passieX schreef:Hier loop ik zelf ook tegen aan, mijn pony is dan wel ouder als jouw pony, maar heel zwaar in de hand. maar net wat er hier gezegt wordt, lopen pony's te diep, heel zwaar in de hand - als het maar rond is - is het goed. Maar, daar wil ik zelf niet aan! Een pony moet licht zijn en op de goede 'hoogte' lopen.
Als je pony in verbinding loopt, zal hij als jong/onervaren beest altijd zwaarder in de hand zijn. Pas vanaf ca. M-niveau kunnen ze al wat gaan verzamelen en worden ze ook lichter.
Een B-pony die al opgericht loopt, zonder de rug weg te drukken en in verbinding van achter naar voren zonder zwaarder te zijn in de aanleuning, is ofwel thuis al op veel hoger niveau doorgetraind ofwel klopt er ergens iets niet in de eerder genoemde voorwaarden (paard is achter het bit, paard heeft achterhand er niet bij, paard gebruikt rug niet correct).
Je kan en mag zowel als ruiter als als jury niet verwachten dat een B-pony als een Z2-pony door de ring gaat. Daar zijn ze gewoon nog niet sterk genoeg voor.

van mij part mogen ze hun hele leven zo wedstrijdjes blijven rijden. Maar dat ze dan geen winstpunten krijgen vindt ik niet meer dan logisch