Extreme zenuwen ruiter, welke middelen/oplossingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 13:38

Bedankt voor alle reacties, super!

Ik ben sinds dindag begonnen met Valdispert. Dit voor mijn wedstrijd van vanavond :o (ik dacht, ik kan er maar beter ruiiiiiim van te voren mee beginnen) Tot nu toe merk ik nog weinig, ik verwacht vanavond dus eigenlijk maar weer een bagger proef.... Vanavond komt mijn instructeur voor het eerst kijken, hij wil graag zien wat er nu precies mis gaat. Wellicht kunnen we er dan samen aan werken.

@Marion71; ik denk inderdaad dat het hem daar een beetje in zit. Het stomme is eigenlijk dat ik een heel nuchter persoon ben die niet echt snel van slag is. Mede daarom irriteer ik me ook nog eens mateloos aan mijn eigen gedrag... Ik vind het zo ongelooflijk dom van mezelf, komop, het is een HOBBY hoor! Het is maar goed dat ik mijn geld er niet mee hoef te verdienen want anders zat ik er maar karig bij :+

Wat betreft de opmerkingen over mijn ademhaling; Ik kreeg deze tip onlangs ook van iemand. Tijdens mijn vorige wedstrijd heb ik hier ook op gelet. Het leek net of ik hyperventileerde, mijn ademhaling was alles behalve rustig. Ik kon het tijdens mijn proef ook niet onder controle krijgen, enkel bij het stukje middenstap kon ik wat rust vinden. Ik denk wel dat ik mijn paard mede hierdoor onwijs zenuwachtig en verkrampt maak. Mijn ademhaling is namelijk echt niet normaal.... Ik probeer deze hele week al heel bewust op mijn ademhaling en houding te letten tijdens het trainen. Ik merk dat ik het zelf tijdens het trainen niet heel de tijd vol kan houden. Ik denk wel dat het heel belangrijk is om hier goed mee verder te oefenen.

Meer tips zijn natuurlijk van harte welkom!

Enne, hopelijk helpt de Valdispert me vanavond toch een beetje :+

PonyLovert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:36

Je moet iets warm drinken voor je een wedstrijd gaat doen en eventueel een warme douche en als je in de bak zijt moet je denken dat ze allemaal in hun onderbroek zitten daar ga je van lachen

collie2

Re: Extreme zenuwen ruiter, welke middelen/oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:31

je hebt ook van riobach van die druppels is homiopatisch dus kan ook geen kwaat hielp mij altijd wel goed

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:37

Ik hou dit even in de gaten, ik heb hetzelfde al t.s
Bach resceu helpt bij mij niet evenals valeriaan.
Ik heb de tip gekregen om ambrzin van bloem te nemen.
Op zich werkt dat wel maar het is zo goor dat ik daar gewoon van over me nek ga |o

stoneysmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:24

je doet het toch voor de lol er staat niks tegenover toch

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 10:29

TS hoe is het gegaan :?

Ik nam een Valdispert en vooral rust om me heen :D
En ik heb vele km gemaakt, tot het mijn neus uitkwam.
Nu ken ik die zenuwen niet meer :D
Als ik merk dat ik er last van zeg ik tegen mezelf je doet dit voor de LOL en meedoen is belangrijker dan winnen, floep weg spanning :D

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:25

Hier heb ik ook heel erg veel last van!!!
Ik stop in de proef gewoon echt met rijden :(
Vooral als er heel erg veel mensen staan te kijken!!
Meestal doe ik op de heen weg mijn mp3 aan met muziek waarvan ik energie krijg!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:56

MarchaL schreef:
Tot nu toe merk ik nog weinig, ik verwacht vanavond dus eigenlijk maar weer een bagger proef....

Als je dit nu eens om gaat zetten in een positieve gedachte ;)

scooby1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:01

Ik ben ook altijd super zenuwachtig voordat ik de ring in moet, ik gebruik daarom valeriaan en bach rescue spray en dat werkt echt super goed!
Heb nergens meer last van en de winstpunten stromen binnen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:06

Schrijf de dag voor de wedstrijd alles op. Hoe laat ga je vlechten,inladen enz en schrijf ook je hele proef. Bv a binnenkomen linksom , let op tempo. beb grote volte,hoefslag raken denk aan stelling enz.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:25

Ik heb ook last van ongelofelijk véél stress, en rij nu toch al zo'n 15 jaar wedstrijd.

Ik vergeet te ademen, weet werkelijk niet meer wat er om me heen gebeurd, en kan pas terug lachen eenmaal de proef voorbij is.

