Zelf afgroeten zonder verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zelf afgroeten zonder verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:23

Kris schreef:
Ik vind dat je een paard niet kan vergelijken met een kind dat moet voeltballen.
En nogmaals, een paard dat tijdens zadelmak maken zijn ruiter er meerdere malen afwerpt moet dan ook maar terug op het land omdat hij niet wil?

Heeft dat wat met verplicht wedstrijden lopen te maken? Ik zie regelmatig paarden waar alles dwang is en die er echt geen plezier in hebben, amazone ook niet echt, want het gaat niet vanzelf.

Jij vind dat paarden sportpaarden moeten worden omdat de fokker dat heeft bepaald. Ik zie dat anders..Maar we dwalen af.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:31

Ik heb 1x afgegroet, was tijdens een Z1 proefje, alles ging voor mijn gevoel niet goed, was een keer verkeerd gereden en in mijn uitgestrekte galop ging hij aan de kletter.
Heb hem naar binnen gestuurd, haltgehouden en afgegroet Clown

Dat was echt vlak voor het einde van de proef, ik liep al te twijfelen maar toen hij aan de ren ging gaf dat de doorslag.
Als ik afgroet zou ik altijd (indien dit kan) zover mogelijk doorrijden in de proef, zodat je wel gepunt wordt en wellicht nog iets aan je coupon hebt.
Laatst bijgewerkt door _10_ op 11-12-08 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:32

Ik vind het wel een verschil tussen een sportpaard en een paard dat af en toe (jong dier) een B-proefje moet lopen.
Als een paard echt niet wil, dan wil hij ook niet en dan doe ik het ook niet.
Ik ken er alleen genoeg die proberen onder het werk uit te komen door te staken en dat ik dan juist wel echt mijn proef wil afronden.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:34

Vind de vergelijking met voetbal ook een beetje raar..
Zie het dan als zwemmen, welk kind moet van zijn ouders niet op zwemmen? Ook een deel onder dwang hoor en slechter worden ze er echt niet van. Ben het er opzich wel mee eens dat een paard best een B-proef moet kunnen lopen ook al is dat niet wat het paard 'wil'.

Heb zelf nog nooit afgegroet, heb ook geen idee hoe dit gaat in z'n werk. Je groet net zoals normaal? En daarna mag je dus ook nog doorrijden?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:37

Nee als je afgroet mag je niet meer verder rijden, het is vrijwillig de ring verlaten.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:37

Ik heb het ooit 1x gehad in de L2. Was binnen gekomen en van hand veranderd. Kom bij A om af te wenden en te wijken. Het enige wat paard nog doet was op de achterbenen staan. Ik heb voor mijn eigen veiligheid en na overleg met jury afgegroet om verliespunten tegen te gaan. Na die wedstrijd paard verkocht. Was het zat dat gezeur steeds.
Verder groet ik nooit af in de dressuur. Springen doe ik soms als ik teveel strafpunten/balken heb maar dan rijdt ik gewoon vlak voor de finish verkeerd parcours.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:59

Ik heb er nog geen gebruik van kunnen maken aangezien m'n paard net een peesblessure kreeg toen het werd ingevoerd. Maar daarvoor moest ik tijdens het om de ring heen rijden gaan zitten beslissen, waag ik het erop of niet. Ik heb in het laatste jaar tot 3x toe besloten niet te starten, terwijl ik al om de ring reed. Ik had al 3 versliespunten omdat m'n paard ontzettend gestresst/gauw gestresst word.
Nu met deze nieuwe regel kan ik iig beginnen en proberen het op te lossen en dan eventueel afgroeten als ik het niet vertrouw qua punten, zonder enige consequenties. HC starten kan je ook nog doen, maar stel je voor dat het wel een keertje goed gaat .. dat vind ik dan ook weer jammer. Want in mijn geval kan m'n paard het zat, maar door die extreme spanning in de proef (en alleen daar!) komt het er gewoon niet niet No Cheer

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:36

Ik zag pas een redelijk bekende ruiter in de PSG die een héél erg dramatische proef had gereden net voor het einde afgroeten.
Dan kwam hij namelijk niet in de uitslagen voor....

Afgroeten zou ik niet zo snel doen, helemaal niet als je nog gewoon je paard de proef door krijgt.
Als je een paard hebt dat compleet aan de staak gaat en je er ook écht niks mee kan beginnen zou ik inderdaad afgroeten. En dan eventueel overleggen met de jury of je de 2e proef (als die er is) HC mag/kan starten.

