Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 07:18

Gefeliciteerd moniek!
En het ZZ zwaar, net als zz licht vroeger toen dan nog subtop was, is echt wel stap omhoog en daar komt het vrij vaak voor dat een groot gedeelte geen winst haalt.
Op de wat centralere wedstrijden zijn het idd grote rubrieken.

Maar ook als ik rondkijk en het bespreek met vriendinnen die in andere Europese landen wonen of zelfs andere delen van de wereld is NL een soort streng qua punten. Hier is het helemaal niet zo normaal dat een groot gedeelte van een rubriek boven de 60 procent haalt. In andere landen is 67/68 procent ineens 'normaal' om te halen en wordt 62 bijvoorbeeld als laag gezien. Als ze daar onder de 60 procent halen is het echt heel slecht geweest en onder de 65 is bijna zeldzaam bij een normale proef. Dat is hier wel heel anders.

Hier helaas nog geen goed nieuws. Paard was bij de kliniek echt nog kreupel, of nouja voor haar doen echt kreupel maar vergeleken met andere paarden valt het enorm mee. Hele onderbeen gescand op alle pezen, dus ze is kaal van knie tot kogel aan de hele achterkant. Zat wel kleine irritatie en wat vocht, maar geen echte schade te vinden ergens. Moeten over 2 weken weer terug om opnieuw te scannen. Dan moet ze wel weer regelmatig lopen of iig verbeterd zijn.

Wel grappig, laatste jaren haar 2 keer op weegschaal gehad. 1 keer toen ze al half jaar stil stond en wel op land kwam. Toen was ze echt veel te dik en 0 spier en woog ze 605 kilo. 2 jaar geleden voor de operatie aan eierstoktumor woog ze 614 kilo. Was ze nog wel ietsjes te dik, maar niet extreem en wel nog weinig spier want we waren pas net weer alles aan het doen qua rijden. Nu hebben we haar bij de kliniek weer op weegschaal gezet. Geen gram te veel vet op het moment, zelfs opletten dat ze niet dunner wordt, maar wel heel goed in de spieren. Ik had verwacht dat we rond hetzelfde gewicht zaten als 2 jaar geleden. Geen idee wat een tumor ten grote van kleine meloen weegt, maar ze was serieus 622 kilo... En dus helemaal goed volgens de DA, maar vond ik best veel voor een paard van 163 :') Nu is het wel een heel breed dier en dus in volle sportconditie.

Nog even duimen dat het over 2 weken er goed uit ziet en ze weer goed loopt. Zou eigenlijk iets langer tussen moeten zitten maar de da gaat naar Parijs voor de OS.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:14

T was zeker niet naar bedoeld , wbt de scores .

Bij ons wordt er niet hoog gepunt als het niet goed is . Dochter had laatst 62% ( was ook niet zo'n goede proef als de vorige keren) en was 6e van 18. Als je gemiddeld 68% rijdt is dat natuurlijk jammer , maar het was gewoon niet meer waard die dag. Terwijl 62 voor anderen prima is.

Duimen dat ze gewoon weer gauw helemaal goed is MWM !

MyWishMax

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:25

Oh het was van mij meer iets wat me opgevallen was nav met vriendinnen praten wat daar als normale scoren gezien wordt. Ook niks tegen jou bedoeld hoor!
Helemaal in het zz zwaar zie je het vaker. Bij die echte profs is het anders, maar de gemiddelde amateur moet echt nog wel flink wennen en rijden. Ik ken meerdere mensen die 65 tor 70 procent in zz licht reden en zonder winst thuiskwamen de 1e paar keer in het zz zwaar.

En dank je!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:29

Oh ik zou blij zijn met 60 % in t ZZZ haha.

Nee alles goed , bedacht zelf dat t misschien net anders over kwam .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:33

Getup schreef:
Oh ik zou blij zijn met 60 % in t ZZZ haha.

Nee alles goed , bedacht zelf dat t misschien net anders over kwam .

Ik vind het leuk die verschillen allemaal. Ene land is strenger, andere juist soepeler en alles ertussennin. Daarom extra leuk dat jij mee praat want anders hoor je daar niks over, haha. België zie je hier op bokt nog wel veel, op sm zie ik veel Duitsland, Engeland en VS bijvoorbeeld. Alleen de regels zijn allemaal al zo anders. Gp met zweep mogen starten, juist helemaal geen bitloos en noem maar op

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:36

@mwm oh dat is balen! helemaal dat je niet perse iets weet maar wel een super compliment dat ze wss zo vol met bespiering zit!

