Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:15

Nee, die snap ik, ik verwoord het verkeerd :)

Als een paard geen heel vloeiende ruime gangen heeft, krijg ik dan op elk punt minpunten omdat de jury eigenlijk iets anders verwacht, of krijg ik gewoon lagere punten op de beoordeling van de gangen.

Argh! Ik krijg niet verwoord wat ik bedoel :( Ik bedoel echt niet dat de jury rekening houd met de leeftijd, maar meer dat ze iets anders verwachten in de B. Is met 25 B starten nog logisch, zoiets. Paard heeft vroeger M2 gelopen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:21

helmab schreef:
mijn proef is afgekeurd(wat ben ik daar stiekem erg in teleurgesteld en beetje boos om) Reden was dat ik een ringetje op neusriem heb(doe daar niets mee tijdens het rijden en al mij proeven niemand over gehoord) en dat ik klipje aan bit heb, heb ik altijd en snap niet wat daar fout aan is. Is juist heel vriendelijk en dat zouden meer ruiters is moeten gebruiken(ik ben heel stil in handen maar mocht je zagen kan dat niet)

Ik snap dat het niet leuk is dat jouw proef is afgekeurd maar begrijp je waarom?
De reglementen zijn er en daar staat alles in onder welke voorwaarden mensen kunnen deelnemen aan (online) wedstrijden. Puur omdat een andere er niet op uit sluit betekent niet dat het dus wel mag.

Dus, de zaken aanpassen en weer meer frisse moed verder gaan en filmen. Gaat jullie vast dan ook lukken!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:28

Moonlight17 schreef:
helmab schreef:
Heel jammer en je hebt geluk dat ze er eerder niks van hebben gezegd.
Een ringetje op de neusriem mag volgens het KNHS regelement helaas niet en moet je dus afplakken of verwijderen. Hetzelfde met het lusje van de sperriem. Die mag er ook niet aanzitten zonder sperriem erin en vast. Klipjes aan het bit durf ik dan weer geen uitspraak over te doen. Zou je in het regelement moeten nalezen.

Het kennen van en het houden aan het KNHS regelement is de verantwoordelijkheid van de ruiter, niet van de jury.

Het is een hele studie om dat regelement te kennen hahah maar goed vind gewoon raar moet ik voor de (schijnheiligheid afplakken hahah om het zo maar even te zeggen) Baalde zo want was echt een fijn gereden proef. hahah maar goed zal dan maar afplakken := := := :=

Ik kan het me helemaal voorstellen hoor.
Misschien dan even de tip om te kijken of je huidige tuig helemaal volgens de regels is van de KNHS en dan hoef je alleen bij verandering in het regelement (wordt altijd gemeld)of in je tuig dit nog maar te controleren.

Bespaart weer een teleurstelling.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:32

Anoeska27 schreef:
Kirrietje schreef:
Eigenlijk was ik niet heel tevreden over deze proef, ik neem er altijd twee op. Met de normale wedstrijden is meestal mijn tweede proef ook het beste :+ maar tijdens de tweede proef had ik haar helaas opengeprikt dus maar niet verder opgenomen ookal zag je er niet veel van.

Maar openprikken is toch een reden om direct af te stappen en niet verder te rijden? Of je er nu wat van ziet of niet.

Inderdaad.. En eens kijken wat je verkeerd doet. Spoortje maar af misschien, als je er niet mee om kan gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:34

helmab schreef:
mijn proef is afgekeurd(wat ben ik daar stiekem erg in teleurgesteld en beetje boos om) Reden was dat ik een ringetje op neusriem heb(doe daar niets mee tijdens het rijden en al mij proeven niemand over gehoord) en dat ik klipje aan bit heb, heb ik altijd en snap niet wat daar fout aan is. Is juist heel vriendelijk en dat zouden meer ruiters is moeten gebruiken(ik ben heel stil in handen maar mocht je zagen kan dat niet)

Oh jammer dat niemand je dat eerder kon vertellen. Staat ergens in de wedstrijdregelementen.....en ook in de topics over de Rambo Micklem ( neem aan, dat je dat hoofdstel hebt). Het ringetje kun je afplakken, de clips zul je er af moeten halen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:45

Moonlight17 schreef:
helmab schreef:

Een ringetje op de neusriem mag volgens het KNHS regelement helaas niet en moet je dus afplakken of verwijderen. Hetzelfde met het lusje van de sperriem. Die mag er ook niet aanzitten zonder sperriem erin en vast. Klipjes aan het bit durf ik dan weer geen uitspraak over te doen. Zou je in het regelement moeten nalezen.

