Rood is voor trappen, maar wat voor bijten???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eleven

Re: Rood is voor trappen, maar wat voor bijten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:24

Maar bij de M zijn de ruiters anders aan het losrijden en hebben meer de ruimte nodig om te wijken/schouder binnenwaarts contrastelling etc. te oefenen. Ook niet echt handig om tussen te rijden Ezter

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:32

Ik vind het al erg raar dat het paard geen sperriem om "wïl".
Daar zou ik eerst mee beginnen, misschien aan de longe?

En een rood lintje werkt niet tegen het gedrag van het paard, het is alleen erg lastig voor de andere ruiters om steeds weer met een boog om jou heen te rijden.

Rij je ook clubles? Misschien dat je daar ook wat aan hebt zodat ze eerder went?

Ik zou zo niet gaan starten, tenzij de accomodatie een erg ruime inrijbak heeft (20*60)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:39

kan het alleen maar met andere eens zijn, zou toch proberen of je iets kan verzinnen zodat ze niet kan bijten. Denk aan een muilkorf of idd laten wennen aan die sperriem, al laat je haar 2 uur met een hoofdstel en sperriem in de bak razen...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:16

Anoeska schreef:
Bedoel het niet onaardig naar jou, maar wedstrijden rijden is niet alleen het klaar zijn voor de proef, winstpuntwaardig kunnen rijden. Jij en het paard moeten er ook klaar voor zijn om op een wedstrijdterrein zonder problemen rond te kunnen rijden. Ik zou niet weg gaan met een paard dat thuis al andere paarden in de bak rijdt, laat staan onder wat meer spannende omstandigheden op een wedstrijdterrein.

Een rood lintje kan een signaal afgeven aan andere ruiters, maar neemt niet de verantwoordelijkheid voor het gedrag van je paard weg. Ik zou dus eerst maar zorgen dat het (voor de omgeving) veilig is om te gaan starten.

Als je je paard niet onder controle kunt houden dan ben ik niet blij je op wedstrijd te zien. Het losrijden hoort er nu eenmaal bij.
Mijn paard had pas een ander paard in volle galop op zijn kont zitten......
Paard was echt wel klaar voor wedstrijden volgens amazone, feit was dat ze hem constant niet bij zich kon houden en niet in staat was het paard op een hek een meter verder op te zetten en het paard zo op mijn stappende paard galopeerde. Kop-staart-botsing. (in de proef werd ze uitgebeld wegens het over de hekjes heenspringen, dus echt wedstrijdklaar???)
Slaan is ook vervelend, maar teugels uit je handen trekken???? Dan ben je zeker alle controle kwijt!

Ik zou eerst het probleem oplossen, misschien is er een reden te achterhaleb waarom ze ook geen sperriem wil???

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:29

Hoe is het paard als het alleen in de bak rijdt. Dit zijn toch dingen waar je paard aan moet wennen en ze zal moeten leren dat als jij erop zit dat ze niet andere paarden mag gaan aanvallen. Ze moet leren dat rijden in een bak een ander verband is dan in een kudde buiten in weiland staan.

Je hebt een dominante merrie, anders vertoont ze dit gedrag niet. Met andere woorden, jij moet je dominanter tegen de merrie op stellen zodat jij de leider wordt en dus ook geen conflicten op zoekt met andere paarden als jij erop zit.

Dus ik zou haar nog even verder opvoeden alvorend haar mee te nemen naar wedstrijd. Een paard wat andere aanvalt is niet gewenst op een losrij terrein.

Verder: de tandarts al eens erbij gehad ivm de sperriem?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:35

Ik zou inderdaad ook haar mond laten controleren of ze geen pijn daar heeft en haar als ze een ander aanvalt haar eens gigantisch op der flikker geven, wie denkt ze wel dat ze is? De koningin?

Ik zou ook niet blij zijn jouw paard op wedstrijd aan te treffen want veel ruimte is er niet altijd en dan kan het weleens voorkomen dat je vlak voor of langs iemand schiet.