Bij mij staat m'n nieuwe aanwinst ook op stal, een 4-jarige Just Wimphof x Johnson. Heb geen goede foto op t moment alleen ingepakt in de vliegendeken :P hij is glansrijk door de keuring gekomen *\o/*
de rennende kalfjes waren alleen maar interessant bij de keuring ipv eng en hij snapte er ook niks van dat de andere paarden hem zo interessant vonden, gras was lekkerder dus zoals het nu lijkt is 'ie heerlijk cool

ik vind de verschillen per land ook super interessant, niet alleen de scores idd maar ook hoe de opbouw naar hoger niveau in elkaar zit, hoe vaak wedstrijden etc

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:44

Ik heb vroeger in Duitsland gereden en de manier van promotie naar een andere klasse zijn ook zo anders. Ik heb het idee dat daardoor ook verschillen ontstaan. In Duitsland heb je er niks aan als je 60-65% rijdt. Je krijgt alleen winstpunten als je ook een prijs wint en daarvoor moet je vaak 65+ rijden.
Winstpunten zijn over het algemeen minder belangrijk heb ik het idee.
Je kunt ook via andere routes (opleiding) door naar de volgende klasse en dat is zeker voor de lagere niveaus heel leuk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 09:54

Enzo_Ollie gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst :-) En wat lekker dat hij zo cool is :-)

De verschillen tussen de landen zijn echt heel groot. Niet alleen hoe de verschillende niveau's in elkaar zitten, maar ook wanneer je kunt promoveren. Voor zover ik weet kun je in België alleen winstpunten rijden als je ook prijs hebt (wat Carika zegt) en in de UK kun je gewoon je paard klaarstomen voor een klasse en dan inschrijven op het niveau waarvan jij denkt dat het realistisch is.

Dan ook nog de verschillen met wat er gevraagd wordt met de verschillende klasses en je komt eigenlijk uit op systemen die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:08

Geloof dat t overal in België anders is ( zoals alles :') )

In Wallonië hebben ze 1 jaar met wp'en gewerkt en daarna afgeschaft. Er zijn gewoon niet zo veel wedstrijden , en ook niet altijd om de hoek. Plus grote verschillen tussen de niveaus , dus vind ik t fijn dat je gewoon over kunt of nog even kunt blijven.

Rijd meestal 2 seizoenen per klasse.

Systeem in Duitsland/ Luxemburg past ons niet. Wordt erg gefrustreerd van dat gedoe met z'n 2en rijden en vooral van achteraan rijden, omdat het bijna nooit fijn gaat.
Ze geven wel vaak hoge cijfers als t netjes is. Dochter een keer 8.0 in de E en 7.8 in de A en 2x geklasseerd. Soms zie je ook 9.0. Maar denk niet dat diegene 90% zou rijden in België of Nederland.....

En je moet wel n braaf robotpaard hebben, ze houden niet van vliegende paarden :Y) . Daar waar je in nl of België gewoon hoog kunt scoren met wat 1- 2- 3en , kun je in D / L een aardige proef rijden met 1 giga schrikaktie en dan n 4.5 krijgen met " paard hoort nog niet in deze klasse thuis ". ( ik zat er zelf op en dier schrok ergens van en maakte een sprong zo breed als de jurytafel vlak voor de jury. )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:46

O ja, dat is echt heel anders dan :\

Hier kun je nog gewoon een enorme schrikreactie hebben en een onderdeel totaal verpesten, maar dan heb je nog 29 andere onderdelen die wel goed kunnen gaan :-)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 11:46

Ik lees hier nog trouw mee ondanks dat ik al even niet post. Zelf nog steeds niet 100% fit en paard is geopereerd. Dus (wedstrijden) rijden staat voor een langere tijd in de koelkast.
Gelukkig als vrijwilliger wel bij de wedstrijden aanwezig. Morgen ochtend voor het eerst ring meester zijn bij de regio kampioenschappen in heerjansdam. Wie weet zie ik 1 van jullie nog wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:10

Ons helaas dus niet miss_lizje. Jammer, anders hadden we even kunnen zwaaien

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 16:56

MyWishMax schreef:
Oh het was van mij meer iets wat me opgevallen was nav met vriendinnen praten wat daar als normale scoren gezien wordt. Ook niks tegen jou bedoeld hoor!
Helemaal in het zz zwaar zie je het vaker. Bij die echte profs is het anders, maar de gemiddelde amateur moet echt nog wel flink wennen en rijden. Ik ken meerdere mensen die 65 tor 70 procent in zz licht reden en zonder winst thuiskwamen de 1e paar keer in het zz zwaar.

En dank je!

Precies hoe het bij mij ook ging idd qua punten in het ZZL, de eerste 3 proeven van het ZZZ geen winst idd. De omschakeling is echt groot van het ZZL naar het ZZZ.

MWM, dan zal ze er qua bespiering top uit zien, dus dat is een compliment.

Enzo, gefeliciteerd met jouw nieuwe aanwinst *\o/*

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:20

Melis, gefeliciteerd met je punt! Fijn dat je weer een goed gevoel had in de ring ook

Moniek ook gefeliciteerd! Hangt de slipjas al klaar? ;) De jouwe is als grote broer wel een goed voorbeeld hoor!

Melzazu, wat fijn dat jullie het goede gevoel ook weer konden vasthouden en lekker weer een puntje erbij. Wel bijzonder dat je jury de proef even miste..

Merel, niks wijzer dus, tenminste, wel heeeel fijn dat de pezen goed zijn. Hopelijk over 2 weken duidelijker beeld en liefst positief natuurlijk!

