Hengst uitbrengen op wedstrijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:16

spottyhors schreef:
bij de pony's boven de 12 met L springen +1 of L2dressuur +1
bij de paarden boven de 18 mits je bij de ponys al op een hengst heb gereden dan geld het zelfde L springen +1 of L2 dressuur +1

graag even nakijken, hier klopt niet veel van. Het staat duidelijk in de FAQ en in het KNHS reglement.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:17

_Madelon schreef:
Wel vind ik het raar dat je bij het friese stamboek L1+1 moet zijn en bij de KNHS L2+1, trek dan 1 lijn. O:)

Komt dat wellicht omdat een Fries als koudbloed gezien word en KWPN als heter bestempeld word ?? Ik heb geen idee, welk weet ik dat je op de KNSH site zo kan zien staan, er staat zelfs ook dat je verplicht bent je hengst opgesloten te laten.
Ik heb zelf al Z dressuur geweest( en ook eventing en springen gedaan) en ben nu een jonge hengst aan het in- en aanrijden dus ik heb daar al geen last van, we nemen hem nu al mee op jonge paarden concoursen om te controleren hoe hij zich houd naast de man. Dan doet hij mee aan de vrijspring wedstrijden etc. maar ben het met een ieder eens dat niet iedereen zich bewust is van de knikker in het hoofd die een hengst kan hebben. Alhoewel ze ook niet allemaal slecht zijn, zijn ze ook niet allemaal goed. :D

Jokonootje

Re: Hengst uitbrengen op wedstrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 13:29

nee daar ben ik me wel degelijk van bewust... en zal `m ook echt niet zomaar mee nemen op wedstrijd (ook al mocht het wel) hij heeft zich al heel veel bewezen in de wedstrijden en laten zien dat hij zich prima kan gedragen...
Daarom vind ik het zo moeilijk maar goed ik vind wel een weg en anders is het jammer maar dan gaat hij gewoon lekker mee naar de club lessen (zodra hun besloten hebben wat hun beleid over hengsten is)en blijf ik thuis lekker verder rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:33

Citaat:
Komt dat wellicht omdat een Fries als koudbloed gezien word

Huh, is dit iets nieuws ofzo?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:03

suleilitha schreef:
Citaat:
Komt dat wellicht omdat een Fries als koudbloed gezien word

Huh, is dit iets nieuws ofzo?

Niets nieuws????,
Ik rijd zelf een Fries (dresuuur) en Kwpn-er (eventing, dressuur), de kwpn-er is alle opzichten vele malen heter en sneller afgeleid dan de Fries, net als arabieren, je hebt nou eenmaal rassen, ook bij het KWPN waar VEEl meer bloedvoering inzit, meer dan een Fries,
Als voorbeeld : Mijn KWPN-er voert 44 % engels volbloed dus je kan het verschil wel degelijk merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:07

Ja ok, maar een Fries is geen koudbloed en is dat ook nooit geweest, hoor.
Verder zijn er genoeg Friezen die stuiteriger zijn dan de gemiddelde KWPNer. Ik ken paarden met meer dan 50% Volbloed die rustiger zijn dan een van onze Friezen. Verder is het nonsens dat een Fries niet snel afgeleid zou zijn.
Bloedvoering zit overigens in elk paard, ongeacht het ras, die term klopt dus niet in de zin waarin jij hem gebruikt.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:10

Wij gaan regelmatig met hengsten op concours. Het moeilijkste vind ik nog wel de collegaruiters die vriendelijk hun paard bijna achterop, voorop of onder je hengst parkeren. Dat maakt i.m.o het rijden van hengsten het moeilijkste. Al kijk je zelf nog zo goed uit. En daar is geen niveau aan te hangen!
In Noorwegen moeten de hengsten een merk aan het hoofdstel zodat je meteen ziet dat diegene op een hengst zit. Dan kan daar iets rekening mee gehouden worden

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:12

Die collega ruiters parkeren hem zo ook op je ruin, alleen is dat minder vervelend. En bemerk je het zelfs minder. Een ander kan niet steeds gaan kijken is dat een paard met of zonder ballen. En zeker als het erg druk is dan kun je niet eens steeds een paard ontwijken. Dan is het dus erg belangrijk dat de hengsten ruiter zijn paard echt goed kan rijden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:17

Ik heb zelf ook een hengst gehad en die mocht ik ook niet starten omdat ik geen wedstrijdervaring had. Op onderlinge wedstrijden mochten we wel mee doen en dat deden we ook.
En idd, wat hierboven beschreven staat, sommige collega ruiters kijken niet zo nauw hoor of je een hengst onder je gat hebt of een coole merrie. Terwijl mijn hengst toch duidelijk liet merken dat ie hengst was.. Maargoed, kon hem wel bij me houden en had er ook best officieel mee kunnen rijden,,maar helaas geen wedstrijdervaring..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:19

maar het is ook primair jouw verantwoordelijkheid, dat je op een hengst zit. Jij moet ervoor zorgen dat je uit de buurt van problemen blijft. En dan bedoel ik niet de ruiters die onbeschoft op 30 cm langs je afrijden, maar ruiters die gewoon de bakregels aanhouden. Idem met een paard dat slaat.