Mijn merrie denkt weleens haar voetje te mogen oplichten en met een 'euh' is dat meteen klaar, moet ze in de wei zelf weten maar als we aan het rijden zijn niet klaar.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:45

Rood strikje in de staart vind ik zeker geen oplossing. Ik zou zeker nog niet gaan starten met zo'n paard. Lage neusriem zou een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn en ernstig bestraffen als ze een poging tot uithalen doet. Zij niet lief dus jij ook niet lief.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:59

witte muilkorf Haha!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:03

je gaat met zo een monster toch niet starten. als mij paard dat zou dan dan had ik de zweep is op ze neus getikt is die nou helemaal gek!!!!!!!!!!! als er een ruiterlangs komt en je paard in een been hangst wat doe je dan ??? met, ja dat doet die anders nooit kom je der echt niet vanaf
ik vind het gevaarlijk. als dat paard mijn paard aanval en ik reed met een zweep dn had die op ze flikker gekregen en flink ook.
suc6

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:11

Agressie is niet de enige reden voor een paard om te gaan bijten roybrit. Angst is ook een mogelijke oorzaak, plus dat je hier ook naar eventuele problemen met de hormonen moet kijken. Als je een paard slaat om te corrigeren moet je timing erg goed zijn wil het het gewenste effect hebben. Is je timing fout kan je het gedrag versterken en ben je verder van huis. Idem voor onterecht slaan.
Daarnaast ben je ook de ontspanning kwijt (basisvoorwaarde goede proef) en je loopt risico op aanklacht mishandeling en uitsluiting. Er wordt nl nogal eens iets anders gezien dan jij uitvoert.

@TS : kijk of je het nieuwste boek van Tellington-Jones te pakken kan krijgen. Staan een paar interessante suggesties in hiervoor, en je kan met die methode eigenlijk geen schade doen. Ookal helpt het hiervoor niet er staan zat suggesties in die de band met je paard kunnen verbeteren en ook voor de bewegingen en de gezondheid goed zijn. Geeft ook een heel nuttige invulling aan een dagje niet kunnen rijden ivm slecht weer, etc. (ook goed argument naar de eigenaar : paard wordt er beter van, niet schadelijk en kost niks)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 22:47

Het gebit van dit paard is 9 maanden terug en 2 weken geleden nog een keer helemaal nagekeken in Emmeloord. 9 maanden terug 3 doppen verwijderd en "geraspt" 2 weken terug weer voor controle omdat ze zo moeilijk doet/blijft doen op de sperriem maar niks geen afwijking kunnen vinden. Zelfs de mond/kaak op de foto gezet met 3 verschillende bitten in maar ook daar bleek niks mis/te kunnen irriteren.
Haar rug en benen zijn ook prima, hebben ze in Emmeloord ook allemaal (met een fysiotherapeut) naar gekeken en er was niks mee.

Ik heb op jullie advies de eigenaar aangeraden om te laten onderzoeken of de merrie een hormonaal probleem heeft en daar komt de dierenarts volgende week voor.

Verder is het niet zo dat de merrie er vandoor gaat en een paard grijpt als ik de teugels loslaat. Maar als ik vrije teugel geef en er loopt dan een paard naast/voor haar dan bijt ze die dus, althans dat probeert ze.
Dat is ook niet goed/braaf en dat weet ik wel, maar het is niet zo dat ze nu als een ongeleid projectiel de bak door vliegt om maar zoveel mogelijk paarden te kunnen bijten.

Maar goed, komende tijd hoeft niemand op concour voor ons te "vrezen" want ik ben minimaal 3 maanden uit de running. Ik heb maandag banden in mijn knie gescheurd dus paardrijden kan ik voorlopig vergeten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:49

Jeetje dat is een vervelende reden om je debuut uit te moeten stellen zeg! Goed dat jullie al zoveel hebben ondernomen om de gezondheid van de merrie te controleren dat verdient een pluim vind ik!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:22

Ik ken meer paarden die dat doen, dan is de oplossing op wedstrijd geen vrije teugel. Dat is niet zo heel onoverkomelijk. Wel iets wat ik zelf graag verbeterd zou zien.
Vervelend van je knie.
Mijn paard weigerde overigens ook een sperriempje, daar lag een tandprobleem aan ten grondslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:32

Bordje aan staart hangen,"pas op, bijt"? Haha!

Ik denk dat mensen wel ruim baan geven aan een paard met een rood strikje.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:11

Fijn dat jullie het paard helemaal ''doorlichten'' Dan weet je straks zeker of het een dominantie probleem of is niet. Dan kan je er zelf ook gerichter mee aan het werk.

Wat ontzettend balen van je knie ja!