Fillis teugelvoering bij S&T op wedstrijd, mag dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Re: Fillis teugelvoering bij S&T op wedstrijd, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 13:37

hopla schreef:
Ik weet niet of je bij de pony's rijdt maar op ponywedstrijden mag je niet met S&T rijden.
Met een pony tussen de paarden starten met S&T mag weer wel.

Ik rijd tussen de paarden Lachen

Leuk dat jullie allemaal zo reageren. Wordt een interresant topic zo over verschillende soorten teugelvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:49

erg interessant dat er zoveel verschillende variates zijn!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:18

secricible schreef:
en wat is daar de toegevoegde functie van Barco, gewoon uit nieuwsgierigheid overigens Knipoog

Je werkt op deze manier het meeste met de trens in. De stang doet niet zo heel erg veel.
Maar zoals ik al zei is de handhouding heel belangrijk. als je hem op een normale manier houdt (de stangteugels hand) krijg je dat aan de ene kant wel dat de stangteugel wordt aangenomen en aan de andere kant hangt de stangteugel helemaal los.

Echt veel duidelijker kan ik het op het moment niet uitleggen. Ik heb er wel een boek over (van Philipe Carl) maar daar kan ik op dit moment niet bij komen..

Daar staat trouwens ook dingen uitgelegd over de fillis teugelvoering. Ik heb daar trouwens ook een paar keer meegereden en ik vind het niet zo heel fijn werken.
Je moet zo bewust zijn van je teugelhulpen.. Als je je hand naar boven kantelt (met de duim naar je toe) vraag je een soort oprichting op je trensbit. Je laat hem op de stang nageven (afbuigen) als je je hand de andere kant op kantelt (duim van je af).
Je werkt dus heel erg direct in. je moet dan ongelovelijk stil zijn in je teugelvoering wil je de hulpen eerlijk door laten komen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 09:24

Een andere reden voor de 3-in-1 teugelvoering is dat je op die manier de beide stangteugels in 1 hand hebt en dus eerder gelijke druk houdt. Aangezien een stang/kandare ongebroken is, is dat erg belangrijk.

Bovendien kan het een opstap zijn naar het rijden op alleen een kandare/stang in 1 hand. Dit is in heel veel culturen de norm geweest, omdat het de ruiter vrijlaat met zijn andere hand een wapen, schild, lasso, garrocha etc, te houden. Je gebruikt de teugelhand dan min of meer als joystick, waarbij de stang zelf de stelling bepaalt en de teugels de schouders sturen. Daarvoor heb je wel een goed opgeleid paard nodig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:07

Stybba schreef:
O, nu snap ik het Lachen het is dus gewoon een andere manier van vasthouden (had de link ook wel kunnen lezen, stom dat ik daar nu pas aan dacht). Had teugel voering verkeerd begrepen Koe

Ja, ik had het ook niet goed kunnen zien op het plaatje. Dacht echt dat ze aan het eind aan elkaar vast zaten (doorliepen). Sorry.