Hoe proefgericht rijd jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: Hoe proefgericht rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:03

Ik reed nooit echt hele nette proeven in het verleden.
Later ben ik naast het rijden OHZ ook gaan mennen en dáár wordt echt heel erg gelet of je netjes je proef afwerkt (haast nog meer dan het op het correct gaande paard, wat ik dan weer een heel slechte zaak vind).
Het heeft me er wel van bewust gemaakt dat je OHZ je proeven ook veel netter kunt/moet afwerken.
Dat proberen we dan ook zeker, al lukt het niet altijd helemaal naar wens Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:05

Ik rij ook heel proefgericht, zelfs met mijn 3jarige. Niet dat we nu al zo ver zijn dat we uberhaupt iets van een proef kunnen neerzetten, maar hoeken doorrijden, voltes goed inzetten en afmaken, rechte lijnen rijden die echt recht zijn, dat doen we al. Daar hebben we later alleen maar profijt van.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:41

Thuis rijd ik maar zelden proefjes en zeker met die jongere dieren niet echt. Met orbaldo pakt mijn instructeur wel eens een proefje die we stap voor stap doen. (en ja dan doen we rustig een half u over 1 proef eerst het onderdeel nagenoeg perfect en dan pas volgende onderdeel)

Mijn ene merrie is nogal heet en kijkerig en dan vind ik al snel een proef matig gaan omdat ik niet zo strak alles kan rijden als ik zou willen maar dan vallen de punten over het algemeen erg mee

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:55

Ik rij ook niet proefgericht meestal Clown
Tenzij het 2 weken voor een onderlinge wedstrijd is,
dan begin ik wel met precies alles te hebben waar ik het wil. Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:58

Ik rijd net als TS, altijd al gedaan, zonde om die punten te laten liggen, ongeacht in welke klasse je rijd Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:36

Voor mij is het ook een confronterend topic.. Bloos

Ik rijd een ei in plaats van een volte, bij een gebroken lijn 5 meter rijd ik maar ergens heen in de hoop dat ik goed uitkom, en tijdens de proef denk ik aan friet en andere belachelijke dingen die er niet toe doen. Ook vergeet ik snel om te blijven 'rijden'.
Wanneer ik me volledig op de proef focus en op de letters rijd kan ik veel meer punten halen, ik weet het dondersgoed. Maar denken en doen zijn twee verschillende dingen.

Nu ik dit topic lees heb ik me ook voorgenomen om hier vanavond heel goed op te gaan letten, en zaterdag als ik de proef moet rijden ook weer. Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:08

Het valt ook niet mee, dat wedstrijd rijden Haha!

Ik zorg dat ik thuis de puntjes op de I heb, en dat ik de proeven uit het hoofd ken, zo kan ik in de proef netjes zitten en genieten. Want dat is wat ik meestal doe, en soms wat kleine slordigheid foutjes daar maak ik me niet druk om.
De belangrijkste oefeningen heb ik thuis altijd perfect op orde.
Hoewel de middendraf natuurlijk een onderdeel is waar maanden training overheen gaat.
Maar ik doel dan op halsstrekken , overgangen en idd figuren .

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:29

Ga morgen ook oefenen..hihi

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:18

Ik ben nog niet officieel gestart, maar heb al vaak onderling proefjes gereden in de B en L1.
Ik heb ze steeds heel vaak doorgelezen, zodat ik veel dingen al wel wist. Dat als het proefje voorlezen fout ging ik wel ongeveer wist wat ik moet doen.
Ik hoor wel vaak dat ik netjes op de letter rijd en probeer dat ook heel erg. Kan dus wel zeggen dat ik wel proefgericht rijd ^^ ik oefen ook heel vaak overgangen precies op de letter etc.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:21

Op dit moment ben ik nog teveel bezig met mijn paard fatsoenlijk rond rijden (hij is nogal stout op concours). Zodra dat voor beide simpeler word kan ik me meer concentreren op echt proefgericht rijden. Mijn instructrice is daar ook heel fel op dat je echt meer de hoeken inrijdt etc.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:40

ik moet mijn proef vaker oefenen Bloos maar thuis gaat ze de draak met mij aansteken, en dan kan ik wel ophouden!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:55

Ik was laatst op een 'workshop' van de knhs, Johan Hamminga en nog zo'n bekende Kerel (sorry ik onthoud de namen nooit) gaven die clinic. 'Training aan de hand van exterieur'.
Daar werd verteld dat het proefgericht rijden funest was voor het trainingsgerichte rijden.
Omdat je in een proef vaak ook onderdelen hebt die voor een willekeurig paard niet goed zijn om een dezelfde mate doen dan andere onderdelen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:59

niet echt eigelijk

ik rijd ook pas van april manege lessen met mijn eige paard
heb ook pas 2 onderlinge gereden
morgen heb ik voor het eerst prive les
van een andere instructrice
benieuwd hoe dat gaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:07

Ik denk wel eens na 3 onderdelen 'oh mijn god, wat doe ik hier eigenijk' Bloos.
Ik ben nooit een wedstrijd ruiter geweest, altijd beetje buitenrijden en aan klooien. Maar heb nu een pony die het allemaal wel erg makkelijk op pakt (samen van groen naar Z binnen 2 jaar en nog een veulen tussendoor ook).
Ik begin nu echt pas te rijden, en ook m'n proeven beter af te werken.

