Starten leuker in de winter of in de zomer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moby148

Re: Starten leuker in de winter of in de zomer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:26

outdoor starten is leuker. Het gaat ook sneller met de winstpunten omdat je 2 proeven mag rijden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 07:41

Aan het eind van de zomer heb ik altijd weer zin in de indoors en aan het eind van de winter wil ik graag weer naar buiten Tong uitsteken

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:13

Ik vind de zomer altijd leuker, zijn meerdere redenen voor.
Ten eerste is het minder eng voor mijn paard, en ten tweede rijd je dan nooit alleen. EN tja, nogwel meer eigenlijk Lachen

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 09:58

De zomer vind ik over het algemeen leuker om te starten, meer gezelligheid. Daarintegen ben je wel afhankelijk van het weer, de bodem. In de winter vind ik het ook fijn starten, het hangt net van de locatie af en met hoeveel mensen je op wedstrijd bent. Wij gaan vaak met meerdere op wedstrijd, dan maken we er een hele dag van, ook heel gezellig. Ik kan er ook van genieten om in mijn up op pad te gaan in de winter hoor.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:06

Ben van 't zomer voor het eerst gestart. Ik vond het meestal wel aardig gezellig. soms waren er wel es van die 'omhoog gevallen' typetjes, maar dat zul je overal hebben.
Wat mij van het indoor een voordeel lijkt, is inderdaad de steun van de bakrand. Die van mij wil wel es in uiterste concentratie buiten de bordjes gaan lopen.
Die van mij heeft gelukkig geen angst voor reclameborden/enge deuren en zo, dus dat scheelt wel.
Nu zondag rijden we onze eerste indoor. Maar es even zien hoe dit gaat!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:14

Ik vind indoor starten fijner, paardlief loopt een stuk beter op zand en is minder afgeleid. Heb alleen wel eens dat ik nauwelijks getraind heb vanwege het weer.

Dus ik moet deze winter maar mijn punten in de L2 halen, kan ik van de zomer op zand in het M1 Knipoog

Buitenwedstrijden zijn wel een stuk gezelliger!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:20

Nu 3x indoor gestart en begin het ook veel fijner te vinden. Net als Tayga zegt. M'n paard is nogal gevoelig voor de bodem omdat hij vorig jaar een losse wand heeft gehad en loopt op zand dus erg lekker. Ook loopt hij met z'n koppie wat meer bij mij Knipoog

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:30

Ik rij liever indoor. Het maakt bij ons in Noord-Holland voor het aantal keer starten niet uit of je indoor of outdoor rijdt trouwens, je mag altijd 2 keer starten.
Maar ik rij liever indoor omdat indoor wedstrijden kleinschaliger en dus rustiger zijn. Je hebt meer ruimte om gewoon lekker rustig in te kunnen rijden, omdat er op indoorwedstrijden vaak niet meer dan 5 mensen tegelijkertijd in de rijbaan los staan te rijden, geen stress om je heen van anderen, dat vind ik allemaal veel fijner. Ook is de bodem vaak beter en rij je je proef in een vaak afgesloten ruimte, zodat je geen last hebt van omstandigheden waar jij verder niets aan kan doen ( een paard dat de bak uitspeert en lekker bij jou komt kijken bijvoorbeeld ).
Mijn ervaringen met buitenwedstrijden zijn dat het gewoon veel te druk is, organisatoren geven vaak te weinig ruimte voor het inrijden, waardoor je met z'n 30en, als je de pech hebt op een beetje grote wedstrijd te starten, op het terrein van ongeveer 2 20 x 40 bakken rijdt, en dat is ruim gerekend, vaak krijg je nog minder ruimte. De helft kent de bakregels niet, die ook op een inrijterrein opgaan en je hebt overal publiek dat niet snapt dat je niet midden op het terrein moet gaan staan waar de paarden losrijden, waardoor ik meer bezig ben met het ontwijken van ruiters en kleine kinderen dan goed losrijden. En dan tot overmaat van ramp gaan er meestal ook nog 4 instructies midden op het terrein staan en laten lekker hun pupillen een volte van het o zo schaarse inrijterrein claimen ( als ik ergens niét tegen kan, zijn het instructies die uitgebreid les gaan staan geven op wedstrijd Vork ). Mensen stappen 3 aan 3 hun paarden uit, snappen niet dat jij erlangs wilt. Nee, outdoorwedstrijden zijn bij mij meestal 1 grote bron van frustratie Vork

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:52

Nou.. persoonlijk vind ik het in de zomer veel gezelliger. De sfeer is erg leuk en je hebt ook vaak een groot terrein om los te stappen en te rijden.

