Bang op vreemde locaties...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Bang op vreemde locaties...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:38

Uiteindelijk moet jullie samenwerking ertoe leiden dat ze niet meer zo kijkerig is en dat je haar gewoon aan het werk kunt zetten. Het verkrijgen van die samenwerking lukt je alleen niet met 3x of 30x rijden, maar eerder met 300x rijden en dan is je samenwerking nog niet optimaal. Een kwestie van afstemmen op elkaar en afspraken maken. Als jij een ophouding maakt, geeft je paard na, en geef jij ook na, bijvoorbeeld. Hoe duidelijker die afspraken voor jullie worden, hoe gemakkelijker je haar in vreemde situaties aan haar werk krijgt. Dat heeft niet te maken met haar vader, maar met jullie samenwerking.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:26

Dat begrijp ik ook wel.
Maar je moet het toch wel met me eens zijn dat het wel iets met het karakter te maken heeft en dat is dan weer terug te leiden op de familie banden.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:38

ow ken je probleem

ik heb ook een jazz en overal lief ook buiten op terreinen
maar komt ze in een binnenbak ookal is er vaker geweest volte gaat goed daarna is alles eng....

stijgeren bokken niet normaal hoe hoog .
wat ik probeer is haar altijd door de hoeken te krijgen door haar er niet na te laten kijken vaak gaat het wel iets beter.

we gaan u elke week na een andere binnenbak die huur ik voor uurtje af

buiten vind ze niets eng echt een jaz

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:39

Natuurlijk zijn er paarden met verschillende karakters, en het zou goed kunnen dat nakomelingen van Jazz erg snel afgeleid zijn. Ik heb absoluut geen verstand van bloedlijnen en fokkerij.
Ik heb zelf een NRPS pony, geen Jazz in de buurt, maar net zo snel en nog sneller afgeleid. Maar dat wil niet zeggen dat ik zijn bloedlijn daarvan de schuld kan geven. De enige die er schuld aan heeft ben ik zelf, ik moet onze samenwerking nog meer bevestigen, zodat ik ook op vreemd terein in staat ben om zijn koppie bij de les te houden.

Het is vaak een beetje het een of het ander. Of je hebt een heel simpel paard, wat overal braaf langs komt, maar dan blijven je proefjes ook braaf. Of je hebt een heel energiek paard, wat álles in de gaten heeft en dat meteen ook laat merken, maar als je die aan het lopen krijgt, is het ook veel mooier dan het eerste paard.
Maar in allebei de gevallen zal je afspraken met je paard moeten maken. Bij paard 1 zal je hard moeten werken aan impuls en expressie. Bij paard 2 ben je voornamelijk bezig om hem bij de les te houden, die oefeningen komen dan vanzelf wel weer.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:33

En wat zouden volgens jou dan zinvolle oefeningen zijn?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:36

Zinvolle oefeningen om haar bij de les te houden? Dat ligt een beetje aan haar opleiding en africhting en jouw manier van opleiden/rijden.

Ik heb aangeleerd om door middel van een (kleine) teugelhulp mijn paard een stap naar links te laten zetten incl. zijn gewicht naar links en zo ook naar rechts. Dus wanneer hij zit te koekeloeren laat ik hem een paar keer stap links - stap rechts - stap links - etc. doen. Dat is 1 van onze basisafspraken en hij moet zich daar behoorlijk op concentreren, omdat zijn benen anders in de knoop raken. Hiermee kan ik hem dus met zijn aandacht bij mij houden, met eigenlijk een heel simpele oefening en zonder grote hulpen zoals je bijvoorbeeld wel eens mensen extreme stelling ziet vragen/trekken. Ook kan ik dit tijdens de proef gewoon doen, zonder dat het de jury erg opvalt.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:25

Of een paar pasjes schoudervoor rijden. Ja

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:18

Het is aan te raden om elke week naar vreemd terrein te gaan. Bij een club rijden scheelt dan ook al iets (dat merk ik aan mijn eigen paard). Ik heb gelukkig niet een echt een angsthaas, maar op bepaalde momenten kan hij behoorlijk vervelend. Als je maar vaak genoeg weggaat, dan scheelt dat al. Ook heb je speciale cursussen die je kunt volgen met je paard om hem zekerder te maken. Moet je gewoon een beetje op internet speuren, dan kom je er vast wel een tegen. Dit zou misschien ook een optie zijn, dan kun je samen met je paard werken aan je probleem.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 14:29

Vanaf januari ga ik ook op een pony club lessen dus dat wordt al beter.
Vandaag wedstrijd gehad voor de 3e keer en ik begin wel al te merken dat ze rustiger wordt maar zeg nooit nooit he Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:38

Relax, geduld, reken er maar niet op dat ze in februari ineens super braaf is. Het heeft even de tijd nodig tot ze ervan overtuigd is dat jij alle spoken en leeuwen weg zult jagen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 15:34

