Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DebjeDopje

Re: Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:45

ik bedoel ook niet zo buitenryden maar zo'n buitenrit met langeteugel en een ruiter die denkt ik zie wel waar ik uitkom dus niet oefenen ofzo

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:46

Mijn instructrice rijd Z2 op een D-trens. Ze heeft wel gereden met S&T maar dan laat haar paard zijn lip hangen o.i.d. Met andere woorden, het ziet er niet uit en het paard is met zijn gedachten meer bezig met zijn lip/ S&T dan het rijden. Nu met een D-trens gaat het weer goed.
Maar ze gaf wel aan dat je met S&T de hulpen net iets makkelijker kan aangeven en ze dan net iets beter worden opgevangen door het paard.
Ik weet het niet, ik ben zeker geen Z ruiter en ik waag me er dan ook nog lang niet aan. Zou niet eens weten hoe ik die kilo's ijzer in de mond moet hangen. Maar het ziet er vaak wel mooi en proffesioneel uit vind ik.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:52

Het is tegenwoordig zowat een schandaal als je met S&T te rijden. Ik heb met gereden en heb nu besloten om op strens verder te gaan omdat ik daar handiger mee ben.
Toch rij ik ook nog met s&t om het beter onder de knie te krijgen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:01

Ik ben toen ik de punten had meteen Z gestart. Heb ook meteen S&T gekocht om ermee te leren rijden. Ik had een beetje haast want ik was toen zwanger. Toch had ik nog niet genoeg (zelf)controle met S&T dus heb de keren dat ik Z gestart heb op trens gestart. Ik start mijn paard niet meer, maar als ik nog gestart had had ik uiteindelijk wel met S&T willen rijden. Puur om het te leren.

Mijn instructrice zei dat je paard echt super voor elkaar moet zijn om met S&T te kunnen rijden, het lost namelijk geen problemen op ofzo.

Overigens zie ik ook wel combinaties waarvan ik denk "doe nog maar even een trensje", maar meestal denk ik daar dan ook bij "hoe komen die in het Z?"

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:17

Ik zelf heb eerst een aantal wedstrijden in het Z gereden met een dubbel gebroken trensje.
Ondertussen heb ik enkele keren met het stang en trens hoofdstel van mijn instructeur getraint (onder begeleiding van mijn instructeur natuurijk!) Echter loopt mijn paard beter met een stang en trens. Je kunt de hulpen verfijnen, nog stiller zitten en hierdoor zit het eruit alsof het ''vanzelf'' gaat.

Ik train zelf verder altijd op een dubbel gebroken trensje maar 2 dagen (soms 3 dagen) voor concour train ik met stang en trens. De stang blijft bij mij gewoon los hangen (check haw topic's Knipoog).

Ik ga heus niet met stang en trens rijden omdat het ''stoer'' staat. Ik merk gewoon dat het beter rijd.
Ik zie ook genoeg mensen die in het Z rijden met een trensje(en dan rijden ze ook nog in de prijzen).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:22

Solitair schreef:
Ik ga heus niet met stang en trens rijden omdat het ''stoer'' staat. Ik merk gewoon dat het beter rijd.

Ik snap niet dat je je nog gaat verdedigen ook??? Degenie die hier het hardst roepen dat ze het onzin of stom vinden als en wanneer iemand met S&T rijdt, rijden zelf nog op een niet-noemenswaardig niveau....

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:24

Als je nog wat hoger in de dressuur komt is stang en trens verplicht. Het lijkt me ook een beetje onbenullig om dat pas te gaan beginnen met oefenen.
Vanaf de Z is het toegestaan dus gaan dan de meeste mensen ermee oefenen...

Xassilem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:36

Mensen zien een ander als voorbeeld. Ze willen net zo voordoen en zich ook zo gedragen terwijl ze 9 vd 10 keer niet het nut ervan weten. Zoals al gezegt werd, waarom zou je in vredesnaam je paard meteen al met S&T rijden terwijl je het zelf nog moet leren en het paard ook? Je komt jezelf tegen met het probleem dat je het misschien zelf niet snapt en je paard ook niet. Zo rijd je niet beter. Je paard onder controle ook zonder S&T dat ik de kunst van het rijden.
Mijn Andalusier komt ook uit Z dressuur, hij heeft er totaal geen moeite mee om oefeningen te doen waarbij je sommige mensen ziet hakkelen met hun S&T. Ook met hem rijd ik gewoon weg zonder behulp van S&T. Gewoon naar het paard kijken en deskundige hulp vragen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:10

Mliss1991 schreef:
Mensen zien een ander als voorbeeld. Ze willen net zo voordoen en zich ook zo gedragen terwijl ze 9 vd 10 keer niet het nut ervan weten.

Je kunt Z en hoger ruiters toch niet verantwoordelijk houden voor de domme dingen die domme mensen doen?

