Te jonge paarden in de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:33

petitparis schreef:
sorry als ik fout ben, maar mij hebben ze altijd gezegd dat je om correct te wijken geen stelling moet hebben. Dat dat het alleen maar makkelijker maakt om het paard dat te leren

dat is moeilijk, geen stelling? hmm, een beetje toch wel,?
ik moet van mijn inctructrice altijd net het oog kunnen zien en dat is voldoende,
maar over dat te jong voor een L1 proef is onzin

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:02

kinuh schreef:
Ik vind 3 jaar en in de sport niet te jong..
Krijg waarschijnlijk heel wat reacties nu. Maar wat maakt het uit of je nu thuis een beetje rond L niveau traint of op een wedstrijd? Je rijd toch hetzelfde.
Ik ken ook genoeg paarden die met hun 6e al in de Z liepen, en die doen het super :)

Die hoeven niet persé heel jong gestart te zijn :n .

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:38

LDRD schreef:
kinuh schreef:
Ik vind 3 jaar en in de sport niet te jong..
Krijg waarschijnlijk heel wat reacties nu. Maar wat maakt het uit of je nu thuis een beetje rond L niveau traint of op een wedstrijd? Je rijd toch hetzelfde.
Ik ken ook genoeg paarden die met hun 6e al in de Z liepen, en die doen het super :)

Die hoeven niet persé heel jong gestart te zijn :n .

Toevallig de paarden waar ik het over heb wel. :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:42

Ik heb daar ook geen problemen mee hoor, maar ik geef alleen maar aan dat het niet persé noodzakelijk is om een paard jong te starten zodat je met 6 jaar Z kunt starten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:27

petitparis schreef:
sorry als ik fout ben, maar mij hebben ze altijd gezegd dat je om correct te wijken geen stelling moet hebben. Dat dat het alleen maar makkelijker maakt om het paard dat te leren

hoef je geen sorry voor te zeggen hoor haha:D ik d8 idd dat je toch wel een beetje stelling moet hebben ... maar ja ff weer on topic!!:D

asjemenou

Re: Te jonge paarden in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:34

He hoort ook gewoon een heel klein beetje stelling te hebben hoor. ;)
Maar bij wijken heb je veel minder LB dan bij bv een schouderbinnenwaards, daarom is wijken ook veel minder belastend blijkbaar.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:37

Moratoetje schreef:
Ik snap die mensen ook gewoon niet. Waarom zo'n haast met een jong dier?
Ik heb zelf ook nog een 3- en 4-jarige rondlopen. De 4-jarige is al wel zadelmak maar moet nog verder doorgereden worden. Ik wil haar pas volgend indoorseizoen starten. De 3-jarige wordt van de zomer zadelmak gemaakt en gaat daarna de wei op. Van de winter ga ik dan weer verder.

Ik heb helemaal geen haast met mijn jonge pony, maar ik ga eind maart ook met hem op wedstrijd. (3.5 jarige)
Hij loopt lekker, en alles is mooi meegenomen. Ga met totaal geen verwachtingen op wedstrijd, dus waarom niet?

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:11

Vind het ook niet te jong; L1 is helemaal niet zo moeilijk. Hangt inderdaad van de ruiter af.
Ik heb meerdere paarden gezien die op 4 jarige leeftijd Z2 liepen en een keer een 6 jarige die al ZZ Zwaar liep; kijk dat vind ik wél te jong. En als die een jaar of 13 zijn, zijn ze versleten. Zonde :n

Ik neem zelf wel uitgebreid de tijd; begonnen met zadelmak maken toen hij 3 was. Hij is nu bijna 5 en volgend jaar gaan we pas wedstrijden starten. Mijn kerel zit nu op B/L1 niveau, maar kan ook al een beetje schouderbinnenwaarts(in stap :D ), achterwaarts gaan en de eenvoudige galopwissel (stap-galop-stap).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:19