Enzo gefeliciteerd met je aanwinst! Ben nu natuurlijk heel benieuwd naar foto zonder deken! :D

Leuk idd die verschillen te lezen tussen de landen. Getup, snap idd wel dat dat met zn 2en niet ideaal werkt voor jullie. Ik vond dat met de Pavo cup al lastig voor 1x. Die ander had ook een veel grotere en reed echt keihard, ik werd daar zo door afgeleid :+

Hier weinig nieuws, we bouwen rustig op en ze doet t wel fijn. Wissels zitten er iig nog op, dus hopelijk blijft t plan om eind van de zomer (welke zomer? :')) over te gaan haalbaar

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:56

Noukie, hij hangt voor me apart in de winkel… mocht hem nog niet kopen dat bracht ongeluk :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:16

Groot gelijk moniek :') Dat zijn van die dingen waarmee je het bijna over je afroept voor je gevoel haha
Noukie spannend zeg!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 20:32

Moniek haha logisch, met dit soort zaken moet je niet te vroeg juichen :P

MWM wat naar dit hele gedoe :\ opzich mooi uiteraard dat de pezen heel zijn maar je weet dus niets concreets?

Hopelijk volgende week meer duidelijkheid!

Ik ben terug van vakantie dus weer ff niets gedaan. Inmiddels Henk al opgepakt, gisteren wezen crossen en dat ging echt super lekker! :)

Beetje random maar in de bergen dus soort van ongeluk gehad, sws wat dingen die oprecht gevaarlijk waren, en ik vind ineens niets meer spannend met springen/ crossen :? Mijn hoofd lijkt stuk := dus ja ga er in ieder geval lekker gebruik van maken :+ as long as it lasts

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:45

Fly-High .. dat klinkt spannend .. maar daar moet je zeker gebruik van maken :D

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 12:12

MyWishMax schreef:
Ik vind het leuk die verschillen allemaal. Ene land is strenger, andere juist soepeler en alles ertussennin. Daarom extra leuk dat jij mee praat want anders hoor je daar niks over, haha. België zie je hier op bokt nog wel veel, op sm zie ik veel Duitsland, Engeland en VS bijvoorbeeld. Alleen de regels zijn allemaal al zo anders. Gp met zweep mogen starten, juist helemaal geen bitloos en noem maar op

En ik vanuit Oostenrijk :D :D Hier mag je idd ook een zweep tot in de GP, heel raar vind ik dat. En qua punten zitten ze hier ook hoger heb ik het idee. Maar ik zie dat echt als een nadeel omdat je dan ziet als mensen internationaal starten, dat ze dan geen deuk in een pakje boter slaan.

Bij ons is een 6,3 een wp. :o

Maar starten is me tot nu toe nog niet gelukt, het ging niet goed met mijn moeder, dus heb veel op en neer moeten reizen tussen Oostenrijk en Nederland. Ben voor nu blij dat ik de paarden een beetje op niveau kan houden. Nu is het hoogseizoen en verzengend heet, dus dat betekend om 6 uur al op het paard en gasten een fijne vakantie bezorgen overdag. Hopelijk kom ik in September aan een wedstrijd toe.

Dus ik volg jullie stilletjes mee, maar als ik jullie avonturen lees gaat het wel kriebelen hoor, ik wil ook! 10 en 11 augustus is voor de verandering een wedstrijd heel dichtbij (half uurtje met de trailer) dus die wil ik eigenlijk wel meepakken. En anders 6 t/m 8 september. Die is vlakbij Salzburg dus dat is ook maar 1,5 uur. Maar dat wordt dan met overnachten. Maar zodra ik meer kan plannen dan krijgen jullie zeker verslag. En tot die tijd geniet ik van jullie verslagen :D

Edit, 10 en 11 augustus is afgezegd lees ik net.... -O- zo gaat dat hier dus vaker

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:06

Wat is het rustig, vakantietijd? Gaan er dit weekend nog mensen op pad of zijn al geweest? Kan me voorstellen dat alles later vandaag niet zo'n goed plan meer is. Hier lopen ze ook lekker op de wei en halverwege de middag weer naar binnen. Ga vanavond nog wel even stappen ofzo, morgen weer een dag :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:22

Haak hier weer even in... vanmorgen gereden, morgen wedstrijd. Wel in de buurt ( maar 30 km), dus we gaan heen en weer. S ochtends de pony , s middags m'n merrie.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 12:30

Voor komende tijd nog niks gepland staan. Heb mij vorige week ingeschreven bij een rijvereniging en nu afwachten tot dit ook bij de KNHS is verwerkt, om daarna de procedure te starten om de startkaart aan te vragen :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:37

Vandaag de wedstrijd afgelast ivm de hitte , hopelijk kan ik er morgen nog bij.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 14:41

Ik ga morgen weer op pad, gelukkig is de temperatuur morgen prima. 2e keer L2 rijden. Erg benieuwd hoe het zal gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 15:19

Hier melden ze regen :')

Maar vandaag zou ik ook nergens heen gegaan zijn, denk ik