Mliss1991 schreef:
Zoals al gezegt werd, waarom zou je in vredesnaam je paard meteen al met S&T rijden terwijl je het zelf nog moet leren en het paard ook?

Nogmaals: WAAROM NIET??? Als je echt dressuurambities hebt zul je het eens moeten leren, en je paard ook... Leren is goed, fouten maken is helemaal niet erg... Als je op Z-niveau bent beland is dat doorgaans een prima moment om met S&T te gaan leren rijden. Wie ben jij om voor een ander te bepalen dat diegene dat niet moet doen?

Mliss1991 schreef:
Mijn Andalusier komt ook uit Z dressuur, hij heeft er totaal geen moeite mee om oefeningen te doen waarbij je sommige mensen ziet hakkelen met hun S&T.

Wat wil je hier nu mee zeggen? Dit is toch appels en peren vergelijken? Je vergelijkt goed rijden met trens met slecht rijden met S&T... dat is toch een stomme vergelijking? Goed rijden is goed rijden, of dat nu met S&T of met trens is. Van de jury krijg je geen extra punten als je met trens rijdt in de Z of zo...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:24

powerzoe schreef:
Ik vraag mij altijd af waarom de mensen als ze net uit het M2 komen er gelijk stang en trens in hangen als ze Z gaan starten. Heel veel mensen doen dit en ik snap er niets van. Het paard loopt goed op een trensje in het M2 enz en als ze Z gaan kan dit niet meer op een trens?

Ik zou zeggen BRAND maar los!

Ik vind juist dat er steeds minder mensen zijn die met S&T gaan rijden.

Daarbij vind ik dat men moet doen wat men zelf wil. Paarden die op een gewoon trensje de oefeningen niet lopen, lopen die oefeningen met een S&T echt niet voor een 8. Die mensen komen zich vanzelf wel tegen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:01

vanitymay schreef:
Als je nog wat hoger in de dressuur komt is stang en trens verplicht. Het lijkt me ook een beetje onbenullig om dat pas te gaan beginnen met oefenen.
Vanaf de Z is het toegestaan dus gaan dan de meeste mensen ermee oefenen...

Het is pas verplicht als je Prix gaat starten en dat haal het gros niet eens, dus dat lijkt me niet aan de orde.
Overigens ben ik het wel eens met jasmijn78. Zolang je geholpen wordt, kan het geen kwaad.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:07

DebjeDopje schreef:
jasmijn78 schreef:
3. Omdat je kennelijk toch een antwoord wil van iemand die de eerste keer Z start met S&T: ik doe dat dus. Op trens loopt mijn paard fijn en op S&T NOG fijner omdat ik de hulpen NOG gedoseerder kan geven. En op wedstrijd wil ik graag zo goed mogelijk voor de dag komen. Dus als mijn paardn fijner loopt op S&T, dan dus S&T op wedstrijd.

daarom dus Knipoog Haha!
en sommige zeggen dat je paard dan verzamelder kan gaan lopen omdat door die hulpen de achterhand beter geactiveerd word(of het waar is i don't know heb er nog nooit mee gereden.. dus ik ga er niet over oordelen Clown )
ik vind het af en toe wel onzin dat er mensen mét S&T een buitenrit gaan maken, TENZIJ het is om je paard er aan te laten wennen Haha!

Mijn eigen is een draak die overal spoken ziet. In een binnen of buitenbak is het lastig, maar in het bos/zandpad nog veel erger! Begrijp me goed, ik kan heel fijn rijden met een trensje, maar waarom zou ik mezelf gaan kwellen met een oersterk paard en geruzie, als ik ook gewoon simpel de s&t erin kan hangen en dan een heerlijk relaxed buitenritje kan maken?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:17

Ik start per 1 januari mijn pony in het Z1 tussen de paarden. Nu rij ik haar gewoon op trens (sowieso verplicht bij de pony's), maar ik ga het gewoon een paar keer thuis proberen. Loopt ze niet fijn op S&T dan start ik gewoon verder op een trensje.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:20

Ik snap niet dat je je nog gaat verdedigen ook??? Degenie die hier het hardst roepen dat ze het onzin of stom vinden als en wanneer iemand met S&T rijdt, rijden zelf nog op een niet-noemenswaardig niveau....[/quote]

En gaan dat ook nooit doen ook! Vandaar...
Trouwens diegene kunnen het zelfs zonder bit maar dat is niet toegestaan en alleen daarom al gaan ze nooit Z starten Haha!