4 jarige mag helemaal geen Z2 lopen, dus waar je dat hebt gezien?
Met 4 jaar mogen ze L starten.
Met 5 jaar mogen ze M starten.
Met 6 jaar mogen ze pas Z starten.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:34

Van shows en demonstraties.
KNHS houdt wel toezicht, maar wat mensen thuis doen is hun eigen zaak. Vaak heb je met paardenevenementen shows en demonstraties die eigenlijk helemaal niet verantwoord zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:37

Vroeger mocht een 5 jarige nog Z1 lopen...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:40

Dat is zo, maar dan kun je niet zeggen dat een 4-jarig Z loopt.
Hij kent de oefeningen uit het Z. :D

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:40

KiWiKo schreef:
gut, stap, draf, galop, stilstaan........ voltetje en een stukje wijken........ das geen werk :D

Dat vind ik ook! Ik rij nu een merrie die in april 4jr. wordt (dus al per 1jan. volgens KHNS 4jr.).
Van de 6 proefjes (3 wedstrijdjes dus) heb ik er 4 boven de 200 punten punten gereden. Dan is het toch onzin om in de B te blijven? Heb nu 2 keer gestart in het L1 en wederom alweer 6 winstpunten.
Ze is vanaf vorig jr. zomer (dus net 3) zadelmak gemaakt (lees: 1x per week, tot opbouwen nu 3-4x per week rijden max. 30min.) en moet ik dan nu maar 'blijven' wachten om iets te doen?

Het gaat er vaak niet om wat er op wedstrijd gebeurt, maar thuis!
Als iemand een 3jr. elke dag een uur aan het werk zet, of doet ze het paar keer per week 20min.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:41

Toch weet ik niet wat beter is. Een paard wat rondjes tuft in de bak, met een beginner erop die het paard niet over de rug laat lopen, niks aan warming up van de spieren doet (en dan bedoel in niet een beetje instappen, maar de spieren langer en soepel maken dmv buiging alle kanten op, achterhand erbij houden, rug spieren in werking laten treden enz)

of een paard wat 4 keer in de week soepel word gemaakt dmv van pessoa, training onder het zadel, en 1x pw mee moet op concour om zijn kunsten te vertonen....... :+

ik heb op verschillende dressuur stallen gewerkt, met paard van B-ZZ zwaar, de meeste paarden lopen zo 2x per week aan de longe, 2x per week losmaak-training (beetje buigen enzo)
de zware oefeningen die hier genoemd worden, worden nauwlijks ge-oefend! En de paarden worden vaak zo'n 15 min gereden omdat je weinig tijd hebt om dr zoveel te rijden.. Die paarden worden vaak binnen een geringe tijd ZZ-Licht en hebben in mijn ogen echt een topleven!

neemt niet weg dat een 4 jarige geen Z2 hoeft te lopen, maar toch.
Ik heb meer medelijden met de paarden die hun rug hard maken en met hun kop in de lucht lopen omdat ze het gewicht van de ruiter niet op een goede manier kunnen dragen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:43

Lydia_ schreef:
Moratoetje schreef:
Ik snap die mensen ook gewoon niet. Waarom zo'n haast met een jong dier?
Ik heb zelf ook nog een 3- en 4-jarige rondlopen. De 4-jarige is al wel zadelmak maar moet nog verder doorgereden worden. Ik wil haar pas volgend indoorseizoen starten. De 3-jarige wordt van de zomer zadelmak gemaakt en gaat daarna de wei op. Van de winter ga ik dan weer verder.

Ik heb helemaal geen haast met mijn jonge pony, maar ik ga eind maart ook met hem op wedstrijd. (3.5 jarige)
Hij loopt lekker, en alles is mooi meegenomen. Ga met totaal geen verwachtingen op wedstrijd, dus waarom niet?

