Uitsluiting vanwege ziek worden op het paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 10:07

Urielle schreef:
Het valt imo onder verzet:
Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer het paard, zonder dat dit op het betreffende ogenblik in de proef voorgeschreven wordt, vanwege welke reden dan ook stil laat staan, met uitzondering van dat geval waarin de (voorzitter van de) jury door middel van een (bel)signaal heeft aangegeven dat de proef moet worden onderbroken wegens onvoorziene omstandigheden.
Op ieder verzet van het paard, als gevolg waarvan de proef gedurende 20 seconden niet vervolgd kan worden, volgt terstond uitsluiting van de combinatie door de (voorzitter van de) jury.

Mocht er ooit nog zoiets voorkomen: afgroeten!

Persoonlijk vind ik eigenlijk wel dat de jury op dat moment even de proef had mogen stilleggen, maar ik weet niet hoe de gediplomeerde jury's erover denken?

Duidelijke uitleg, bedankt. Nu ik dat van jou zo lees denk ik dat ze me beter had kunnen uitsluiten voor verzet en niet wegens hulp van derden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:11

Maar die term zou je ook verwarring brengen omdat je dan zegt, ik zette mijn paard toch zelf stil. :) Het is een situatie die eigenlijk nooit voorkomt en daarom is er niet echt een goede omschrijving voor. Maar het onder breken van een proef voor langere tijd geeft uitsluiting. Meestal is het verzet waarom een proef langer onderbroken wordt. (of een val dan heb je 60 sec om te hervatten)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 11:42

kazary schreef:
Maar die term zou je ook verwarring brengen omdat je dan zegt, ik zette mijn paard toch zelf stil. :) Het is een situatie die eigenlijk nooit voorkomt en daarom is er niet echt een goede omschrijving voor. Maar het onder breken van een proef voor langere tijd geeft uitsluiting. Meestal is het verzet waarom een proef langer onderbroken wordt. (of een val dan heb je 60 sec om te hervatten)

Ja, daar heb je ook wel weer een punt ;) Maar hulp van derden vond ik wel een heel vreemd argument.

Zijn er nog mensen die ook zoiets meegemaakt hebben of juryleden?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:02

kazary schreef:

Het zelf stil zetten van je paard (om welke rede dan ook) valt onder verzet en mag zodoende niet langer dan 20 seconde duren.
Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat we ervan uit kunnen gaan dat het langer dan 20 seconde duurde en daarbij had je hulp van derde, de jury had dus 2x een rede om je uit te sluiten, maar feit blijft dat de jury dit tijdens de proef kenbaar had moeten maken. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:09

Ik weet dat het onder verzet valt, maar als je dat als term erop schrijft is dat ook niet echt duidelijk. Bij verzet denkt iemand toch aan een paard dat niet meer wil. Niet aan een ruiter die een paard vrijwillig stil zet en een paard dat dat braaf doet.
Hulp van derder is dan toch duidelijker.

Ik ben het er zeker wel mee eens dat de jury dat kenbaar had moeten maken.
Maar zoals een ander schreef is de jury er misschien later op gewezen?

Oscabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:15

wat raar dat de jury je dan niet even bij haar heeft geroepen. Dat had ze op zijn minst moeten doen.. Alleen in het hulp van 3de heeft ze gelijk, anders kunnen mensen jou min of meer les geven onder de proef. en dat is helaas niet toegestaan :o

Anoeska

Re: Uitsluiting vanwege ziek worden op het paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:24

Ik vind het echt heel raar dat iemand die bij de KNHS de telefoon opneemt, gaat uitmaken of jouw verliespunten wel of niet tellen. Ik zou als jury echt heel pissed zijn als dat gebeurde. Jij bent vast oprecht, maar je kan aan de telefoon wel vanalles vertellen. Die medewerker was er toch niet bij, waar bemoeit 'ie zich mee.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:29

Hulp van derden hebben ze misschien verstaan onder het mom van er heeft iemand iets tegen haar gezegd en toen is ze weer gewoon verder gegaan. Zij weten niet wat er aan de hand was en misschien dachten ze dat je advies aan het inwinnen was oid.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 12:41

Anoeska schreef:
Ik vind het echt heel raar dat iemand die bij de KNHS de telefoon opneemt, gaat uitmaken of jouw verliespunten wel of niet tellen. Ik zou als jury echt heel pissed zijn als dat gebeurde. Jij bent vast oprecht, maar je kan aan de telefoon wel vanalles vertellen. Die medewerker was er toch niet bij, waar bemoeit 'ie zich mee.