Mijn mama zei altijd dat ik ne goeie moest drinken, of iets innemen. En laatst had ik 2 porto's als aperitief (moesten nogal lang wachten ts proef van mijn bijrijder om 9.30u en de mijne om 15.30u) en wat denk je, hup, ontspanning en 3de plaats!!!

Het is zo'n zonde, je weet dat je het kan, maar het lukt net niet.

Als mijn verwachtingen niet hoog zijn, of ik ben te lang doorgezakt de nacht voordien, dan haal ik altijd de beste resultaten.

Dus ik volg dit topic mee, want ik moet ook wel es s ochtends rijden en wil niet om 8u al aan den toog moeten hangen, om toch maar een deftige proef te willen rijden ;)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:24

Bedankt voor de reactie weer!

Citaat:
TS hoe is het gegaan

Ehm, hoe het is gegaan?? Zoals ik verwacht had, klote :D 1e proef gooide mijn paard haar tong over het bit als gevolg van te veel spanning en druk. 173 punten (nog aan de hoge kant aangezien ze onwijs in verzet ging en heel haar tong continu uit haar mond hing }:0 ) Tussen de proeven in heeft mijn instructeur vervolgens mijn bit hoger gehangen want ja ''ze mag dat niet doen''. Gevolg paard compleet over de zeik en helemaal niet meer te sturen. 2e proef voelde erg slecht, toen ik nog eens verkeerd reed en niet meer wist wat ik moest doen heb ik afgegroet.... Ik zat op punt 15 en had op dat moment 92 punten. Ach ja, ik was gewoon helemaal van het padje. Mijn paard vond het bit ook duidelijk alles behalve fijn hangen....

Kortom, waardeloos dus... De Valdispert hielp niet, ik merkte geen verschil. Wellicht had het er ook mee te maken dat het voor de wedstrijd allemaal net even anders liep als gepland.... Ik was al aan de late kant (normaal ben ik altijd ruim voor tijd) en net op het moment dat we weg willen bleek de koelvloeistof op.... Snel naar de pomp om deze te halen maar inmiddels al echt te laat. Doot de stress had mijn vriend de trailer niet goed aangekoppeld waardoor we nog meer vertraging opliepen. Kortom, niet echt relaxt om zo aan je wedstrijd te beginnen. Uiteindelijk kwam ik een half uur voor tijd aan en moest ik ook nog zadelen etc... Ik vond het deze keer dus wel een beetje mijn eigen schuld.

As. maandag heb ik een afspraak met een sportpsycholoog. Iemand van mijn stal doet dit dus ik ben erg benieuwd! Verder zal ik de Valdispert nog maar een kans geven.

Citaat:
Als je dit nu eens om gaat zetten in een positieve gedachte

Inderdaad, ik zou dat graag doen. Helaas ben ik zo onzeker dat ik gewoon altijd denk dat ik een flater sla... Echt nergens voor nodig want thuis gaat het hartstikke fijn... Hopelijk kan de sportpsycholoog hier iets aan veranderen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:14

Ik had dit ook (in mindere mate gelukkig) tot ik een paardje reed wat zenuwachtiger was dan ik! Die moest ik echt goed sturen door de proef (ja wie niet trouwens), maar anders kon ik er echt niks mee. Ik was veel te veel gericht op wat anderen (o.a. de jury :+ ) er van vonden en daar lette ik dan veel meer op dan op het echte rijden. Ik zat er zo strak als een plank op! "ja, jij kan zo mooi stilzitten" zeiden ze dan. je kon me zo in dezelfde houding van mijn paard tillen en neerzetten!

Nu rijd (reed) ik heel bewust in een proef (of doe een poging to, haha), bedenk me echt dat ik "thuis" aan het rijden ben (want daar rijd ik idd wel, jij dus ook) en dat je het beste resultaat krijgt als je echt aan het rijden bent en niet aan het meeliften. Je moet je richten op dingen waar je controle over hebt. Wat de jury er van vindt kan je niet beinvloeden. Je kan wel goed rijden! Ik probeer me heel erg te focussen op wat er gebeurt: gaat ze te hard? even ophouding, wat voel ik nu en wat moet ik nu doen? "Been erbij", "wending insturen", "hand loslaten", allemaal van dat soort dingen denk ik dan heel bewust. Niet denken aan de punte (eerst dacht ik echt per oefening "oh da's een 6" en nu probeer ik me veel meer te richten op wat er echt gebeurt en wat ik er aan kan doen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:19

Klinkt allemaal verschrikkelijk bekend. Ik heb ook alle oplossingen die in dit topic genoemd worden geprobeerd en ze hielpen allemaal niet. Terwijl ik met in het openbaar spreken nul problemen heb, was ik voor een wedstrijd al drie dagen zenuwachtig. Heb heel wat wedstrijden gereden, maar uiteindelijk vond ik het niet leuk meer. Thuis reed ik een leuke, ontspannen Z proef en op een wedstrijd reed ik alsof ik net de B uit was, met een paard dat niet meer rond te rijden was en waar ik het gaspedaal niet meer kon vinden. Vreselijk frustrerend. Uiteindelijk ben ik ermee opgehouden, het was me alle moeite niet waard.