Precies wat kazary zegt dus.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:31

Ik vind dat daar toch best rekening mee gehouden kan worden. Zo'n hengstenmerk kun je vergelijken met een rood strikje van een paard dat slaat. Daar probeer je ook bij uit de buurt te blijven in zoverre dat mogelijk is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:38

Mwah, ik houd in principe dezelfde afstand als bij ieder ander paard, dwz een meter of twee. Als een slaand paard/hengst daar niet tegen kan, hebben ze niets op een wedstrijdterrein te zoeken, want dan maak je jouw probleem het probleem van iemand anders. Ik houd altijd de gewone bakregels in acht, en ik blijf op een normale afstand, maar ik ga niet tijdens mijn losrijden constant rekening houden met andermans paard.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-03-09 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:40

Helemaal mee eens.
Dat rode strikje vindt ik ook altijd zo iets raars. Ik hou me net als Lielle aan de normale regels. Kan een ander paard niet tegen normale regels hoort hij niet op een wedstrijd te komen. Dan kun je niet eens meer normaal losrijden, want daar is een strikje en even verderop een hengst.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:04

Tja. Je zegt wat. Jullie houden je aan de normale bakregels. helaas tref ik regelmatig de ruiters die losstappen op de hoefslag of rechtsom voorrang 'nemen'.... Als iedereen zich aan de bakregels houdt, wordt het voor ons ook makkelijker om met de hengsten op wedstrijd te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:07

Als iedereen zich aan de regels zou houden werd het voor elke ruiter met een iets moeilijker paard een stuk makkelijker, onafhankelijk van het geslacht :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:08

Maar als op de hoefslag stappen voor jou echt een probleem oplevert omdat je een hengst rijdt, hoor je IMO niet op een wedstrijdterrein thuis.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:09

haha suleilitha, jij schrijft daar precies wat ik ook wilde zeggen. Dat is voor iedereen een stuk fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:12

Lielle, daar heb je helemaal gelijk in want dat is wel min of meer een bewijs dat je dan op een paard zit wat je niet onder controle hebt.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:22

nee hoor ook met mijn merrie heb ik last van mensen die fijn op de hoefslag stappen... Ik vind dat gewoon niet netjes om te doen als er andere mensen aan het draven of galopperen zijn.
Dat heeft met het naleven van de rijbaanregels te maken en niet met het feit of je op een hengst of merrie zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:23

voor alle duidelijkheid, ik vind dat ook lastig en ik heb er ook een hekel aan om ineens mijn paard te moeten wegtrekken. Maar het is geen echt probleem, in die zin dat het echt gevaarlijke situaties oplevert, en dat is wat ik bedoel.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:58

Ook ik vind dat het omhoog geschroeft moet worden!
Je ziet te vaak onervaren mensen op een hengst rijden op concour. Ze kijken niet uit voor andere mensen en zien ze mogelijke gevaren niet.

Ik zeg niet dat het bij iedereen zo is.

Wat ik overigens ook een domme regel vind is , is dat je een hengst wel onderling mag starten..

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:20

Toch wordt er door een hoop mensen onderschat wat een hengst op concour met zich meebrengt. Ook al gedraagt de hengst zich voorbeeldig, je moet ook rekening houden met de andere ruiters die vaak te druk met hun eigen paard zijn dat ze de bakregels vergeten en tja, daar zit je dan op je hengst iedereen te ontwijken en dan kom je echt niet meer aan losrijden toe :Y)
Hoe vaak die van mij niet opzij sprong omdat er ineens een ander paard achterop reed, of er te dicht langs. Je kunt je hengst thuis misschien helemaal voor elkaar hebben, maar probeer maar eens lekker ontspannen te rijden tussen 8 andere paarden met ruiters met wedstrijdstress erop ;) En vaak zijn de groepen in de lagere klasses het grootst, dus erg druk in de losrijbaan en het merendeel hiervan is zelf zo druk met zichtzelf, dat ze echt niet opletten op een ander, laat staan dat ze er rekening mee houden dat jij met een hengst komt aanzetten. Die van mij was flink zat (zie profiel) en ook ik werd voor m'n sokken gereden :P Ik was altijd blij als ik de ring in mocht, zodat ik uit die drukte was.
En als je regelmatig dezelfde concullega's treft op concours, dan weten ze ook precies hoe ze jouw hengst over de zeik kunnen krijgen hoor...en dan stuur je hem echt niet zo fijn meer rond. Vandaar dus dat ik de regel minimaal L2 eigenlijk ook echt te laag vind. :P Van mij mag het naar minimaal M1 dressuur met winst. Ook al denk je dat je thuis de sterren van de hemel rijdt, dan mag je dat eerst bewijzen tegenover een jury :o