Dat is waar, zo kan iedereen van eventuele verliespunten afkomen. Doch er is overleg gepleegd over dit punt bij de KNHS. Het feit dat ik geen protest meer kon indienen bij de jury, omdat zij al weg was, kan natuurlijk door de KNHS gecontroleerd worden. Zij zouden eventueel ook met de jury contact op kunnen nemen om bij haar verhaal te halen. Ze zal het zich vast nog wel herinneren :o

Overigens kan ik uit mijn protocol of coupon niet opmaken dat ik een verliespunt gehad heb. Dat zou er dan wel bij moeten staan denk ik? Of heb jij bij uitsluiting altijd verlies? In ieder geval zou ik het raar vinden als ik een verliespunt krijg, omdat ik ziek werd op mijn paard en ik heb sterk het vermoeden dat de jury wel wist wat er zich speelde.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:03

De jury geeft alleen de rede van uitsluitig aan op de coupon, aan de hand van de rede krijg je wel of niet je verlies, dus dat beslist de knhs maar is wel reglementair vastgelegd ;)

Bij iemand die achteraf verhaal gaat halen bij de knhs (zoals in dit geval) neemt de knhs inderdaad contact op met betreffende jury, zij zullen als het goed is beide verhalen aanhoren en aan de hand daarvan een besluit nemen.

Ik heb eens meegemaakt dat ik iemand uitsloot wegens het verlaten van een afgesloten ring.
Tijdens de wedstrijd begreep de ruiter het besluit maar had achteraf toch bezwaar gemaakt (denk omdat ze besefte dat dit verlies opleverde, was in de L2).
De knhs heeft mij toen benaderd en na het aanhoren van mijn 'verhaal' heeft ze alsnog haar verliespunten gekregen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:28

_10_ schreef:
De jury geeft alleen de rede van uitsluitig aan op de coupon, aan de hand van de rede krijg je wel of niet je verlies, dus dat beslist de knhs maar is wel reglementair vastgelegd ;)

Bij iemand die achteraf verhaal gaat halen bij de knhs (zoals in dit geval) neemt de knhs inderdaad contact op met betreffende jury, zij zullen als het goed is beide verhalen aanhoren en aan de hand daarvan een besluit nemen.

Ik heb eens meegemaakt dat ik iemand uitsloot wegens het verlaten van een afgesloten ring.
Tijdens de wedstrijd begreep de ruiter het besluit maar had achteraf toch bezwaar gemaakt (denk omdat ze besefte dat dit verlies opleverde, was in de L2).
De knhs heeft mij toen benaderd en na het aanhoren van mijn 'verhaal' heeft ze alsnog haar verliespunten gekregen.

Oké, dus zo werkt dat! Bedankt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:21

Uitsluiting betekent twee verliespunten (tenzij de stand dan lager dan L1+0 zou worden want dat kan niet), behalve bij een paar uitzonderingssituaties zoals bijv. zelf afgroeten in de proef.

Maar ik vind het nog steeds discutabel. Als je als jury ziet dat iemand niet goed wordt op zijn paard, vind ik het persoonlijk heel heel vaag om dan star aan de regeltjes vast te houden en te beginnen over danwel verzet, danwel hulp van derden. De ruiter vraagt er ook niet om tenslotte. Beetje medemenselijkheid mag je dan wel verwachten. Op zijn minst even vragen wat er nu eigenlijk aan de hand was als je het als jury niet hebt kunnen volgen toch?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:45

ik heb het ook regelmatig gehad dat ik onwel werd. vooral als het warm was kreeg ik erg last van hyperventilatie en ging ik als een asmatische mug door de bak. sturen, netjes rijden en noem alles maar op.. dat ging niet meer.. was al blij dat ik op mijn paard kon blijven zitten.

heb ook wel eens stil gestaan in mijn proef.. ook is mijn vriend wel eens naast me gaan staan om me te helpen.. heb ook wel eens mijn jasje opengeknoopt en me plastron weggegooid tijdens het rijden.

ben nog nooit uitgesloten geweest.. wel erg lage punten.. logisch ook.. heb ook meegemaakt dat ik toch de 2e proef wilde starten en ik net aan een punt kreeg en dat de jury het goed vond dat ik toch heb doorgezet.. en tja.. het zal een weggevenrtje zijn geweest, maar maakte me weinig uit :D

ik heb bijv ook vaak zat de voorlezer(tevens de instructie van de combi) instructie horen geven tijdens het rijden van de proef en dat de jury doodleuk zegt.. ja heb het gehoord..maar doe er nix aan. in zo'n geval vind ik hulp van 3en onacceptabel.. zeker als je in de M1 en M2 rijd.. dan hoor je toch wel te weten hoe je de bak rond moet komen..

maar als je echt onwel wordt(in mijn geval hoor je me aan de andere kant van het terrein nog piepen) tja..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:55

Ik vind dit zeker hulp van derden.
Zonder de woorden van je instructrice had jij wellicht je proef niet kunnen uitrijden. Mét haar hulp kon dat wel.
In mijn ogen dus inderdaad hulp van derden en dus juist dat je uitgesloten werd.
Wel jammer van de jury dat deze niks heeft gezegd..