Als het slecht weer is is het fijner om binnen te rijden Knipoog.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:25

Zomer! Dan heb je lekker de ruimte!
Binnen heb je ook meestal met dressuur kijkerige bakken enzo. Met mijn ene paard wil ik ook liever niet te veel meer binnen dressuren, want het levert ons binnen heel veel stress op. Terwijl dat buiten veel minder is, maar dan heb je bij ons in het Noorden ook altijd twee proefjes te rijden, dus altijd een tweede kans! Springen vind ik buiten ook lekkerder, dan heb je lekker de ruimte Haha!
Binnen komen de hindernissen zo op je af! en DIRECT uit de bocht al!

oja dat paard dat ik noemde, is een schimmel, wordt steeds witter en ik heb weinig zin om hem voor één dressuurproefje te wassen! Daarom rijd ik ook liever buiten, dan is het wassen ook niet zo koud Knipoog

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:27

Ojaa in de zomer is het echt veel gezelliger inderdaad!
Al hoewel een springwedstrijd in de winter ook wel knus kan zijn!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:28

outdoor vind ik veel leuker. beter plekken om los te rijden. Makkelijker de mogelijkheid om 2 proeven te rijden. en die van mij schrok altijd binnen. Daar heeft hij buiten totaal geen last van.

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:30

Ik vind zelf starte in de zomer meestal leuker omdat de meeste paarden en pony's meer schrikken binnen maar veder maakt het niet zo veel uit.. ik rijd altijd gewoon het hele jaar wedstrijden.

benedicte5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 02:11

Voordelen zomer:-mooi weer, grote terreinen, vroeg licht, warm...gezellige drukte,2 verschillende jury's, meer feestelijk, springen en dressuur op wedstrijd.

Nadelen zomer: Vaak onrustiger in de dressuurproeven, insecten waardoor onrust,door vele aanmeldingen ook vaak wat onpersoonlijker, als het regent dan moet je toch ook starten in de regen,

En het is net wat Nibbit zegt,einde van de winter wil je naar buiten en eind van de zomer heb je weer zin om naar binnen te gaan!!!

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:25

ja ik ben het mee eens met benedicte,
maar ff toevoegen, ik vond het fijner om mijn jonge paard in de zomer te starten want ze moest eigenlijk alleen aan gras wedstrijden wennen,
nadeel van de winter is verschillende binnenbakken, elke keer wat anders en met sommige paarden is dat moelijker.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:28

Zomer, meer ruimte in het parcours, hindernissen staan niet zo dicht op elkaar. Meer ruimte om los te rijden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:06

Voor mij maakt het weinig verschil, ik start vanwege het weer liever binnen, en helemaal nu met mijn jonge paard wat afgelopen weekend voor het eerst mee was, vind ik het ideaal om binnen te starten Haha! Buiten vind ik ook erg leuk, maar voor de gezelligheid hoef je het niet te doen, want ik ga zowiezo altijd ver weg, zodat ik weinig tot geen bekenden tegen kom. Daar wordt ik zenuwachtig van, en daar komt ook nog eens bij, dat als je jezelf gewoon sociaal op stelt, dat zelfs de associaalste mensen nog wel een praatje komen maken hoor Haha!

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:10

Ik vind Zomers wel gezelliger, want dan is de hele club er. ( 1 a 2 mensen rijden maar bij ons dressuur Slapen )
En dan duurt de prijsuitreiking ook langer. En dan kun je ondertussen naar het springen van je clubgenoten kijken.
Winters is wel handig als je snel weg moet, wat springen betreft maakt niet veel uit, maar dressuur is metteen dan de prijsuitreiking naar de klasse. En in de winter is bij ons heel weinig dressuur Boos! .

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:48

Ik vind het zomers veel leuker, heb ik veel meer het gevoel van ff leuk een dagje weg Lachen
Daarnaast heb ik echt de schurft aan binnen rijden ... voel me veel te opgesloten. Nee, het liefst rijd ik helemaal midden op een groot veld ... loopt paardlief over het algemeen ook beter.

Dus ja, ik vind outdoor leuker/prettiger.

Nouruf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:58

ik kies voor de zomer. ik vind het dan altijd wat gezelliger.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:02

Ik kies voor de zomer, alhoewel een echte wedstrijdman/vrouw maakt het niks uit denk ik.

aalblas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:08

Starten in de winter heeft het voordeel dat je geen stiften/kalkoenen in de ijzers hoeft te draaien en je dus ook je paard zonder ijzers kan zetten. In de zomer zijn de wedstrijden bij ons over het algemeen op gras.
Wat ik een nadeel vind aan rijden in de winter is dat er minder ringen zijn. Ik heb zelf geen eigen vervoer en rijdt dus met een vriendin mee als zijn ook een wedstrijd rijdt. Als je dan niet in dezelfde klasse rijdt dan moet je vaak best lang op elkaar wachten.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:35

moeilijke vraag voor mij... ik vindt outdoor altijd heel erg leuk omdat het zo groot is en je vaak ook even bijhet springen enzo kan kijken maar indoor vind ik meer gezelligheid hebben omdat het dan kleiner is Lachen achja mijn paard doet nooit moeilijk dus ik kan moeilijk kiezen haha

landolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:40

Outdoor,
veel gezelliger en (meestal) genoeg ruimte om in te rijden

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:02

Heb nu een aantal keer indoor gestart en vind het wel veel fijner, ondanks dat het paard het nog wat spannender vind. Maar wel veel meer rust, baan lijkt veel ruimer en is makkelijker om in te rijden. Veel sneller een goede/fijne bodem etc. etc.