Jah, inderdaad dat denk ik ook.
Ik probeer haar gewoon zoveel mogelijk mee te nemen.
Komend weekend mag ze 2 dagen weg. Ze moet er op een gegeven moment toch wel aan gaan overgeven.
Ik merkte gister ook echt dat ze braaver was op de locatie en daardoor slordige foutjes ging maken galop ipv middendraf e.d.
Dat deed ze eerst niet was ze veel te gespannen voor.
Die fouten zijn rot maar het is ook weer ergens een tkeen van vooruitgang

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:14

Dat soort probleempjes kun je straks op gaan lossen. Maar zolang je geen ontspannen paard onder je hebt, kun je nergens aan werken ook. Alleen heel erg je best doen om haar ontspannen te krijgen. Want wat heeft het voor zin om te proberen om een middendraf voor een 8 te rijden, als je haar niet eens volledig onder controle hebt?

Ik herken heel veel in je verhaal, ik ben op dit moment alleen een jaar verder. Dus wij zijn als combinatie al wat langer bezig, waardoor ik hem nu steeds sneller ontspannen krijg. De eerste paar keren viel zijn galop best wel mee, toen hij niet meer alleen maar om zich heen aan het kijken was ging hij net zo galoperen als thuis; min. 4x overspringen op 1 volte. Het werd steeds erger. Toen hij eenmaal thuis goed kon galoperen, was het weer oefenen op wedstrijd. Galop zorgde voor stess, dus zette hij zijn rug vast, dus ging hij overspringen. Nu hebben we dat allemaal weer goed. En nu vind hij de overgangen naar draf ineens weer ingewikkeld.
Agh, het houd je van de straat Lachen Liever veel problemen, dan helemaal geen problemen.

deess21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:11

Heel herkenbaar, mijn paard is er eentje van Havel (ook cocktail dus) en net zo, thuis gaat t super maar op vreemde plaatsen ziet ze ook ALLES....

Naomi__Youri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:16

oefenen, naar zoveel mogelijk plaatsen gaan, oefenconcourtjes ed. dan denk ik dat het wel minder word.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 20:38

We gaan morgen een clinic rijden op Paard en Koets dus dat is wel weer een mooie uitdaging...

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:44

laat ik nou ook een jazz merrie hebben die ook denkt dat is ze er 3 keer langs is gekopen en dan de 4e keer het ineens leeft.. het is echt niet leuk zoiets.. elke les stijgert ze wel een paar keer en als ik boos word word het alleen maar erger dus de enige manier is toch rusig blijven
ik hang nu elke les een deken aan de bakrand..vind ze doodeng maar zo leer je wel me spaning om te gaan ookal kost het veel engergie om haar er elke keer langs te drijven.. je kan mischien proberen idd over straat dat ze aan van alles went. die van mij die gaat stijgeren op straat en alleen als we terug naar huis stappen is ze rustig. Maar daar integen loopt ze haar proefjes meestal geweldig als ze dan 2 keer de bak heeft rondgelopen en alles heeft gezien loopt ze geweldig.

Je moet gewoon uitproberen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 17:44

Wij gaan morgen weer op wedstrijd om te oefenen en dan zie ik wel weer waar het schip strand Knipoog

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:06

De mijne doet dat ook, maar gisteren weer wedstrijd gehad op hele
enge locatie en het ging veel beter. Tips: thuis enge dingen langs de bak neerleggen
(dus een soort van schriktraining maken). Zo leer je haar de aandacht bij jou te houden
ook al is er iets eng, en hoe je moet reageren op weglopen, kijken en niet vooruit willen naar
het enge ding. Goed opvangen voor en goed voorwaarts rijden, niet je benen afsteken. Aan de teugel
rijden dan kan ie al minder.
Succes

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:16

Ik rijd ook met een heel kijkerige merrie op wedstrijd.

Wij nemen onze paarden veel mee op ander terrein voor trainingen en de ervaring, dat is iets wat al veel helpt.

Wat ik ook doe is thuis veel trainen op stelling naar binnen/ schoudervoor/ schouderbinnenwaarts. Behalve de toegevoegde gymnastische waarde kun je deze manier je paard weleens ergens langs rijden als hij erg kijkerig is in een proef.
Bij mij helpt dit erg goed.
Ze vind alles eng, maar vooral juryhokjes die dicht bij de ring staan vind ze vreselijk.
Zodra ik de spanning op voel komen in de proef vraag ik stelling binnen of zelfs wat schoudervoor en zo voorkom je dat ze over de binnenschouder wegloopt en vloeit de spanning wel af.
Na een paar keer ergens langs gereden te zijn is het vaak niet meer nodig.

Wat wel een 'gelukje' is bij dit paard is dat ze soms zo debiel de ring inkomt dat we wat meer tijd krijgen om rond te komen voor de proef. Ook dit helpt enorm.

Gelukkig gaat het steeds beter Knipoog