@ Urielle, ik vind het wel juist dat de jury zo heeft gehandeld. Dalijk staat iedereen in de ring even stil omdat hij/zij 'zich even niet goed voelt'.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:06

Ik had je proef stilgelegd, gevraagd wat er aan de hand was en je geadviseerd zelf te stoppen....ik vraag me namelijk werkelijk af waarom een proef rijden zó belangrijk is dat je eigen gezondheid eronder moet lijden.

Ik lees hier dingen over onwel worden met warmte, start dan niet! Ik kan er zelf ook niet tegen en ook al kost het me geld, ik ga dus echt niet starten bij 30 graden nadat ik ooit een keer volledig beroerd naast de trailer gehangen heb omdat ik "persé door wilde rijden".

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:32

Sansje schreef:
Ik heb zoiets nog nooit aan de hand gehad... maar geloof dat ik toch zelf wel even mn hokje uit was gekomen om te kijken of het allemaal wel goed gaat... als ineens iemand ondersteboven op der paard hangt..

_O-
En weer terug naar het topic...
Zoals ik het lees, is er door 2 partijen een fout gemaakt door een onverwachte gebeurtenis tijdens de proef.
Logisch dat jij stopt, logisch dat je instructrice op een gegeven moment gaat vragen of alles wel goed gaat met je als de jury niets doet. En volgens mij wist de jury ook niet echt goed wat te doen met deze siuatie...
Om je door te laten rijden en achteraf te diskwalificeren, vindt ik niet echt netjes eigenlijk. Dat had inderdaad direct moeten gebeuren.

Ik zou het op papier zetten (of e-mail) en alles uitleggen. Dan krijg je vast een antwoord en weet je waar je precies aan toe bent.
Verliespunten zou ik niet eerlijk vinden in dit geval, maar een winstpunt toekennen eigenlijk ook niet...
En inderdaad: je gezondheid is belangrijker dan een winstpunt, hoor! :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:57

Lotte1990 schreef:
@ Urielle, ik vind het wel juist dat de jury zo heeft gehandeld. Dalijk staat iedereen in de ring even stil omdat hij/zij 'zich even niet goed voelt'.

Als jij jury bent en een ruiter zakt ineens in elkaar te paard, dan vraag jij je niet af wat er daar gebeurt, dan doe je alsof je neus bloedt?
Ik zou wel uitsluiten, al is het maar in het eigen belang van de ruiter, maar om daar ook nog eens twee verliespunten op te geven... Een kreupel paard krijgt er ook geen, waarom de ruiter wel als die ineens onwel wordt?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:22

Urielle schreef:
Maar ik vind het nog steeds discutabel. Als je als jury ziet dat iemand niet goed wordt op zijn paard, vind ik het persoonlijk heel heel vaag om dan star aan de regeltjes vast te houden en te beginnen over danwel verzet, danwel hulp van derden. De ruiter vraagt er ook niet om tenslotte. Beetje medemenselijkheid mag je dan wel verwachten. Op zijn minst even vragen wat er nu eigenlijk aan de hand was als je het als jury niet hebt kunnen volgen toch?

De jury heeft in dit geval inderdaad de regeltjes gevolgd. Of ik hetzelfde zou doen....denk het niet, ik zou ook even vragen wat er aan de hand is, de ruiter hangt per slot van rekening niet voor de lol ondersteboven. Ik had haar even de tijd gegeven en als ze zich goed genoeg had gevoeld de proef weer laten hervatten. In mijn ogen zijn dit van die situaties waar je als ruiter echt niets aan kunt doen en dan vind ik het persoonlijk wat flauw om dan op je strepen te gaan staan.

Ook had de jury je moeten inlichten over de uitsluiting, dan had je de baan kunnen verlaten en niet je proef uit hoeven te rijden.

edit. Ik heb zelf ook ooit eens een ruiter in de ring gehad die zich niet lekker voelde. (dit was vlak voor de proef begon) ik heb haar toen weggestuurd om even bij te komen en ze mocht toen mits ze zich beter voelde later in de rubriek starten.

kimtiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:00

Ik denk dat je in zo'n geval het beste halt kunt houden op het moment dat je de jury passeert en direct tegen de jury kan zeggen dat je onwel bent.
dan is het aan hun de keus of ze even een minuutje geven om op te knappen of je direct uit te sluiten.

