-2 voor volte voor begin proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:23

Die regel van A niet meer passeren geldt voor de klassen waarbij je over de hoefslag begint, niet voor de proeven waarbij je over de AC-lijn binnen komt.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:52

Neonlight schreef:
Die regel van A niet meer passeren geldt voor de klassen waarbij je over de hoefslag begint, niet voor de proeven waarbij je over de AC-lijn binnen komt.

Edit : zat weer even helemaal niet op te letten :D
Las de reactie van Neonlight verkeerd om.
Ze had dus wel gewoon A mogen passeren. Ik wist het niet meer zeker op dat moment.

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:57

In dit geval gaat het over een M1 proef, die komen binnen over de AC-lijn. Ruiter/Amazone had gewoon over de hoefslag door moeten rijden, en dan bij B naar E bijvoorbeeld wenden, en dan bij A afwenden en binnenkomen. Amazone heeft 45 seconden de tijd om te starten, en mag in die 45 seconden zo vaak als ze maar wil de A passeren over de hoefslag. Op het moment dat ze bij A afwendt richting C (dat is vanaf de L2 het binnenkomen) begint de proef. In dit geval zal die volte bij K inderdaad geleken hebben op het binnenkomen bij A. Volte was ook onnodig, ruiter had gewoon de A mogen passeren over de hoefslag.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:58

Tooske schreef:
Volgens mij is het wel zo dat je normaal in het M niet in de ring mag maar meteen moet beginnen.
Als je dus niet om de ring kan mag je er een rondje in maar mag je volgens mij maar echt 1 rondje rijden dus moet je gelijk bij A beginnen misschien daarom de -2
Neehoor, indien je niet om de ring heen kan rijden mag je netzo lang in de ring rond rijden tot je het startsein krijgt van de jury ;)

Neonlight schreef:

:n
Die regel geldt voor álle klassen, ook gewoon voor de klassen waarbij je over de AC lijn moet binnenkomen.
Dus als een M ruiter ná het startsein een volte gaat rijden bij de A heb je gewoon een -2 te pakken ;)

Marije_jiplover

Re: -2 voor volte voor begin proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:02

@ _10_: je hebt gelijk, alleen als de jury het startsein geeft op het moment dat de combinatie net de hoek naar de korte zijde bij A op rijdt, vind ik dat op zijn minst onhandig gekozen.
Ik betrap mezelf er ook wel eens op, dat ik klaar ben met het vorige protocol en dan zwaai als de combinatie een paar meter voor de A is. Als zo'n combinatie dan besluite de A voorbij te rijden in plaats van af te wenden (L2) dan doe ik daar zelf niet moeilijk over. Maar ik probeer er dus op te letten het startsein iets later te geven, als de combinatie de A net gepasseerd is.
Want het is op zich wel prettig als je de eerste wending van je proef ook kunt voorbereiden.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:02

Neonlight schreef:
In dit geval gaat het over een M1 proef, die komen binnen over de AC-lijn. Ruiter/Amazone had gewoon over de hoefslag door moeten rijden, en dan bij B naar E bijvoorbeeld wenden, en dan bij A afwenden en binnenkomen. Amazone heeft 45 seconden de tijd om te starten, en mag in die 45 seconden zo vaak als ze maar wil de A passeren over de hoefslag. Op het moment dat ze bij A afwendt richting C (dat is vanaf de L2 het binnenkomen) begint de proef. In dit geval zal die volte bij K inderdaad geleken hebben op het binnenkomen bij A. Volte was ook onnodig, ruiter had gewoon de A mogen passeren over de hoefslag.

Ja precies als ik niets had geroepen dat was er niks aan de hand geweest :D
Nou ja nu was er nog niks aan de hand behalve dat we het even niet meer snapte.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:05

@Marije, klopt ik probeer er ook altijd op te letten waar ik het startsein geef. Mocht ik mezelf erop betrappen dat ik het te kort voor de A doe reken ik ze die -2 ook echt niet aan.
Maar hebben ze ruim optijd het startsein gekregen en besluiten dan alsnog die volte te rijden krijgen ze gewoon de strafpunten.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:05

Marije_jiplover schreef:
@ _10_: je hebt gelijk, alleen als de jury het startsein geeft op het moment dat de combinatie net de hoek naar de korte zijde bij A op rijdt, vind ik dat op zijn minst onhandig gekozen.
Ik betrap mezelf er ook wel eens op, dat ik klaar ben met het vorige protocol en dan zwaai als de combinatie een paar meter voor de A is. Als zo'n combinatie dan besluite de A voorbij te rijden in plaats van af te wenden (L2) dan doe ik daar zelf niet moeilijk over. Maar ik probeer er dus op te letten het startsein iets later te geven, als de combinatie de A net gepasseerd is.
Want het is op zich wel prettig als je de eerste wending van je proef ook kunt voorbereiden.

Oookkeee :? Nu ben ik weer in de war :D
Jij zegt nu dat het niet mag. Als dat inderdaad zo is dan is onhandig zacht uitgedrukt ja. Snap best dat die meneer daar waarschijnlijk helemaal niet op gelet heeft maar dan vind ik jou oplossing een stuk leuker. :D Maar ook weer, hij zal het misschien gezien hebben als echt afwenden bij A en vandaaruit een kleine volte ofzo.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:08

Snap dat je in de war bent door het bericht van Neonlight, maar de A passeren na het startsein kost je gewoon een -2, welke klasse dan ook ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:17

Marije_jiplover en _10_, jullie zeggen nu dus dat de combinatie officieel niet de A had mogen passeren? Ik kan die regel toch echt niet terugvinden in het reglement, staat in artikel 130 niets over in dat je de A niet meer mag passeren. En ik zie het hier iedere wedstrijd meermalen gebeuren, dat ze gewoon de A passeren (in de klasses vanaf de L2).