Maar afgroeten als het even niet lekker gaat.. Nee, ik denk dat je daarmee voor jezelf alleen nog maar meer spanning opbouwt als je een volgende keer weer de ring in moet.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:20

Ik heb het nu geloof ik 2 keer gedaan.
De ene keer ging het zwaar bagger, was niet mezelf, reed verkeerde kant op en pony was niet nagefelijk en helemaal gek (en dat gaat niet in de M1)
Dus ik afgroeten, maar was vrij aan het einde van de proef. Jury had het niet door en heeft me 3 nullen gegeven omdat ik het niet getoont had, en had nog geen verliespunt.

Andere keer heeft de jury mij het zelf gevraagd, omdat ze liever geen verliespunten gaf en ik of net wel of net niet zou hebben, en dan voelde ze zich schuldig ofzo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:49

Kris schreef:
Veel jonge paarden gestartt en nog nooit af gegroet. Zelfs niet als ze onzettend in de staak gingen. Dan liever "doorvechten" tot het einde dan me gewonnen geven in een proef.

Kan me wel voorstellen als je hogere dressuur rijdt en de bodem is slecht of paard voelt niet lekker aan, dat je dan wel afgroet.

Ik vind het maar raar dat jonge paarden niet willen....
Als ze iets eng vinden is imo logisch, maar niet wíllen, dat ken ik niet.
imo doe je toch iets verkeerd. Een goede leider zorgt ervoor dat het paard wíl werken.
Hoogstends zéér getalenteerde paarden kunnen een steekje los hebben is mijn ervaring. (net als hoog begaafte mensen die sociaal zeer slecht zijn)

Tot nu toe heb ik nog niet afgegroet.
Wel eens de 2e proef niet willen starten,omdat mijn paard de vlag zo eng vond, waar ze onderdoor moest lopen. Was echt en drama in de eerste proef. De jury was zo lief om te zeggen dat ik beter wel kon rijden en dat het wel héél slecht moest worden voor verlies... De 2e proef kreeg ik winst, al vond ik dat zelf te hoog gepunt Bloos

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:30

ik heb wel een aantal keer afgegroet omdat ik al bokkend en vliegend door de ring ging omdat ze vreselijk bang was van alles. er was gewoon niets meer mee te beginnen dus het enige wat ik kon doen was afgroeten. ik ga niet met een angstig paard lopen vechten. daarna ik de losrijbak de ontspanning weer opgezocht en toen kon ik de 2e proef wel redelijk rijden. ik reed trouwens een M1 proef.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:51

Ik wist niet eens dat deze regel er was Lachen
Wel fijn inderdaad, vooral bij slechte bodem of een
paard dat totaal gaat staken..

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:13

Ik heb afgelopen weekend vrijwillig afgegroet en was in de veronderstelling dat ik een verliespunt zou krijgen...dus de nieuwe regel was enigzins nog een meevaller die dag.
Mijn paard loopt met inrijden super, maar zodra hij in de bak komt van het proefje vind hij soms het juryhok heel eng. Dan krijg ik hem niet verder dan 10 /15 meter voor de kortezijde bij C, Afgelopen weekend was de (gespeelde) angst en het verzet zo groot dat ik niet meer wist wat ik moest doen en heb na 4 onderdelen afgegroet. Maar goed ook want ik had echt een verliespunt gereden...had op binnenkomen en groeten namelijk al een 0 Clown

Toch voelt het voor mij alsof mn paard het spelletje gewonnen heeft, want met inrijden kijkt hij nergens naar op of om. Daarom gaan we komende wedstrijden HC starten, dan kan ik het zweepje erbij houden en maakt het niks uit dat de punten laag zijn. Hij moet namelijk niet denken dat hij op deze manier onder het werk uit kan komen...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:30

pajidin schreef:
had op binnenkomen en groeten namelijk al een 0 Clown

Hoe ben je de proef dan begonnen? Nagelbijten / Gniffelen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:40

Ik heb van 't zomer 1x afgegroet. Mijn paard was in de wedstrijden daarvoor wat stout in de galop. Op deze wedstrijd was hij met het inrijden in de galop weer stout (lees: flink bokken). Ik dacht dus dat hij gewoon aan het ouwh*eren was en ben de ring in gegaan. Maar daar merkte ik al snel dat hij niet helemaal fris was. Dus heb ik afgegroet.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:37