Alleen als mijn instructrice mee was en me coachte tijdens het losrijden, kon ik blijven rijden in mijn proeven en dan haalde ik ook hoge punten. Maar ja, die kon niet altijd mee. Dus professionele coaching zou nog een optie wezen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:36

Laat je nog niet uit het veld slaan Marcha en geef niet op. Gedragsveranderingen kosten tijd. Oplossing van je instructeur vind ik een akelige; niet het bit hoger hangen, maar jou coachen om meer te ontspannen ofwel lucht aan de voorkant te geven, is volgens mij in zo'n geval de oplossing. Maar goed. Afspraak met sportpsycholoog is een heel verstandige stap, denk ik. Geef het een kans en schrijf je pas weer in als je positief kunt terugkijken op deze laatste wedstrijd (dat je grinnikt denkt: "ik had ook wel alles tegen, zelfs de auto en trailer staken me de gek aan". Ik schrijf maar wat hoor). Ik ben heel benieuwd hoe het gaat, maar zal wat dat betreft -net als jij- zeker een paar weken geduld moeten hebben. Tot die tijd lekker genieten van je paard, en heus HET KOMT VAST HELEMAAL GOED!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:53

Als ik de reacties van sommigen lees denk ik "jeetje, wat doe je jezelf aan". Bedenk dat het je hobby is --> lees: je doet dit voor je plezier.

Als je het écht heel graag wilt, maar je bent zo nerveus dat je naar verdovende middelen moet grijpen zou ik naar een sportpsycholoog stappen en je daardoor laten begeleiden.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:30

Ik heb hier ook last van.
Ik heb voor de wedstrijd van zaterdag valdispert extra sterk gebruik ben er een dag eerder mee begonnen en heb vlak voor mijn proef nog een banaan gegeten daar zit ook iets in waar je rustig van wordt.
Bij mij heeft het geholpen en dit is een homeopatisch middel.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:36

VSM heeft ook homeopatische pilletjes (Heb deze gebruikt voor mijn examens en ze leken te helpen)

Ik ben vaak ook zenuwachtig, maar nog niet zo.
Proberen te denken aan dat je gewoon rijd voor de lol en dat je net zo wil gaan rijden als thuis. Niet kijken naar de jury en overal gewoon lak aan hebben. Probeer ook eens een proefje wat minder te letten op je paard (netjes lopen enzo) maar gewoon rustig de figuren rijden.

Veel succes bij de sportpsycholoog

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 01:38

Oh, zo bekend allemaal!
Ben ook sinds een half jaar weer aan de wedstrijdjes.......pfffffff week van tevoren gieren me de zenuwen al door het lijf als ik al aan de wedstrijddag denk!!

Nou, het viel me 100% mee! Toen ik eenmaal op mijn knollie zat waren de zenuwen zo weg!

Ik had van tevoren alle scenario's al langs zien komen; op de kop in de hindernis, parcours vergeten, uit mijn broek scheuren.....noem maar op!
Zo zenuwachtig, ging bijna aan de drank! Nu achteraf denk ik.....JOEPIE!!! IK WIL VOLGENDE WEEK WEER!!

Ik ben erop gaan zitten en dacht; geniet ervan! Je kan er alleen maar afvallen en tja, dat overkomt de beste!

Hntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:13

kauwgom eten als je met de proef of parcours bezig bent, helpt altijd :) zo blijf je door ademen.. ;)

Bocha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:51

Beste allemaal,

Voor het afronden van mijn opleiding Veterinaire Natuurgeneeskunde op de Silverlinde te Breda ben ik bezig met mijn afstudeerscriptie.
Mijn scriptie gaat over wedstrijdstress. Niet alleen omdat ik er zelf altijd veel last van heb gehad, maar ook omdat ik vaak om me heen hoorde dat meerdere mensen (en paarden) hier last van hebben.
Mijn hoofdvraag is; Kan de natuurgeneeskunde een ondersteunende rol bieden bij wedstrijdstress?
Graag wil ik duidelijk krijgen wat de precieze oorzaken zijn en gevolgen zijn en een holistisch beeld verkijgen zodat ik kan onderzoeken of natuurgeneeskunde iets kan betekenen voor wedstrijdcombinaties.
Daarom heb ik als onderdeel van dit onderzoek een enquete opgesteld om meer duidelijkheid te krijgen in de ruiter/amazone en zijn paard/pony met betrekking tot het rijden van wedstrijden.