Als ik de jury was geweest had in dit geval hetzelfde gedaan... ik kan dan niet zien waarom je stil staat en wat die andere persoon ineens in de bak doet....

denk dat dit typisch een geval is van gebrek aan communicatie...
maar joh, zolang je geen verliespunten hebt: volgende keer beter!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:26

Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik het dus níet binnen kon houden :o
Ik dacht nog (want ik was al driekwart door de proef heen) "Ik red het wel, ik red het wel" :P Maar dus niet... het was toen wel heeeeel heet en stomme ik had besloten tóch niet in zomertenue te rijden (voor het netjes).
Met als gevolg ineens een grote golf... nou ja, ik hoef het niet uit te leggen denk ik :o

Ook hier heb ik dus moeten stilstaan (en dus proefonderbreking) waarbij de voorlezer de ring instapte en naar mij toekwam. Deze heeft mij een doekje aangereikt voor mijzelf schoon te maken en op dat moment klonk de bel. Jury kwam uit de auto en zei dat ik bij deze uitgesloten werd - ten eerste omdat ik langer dan een minuut mijn proef had onderbroken (viel onder verzet, ook al klinkt dat heel raar) ten tweede omdat ik hulp van derden kreeg en ten derde omdat het gewoonweg onverantwoord was door te rijden, wat ook wel begrijpbaar is natuurlijk ;)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:33

Chiva schreef:
Ik heb zelf een keer meegemaakt dat ik het dus níet binnen kon houden :o
Ik dacht nog (want ik was al driekwart door de proef heen) "Ik red het wel, ik red het wel" :P Maar dus niet... het was toen wel heeeeel heet en stomme ik had besloten tóch niet in zomertenue te rijden (voor het netjes).
Met als gevolg ineens een grote golf... nou ja, ik hoef het niet uit te leggen denk ik :o

Ook hier heb ik dus moeten stilstaan (en dus proefonderbreking) waarbij de voorlezer de ring instapte en naar mij toekwam. Deze heeft mij een doekje aangereikt voor mijzelf schoon te maken en op dat moment klonk de bel. Jury kwam uit de auto en zei dat ik bij deze uitgesloten werd - ten eerste omdat ik langer dan een minuut mijn proef had onderbroken (viel onder verzet, ook al klinkt dat heel raar) ten tweede omdat ik hulp van derden kreeg en ten derde omdat het gewoonweg onverantwoord was door te rijden, wat ook wel begrijpbaar is natuurlijk ;)

Hoi Chiva. Bedankt voor je reactie. Ben ik toch niet de enige die ziek kan worden tijdens een proef :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 01:58

ik heb het van de zomer met een leerling van mij meegemaakt. meisje had de hele zomer keihard getraind om L1 te starten en het was haar debuut. was s'nachts al ziek geweest van de zenuwen, maar toch starten.
halverwege de proef ( was zeer warm weer ook) begon ze al flink te piepen op de pony, en was duidelijk te merken dat ze ergens flink last van had. direct na het afgroeten is ze in de rijbaan afgestapt en op de grond gaan zitten en ik als voorlezer er ook meteen heen.
bleek een fikse asma aanval te hebben, o.a. dankzij de warmte en de zenuwen.
we hadden wel een zeer lieve jury, kwam er nog even bijzitten en heeft het meisje erg lief toegesproken.
gelukkig gewoon winst gereden, maar was kantje boord met afgroeten. ben er zelf wel een stuk strikter op geworden in de lessen ( heb meer medische problemen bij ruiters die ik lesgeef )
niet goed voelen? meteen eraf, ongeacht wat we doen of waar je bent!
eigen gezondheid blijft het belangrijkste, ook al betekent dit uitsluiting.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 10:47

Jeetje dat is ook wat! Wel fijn dat ze toch winst heeft gereden. Ik hoop dat het mij niet meer overkomt, maar mocht het toch gebeuren, dan stap ik ook af! Het is absoluut niet fijn als je ziek wordt op het paard!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:14

Wat vervelend,
vind het ook raar dat ze je dan niet even roept ofzo, en dat ze je dan niet even om uitleg ofzo vraagt, waarom je stilstond??

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:26

Ik ken iemand met epilepsie. Zij rijdt ook wedstrijden. Als ze een aanval krijgt tijdens de proef blijft haar paard staan (ze kan wel blijven zitten). Ze heeft soms even tijd nodig voor ze verder kan rijden. Zij heeft een speciale verklaring van de KNHS(?)en dus toestemming om haar proef te onderbreken zonder dat daar uitsluiting op volgt.