Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:44

Super Do!! Geeft een goed gevoel he?!
Ja Mies ik zou ook trots zijn als ik jou was :D Toppers hebben we toch! Haha! :D

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:45

Allemaal trotse baasjes :)

To start or not to start...that's the question!
Ik kan je er ook niet bij helpen, want ik weet het ook even niet :n

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:48

Haha ik ook niet. Best moeilijk. Ik wacht voor de zekerheid nog even af. Het seizoen hier begint begin april (volgende week dus :D) En duurt tot eind september. Tegen dan wil ik mijn punten halen voor M10, maar ik denk dat ik mezelf nog tot juni geef om de wissels goed te hebben en dan ga ik eens starten om te oefenen.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:51

Weer sneeuw bij jullie Jenny?! :(:)
Wat leuk hè Do! :D
Ze deed het inderdaad al goed Michelle! +:)+

Als ik thuis de wissels bevestigd heb ga ik het in het Z2 proberen, als het dan op wedstrijd niet lukt is het jammer. Maar zolang ze thuis niet bevestigd zijn weet ik zeker dat ze op wedstrijd niet gaan lukken, dus dan ga ik nog niet over.
Mijn doel is nog steeds ergens in Juni.. ben benieuwd of ik dat ga halen. En zo niet, dan stellen we onze doelen maar gewoon weer bij ;)

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:36

Ik zou nooit over gaan als je thuis geen fijne bevestigde wissels kan springen. Tuurlijk hoeven ze niet alle 10/10 goed te zijn, maar zeker wel grotendeels, als het thuis al niet lukt weet je zeker dat het op wedstrijd ook alleen op goed geluk kan lukken en daar hou ik niet van. Als je gaat starten is het thuis bevestigd en anders blijven ze thuis tot het bevestigd is of rijd ik door in een lagere klasse.. Maar vind dat met elke oefening...
Maar ach :D wie ben ik? Er zijn dr genoeg die wel overgaan maar ik vind dat je dan jezelf voor de gek houd en vanzelf een keer tegen komt!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 13:19

De wissels zijn hier nu eigenlijk redelijk bevestigd, hij spring ze allemaal op de hulp waar ik maar wil & bijna allemaal in ene. Heb me ingeschreven in april. Mocht eht een week van te voren niet lukken meld ik mij af. Ben benieuwd spannend

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:47

rhapsody_do schreef:
De tips van Alex hebben bij ons ook echt geholpen!
Zaterdag niet gereden omdat ik echt niet lekker was, ontstoken oog erbij dus heb haar maar een dagje vrij gegeven. Gisteren ook nog niet helemaal fit maar toch gereden en echt heeeeel veel wissels! Ze gingen zo fijn!!
We snappen het nu echt, de wissel van links naar rechts zelfs na appuyementen gereden!! En de wissel van rechts naar links enkel na het van hand veranderen op de hoefslag of uit de contra galop op de hoefslag. Maar allen in enen en beheerst. Inderdaad zoals Sharon ook al zegt, deze gaat nog uit de travers beweging maar ze begint het nu wel te snappen! Super trots dus! Want we zijn er nu net 3 weken mee bezig!! Kon er gisteren dus geen genoeg van krijgen.. Heb denk ik wel 20 wissels gesprongen :)

Zo naar de manueel therapeut voor mijn schouder.. En daarna nog maar weer eens kijken hoe het met paardje lief gaat! :)

@Lienbono, Mijn instructrice heeft gezegd dat je op wedstrijd KAN gaan als je bij het vragen van wissels, op welk punt dan ook, reactie krijgt. Dan wel half, dan wel rennen daarna, etc. Maar als ze maar iets laten zien. Zij zegt ook, je moet toch een keer en daar leren ze ook weer van. :)

Oh jee, ik voel een discussie opkomen... :D Het laatste ben ik absoluut niet met je instructrice eens. Als je wissels niet bevestigd zijn en ze gaan fout, dan bevestig je op wedstrijd foute wissels. Dat is toch gewoon het laatste wat je wil?
Wacht dan liever thuis wat langer, bereid je wissel goed voor, en neem alle tijd om een goede wissel te springen. Zoals gezegd, als je één goede wissel springt van de ene die je doet, dan heb je 100 % goed. Doe je er twintig en gaan er 15 fout, dan heb je niet 5 goede wissels gesprongen, maar 15 foute, dus 75 % fout. Wat leert je paard daarvan? Niet om ze altijd goed te doen!