Wanneer u mee wilt werken aan dit onderzoek stuur dan alsjeblieft een PB of een email met uw e-mailadres zodat ik u de enquete toe kan sturen.

Alvast enorm bedankt!

Groetjes,

Inge

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:57

Laatst bijgewerkt door Karolien_ op 22-02-09 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:57

Hntj schreef:
kauwgom eten als je met de proef of parcours bezig bent, helpt altijd :) zo blijf je door ademen.. ;)

Sorry, maar dat vind ik een tip van niks. :n
Kauwgom eten tijdens het paardrijden, laat staan tijdens een parcours springen is levensgevaarlijk!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 12:26

Bedankt voor de reacties!

Ik zou vandaag eigenlijk wedstrijd hebben maar ivm droes op mijn stal gaat dit niet door. Wellicht is wat extra tijd misschien wel fijn ;)

Ik heb onlangs mijn eerste afspraak gehad met de sportpsycholoog. Het was een intake, ik kreeg ruim 350 vragen (!) die ik moest beantwoorden om mijn persoonlijk profiel op te stellen. As. woensdag opnieuw een afspraak en dan krijg ik de resultaten van de vragen. Adv mijn profiel kunnen er gerichte oplossingen/middelen bedacht worden die mij kunnen helpen.

Er kwam iig al snel naar voren dat ik erg snel afgeleid ben. Op wedstrijd let ik werkelijk op alles behalve op mijn paard. Tevens is mijn doelstelling niet helemaal juist, wat ik wil bereiken is reeel maar hoe snel ik het wil bereiken is niet zo handig. Juist hierdoor komt er teveel druk achter te staan. Nergens voor nodig, ik heb alle tijd van de wereld.

Ik probeer de afgelopen tijd heel bewust te rijden. Ik probeer mij volledig te concentreren op wat ik nu eigenlijk aan het doen ben. Ik moet zeggen dat dit toch nog best lastig is, zelfs thuis let ik nog te veel op wat er om mij heen gebeurd of stop ik met rijden als er iemand tegen me begint te praten. Niet meer doen dus ;) Ik moet zeggen dat het de afgelopen dagen erg goed ging, niets geen problemen met mijn paard en ze deed netjes alles wat ik vroeg. Echt, tijdens zulke momenten begrijp ik helemaal niets meer van mijn belachelijke wedstrijdstress.... We kunnen het gemakkelijk, alle oefeningen zitten er gewoon goed in.

15 maart heb ik mijn eerstvolgende wedstrijd. (mits onze stal verder droes-vrij blijft) Hopelijk kan ik met een nieuwe, betere instelling op pad!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:47

volgens mij heb je dan last van vaalangst,tenminste dat was bij mij het geval,ik wou het altijd perfect doen,en dat lukt dan helemaal niet,ik kwam kokhalsend de ring uit,was lijkt wit!kreeg geen hap eten door mijn keel,kortom een drama!
nu denk ik van te voren anders en dat helpt goed(de ene week beter als de andere)maar nu heb ik er wel plezier aan.
ik denk van te voren,zie het niet als een wedstrijd maar als een oefenparcours,als je het niet ziet zitten ga je gewoon de ring uit,of je rijd los,en zet hem dan gewoon weer op de trailer als het niet lukt,dat haalt voor mij zoveel druk weg,de gedachte van als het niet wil,ga je gewoon naar huis,het moet leuk zijn!het is dus nog niet voorgekomen dat ik het paard op de trailer heb gezet en naar huis ben gegaan,want zonder de druk ...van je moet het goed doen......je moet foutloos,had ik er al weer lol aan,ik probeer de druk die ik mezelf opleg weg te halen,het is voor de lol,heb je deze week een balk,dan heb je volgende week weer een nieuwe kans,en een foutje is zo gemaakt,en iedereen maakt foutjes.hoe onzekerder je bent hoe minder je rijd,je moet eigenlijk boos worden op jezelf,jij wilt wedstrijden rijden!dus geniet er dan ook van en zorg dat het leuk is,wees zeker vanjezelf!ben je dat niet,dan heb je er ook niks te zoeken.