Starten zonder ijzers ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Re: Starten zonder ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:18

Mijn ponys lopen ook allemaal niet op ijzers ;)
En dat bevalt me prima, ze hoeven ook geen ijzers onder dus dan doe ik dat ook niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:10

Ik vind dat zeker in het outdoor seizoen toch fijner... Zeker als je 'sochtends start of net na het regen heb je echt die dauw/nattigheid nog in de bodem zitten, en met jonge paarden heb ik zeker ivm glijpartijen en het verlies in vertrouwen dat ik dat voorben.... :)

Maar ik denk dat als je goed op de bodem let, en goed kunt beslissen of het wel/niet verstandig is om zonder ijzers op een grasbodem te starten die niet al te vochtig is, dat je het lang kunt uithouden zonder hoor. :)

gipsyke007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:31

Ik rij ook wedstrijd zonder ijzers en heb dit eigenlijk al met elke pony zo gedaan :) Ik vind ijzers alleen noodzakelijk als je gaat springen. Maar, ik kan prima dressuur rijden zonder :)

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:24

Ik heb het vorige seizoen, gestart zonder. Ik vond het heerlijk rijden.
Alsof ik geen lood aan mijn benen had:P

Ik reed op nat gras, hij gleedt niet uit, en kon netjes doorlopen.

Ik raad het aan zonder

xx

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:18

Ik start vanaf volgende week M en heb tot nu toe altijd zonder ijzers gereden.
Ook op de outdoorwedstrijden.

Ik hoop dit outdoorseizoen ook weer zonder door te kunnen, maar ik betwijfel dat wel.
Waarschijnlijk dit jaar dus rondom ijzers.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 17:33

kinuh schreef:
Ik start vanaf volgende week M en heb tot nu toe altijd zonder ijzers gereden.
Ook op de outdoorwedstrijden.

Ik hoop dit outdoorseizoen ook weer zonder door te kunnen, maar ik betwijfel dat wel.
Waarschijnlijk dit jaar dus rondom ijzers.

bedankt , ga de eerste keer gewoon proberen zonder ijzers , en dan kom ik er snel genoeg achter :)

jij suc 6 volgende week in de M :)

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:23

Het kan wel als je paard of pony goed op zijn achterhand loopt maar ik vind ijzers toch wel fijner zeker als je L2 of hoger rijdt en dan zeker voor ijzers

dirtyharry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:42

Wil je gaan dressuren of springen?
Met springen is het wel beter om alleen voor met ijzers te starten.. Met dressuur in winterseizoen rij ik ook gewoon zonder:D

Succes

thankyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:09

je kan het beste in de zomer wel met ijzers gaan rijden, en dan ook met stoten
anders glijt je paard/pony alle kant op
en in de winter hoeven ze niet vind ik ;)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:48

en met springen dan??

zijn ijzers dan wel heel erg belangrijk?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:39

Met springen is het wel erg aan te raden. Door het hogere tempo, scherpe bochten en om (meer) zeker te zijn van een goede afzet en landing.
Uiteraard moet je dan wel kalkoenen indraaien.

MarinkaUps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:41

Ik rij altijd zonder ijzers, nu M2. Nu scheelt het denk ik wel dat mijn paard niet zo groot is, en ook in bv volte 10 m galop van nature al redelijk stabiel is. @ Delfa: met springen op gras zou ik altijd op ijzers rijden omdat je dat niet zonder kalkoenen wil doen..

lou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:02

Ik rijd in de winter zonder ijzers.
Maar in het outdoorseizoen ga ik zeker weer op ijzers rijden!
Anders glijd mijn pony veel te snel uit.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:17

Als ik jou was zou ik ijzerloos blijven als mijn paard makkelijk zonder kan en goed loopt op natte/ gladde ondergrond.
Ik vind persoonlijk toch al dat een paard al snel op ijzers wordt gezet zonder goede reden. Een paard voor medische redenen op ijzers daar ben ik het helemaal mee eens maar waarom als het niet nodig is.

nog een vraag eigenlijk:
waarom in de winter dan geen ijzers? oke binnenbak, maar als je buiten gaat rijden is het dan niet nat en glad. Ik bedoel niet iedereen heeft de luxe van een binnenbak neem ik aan en een buitenrit word toch ook wel gemaakt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:21

Eelco schreef:
nog een vraag eigenlijk:
waarom in de winter dan geen ijzers? oke binnenbak, maar als je buiten gaat rijden is het dan niet nat en glad. Ik bedoel niet iedereen heeft de luxe van een binnenbak neem ik aan en een buitenrit word toch ook wel gemaakt?

