Flexibel springen per april. Snappen jullie het al?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:00

Ik vind het een erg fijne regel!
Als ik het goed begrijp blijft de winstpuntentelling wel. Dus mocht je in het L 40 winstpunten hebben, dan moet je automatisch M en mag je ook niet meer L voor punten. Of zie ik dat verkeerd?

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:00

Hoe ik het begrijp is idd
wanneer je M springt mag je ook nog L springen en B (hc)
Verder hoef je niet meer verplicht over naar een volgende klasse.

Dus je mag altijd in de L blijven.

Dat is hoe ik het begrijp :=

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:02

wat ik er van begrijp is dat je als je nu L zou springen je dan ook B mag starten voor de punten. Alleen voor selecties/kampioenschappen moet je in de hoogste klasse rijden.

Om nu bijv. de overstap naar het M te maken doen vele eerst een rondje HC dit mag dan niet meer maar moet je meteen M starten, want als het niet goed kun je ook gewoon weer een L parcours springen.

Nu is het mij alleen nog niet duidelijk hoe het precies gaat als je 2 startkaarten hebt. mag je dan ook nog steeds B en L springen of mag je dan alleen maar L springen?

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:02

Ik denk dat een echte sporter ambitie heeft om hoger te komen. Ik bedoel maar, anders zou je beter thuis kunnen blijven toch? Dus misbruik er van maken? Ik denk het niet. Misschien een klein aantal ruiters met wat minder sportgeest?

Ben je nu L +40, moet je M, heb je ook gestart M en dan mag je per april gewoon ook weer een keertje L starten. Dat houd flexibel springen in denk ik...

Goldie

Re: Flexibel springen per april. Snappen jullie het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:05

Is wel fijn als je paard ook niet hoger meer kan eigenlijk. Dan kan je nog wel leuk wedstrijden blijven rijden :)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:05

HouVanUtopia schreef:
Hoe ik het begrijp is idd
wanneer je M springt mag je ook nog L springen en B (hc)
Verder hoef je niet meer verplicht over naar een volgende klasse.

Dus je mag altijd in de L blijven.

Dat is hoe ik het begrijp :=

dat is alleen wanneer je maar 1 startkaart hebt. tenminste, zo vat ik het op.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:06

Heb het even nagezocht op de site van de KNHS. Je bent startgerechtigd in de klasse waarin je geregistreerd bent (bv. nu M) en een klasse lager (L). Je kunnen beide klassen officieel starten maar alleen je eigen klasse (M dus) telt voor punten.

Sue_ dat zie je dus verkeerd....

itsmexx: je mag nog steeds B en L starten met twee startkaarten hoor. Je moet alleen wel promoveren als je aan je punten zit.

Als het een keer wat minder gaat kun je nu ook L HC starten, als je toch niet voor de prijzen gaat dan heeft officiel starten toch geen voordeel?

Ik vind het geen handige constructie eerlijk gezegd :n

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:07

Dus in jou voorbeeld rij je dan in het L ook mee voor de prijzen?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:13

Het is dus niet voor punten, maar is het dan wel voor prijzen? Anders is die regel helemaal zinloos idd :+

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:14

In P&S stond laatst dat beide klasses dan voor punten tellen. (dat ze het iig wel bijhouden)
Er stond toen duidelijk in dat ruiters met 1 startkaart inderdaad 'eeuwig' in een klasse kunnen blijven rijden. Lijkt mij dat de rest van de ruiters dus wel een keer "verplicht" moeten promoveren. Anders is er nog geen verschil tussen die 2, of zie ik dat verkeerd.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:17

Hmm het is idd wel beetje vreemd.
Ik spring dus M, maar (Stel dat) ik nu gewoon elke keer L ga starten en niet meer M. Mag ik dan ook eeuwig L starten?
(Dat ben ik dus niet van plan, ik wil graag M springen blijven :) )

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:20

TeeGee schreef:
Dus in jou voorbeeld rij je dan in het L ook mee voor de prijzen?

Ja, dat klopt :j

Sue_ schreef:
In P&S stond laatst dat beide klasses dan voor punten tellen. (dat ze het iig wel bijhouden)
Er stond toen duidelijk in dat ruiters met 1 startkaart inderdaad 'eeuwig' in een klasse kunnen blijven rijden. Lijkt mij dat de rest van de ruiters dus wel een keer "verplicht" moeten promoveren. Anders is er nog geen verschil tussen die 2, of zie ik dat verkeerd.

De rest van de ruiters promoveert op basis van de punten die zijn behaald in de hoogste klasse. Dus bij M+40 mag je geen L meer maar alleen nog M en Z. Theoretisch gezien zou iemand die en keer M is gestart dan idd ook levenslang in de L kunnen blijven....toch?

Edit: Misschien dat iemand anders even op de site van de KNHS kan kijken. Misschien heb ik het alsnog verkeerd begrepen?
Laatst bijgewerkt door Miriam op 04-02-09 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:20

Volgens mij wel farahmunda.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:21

Miriam schreef:
De rest van de ruiters promoveert op basis van de punten die zijn behaald in de hoogste klasse. Dus bij M+40 mag je geen L meer maar alleen nog M en Z. Theoretisch gezien zou iemand die en keer M is gestart dan idd ook levenslang in de L kunnen blijven....toch?

Edit: Misschien dat iemand anders even op de site van de KNHS kan kijken. Misschien heb ik het alsnog verkeerd begrepen?

