E pony's worden paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: E pony's worden paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:00

ik zou het wel jammer vinden. Mn dochtertje is 8 en die wil wel gaan rijden met onze familiepony. dat is een grote Epony.. Ze kan er prima ingroeien want dochterlief is groot voor haar leeftijd... maar als ze met haar 8/9 jaar tussen de paarden gaat moeten starten, dan lijkt me dat niet zo prettig. ik weet niet eens of het wel is toegestaan eigenlijk.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:01

vanaf je twaalde mag je toch pas bij de paarden starten? (echter wel met een paard)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:03

inkepink schreef:
nederland is dan ook het enige land waar men E-pony's kent. Het is ook niet voor niets dat de internationale pony ruiters op grote D's rijden en niet op E tjes, puur omdat ze anders niet aan EK's etc mee mogen doen.
Ergens niet meer dan logisch dat men hier in nederland de Etjes gaan schrappen.

Dat van het E is niet waar. Er zijn geloof ik nog 2 landen in europa dat E's kent.

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:28

oke ben wel benieuwd.
ik rijd namelijk ook met mijn e pony gewoon tussen de pony's.
gisteren is de ponymeter nog geweest al was het zo geweest dan had hij het toch wel gezegd?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 06:29

Ben benieuwd of het gaat veranderen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:58

Ik zou het jammer vinden als het veranderd, alles onder de 1.60 is IMO gewoon een pony.

Ruiters die erg lang zijn op jonge leeftijd worden dan gedwongen om tussen de paarden te rijden en dat vind ik zonde.

Hoewel de gezelligheid bij de ponyconcoursen tegenwoordig ook wel erg weg is...

Vroegah gingen we met de hele bubs heen en met de hele bubs savonds weer terug, de hele dag de grootste lol.
Nu is het ieder voor zich.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:27

xxxdonja schreef:
vanaf je twaalde mag je toch pas bij de paarden starten? (echter wel met een paard)

het eerste klopt, het tweede niet. Je mag vanaf je twaalfde altijd bij de paarden start, ook met bv een shet.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:31

Ik hoop niet dat de Epony's in Nederland geschrapt gaan worden :n Ik koop waarschijnlijk binnekort een E pony, ipv. een paard, zodat ik nog bij de pony's kan starten.
Een D-pony zou ik nog wel oppassen, maar een E-pony zal wel veel fijner zijn voor m'n lengte. :j
Ik volg dit topic even, want ik ben toch wel benieuwd..

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:38

xxxdonja schreef:
Mij is wijs laten maken dat de E pony's zijn ingevoerd vanwege de ruiters al zo snel lang worden dus moeten ze eerder bij de paarden starten oid ..
Dit is idd alleen in NL...

Dat is correcte informatie. Dat is gebeurd omstreeks eind jaren tachtig. Toen ik nog bij de ponyclub zat bestonden E-ponies nog niet. Dat is net na mijn tijd ingevoerd, inderdaad ivm de lengte van de ruiters en om grotere kinderen de gelegenheid te geven om nog bij de ponies te starten, met een paard dat beter bij hen past.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:48

crossmonster schreef:
Ik zou het jammer vinden als het veranderd, alles onder de 1.60 is IMO gewoon een pony.

Ruiters die erg lang zijn op jonge leeftijd worden dan gedwongen om tussen de paarden te rijden en dat vind ik zonde.

Hoewel de gezelligheid bij de ponyconcoursen tegenwoordig ook wel erg weg is...

Vroegah gingen we met de hele bubs heen en met de hele bubs savonds weer terug, de hele dag de grootste lol.
Nu is het ieder voor zich.

Ja, zo was dat met ons ook. Op zaterdag was iedereen in de weer om zijn pony te wassen, te poetsen en in te vlechten. Je ging dan met de ponies naar elkaar toe om het samen te doen. Op zondag morgen kwam de plaatselijke veeboer met een grote vrachtwagen naar het veld van de ponyclub en werde alle ponies geladen. Een kind mocht dan met de vrachtwagen mee (was altijd reuze spannend, want iederéén wilde dat natuurlijk wel). Vervolgens werden alle kinderen verdeeld over de auto's van enkele ouders en ging het bestuur er met een grote zadelwagen achteraan, met de spullen van alle ruitertjes erin. Daarna kwam het proces van uitladen en werden alle ponies naast elkaar vast gebonden aan een lange lijn. Het was dan altijd weer een verrassing waar onze ponyclub was ingedeeld (naast welke andere ponyclubs). Zo had je dan 5 of 6 hele lange lijnen die vol met ponies stonden. Dat was reuze gezellig. Je had dan van je ouders wat geld meegekregen om frietjes en iets lekkers te kopen. We reden dan ieder onze proef of ons springparcours en om 14 uur was het defilé met alle ponyclubs. Dat was een heel spectakel. Eentje moest de vlag van de ponyclub dragen en we hadden daar al uitgebreid voor geoefend op de ponyclub.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:56

Nederland is idd het enige land dat de E-pony hanteert, in andere landen vallen deze gewoon onder de paarden.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:00

Zal mijn Limerickje dan eindelijk een paard worden? LoL hahaAls ik het heb over mijn paard (met zn 1.54) wordt er altijd gezegd: nee je hebt een pony!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:01

risky schreef:
even offtopic . ik zat gister toevallig even op tv het kinderprogramma "baasjes "te kijken.

het meisje kreeg een paardenvraag : vanaf welke hoogte is het een paard?
antwoord van de tv :antwoord b 1.48

meisje helemaal beduusd want ze had netjes als antwoord gegeven 1.57 (was antwoord c)

waar ze die info vandaan halen??