Als de wissels goed gaan en ze zijn redelijk nieuw, zou ik ook geen twintig wissels vragen. Wat is daar het nut van? Een paar goede en klaar, hoe meer je vraagt, hoe groter de kans dat het toch weer fout gaat.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:03

Mijn lesgever zegt ook dat'k nog even moet thuisblijven, om dezelfde reden dan Jenny. Heb daar nu op zich niet zo'n probleem mee, maar het begint toch wel te kriebelen om terug op wedstrijd te gaan. Ik mag gelukkig nog wel Z1 starten, dus ik kan dat ook nog altijd even starten en later overgaan.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:14

Ja, ik ben het helemaal eens. Ben nog nooit overgestapt naar een nieuwe klasse wanneer ik een oefening niet beheerste. Dat geeft mij geen fijn gevoel!

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:21

Wat mijn instructrice bedoelt is dat als je ze thuis op de hulp goed kan rijden dat je best kan kijken hoe het op westrijd gaat. (Dit houd in dat je thuis een nette en rustige wissel kan springen in 9/10 of 10/10 gevallen) Zij verwacht dan wel van de paarden dat ze op wedstrijd ook reactie geven op de hulp. Vaak heb je daar toch wat meer spanning en is de kans groter dat het toch niet allemaal lukt. Alleen is het niet goed als er helemaal geen reactie op je hulp komt :)
Stond misschien niet helemaal duidelijk, maar dit is waar het op neer komt :)

En waarom ik er zoveel heb gereden, omdat het fijn ging en goed voelde. Ik heb steeds galop stukken gehad en daartussen ook steeds in stap en draf werk gedaan. Omdat het nu zo fijn ging heb ik in de galop stukken wissels gereden en uitgeprobeerd of ik ze nu ook op andere punten kon rijden en/of ergens achteraan. Dit is dus niet in 1 galop stuk geweest maar verdeeld over een aantal keer op 1 dag :)
Kan naar mijn inziens geen kwaad :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:59

Ik viel vooral over het stukje "danwel half, danwel rennen erna". Dat is iets anders dan een nette en rustige wissel springen, vandaar mijn opmerking.
Herken het allemaal heel erg, ik kan ook niet ontkennen dat ik ook wedstrijden heb gereden toen de wissels nog niet bevestigd waren en dat ook ik bij het eerste paard enthousiast wissels ben blijven oefenen als het goed ging omdat het zo leuk was en ik telkens weer dacht "zou hij het zo ook doen?" en dat dan maar weer ging proberen. Maar het kan dus wel kwaad, vaak gaat het dan daarna alleen maar slechter, en ik heb er dus van geleerd om het niet meer zo te doen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:49

Dat is ook echt iets waar ik bang voor ben, dat ik het verpest. Voorlopig rij ik de wissels daarom alleen met instructie of iemand die weet wanneer ze goed zijn. Maar als het dan goed gaat vind ik het soms moeilijk om te stoppen! Gelukkig heb ik van 2 weken geleden geleerd, dat ik met m'n handen in het haar zat omdat hij ze alleen maar slechter ging springen. En nu heb ik er toch wat druk afgehaald.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:39

Begrijp inderdaad wat je bedoeld Jenny! Gelukkig is het nu duidelijk :-)
Dat kan inderdaad gebeuren, maar zoals Sharon ook zegt het is zo aantrekkelijk.
Neem het ook zeker niet elke dag mee, ipc was/ben ik blij als er 1 of 2 goed gingen. Gisteren alleen iets meer gevraagd, maar dat zal zeker niet dagelijks gebeuren :-)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 08:17

In het begin deed ik het ook voornamelijk alleen in de les! Je zult je verbazen hoe snel je er ook gewoon thuis een paar kunt springen!

