Tips, proef uit het hoofd leren?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irisjuuh

Re: Tips, proef uit het hoofd leren?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:17

ik ga altijd in de kantine zitten voor het raam met het proeven boekje in mijn hand, zodat ik goed overzicht heb over de bak, en dan ga ik de oefeningen lezen, en kijk ik hoe ik zou moeten rijden, en dan krijg ik het altijd heel erg snel in mijn hoofd! Knipoog

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:18

Gewoon een paar keer goed doorlezen, en hem dan in je hoofd 'rijden' Tong uitsteken Zo leer ik het altijd Lachen Succes

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 17:22

Op school doe ik dat wel eens, dan doe ik net alsof de tafel een rijbak is Clown

En gewoon goed doorlezen, en met losstappen doe ik de proef in stap Haha!

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 23:22

Hoi!

Ik krijg van verschillende mensen de vraag hoe ik mijn proeven op MP3 krijg! Haha!
Ik heb me er zelf over verbaast hoe gemakkelijk het is om voor elkaar te krijgen!

Hoe ik het heb gedaan:
- Rustig gaan zitten met je boekje en je MP3
- Een blaadje met een 20x40 bak (in mijn geval dan)
- De proef visualiseren (echt alsof je op je paard zit) en oefenen zoals de meeste doen om 'm uit hun hoofd te leren
- Tegelijk hard oplezen in je MP3 (precies zoals je voorlezer op proef ook doet)
- Omdat je dingen twee keer voorleest en goed visualiseert kwam ik eigenlijk altijd uit

Soms kwam een opdracht ietsje te vroeg maar eigenlijk nooit te laat of te langzaam door het twee keer voorlezen. Mocht dat wel zo zijn, kun je altijd nog met je computer er 'stilte' in kopieren of uit halen om zo tijd te rekken of winnen. Maar heb ik nog nooit hoeven doen eigenlijk.

TIP: Houd de maximale toegestane tijd van de proef in de gaten!
In werkelijkheid ga je daar dus mooi overheen soms. Heb het geprobeerd met dezelfde proef twee keer in te spreken. 1x zoals bovenstaand en 1x zoals het volgens het boekje in de tijd zou moeten passen. De 1e was de realiteit! Scheelde ongeveer 30 seconden.
TIP: Spreek vooraf een tekstje in zo van: 'Dit is proef x en die rijden we op de rechterhand, de proef start over 10 seconden'.
Dat geeft je tijd om je MP3 speler te locken en jezelf en je paard in gereedheid te brengen en richting de A te rijden.
TIP: als er terwijl je je proef op deze manier oefent iets (andes dan de proef op je MP3) mis of niet naar je zin gaat gewoon doorrijden! Terugspoelen enzo is erg lastig (vond ik). Beter de proef uitrijden en het betreffende onderdeel daarna los weer even oppakken.

Succes!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 06:41

Kun je niet de proef in laten spreken door iemand die hem gewoon netjes voorleest terwijl jij hem rijdt? Of op je paard?
Dat lijkt mij veel praktischer.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:18

Ja dat kan natuurlijk ook! Haha!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:30

Voor iemand die vnl. self-supporting rijdt (zoals ik) is de Nexus-uitleg geweldig. Bedankt! Ik oefende eigenlijk nooit de proef in zijn geheel, want ik dacht ook altijd 'ik oefen de onderdelen eruit en dat is toch hetzelfde'. Maar laatst merkte ik dat de complete proef oefenen toch bijdraagt aan die uiteindelijk beter kennen.

deess21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:08

paar keer goed doorlezen en met pen uittekenen op papier