Mati schreef:nouja, ik vind het nergens op slaan dat je met een paard dat droes heeft op wedstrijd mag, en als jou paard nou besmet wordt?? gaat de KNHS dan betalen?
Als mijn paard besmet wordt door een ander paard, is dat een risico wat ik bewust heb genomen door mijn paard mee te brengen naar ander terrein, en dan nog wel een terrein met heel veel verschillende paarden waar de kans zeer groot is dat er ergens op een van de stallen iets van een virus of andere besmetting gaande is. As far as I know kan mijn paard prima al droes hebben gehad en resistent zijn, geen idee. Daarnaast is mijn paard in prima conditie als hij meegaat dus zal hij op zijn hoogst wat verkouden zijn, en vind ik het vervelend dat ie even niet zo lekker is, als ik er al iets van merk, en zal ik zonder ooit te weten dat het droes was gewoon weer rijden als hij fit is. Krijgt hij toch koorts, dan kijk ik dat even aan en bel evt. de DA en die kosten zijn uiteraard voor mezelf. Als je die niet wilt hoor je geen dier te hebben! Ik zie dat echt als hetzelfde dat er een paard uithaalt naar mijn paard en hem kreupel mept. Balen, maar dat is gewoon een risico.
Droes hoef je echt niet gelijk te denken aan dode paarden of andere hysterische reacties die de naam droes gelijk opwekt, een gezond paard komt daar met een lichte verkoudheid vanaf, een paard met wat mindere weerstand zal een dag of twee dagen koorts hebben en de befaamde ontstoken lymfeklieren, wat heel vervelend voelt maar niet onoverkomelijk is. De grote gevaargroep bestaat uit jonge veulens die nog geen kans hebben gehad om weerstand op te bouwen en hele oude paarden die al verzwakt zijn (en voor wie influenza of een fikse verkoudheid even gevaarlijk zijn) en die in hun jongere jaren nog nooit droes hebben gehad en in de gelukkig zeldzame gevallen van verslagen droes. Daarnaast kunnen gezonde paarden ook gewoon drager zijn van droes zoals iemand eerder al zei, dat blijven ze dus gewoon, kunnen andere paarden besmetten, en de eigenaar weet dat echt niet.