En wat is doorrijden???
Basis? Verruimingen? Paar pasjes wijken?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:37

Marliesje schreef:

Voor L staat trouwens L2 ;) een 3 jarige paard en een 4 jarig paard mag voor april B en L1 dressuur starten.
Alleen bij het springen mag je weer niet voor april B starten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:52

Klopt inderdaad, heb ik me in vergist. :j

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:47

paarden kunnen rustig een L1 proef lopen ze moeten toch ook ervaring op doen en als ze in april vier jaar zijn mag dat ook .dus gewoon doen .ik denk dat ze dat ook best leuk vinden om ergen anders heen tegaan. dan tehuis blijfen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:07

Marijkeeee schreef:
Marliesje schreef:

Voor L staat trouwens L2 ;) een 3 jarige paard en een 4 jarig paard mag voor april B en L1 dressuur starten.
Alleen bij het springen mag je weer niet voor april B starten.

het is toch echt met 4 jaar na april L1 en L2 starten... je mag dus niet met een 4jr in januari L1 starten.. ;)

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:51

Het gaat niet zo zeer om de moeilijkheid van een proefje voor een jong paard, maar meer om het van huis zijn en alle indrukken er om heen. Ik vind de leeftijden zoals de KNHS ze heeft opgesteld prima zo.

Vorig jaar schreef ik bij een jury waar een 3-jarige in de ring kwam (en dat was ruim voor oktober). Jury had de ruiter conform reglementen uitgesloten. Ruiter over de zeik, maar het was wel terecht. Het meest bizarre van dit alles is dat de KNHS dus gewoon een startkaart had afgegeven voor deze combinatie zonder ook maar een blik te werpen op de leeftijd van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:56

KNHS kan de naam van mijn paard nog niet eens schrijven :')
en de naam van het stamboek ook niet..

dus zo gek is dat niet!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 13:54

Het is heel simpel: dat is vraag maakt maakt aanbod. Wat voor z-paarden zoekt iedereen 1 van 6 want daar kunnen ze dan zelf van leren en eventueel kunnen ze hem nog verkopen op wat oudere leeftijd omdat hij dan nog 20 is. De maatschapij vraagt erom dus wordt er vroeger en vaker gestart en moeten de paarden t liefst met 4 jaar bevestigd zijn in het Z. Ik vindt het heel goed dat deze regels er nu dus ook aangepast zijn dat een z-paard minimaal 6 moet zijn en dat geldt t zelfde voor het L en de B. Deze regels zijn beacht voor de paarden die snel leren, je kan het een 4 jarig paard gewoon niet aandoen om z te lopen dan is ie gewoon over een paar jaar kapot. En het is weer net zoals met alles mensen hebben geen tijd meer om een paard rustig te beleren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:28

Let_be schreef:
KiWiKo schreef:
gut, stap, draf, galop, stilstaan........ voltetje en een stukje wijken........ das geen werk :D

Dat vind ik ook! Ik rij nu een merrie die in april 4jr. wordt (dus al per 1jan. volgens KHNS 4jr.).
Van de 6 proefjes (3 wedstrijdjes dus) heb ik er 4 boven de 200 punten punten gereden. Dan is het toch onzin om in de B te blijven? Heb nu 2 keer gestart in het L1 en wederom alweer 6 winstpunten.
Ze is vanaf vorig jr. zomer (dus net 3) zadelmak gemaakt (lees: 1x per week, tot opbouwen nu 3-4x per week rijden max. 30min.) en moet ik dan nu maar 'blijven' wachten om iets te doen?

Het gaat er vaak niet om wat er op wedstrijd gebeurt, maar thuis!
Als iemand een 3jr. elke dag een uur aan het werk zet, of doet ze het paar keer per week 20min.?

Let be, het zwartgedrukte kan niet, je mag pas vanaf 1 april L1 starten met een 4 jarige :P

Opzich logisch dat de KNHS een startkaart uitgeeft, het blijft eigen verantwoording, en je behoort zelf de regels te kennen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:34

ik ken ook iemand die L1 start met een 4 jarige.......
misschien nooit opgemerkt door de jury?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 15:38

3 jaar in de sport vind ik veel te jong.
Ben voorstander van laat inrijden.
Ben echter ook voorstander van veel tijd aan je jonge paard besteden.
'Enge' dingen en aan de hand