Ja zo had ik het ook begrepen. :)

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:21

Jeej het is wel een aparte regel zeg! Ik hoop dat men straks op elk wedstrijd secretariaat en de jury's dit ook snappen:+ anders is dat ook zo'n gedoe weer op concours!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:23

Ik vind het wel een fijne regel.
Dit ivm het niet regelmatig starten van springwedstrijden. Dan kan ik dus om "er weer in te komen" eerst L starten en een wedstrijd daarna M.
Mocht het toch niet lekker gaan, dan kan ik zo weer een paar keer L. :D
Klinkt voor mij wel ideaal!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:26

Voor mij ook ideaal :) Bij mij het zelfde verhaal hoor Sue_ .
Ik hoop alleen dat de rest op concours het ook snapt :=

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:28

Ik vind het wel fijn hoor!
Ik zat te twijfelen of ik dispensatie aan zal vragen, nu rij ik gewoon nog een keer L hc en dan wacht ik tot het april is.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:28

En laten we eerlijk wezen....
Ik zou natuurlijk gek zijn om op de grotere concoursen dan de hoogste klasse te gaan starten. ;) En ik weet zeker dat er meerderen zijn die dat ook niet doen, hoewel ze het niet allemaal hardop zullen zeggen. ;)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:48

Ik neem aan dat de regel van niet hoeven promoveren bij één startkaart geldt voor één springstartkaart en dat als je daarnaast met een ander paard een dressuurstartkaart heb dit niet meetelt.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:03

Sussie85 schreef:
Ik neem aan dat de regel van niet hoeven promoveren bij één startkaart geldt voor één springstartkaart en dat als je daarnaast met een ander paard een dressuurstartkaart heb dit niet meetelt.

Een startkaart is een startkaart, er bestaat niet zoiets als een dressuurstartkaart.... (dus nee, ook als je met een tweede paard alleen dressuurt moet je promoveren)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:16

Mir, dat is een goede vraag. Ik mag per 1 april dus B en L starten met Raimaer (ben nu L met punten), en omdat ik meer startkaarten heb, moet ik dus wel verplicht promoveren bij 40 winstpunten. Maar zolang ik L start, zou ik dan toch B mogen starten, of mag dat dan niet meer als je B+40 bent geworden?

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:28

Ik vind het een mooi regel maar als je meerdere paarden hebt ook als amateur moet je wel promoveren. Ze gaan er dus van uit als je meerdere paarden rijdt dat je dan wel wil/kan/durft te promoveren.

Op de kampioenschappen moet je in de hoogste klasse rijden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:36

Lielle schreef:
Mir, dat is een goede vraag. Ik mag per 1 april dus B en L starten met Raimaer (ben nu L met punten), en omdat ik meer startkaarten heb, moet ik dus wel verplicht promoveren bij 40 winstpunten. Maar zolang ik L start, zou ik dan toch B mogen starten, of mag dat dan niet meer als je B+40 bent geworden?

Als ze alleen je punten in het L tellen wordt jij geen B+40 meer Lielle, dus hoef je ook het B niet uit zolang je geen M gestart bent....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:49

Even gezocht op de site, en de meeste antwoorden gevonden!

Het nieuwe Disciplinereglement Springen gaat in per 1 april, in welke klassen mag ik starten als ik op 1 april 20 winstpunten heb gehaald in de klasse M?
Voor iedereen geldt dat hij of zij per 1 april startgerechtigd is in de klasse waarin hij/zij op dat moment start en een klasse lager. Met andere woorden; iedereen krijgt er op 1 april een klasse bij aan de onderkant. De inschaling vindt plaats zonder winstpunten. (Uitzondering hierop vormen ruiters die op grond van hun persoonlijk hoogste stand niet meer uit mogen komen in de klasse B)
Voorbeeld;
Stand op 31 maart; M+20
Stand op 1 april; L+0 en M+20

Als ik maar met één paard spring en met mijn andere paard dressuur rijd geldt dan ook dat ik niet hoef te promoveren naar een hogere klasse? Dat klopt inderdaad. Je hoeft niet verplicht te promoveren als je maar één actieve startkaart hebt in het springen. Wanneer je met een tweede paard gaat springen en met je eerste paard heb je al 40 of meer winstpunten bereikt dan moet je per direct wel promoveren naar de hogere klasse.

Als ik niet verplicht hoef te promoveren omdat ik maar één startkaart heb, kan ik dan nog wel in twee klassen blijven springen ook al heb ik in beide klassen mijn winstpunten vol? De mogelijkheid tot het uitkomen in twee naast elkaar gelegen klassen; de gezamenlijk hoogste klasse en een klasse lager, blijft altijd bestaan ook al heb je in beide klassen de maximale winstpuntengrens al bereikt.

Stel ik rijd in de klasse L en M en in de klasse L heb ik 40 winstpunten behaald en mag ik niet meer starten in deze klasse. In de klasse M heb ik nog maar 8 winstpunten. Betekent dit dat ik nu alleen in de klasse M mag uitkomen? Wanneer je in de laagste klasse de maximale winstpuntengrens hebt bereikt en je in de hogere klasse nog niet voldoende punten hebt om te promoveren mag je inderdaad niet meer uitkomen in de lagere klasse, in dit geval de klasse L. Tot het behalen van de vrijwillige promotiegrens mag je dan alleen maar uitkomen in de hogere klasse. In dit geval de klasse M. Wel blijft de mogelijkheid bestaan om HC (buiten mededinging) in de lagere klasse te starten.

SELECTIEWEDSTRIJDEN EN KAMPIOENSCHAPPEN

Ik mag nu uitkomen in twee klassen, mag ik nu ook in beide klassen deelnemen aan selectiewedstrijden en kampioenschappen? Nee, dit is niet toegestaan. Je mag alleen aan kampioenschappen deelnemen in de hoogste klasse waarin je met je paard als combinatie geregistreerd staat.
Voorbeeld;
Een combinatie heeft een stand van L+25 en M+2. Tijdens selectiewedstrijden en kampioenschappen mag alleen gestart worden in de klasse M.