefjes, voornamelijk voor het jonge paard, doorgegaan naar de L.

Mijn ervaring is dat de jury vaak ook wel ziet of de ruiter er aan toe is of niet. Ik heb regelmatig veel te hoge punten gekregen en weet dat het komt doordat ze vonden dat ik voor zover kon, goed corrigeerde. Ik moet er zelf ook om lachen als mijn paard iets achtelijks doet,wanneer hij reageerd om zijn omgeving. Daar zijn het paarden voor.

en dat bedoel ik met dit topic..als je steeds hele lage punten haalt, blijf je toch niet startten dan is je paard er idd niet klaar voor, blijf je dan toch gaan, word je zelf gefrustreerd en creeeren sommige gevaarlijke situaties. Dan zeggen sommige om te oefenen, maar dat moet toch niet ten koste van de veiligheid ?? Laat hem dan eerst eens wennen aan andere situaties..( er zijn weer uitzonderingen natuurlijk )

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:01

Mee eens! mensen willen veel te snel!
Zonder dat ze hun paard onder controle hebben ...

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:04

beetje offtopic: ik word gefrustreerd van het "startten" met 2 T's :') dat is verleden tijdsvorm..
maar ik ben het wel helemaal met je eens. ik wil ook binnenkort gaan starten, heb er superveel zin in! maar het gaat nog niet goed genoeg vind ik, ik wil eerst volledige controle hebben over mijn paard voordat ik op wedstrijd ga. Ik kijk (volgens mij)objectief naar mijn rijkunsten :) het zou handig zijn als iedereen dat ook zou doen :o (niet dat ik nou zo'n voorbeeld voor iedereen ben :') )

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 12:07

Magiccc schreef:
beetje offtopic: ik word gefrustreerd van het "startten" met 2 T's :') dat is verleden tijdsvorm..
maar ik ben het wel helemaal met je eens. ik wil ook binnenkort gaan starten, heb er superveel zin in! maar het gaat nog niet goed genoeg vind ik, ik wil eerst volledige controle hebben over mijn paard voordat ik op wedstrijd ga. Ik kijk (volgens mij)objectief naar mijn rijkunsten :) het zou handig zijn als iedereen dat ook zou doen :o (niet dat ik nou zo'n voorbeeld voor iedereen ben :') )

ja idd..hoe kom ik daarbij..had ik helemaal niet door, voortaan zou ik starten schrijven :o
En ik schrijf het altijd zo. das het ergste nog en geen idee hoe ik erbij kom whaha

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:25

Ik snap dat je dat soms niet leuk vind dat er weer eentje vandoor gaat en je er zelf last van hebt, maar ik heb zoiets van: paarden moeten ervaring opdoen, hoe klaar ze thuis ook zijn. Een concoursterrein is altijd anders dan thuis of op de club. Ik kan er niet zo mee zitten dat er dan een keertje eentje voorbij vliegt. Moet zeggen dat ik hier in de buurt er niet zoveel voorbij "zie vliegen" die niet meer te sturen zijn. Maar het zomerseizoen begint weer bijna....