Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ESSIE70

Re: Als eerste starten.. Voor óf nadelig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:54

Ik heb het tot nu toe geen nadeel gevonden.Ik kreeg gewoon mijn winstpunten,hoor.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:59

Als het goed is moet het niks uitmaken of je eerste of als laatste start.
Je rijd voor wat je waard bent

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:08

Albert schreef:
Het maakt wel degelijk verschil. Elk jurylid neigt naar voorzichtig beginnen met punten geven.

Inderdaad, en dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. :)

Ik ben ook vaak als 1e geeindigd toen ik als 1e moest starten, maar wie weet waren mijn punten nog wel hoger geweest wanneer ik als laatste had gestart.
Je zal het nooit weten, en het blijft een eindeloze discussie.

Wat ik wel weet is dat het wetenschappelijk is bewezen dat juryleden (bij welke jurysport dan ook!) vaak voorzichtig beginnen.
Bij jurycursussen wordt het dan vaak de cursisten ook ingeprent de 1e combinatie het voordeel van de twijfel te geven wanneer je bijvoorbeeld twijfelt tussen een 6 of een 7.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:12

Ik vind het nadeel van als eerste starten dat je zo lang op de uitslag moet wachten. Voordeel is wel dat je vrij exact weet hoe laat je moet rijden. Als je ergens als laatste rijdt moet je rekening houden met uitvallers, kan het juist snel of langzaam gaan. Dan is je losrijtijd veel lastiger inschatten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:30

Dabo schreef:
Ik vind het ook niet zo heel erg om als eerste te moeten starten. Als ik de punten verdien krijg ik ze wel, maar als ik NA een HELE goeie moet, vind ik dat minder leuk hahahaha
Dan liever ervoor. :D

Inderdaad :')

Ik vind dat er voor -en nadelen aan het als eerste starten zitten. Voordeel is dus dat ze de hele goede nog niet gezien hebben :+ En nadeel is dat sommige jury's misschien strenger zijn.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:27

ik moet tegen twee andere.. die waarschijnlijk minder rijden.. omdat ik ze ken. maar s het dan voordelig om voor hun te moeten?

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:51

Met springen is het zeker een nadeel ;) Met dressuur maakt het mij niet veel uit!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:22

kiimmiie schreef:
ik moet tegen twee andere.. die waarschijnlijk minder rijden.. omdat ik ze ken. maar s het dan voordelig om voor hun te moeten?

Ik vind het dan fijner om erna te moeten.
Dan is het verschil groter van goed naar slecht zodat jij hogere punten krijgt
want het verschil lijkt dan groter :o

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:24

Het kan ook in je voordeel werken, zo moest ik eens als 1ste starten in de M1, en was de enigste met winst.
Heb ook wel eens als laatste gestart en geen winst.

Een goeie proef, is gewoon een goeie proef simpel zat.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:28

Ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk altijd een beetje baalde als ik als eerste moest starten, maar echt daadwerkelijk last heb ik er nooit van gehad... dus het was meer een gevoel van mezelf, niet echt onderbouwd. Mijn paard is wel vrij kijkerig, en soms hebben degenen die als eerste moeten starten soms wel het voordeel dat ze de ring mogen "verkennen" !!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:34

Mijn instructrice vind het niet leuk om als eerste te starten omdat de jury dan nog fris is en toch wat strenger jureert als wanneer je in het midden zit of als laatste bent.