Nog een tip voor diegene die wel met S&T rijden, niet steeds afwisselen met de bitten! Als je er voor kiest om op S&T te rijden; blijven doen. Het kost tijd, voor de ruiter , maar zeker voor het paard om eraan te wennen en door steeds met een normale trens af te wisselen wordt dat niet beter!
Ook al zullen sommigen nu zeggen dat het knap is om ook op een normale trens te kunnen rijden!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:21

Je hebt gelijk Palo2, maar dat verschilt erg per paard.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:34

sjaantje schreef:
Je hebt gelijk Palo2, maar dat verschilt erg per paard.

Het zal idd bij de een langer duren dan bij een ander, maar als je al laten we zeggen 5 jaar met een trens rijdt en daarna met S&T begint kan het zomaar een half jaar duren voordat het paard helemaal gewend is.. Als je nu steeds afwisselt haal je teveel door de war! Dus niet na een paar keer opgeven is mijn advies.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:35

Ik vraag me ook af waarom je het niet zou doen. Om iets te leren moet je gewoon doen en proberen. Je leert niet met S&T rijden door het niet te doen... Je paard leert er niet beter op lopen door het niet te doen. Als je de punten hebt om met S&T te rijden en je wil dat, dan moet je het gewoon proberen. Voor de een werkt het en voor de ander niet. Ik heb het met mijn paard ook een half jaar geprobeerd maar die wordt er niet fijner van. Nu heeft hij het gewone trensje weer in en het gaat prima. Ik heb ook paarden gehad die er absoluut beter van werden dus dan rij ik gewoon met S&T.

Er is vanuit de KNHS besloten dat je vanaf het Z met S&T mag rijden dus waarom zou je het dan niet proberen? Als de KNHS de voorwaarden voor de S&T zou aanpassen naar bijvoorbeeld ZZL dan verandert er niks. Alleen dan probeer je het vanaf het ZZL. Volgens mij verandert dat ook niks aan de discussie want mensen die tegen gebruik van S&T zijn zullen dan zeggen: waarom S&T als je net ZZL bent..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:44

palo2 schreef:
Trouwens diegene kunnen het zelfs zonder bit

Zeggen ze...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:46

Ik denk dat mensen dat doen voor het aanzicht. Je kan dan met twee teugels rijden Knipoog puur aanzicht, stoer, hip, onzekerheid?

Als ik Z zou zijn, lekker door gaan zonder S&T, waarom intressant lijken??

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:49

Er is maar 1 reden om met S&T te gaan rijden: als je paard er lekkerder op loopt!

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:51

@ EngeltjeS. S&T is volgens mij niet stoer en hip. Het doet ook echt wat. Het heeft ook echt een andere inwerking in de paardenmond... Je rijdt daar dus volgens mij niet mee om interessant te lijken... Je rijdt er nl ook niet zo ff mee weg. Je aanleuning is anders en het ene paard reageert daar heel goed op en het andere minder. Heeft dus niks met stoer en hip te maken.... En als twee teugels dat al zijn dan hang je toch lekker aan je gewone trensje twee teugels... Knoop je zon dikke neusriem om zn hoofd, heb je dezelfde uitstraling.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:51

EngeltjeS schreef:
Ik denk dat mensen dat doen voor het aanzicht. Je kan dan met twee teugels rijden puur aanzicht, stoer, hip, onzekerheid?

Kan jij voor mij denken dan? Ik rij met S&T, dus zeg het maar! Denk jij dat ik dat doe omdat ik dat stoer en hip vind?

Als jij denkt voor mij te kunnen denken en spreken ga ik graag die discussie even met je aan Tong uitsteken

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:53

EngeltjeS schreef:
Ik denk dat mensen dat doen voor het aanzicht. Je kan dan met twee teugels rijden Knipoog puur aanzicht, stoer, hip, onzekerheid?

Heeft niks met interessant doen te maken! [voor diegene die het daarom doen een tip, ga tennissen!]
Zie het maar in het kader van een vervolgopleiding. De leermiddelen worden meer geavanceerd en hebben dus ook meer gebruiksaanwijzing/begeleiding nodig

Voor de meesten is het Z niet haalbaar,
voor een gedeelte is het het hoogst haalbare
voor sommigen begint het pas! Cool

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:00

EngeltjeS schreef:

Dit soort uitspraken komen volgens mij vaak voort uit een gebrek aan kennis, inzicht en ervaring.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:00

Ik rijd geen Z en heb ook nog nooit met een stang en trens gereden. En zolang ik niet kundig genoeg ben zou ik het ook niet doen. Maar oefenigen uit de Z volgen elkaar in een proef sneller op dan in de M, ook moeten de oefeningen percieser en onzichtbaarder uitgevoerd worden. Door de s&t kan je makkelijker hulpen geven,
En een goede ruiter die er goed mee om gaat, gebruikt de stang ook alleen waar nodig.
En een ruiter die nog niet goed genoeg is, zal ook geen prijzen en winstpunten binnenhalen, jury kan dat echt wel zien of je er klaar voor bent of niet.