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:51

Dit vind ik dus zo'n onzin.
Niet iedereen vind bijvoorbeeld dressuur rijden leuk, natuurlijk je hebt het nodig.
Maar omdat je op wedstrijden ik noem maar wat L rijdt wil het nog niet zeggen dat je heel wat bent.
Er zijn genoeg mensen die geen wedstrijden rijden maar wel goed rijden dus met hun oefeningen thuis en met les m niveau rijden. Snap je een beetje wat ik bedoel. Niet iedereen houdt er van om op wedstrijden dressuurproefjes te rijden. Ik zelf vindt het bijvoorbeeld ook niet leuk, maar springen daarintegen vind ik helemaal geweldig. Buiten dat vind ik B,L,M,Z niveau niks zeggen over of je hengsten onder controle hebt. Een hengst is ook maar gewoon een paard. Een tijdje terug dacht ik bij mezelf goh ik zou het misschien wel leuk vinden om op de club te gaan rijden met een hengst die ik rijdt, en dan na een tijdje wedstrijden te gaan rijden. Nou jammer dan want dat gaat dus niet aangezien ik nog geen L2 gereden heb. Wel rijdt ik hem dagelijks samen met merries(hengstig of niet), ruinen in het bos. Een poosje terug ben ik met hem op een vreemde stal gaan rijden met 2 ontzettend hengstige merries er bij in de bak, nou niks aan de hand. Ik rijdt hem al vanaf het moment dat hij voor de 1e keer een zadel op kreeg. OOk heb ik hem in de koers gereden tussen de merries. Maar dan is er 1 regel bij de KNHS die zegt dat je L2 moet zijn. Nou castereren is geen optie. Moet ik dan maar ergens anders een paard gaan regelen daar een hoop kosten mee makan om in de L2 te komen, om dan pas een keer wedstrijden te mogen starten.
Ik ben overigens 16 jaar oud dus kwa leeftijd maakt het niet uit.
Wat vinden jullie hier nou van??
Ik heb er dus in ieder geval van afgezien wedstrijden te rijden zo.
kinuh schreef:
Talonius schreef:
Je moet volgens mij 12 jaar en ouder, minimaal L2 dressuur of L springen met winst zijn. Dit is een vastgestelde regel en die is er niet voor niets.
Je kan thuis je paard misschien prima onder controle hebben, maar een hengst op concours meenemen is vaak een wereld van verschil. En zelfs L-niveau vind ik persoonlijk nog te laag om een hengst mee te mogen nemen.

Klopt & mee eens dat ze het wel op mogen schroeven.
Zou van mijn part wel naar M1 + 1 mogen gewijzigd worden.
Net zoals dat je mag springen als B + 1 bent, dat mag van mij ook wel wat opgeschroeft worden!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:53

Als jij springen leuk vindt dan zorg je toch dat je L springen bent. Dan mag je ook een hengst gaan starten daarna.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:01

@ Kazary: Nu zie ik het niet zo snel gebeuren dat ik wedstrijden ga springen,tenminste voorlopig nog niet.
Maar hoe kom ik dan in het L springen als ik daarvoor de paarden/ pony's niet tot mijn beschikking heb.
Niet iedereen kan zo maar even naar het l springen rijden.
Jammer maar helaas. Ik bedoel er gewoon mee te zeggen dat ik het zo erg jammer vindt dat mij en misschien ook wel andere de kans ontnomen wordt om wedstrijden te rijden.
Gelukkig mag ik hem nog wel gewoon in de koers rijden en als alles mee zit vanaf dit jaar ook in de endurence. Ik ben me er natuurlijk van bewust dat een hengst meestal meer aandacht vergt dan een ruin of een merrie. Dit omdat een hengst toch wil laten zien dat hij de baas is, nou jha hoe je het dan ook noemen wil, hij wil igg laten weten dat hij in de buurt is. Maar dit is door goede opvoeding af te leren in ieder geval dat hij de aandacht bij jou heeft en zolang jij er mee bezig bent hij zich moet gedragen.
En ik snap dat er regels moeten zijn voor de veiligheid, maar ik vind het nu nogal raar zeg maar.
Net of dat als je nog geen L2 gereden hebt je de hengst niet onder controle hebt.
De hengst in kwestie is overigens niet de enige hengst die ik rijdt want het overgrote deel van de paarden die ik rijdt zijn hengst.
Ik wil trouwens nog een klein iets zeggen.
Ik ben zo ook wel eens op dressuur wedstrijden geweest waar mensen met hengsten rondreden en dan zowat om zich heen aan het bléren waren van pas op hengst en zo.
Nou ik ben dus van mening dat andere daar geen rekening mee hoeven te houden. Je hebt je hengst onder controle of niet. Als je zo moet lopen roepen ben je naar mijn idee niet bekwaam genoeg om een hengst te starten.