Bovendien als eerste is er voor de jury nog geen vergelijkingsmateriaal dus ze als eerste kunnen ze je nog niet met anderen vergelijken.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:06

Tja, een goeie jury heeft vergelijkingsmateriaal in zijn hoofd. Daarmee bedoel ik dat hij het ideaalbeeld gewoon in zijn hoofd heeft zitten en dan van een 10 uitgaat en dan kijkt naar wat hij/zij in de ring te zien krijgt. Althans, ik ben geen jury en heb ook de opleiding niet gehad, maar ik heb weleens horen vertellen dat het zo (zou moeten) werkt. Dan zou het niet uit moeten maken of je als eerst moet. Maar ja, als het wetenschappelijk bewezen is dat ze over het algemeen voorzichtig beginnen, dan moeten ze ook maar voorzichtig verder punten en beeindigen. Het is zowiezo een uitdaging om je uitgangspunten gedurende de rubriek niet te veranderen en niet soepeler (milder) of juist strenger (moedeloos) te gaan punten. Daarom lijkt het mij onder andere ook zo moeilijk, jury zijn. ;)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:09

Mijn instructrice is zelf jury en het is gewoon heel verschillend hoe jury's tegen een proef aankijken (dat merk je pas heel goed als er 2 jury's zitten, zoals bijv. bij selectiewedstrijden)

En over of het wel of niet uit maakt is daarom ook niets te zeggen eigenlijk. Want wie weet begint de ene jury heel streng, terwijl de andere heel soepel begint.

Maar als je zelf ervaart dat als je als eerste bent je punten lager zijn dan wanneer je in het midden start, dan begrijp ik wel dat je niet graag als eerste start. ook al zit het misschien alleen tussen je oren...

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:53

Ik vind het niet zo heel erg om als eerste te moeten starten, alleen inderdaad wel dat je zo lang op de prijsuitrijkingmoet wachten! Maar ik vind het ook altijd leuk om naar andere te kijken, kan je toch altijd wat van leren! (:

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:33

Soms is het fijner om als eerste te starten. Als de concurrentie heel goed is :P Als jij na een spetterende combi binnenkomt en niet zo spettend bent kan het ook in je nadeel werken.

Het kan misschien een paar puntjes schelen maar als jij je wp verdient krijg je hem echt wel. En zo niet, dan de volgende keer beter toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:37

kiimmiie schreef:

Bedankt.
Omdat ik ´n fjord heb, ben ik minderwaardig zeker? Ze heeft me nog nog nooit zien rijden. (Ik moet tegen haar)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:41

Roxannev schreef:
kiimmiie schreef:

Bedankt.
Omdat ik ´n fjord heb, ben ik minderwaardig zeker? Ze heeft me nog nog nooit zien rijden. (Ik moet tegen haar)

Kent zij jou dan?

Ik zou me niet meteen aangesproken voelen hoor!
En als jij gewoon een goede proef neerzet is er niks mis met een fjord!!!

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:54

als (een van de) eerste starten vind ik nadelig, om de zelfde reden die TS al zegt, als hij hoog begint, moet hij (de beteren) nog hoger punten.
Maar het kan ook als een voordeel werken (komt niet zo vaak voor) als je gewoon een superproef hebt gereden en de rest niet beter krijgen die dus lageren punten, maar ook dan is de kans groot dat de jury niet hoog begonnen is met punten

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:29

Albert schreef:
Het maakt wel degelijk verschil. Elk jurylid neigt naar voorzichtig beginnen met punten geven.

Wat een onzin! Goed = goed !

Flambeau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:49

Ik vind het een nadeel. Wat ik aan mijn eigen punten merk is dat als ik aan het eind ergens heb gereden ik vaak hogere punten heb dan als ik wat meer aan het begin zit, maar dat kan ook persoonlijk zijn.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:47

Bettine schreef:
Albert schreef:

Inderdaad, en dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. :)

Tadaa: Artikel uit de Quest:
Schoonheid in Scores

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:39

neehoor rox, zo bedoel ik het niet maar omdat
het debuten zijn..

tessa1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:40

geen probleem, de jury geeft toch aan wat hij/zij op dat moment ziet

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:04

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:23

KarinvdM schreef:
Gjilke schreef:
Tadaa: Artikel uit de Quest:
Schoonheid in Scores

Je link doet het niet.

oliebol, ik heb m waarschijnlijk verwijderd. Zal even zoeken.