_Nelleke_ schreef:Ok, ik heb zelf een 3-jarige haf, wordt over een klein half jaartje 4 en is nu een korte 3 maanden o.h.z. (lees: iets van 20x erop). Rijtechnisch is hij écht nog niet klaar voor een wedstrijd en dit wíl ik ook niet. Ik kan nu heerlijk naar buiten, lekker ongedwongen met lang teugeltje wat km-ertjes maken.
Ik zie de meeste paarden ook liever ingereden worden als ze 4 zijn, maar bij Rowan heb ik ervoor gekozen omdat ie nogal een brutaaltje is en ik verwacht dat het tijdens zijn pubertijd geen doen is. Bovendien was hij wel aan een mentale uitdaging toe. Ik rij nu 1x per week een half uurtje in de bak en probeer 1x per week naar buiten te gaan. Daarnaast lekker wandelen/fietsen/grondwerken/heelsomslongeren enz.
Mijn mening: een 3jarige op een wedstrijd is mijn inziens te jong. Een 2,5 jarige daarom al beleren vind ik ronduit belachelijk. Je moet gewoon goed naar je paardje kijk en hem de tijd gunnen om te groeien/spelen. Daarnaast vind ik het super belangrijk dat (geen enkel dier, maar al helemaal niet zo'n jonkie) ie niet de hele dag op stal staat. Liefst 24/7 het land op met speelmaatjes.
daar ben ik het dus totaal mee eens. 3jaar vind ik veel te jong maar mijn reactie was duidelijk niet in het goed gevallen. waarschijnlijk bracht ik het minder goed als jou