Edit: in artikel 133 staat het ook niet vermeld.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:27

Dit is te lezen in het dicipline reglement dressuur, artikel 130 punt 5.
Citaat:
Nadat het (bel) signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.

Ben het ermee eens dat het er niet echt duidelijk staan, maar het dient dus wel zo zodanig te worden opgevat!

Zie het antwoord van de KNHS wat ik op de vorige pagina geplaatst heb.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:29

Neonlight schreef:
En ik zie het hier iedere wedstrijd meermalen gebeuren, dat ze gewoon de A passeren (in de klasses vanaf de L2).

Dat je het ziet gebeuren wil niet zeggen dat het is toegestaan ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:31

@ Neon: het staat er ook niet zo heel erg duidelijk in, maar er staat dat na het startsein de proef binnen 45 seconden bij A begonnen moet worden. En daarmee bedoelt de KNHS dat zodra je de A passeert, je je proef begonnen hebt, ook al heb je niet afgewend als dat wel zou moeten (vanaf de L2 dus).

Maar niet elke jury hanteert die regel even strikt. En zoals ik al zei, als ik mezelf erop betrap dat ik het startsein net voor de A geef, dan zal ik een combinatie ook nooit met -2 bestraffen voor het voorbij rijden van de A.

In dit geval, Yvonne, TS dus, had de A voorbijrijden en een grote volte rijden waarschijnlijk een betere oplossing geweest dan kiezen voor een volte bij de K. Want een volte bij de K lijkt wel heel veel op A afwenden, o nee, toch nog niet, nog even over. En vanuit die redenering is de -2 van deze jury dus correct.

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:33

Ook die mail vind ik niet verhelderend, deze zegt dat de proef begint bij het binnenkomen bij A en niet bij het passeren van A.

Maar ik zal het dan binnenkort toch eens navragen bij de juryleden die ik persoonlijk ken. Ik vind dit niet duidelijk, en zoals ik al zei, hier in de regio zie ik ze allemaal de A nog een keertje voorbijrijden.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:35

Neonlight schreef:
Ook die mail vind ik niet verhelderend, deze zegt dat de proef begint bij het binnenkomen bij A en niet bij het passeren van A.

Lees maar terug, er staat wel degelijk 'passeert' :)

Wanneer de deelnemer A passeert nadat het belsignaal is gegeven maar hij of zij rijdt de verkeerde kant op of vergeet een oefening dan moet de jury dit aangeven als een vergissing

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:39

Na 10 keer lezen snap ik hem eindelijk (nam dat stuk namelijk eerst op als zijnde voor de proeven die over de hoefslag beginnen). Toch ga ik het er een keer met mij bekende juryleden over hebben, ik vind het wel heel vreemd dat hier die regel niet wordt gehanteerd?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:43

Ik pas hem zelf (gelukkig) ook zeer zelden toe.
De keren dat ik zelf de fout maak vlak voor de A het sein te geven vind ik het niet eerlijk dit de ruiter aan te rekenen.
Alleen als iemand echt optijd het startsein heeft gekregen en dan alsnog besluit een volte te rijden krijgt de -2, maar ik jureer inmiddels al even en tot nu toe heb ik hem slechts 2x gegeven ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:45

Hier wordt het signaal ook vaak niet vlak voor A gegeven, bij B of E, maar ik zie ze dan nog vrolijk doorrijden en de A passeren. Ik geloof ook niet dat het hier in deze regio, zowel bij ruiters als juryleden, deze regel bekend is. :=

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:49

Merk zoiezo dat de regels per regio weleens verschillen.
Jureer ook weleens buiten mijn regio, vooral op grote concours, en merk dan ook wel verschillen.
Voorbeeld, hier is het in de zomer normaal dat de lezer zich bij de jury meld met het paspoort maar ik heb het al een paar keer meegemaakt dat men me raar aan stond te kijken omdat ik de lezer bij me riep en om het paspoort vroeg :+

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:05

(Hoewel dit offtopic is....)
Klopt, hier controleert de jury dat ook nooit. :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:37

Ik kan me voorstellen dat dit er voor de jury uit moet hebben gezien als een extra volte.
Of ik er zelf ook -2 van had gemaakt weet ik niet.

Ik heb wel het idee dat het bij ons in de regio wat relaxter is. Voorlezer of ruiter meld de combinatie aan.
Ik kijk eigenlijk niet precies waar de combinatie zich in de ring bevind maar ik zwaai gewoon naar de voorlezer. En dan beginnen ze.

Nooit problemen mee gehad. Mocht de combi op dat moment net bij A zijn dan rijden ze meestal nog een rondje of een grote volte.

Als ik zelf moet rijden dan zorg ik gewoon dat ik op de andere hand in de ring rijdt dan waarop ik moet beginnen.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:36

volgens mij is het terecht, want vanaf de M mag je eigenlijk van te voren niet eens in de ring rijden, alleen als daar buiten geen plaats is, maar mag dus geen volte rijden want je moet direct beginnen.
in lagere klassen mag het wel

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:18

of het nu wel of niet hoort.. ik vind het dom , hoor die jury kan toch wel een beetje rekening houden met de combinatie in de ring... sommige jury's zijn echt om gek van te worden!