Klopt, heb ik ook gezien, maar op de site staat dit aangepast!

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:02

essie_blue schreef:
Pony wordt een E bij 1.471 en vanaf 1.565 wordt het een paard. Tenminste zo is dat in Nederland, in het buitenland is het vanaf 1.471 al een paard, toch?

Echt waar?? Want die van mij is 1.565. Officieel is ze dus wel een paard?? :o?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:04

Terug naar 20 jaar geleden of zoiets dan? Toen is de E maat ingevoerd.
Jammer als het waar is. Die grote kinderen moeten dan ineens verplicht bij de paarden. Dan wordt de E maat weer een maat die niet verkocht word en niemand meer wil.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:09

Denk wel dat ze ooit! (niet volgend jaar of zo) de regels overal gelijk gaan trekken en dat de E-pony ook in Nederland gewoon een paard wordt.

Voorlopig zitten wij nog (en nog een paar) met een E-pony waar je internationaal niets mee kunt bij de pony's want in het buitenland is het een paard.

Overigens zie ik het probleem weer niet zo.
Ik rij al jaren op een 1.45 bij de paarden. (ben al jaren ouder dan 18)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 11-03-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:10

dubbelpost.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:17

Een E-pony valt in mijn inzicht toch al overal buiten. Te klein voor de paarden, te groot voor de pony's (internationaal gezien dan ...)
Ik heb ook altijd een E-pony gereden maar je hoort nergens bij, dus als ze deze bij de paarden gaan inmeten, prima hoor! Alleen wel lastig als je met jonge kinderen te maken hebt, het paarden niveau is gemiddeld toch wel héél anders dan een B-proef bij de pony's.

Als de KNHS het zou doorvoeren zetten ze een goede stap (mijn inziens)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:20

Maar als hij dadelijk geen pony meer is valt hij nationaal ook overal buiten.
Als mensen dan met een paard moeten gaan starten kopen ze er wel een van 165. En bij de pony's kan niet meer.
Vroeger toen de E maat er nog niet was, was de markt voor deze kleine paarden erg slecht.

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:21

Daar heb je ook weer gelijk in Kazary.
Het is gewoon moeilijk om een E-pony te hebben....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:49

ik ben superblij met mn epony!
als die regels veranderen zou dat dus betekenen dat mijn dochter nog 4 jaar moet wachten voor ze mag starten, terwijl ze er nu al heel leuk op rondstuurt (zie onderschrift)
wat jammer!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:56

Sjolvir schreef:
Denk wel dat ze ooit! (niet volgend jaar of zo) de regels overal gelijk gaan trekken en dat de E-pony ook in Nederland gewoon een paard wordt.

Uiteindelijk is NL er juist mee begonnen om de E-pony in te voeren. Vraag me af of ze dat weer terug willen draaien.
Het heeft aan alle kanten zijn voor- en nadelen. Lange meisjes kunnen op een E-pony toch bij de pony's blijven rijden. Maar aan de andere kant, als ze dan door willen stromen naar een kader, hebben ze er weer niets aan. Maar uiteindelijk is het ook maar weer een handjevol ruiters wat in een kader zit, dus dat maakt ook weer niet zo veel verschil.
Al blijft het vreemd dat alleen de Nederlandse dressuur- en springtsport deze maat pony's kent. Zelfs bij het mennen in NL is het vanaf 1.48 gewoon een paard.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:14

kazary schreef:
Maar als hij dadelijk geen pony meer is valt hij nationaal ook overal buiten.

Dat is, afgezien van de kaders dus al een paar jaar niet meer zo.
Met een klein paard in de E-pony maat mag je zelfs GP starten tegenwoordig, net zoals in het buitenland.
Ik ken er in elk geval sowieso 1 die PSG loopt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:16

Niks van gehoord, kan het me moeilijk voorstellen. Zou sneu zijn voor alle ponyruiters met een E pony...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:18

Alleen de meeste mensen kopen dan geen E als ze toch bij de paarden moeten starten, dan kopen ze wel een "echt" paard.
En vallen die pony's overal buiten.
Bij de pony's kan niet meer, bij de paarden willen de meeste ruiters ze niet.

(maar deze uitleg had ik eerder al gegeven als je alles goed had gelezen en ging dat niet over wat mag betrefende reglementen)