_10_ schreef:
pajidin schreef:
had op binnenkomen en groeten namelijk al een 0 Clown

Hoe ben je de proef dan begonnen? Nagelbijten / Gniffelen

haha...goede vraag! Iets slinerend richting X gereden en halthouden...tot hier ging het nog best redelijk. Met wegrijden ging het mis, meneer wou alle kanten op behalve richting C. Uiteindelijk heb ik een volte gereden en ben in een voorwaartse galop nogmaals richting C gereden (met het motto, hij zal richting C maakt niet uit hoe). We hadden een 2-2 dus dat werd 0 Nagelbijten / Gniffelen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:39

Okee, dus eigenlijk heb je een 2, dacht al, je moet toch gegroet hebben dus een 0 zou niet terecht zijn geweest Clown

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:14

Ik heb dit jaar in de zomer 1x een wedstrijd gereden waarbij ik mezelf naderhand voor m'n hoofd sloeg dat ik niet had afgegroet. De bodem was slecht en ik kreeg mijn paard echt niet aan het lopen. Het was toen ook zulk slecht weer dat ik vervolgens mijn paard heb ingeladen en naar huis ben gegaan zonder de protocollen af te wachten. heel de dag in de rats gezeten Nagelbijten / Gniffelen maar de jury was nog wel zo vriendelijk om me geen verlies te geven. bij 1 zat ik achteraf zelfs nog dichtbij de winst terwijl het een waardeloze proef was. Die jury was toen wel iets té aardig of vond het gewoon sneu voor me. Knipoog

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:45

Ik heb ook eens afgegroet.
De bak was niet te rijden,de duinen in zandvoort waren nog beter te doen.
Ik vertikte het om mijn kleine meiske door het mulle zand te rijden.
Ze zakte vreselijk weg.
De hoeken waren het ergste,en juist daar moest ze de schouderbinnen en traver doen.

Dus toedeledokie netjes afgegroet,paardje heel gehouden en weer lekker naar huis Knipoog

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:49

Ik heb dit weekend nog tijdens de proef afgegroet.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:52

oh daar wist ik ook niks van inderdaad.
Ik heb het ook wel is gedaan,ik was toen zo onder de indruk van mijn eigen middendraf dat ik niet hoorde dat mn voorlezer zei dat ik in stap moest.
Dus ik snel in stap,maar ik was gelijk helemaal de kluts kwijt,wist tot 3x toe niet meer wat ik doen moest,pony reageert daarop dus werd niks meer(wisselwerking).toen heb ik maar netjes afgegroet
Maar mijn instructrice zei toen wel dat ik kans had dat ik een waarschuwing van de KNHS zou kunnen krijgen en idd een verliespunt.
Dus ik gelijk in de stress haha,maar dat is niet gebeurd,en nu weet ik waarom!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:25

Ik heb wel eens afgegroet toen een paard zich verstapte direct kreupel was, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Ik voelde het direct, jury zag het niet meteen.
Verder heb ik dat nog nooit gedaan. Denk er simpelweg niet aan in de ring. Heb een gigantisch kijkerige, maar dan groet ik echt never af hoor, dan ben ik de wedstrijd daarna nog verder van huis.
Een jong paard is een ander verhaal. Heb er nog geen gehad die zo bang/in paniek was dat ik het gevoel had dat ie er iets aan over zou houden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:29

Bettine schreef:
Ik zag pas een redelijk bekende ruiter in de PSG die een héél erg dramatische proef had gereden net voor het einde afgroeten.
Dan kwam hij namelijk niet in de uitslagen voor....

Gut, dan heb je lef zeg Nagelbijten / Gniffelen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 07:52

Waarom? Ik vind dat niet meer dan logisch. Beter niet in de uitslagen dan met een lage 50 %, dat doet je naam geen goed.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:09

Afgroeten is een goede oplossing op het moment dat het niet meer gaat.

MAAR (zoals kris al zei) met jonge paarden in de B zou ik het nooit doen. Ten eerste is het voor je paard niet bevordelijk dat hij het mag op geven. En de meest belangrijke reden vindt ik dat het in de B toch niet gaat om verliespunten.

Ik vindt daarom dat je in de B altijd moet doorrijden. Hoe slecht het ook gaat (mits het niet ten koste van je paard gaat natuurlij) Want dan kan je met je protocol in de hand aan de slag op dingen te verbeteren!