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:31

beemst36 schreef:
wat goed Sharon, gewoon doen 5 mei als de wissels goed gaan!

edit:
@Miranda: ik heb tot de dag voor de bevalling nog gereden en ik heb met 6,5 maand me laatste wedstrijd gereden. Je moet gewoon kijken hoe je je blijft voelen en wat gaat, probeer gewoon goed naar je lichaam te luisteren. Ik had trouwens wel met het paard van me vriend dat ik met 4 maanden niet meer reed, dit voelde niet meer goed. (die kon nog wel eens bokken en stuiteren van achter en dat vond me rug ook niet zo prettig)

Ik hoop dat ik ook zolang kan doorrijden.
Maar denk dat manlief zich er dan wel meegaat bemoeien hihi.
Mijn paard is en blijft een spookie afentoe, niet dat ze je eraf gooit maar ze is schrikkerig en kijkerig.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:39

Iemand tips voor een wissel die met de kont hoog is.
Mijne springt ze super maar ook weleens met kont hoog, vooral in de proef.
Weet niet of je een wissel gezien hebt van ons Jenny met rijden bij Alex?
Ik hoorde niet dat ze verkeerd gingen van Alex, maar ik voelde dat ze toch soms achter hoog waren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:54

Nee, niet gezien. Ik heb ook een paard gehad wat dat deed, eigenlijk omdat hij heel veel kracht achter ontwikkelde en dan wat tegen de voorhand opsprong als het ware. Bij hem hielp het om hem iets te hoog voor mijn gevoel in te stellen voor, zodat hij er achter beter onder kon komen en niet tegen zijn voorhand opsprong.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:11

Wat je daar beschrijft dat zei de fysio ook van mij.
Vooral in de wissel van links naar rechts doet ze dat waardoor ze een hele poos terug ook wat last had van rechterkant onder het zadel bij haar schoft.
Ik ga het proberen, want tis soms ook een klap in mijn rug, ik probeer gewoon te blijven zitten.
Ze doet het vooral als ze druk is en bijna niet kan wachten tot ik de "hulp" geef, alleen buitenbeen naar voren doe.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:29

De wissels ga ik ook niet aanzitten, maandag heb ik weer les bij mijn instructrice, daarna hopelijk wekelijks weer, masseur nog een keertje komen, wekelijks les, dan ergens weer starten en dan als ik de puntjes vootr t Z2 heb pas weer verder met de wissels denk ik... :P

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:52

Ik hoop ook voor je dat je lang door kan blijven rijden Miranda :)
Mies als Stjarna er niet vervelend van wordt kan je denk ik gerust doorgaan met het oefenen van de wissels.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:05

vandaag een proefje geoefend en 3/4 van de wissels waren goed! De vanuit linker appuyement wilde hij eerst niet springen op ac lijn, opnieuw geprobeerd en toen sprong die hem wel alleen viel de door mn binnebeen heen.

Dus hier gaat het goed *\o/*

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:37

Mooi zo Daisy! Ik heb toevallig ook een proef geoefend vandaag (nr 27) alleen ipv vliegende- eenvoudige wissels gesprongen. Het drafstuk met zigzag gaat al aardig. 20 m galopappuyement was alleen erg lastig. Hij moet veel meer gesloten blijven wil ik dat lijntje redden. Een vriendin van me heeft ook nog even in de bak gestaan om met de wissels te helpen. Z'n moeilijke kant is z'n makkelijke geworden denk ik, want hij sprong keurig om zonder te gaan rennen. De ander was redelijk. Heb hem beloond en ben ermee gestopt. Ben al heel blij met hoe hij het nu doet. Een maand geleden had ik niet gedacht dat hij het nu al zo zou doen :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 23:29

Super, dat gaat al echt de goede kant op dan!

Lien, wil jij met mij meerijden naar de Efteling?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:05

Jenny, als ik meekan kunnen we dat wel doen ja!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 17:40

Wat zit er eigenlijk in een Z2 proef?? Ik lees hier zig-zag appuyementen en galop appuyementen..
Die komen er bij ons nog niet in voor op provinciaal niveau (20x40). Pas vanaf nationaal (M10) en dan ook op 20x60m

Aristo loopt lekker de laatste tijd, niks teveel gevraagd, even wat rustiger. Maar vanaf nu zal hij er toch weer aan moeten geloven, volgende week eerste wedstrijd van het seizoen *\o/*