Zand is heel anders rijden dan gras. Zonder ijzers heeft een paard perfecte grip op zand, maar op gras is dit een ander verhaal. Er vanuitgaande dat mensen zonder binnenbak, vaak wel een buitenbak tot hun beschikking hebben, blijft het dressuuren dus in het zand.
Een buitenrit is rechtuit, dat is toch wat anders dan een volte van 20 meter of kleiner in galop. Dus ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat je ervoor kiest om 's winters je paard zonder ijzers te laten lopen.

Daarnaast móet je in een proef onderdelen laten zien en als je thuis op gras moet trainen, dan kun je er nog voor kiezen om op sommige dagen geen galop te pakken of alleen flauwe wendingen te rijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:23

Ik heb vorig jaar nog zonder ijzers gereden. Maar dan moet je wel een beetje bewust wedstrijden uitzoeken waar een goede grasmat ligt. Nu we M starten wil ik er straks wel ijzers onder laten leggen omdat hij dan toch meer grip moet hebben.

Als je een rustig paard hebt dat goed zijn balans kan houden dan kan je zonder rijden. Maar met nat weer en een harde bodem kan het wel glad worden. Je kan ook wedstijden op zand uitzoeken.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:55

nou dan zet ik haar denk ik wel op ijzers als ik springen ga starten.. lijkt me ook niet erg fijn als ze uitglijd..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:48

mijn 2 haflingers staan alleen in het buitenseizoen op ijzers omdat ze anders uitglijden bij het springen, maar ik zit er over na te denken om bij amor ijzers het hele jaar te doen want zijn hoeven schuren best snel en ze zijn best wel slecht, wat denken jullie? :o(srry als dit er niet mag staan O:) )

JZ04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:28

Ik vind het toch altijd wel een fijn idee om ijzers onder te hebben tijdens het outdoorseizoen en gewoon kalkoenen te gebruiken. Vooral als het heel erg regent! Indoorseizoen rij ik alleen met ijzers voor, zonder ijzers kan ook.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:15

Onze pony's lopen zonder ijzers; zowel dressuur als springen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:41

Mijn paard kan helaas niet zonder ijzers. Maar als dat wel t geval was zou ik hem zonder ijzers starten, maar dan alleen daar waar je zeker weet dat je het hele jaar op zand start.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:32

Als je paard goed aan de hulpen staat, in balans gaat en niet op de voorhand loopt kan het prima. Heb zelf ook wedstrijden op gras gereden zonder ijzers. Zelfs als een veld verreden en verregend was en nooit problemen gehad.

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:52

Ligt ook een beetje aan het paard denk ik, ik heb die van mij ook B/L zonder ijzers gedressuurd. In de M1 waren ijzers met stiften toch echt wel nodig en ik moet zeggen dat mijn paard met stiften ook een stuk zekerder aanvoelt. Zonder ijzers was hij heel voorzichtig.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:09

aisie schreef:
Ik heb mijn paard met en zonder ijzers gestart. En het bevalt mij beter zonder ijzers. Mijn paard heeft van nature ook heel goede hoeven en helemaal geen ijzers nodig. Ik heb het destijds gedaan omdat iedereen mij dat aanrade ivm gladheid e.d. Maar het is een enorm gedoe met die proppen in te draaien, vooral als je een paard hebt wat helemaal hyper is op wedstrijdterrein. Nu is mijn paard heel safe op zn beentjes en glijd zelden of nooit uit op nat gras. Dus ik doe er geen ijzers weer onder.
Als jou paard goed in balans is en lekker bijmekaar loopt zou ik gewoon zonder ijzers proberen. Bevalt het je niet kun je ze altijd nog onder doen toch.

Dat hyper gedoe ken ik ook !
Vreselijk, en dan breekt dat borsteltje af en heb je weer een heel gedoe om dat eruit te krijgen :=
mijn pony word heel onzeker als het glad is en dan gaat die anders lopen en krijg je het reseltaat dat die gaat glijden..
liever niet, maar als het moet dan maar wel!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:16

met mijn ponies heb ik vroeger altijd dressuurwedstrijden gereden zonder ijzers zowel op gras als een omgeploegd veld. Zelden gemerkt dat ze echt uitgleden. Hant ook van paard tot paard af denk ik, je hebt er die voor het minste schuiven en onzeker worden en daardoor slechter gaan lopen en nog sneller uitschuiven en je hebt er die zelden last hebben.
Voor het springen zou ik wel aanraden ijzers met stiften/kalkoenen te gebruiken. Bij de landing spreek je toch al over een ander krachtimpact en een blessure extra kan iedereen wel missen denk ik