Thuis rij ik eigenlijk helemaal niet proef gericht, maar als hij netjes voor elkaar is stuur je hem ook wel (mits zelf goed voorbereid) netjes een proef door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:15

Het hangt er een beetje vanaf eigenlijk bij mij,hoe beter ik m'n paard voor elkaar heb in de ring,hoe meer ik aan goed de proeven rijden toekom.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:08

Ben wel benieuwd hoe jullie het aanpakken met de impuls. Ik rij mijn meest secure proeven als mijn paard maar een beetje kwakkelt (met dus allerhande basisfouten die er dan insluipen). Anders loopt hij zo groot, ik krijg hem gewoon de hoek niet ingeduwd, waardoor ik mijn oefeningen niet kan voorbereiden en dan is het einde weer zoek. Zou graag tips krijgen hoe jullie dat voor elkaar krijgen!

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:12

Bij mij hangt het er heel erg vanaf of ik mijn paard fijn aan het lopen heb ja of nee. Als hij in de bak allemaal spoken ziet ben ik er in de proef alleen maar op gefocused dat ik gewoon de proef rond kan sturen. Dat die proef dan niet netjes afgewerkt is en de oefeningen er niet helemaal uitkomen maakt me dan ook niet zo veel uit (is nog een jong paard namelijk Knipoog ) Als ik wel normaal de baan door kan rijden en hij staat fijn aan de hulpen dan kan ik mijn proeven voor mijn gevoel ook veel bewuster rijden. Dan let ik er ook goed op of ik mijn oefeningen netjes afwerk en de hoeken door rijd, maar dat kan dan ook, omdat ik dan niet alleen bezig ben met overleven Clown
Laatst bijgewerkt door Anieke89 op 09-01-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:13

Kwestie van thuis oefenen denk ik? Impuls moet natuurlijk niet zorgen voor een paard wat doof wordt voor de andere hulpen. Het is ook een kwestie van een middenweg zoeken. Thuis proberen die grens te verleggen, steeds meer impuls opwekken en figuren blijven oefenen. Met losrijden (en zelfs het rondje voordat je start met je proef) kijken waar die dag de grens ligt, zodat je een fijne impuls hebt, maar dat er ook nog genoeg aandacht over is voor de rest van de onderdelen.

Het is natuurlijk logisch dat wanneer je je niet zo bekommert om je paard, dat je meer 'tijd' hebt om secuur te rijden. Als je én hard aan je paard moet werken én ook nog eens op de letters moet letten, dan is het logisch dat 1 van de dingen wat in het water valt, wat dan meestal het tweede is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:44

Ik was al bang dat het antwoord zoiets zou zijn Haha!
Het probleem is op zich niet eens zo dat hij zich niet laat bewerken, maar het gaat gewoon met zoveel kracht onder je Ziek

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 10:34

mirkip schreef:
Ik was laatst op een 'workshop' van de knhs, Johan Hamminga en nog zo'n bekende Kerel (sorry ik onthoud de namen nooit) gaven die clinic. 'Training aan de hand van exterieur'.
Daar werd verteld dat het proefgericht rijden funest was voor het trainingsgerichte rijden.
Omdat je in een proef vaak ook onderdelen hebt die voor een willekeurig paard niet goed zijn om een dezelfde mate doen dan andere onderdelen.

Het gaat ook niet om hoe je thuis traint, maar echt om hoe je je proef doorstuurt. Staat er misschien een beetje verwarrend Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:47

Urielle schreef:
Ben wel benieuwd hoe jullie het aanpakken met de impuls. Ik rij mijn meest secure proeven als mijn paard maar een beetje kwakkelt (met dus allerhande basisfouten die er dan insluipen). Anders loopt hij zo groot, ik krijg hem gewoon de hoek niet ingeduwd, waardoor ik mijn oefeningen niet kan voorbereiden en dan is het einde weer zoek. Zou graag tips krijgen hoe jullie dat voor elkaar krijgen!

Het is op papier heel makkelijk gezegd. Impuls is niet hard/groot rijden, maar opgewekte drang naar voren die onder controle wordt gehouden door de ruiter. Dus, voor de hoek terugnemen en op het achterbeen zetten. Wel ervoor waken dat het paard niet trager/slomer etc wordt. Dat moet je dus thuis eerst goed oefenen. Als het paard te hard loopt/ onder je uit loopt, krijg je veel moeilijker lengtebuiging, dus het tempo moet gewoonweg niet te hoog zijn anders lukt het niet om de hoeken in te rijden met buiging. Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:49

On topic:
Als ik het idee heb dat mijn paard rijtechnisch voor elkaar is, neem ik proefonderdelen in mijn training mee. Knipoog

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:55

Moet zeggen dat ik zelf vind dat ik mijn proeven altijd slordig rijd.. Ik laat inderdaad veel te veel punten liggen. Ik ben altijd erg nerveus waardoor ik ook slordig word. ook "durf" ik vaak niet te rijden tijdens de proef, terwijl ik met vrij rijden echt aan het rijden ben. Echt heel erg zonde. Morgen gaan we weer een poging wagen.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:03

sinds ik weer instructie heb, merk ik dat ik in de proef, meer serieuze ben. ik wil een overgang beter rijden en ik wil er meer uit halen dan vroeger.
gaat iets minder in de proef, neem ik dat thuis in de training weer even mee, om mezelf maar ook het paard weer scherp te maken.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:27

ik rij over het algemeen altijd strak op de letter en de hoeken door.
soms door stress vergeet ik naar me lezer te luisteren en hoor ik dingentjes niet.
ook werk ik eraan dat als ik een fout maak niet gelijk gestresst te raken en het af te gaan rafelen