Het kennen van en het houden aan het KNHS regelement is de verantwoordelijkheid van de ruiter, niet van de jury.

Dan mag je mij vertellen waar het staat, want ik ben toch over het algemeen goed op de hoogte van het reglement. Uit de harnachementgids: "Hoofdstel met
gecombineerde neusriem, ook toegestaan met het weglaten van de sperriem."

Als je zonder sperriem rijdt dan hoef je het lusje er niet af te halen, dat staat ook nergens in de gids vermeld.

Het ringetje is discutabel. Er staat het volgende in de gids: "Het hoofdstel moet van leer of een daarop lijkend materiaal zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden."

Dan kan je discussiëren over of het ringetje vast zit aan het leer of aan een metalen kern. Maar die kern is sowieso praktisch niet te controleren.

Met klipjes aan het bit bedoel je de bevestiging van de teugel?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:46

Nezzie, daar word je echt niet op afgerekend. Ik start met een (kleine) fjord tussen de paarden. Dan zou ik ook op alle onderdelen onvoldoendes moeten behalen want tja die loopt niet zo ruim als een beetje gemiddeld sportpaard :P ;) Wel moet ik tevreden zijn (voorlopig) met een 6 voor middendraf, want een dikke 8 zal het nooit worden. Maar zo lang het correct is uitgevoerd zal het altijd een 6 moeten zijn :)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:46

Getup schreef:
helmab schreef:

Oh jammer dat niemand je dat eerder kon vertellen. Staat ergens in de wedstrijdregelementen.....en ook in de topics over de Rambo Micklem ( neem aan, dat je dat hoofdstel hebt). Het ringetje kun je afplakken, de clips zul je er af moeten halen.

Sinds het najaar 2020 heeft de KNHS een harnachement gids. Daarin staat precies wat is toegestaan qua optoming.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:48

Nee extra bitclipjes van bakstuk naar bit. Zit bij de ( oa) Rambo Micklem hoofdstellen.

Ga later eens zoeken, waar het staat. Ik weet niet beter als dat iedereen met een Micklem Multi ( met metalen ringetje op de neus) m afpakt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:49

Nezzie schreef:
Nee, die snap ik, ik verwoord het verkeerd :)

Als een paard geen heel vloeiende ruime gangen heeft, krijg ik dan op elk punt minpunten omdat de jury eigenlijk iets anders verwacht, of krijg ik gewoon lagere punten op de beoordeling van de gangen.

Argh! Ik krijg niet verwoord wat ik bedoel :( Ik bedoel echt niet dat de jury rekening houd met de leeftijd, maar meer dat ze iets anders verwachten in de B. Is met 25 B starten nog logisch, zoiets. Paard heeft vroeger M2 gelopen.

Het is B, zolang je paard taktmatig goed loopt zal je daar echt niet op afgerekend worden. Ik kijk nooit naar de leeftijd, ieder paard wordt gewoon beoordeeld op wat ik zie en niet op leeftijd, kleur, afstamming, etc.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:50

Getup schreef:
Nee extra bitclipjes van bakstuk naar bit. Zit bij de ( oa) Rambo Micklem hoofdstellen.

Ga later eens zoeken, waar het staat. Ik weet niet beter als dat iedereen met een Micklem Multi ( met metalen ringetje op de neus) m afpakt.

Ik hoor het graag, want anders heb ik er meermaals overheen gelezen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:52

Dat ringetje op de neusriem mag indd niet. Ik plak hem daarom altijd af met zwarte tape. Tot nu toe niets over gehoord en als dat wel een keer voorkomt dan accepteren. Je gaat er ook niet een nieuw hoofdstel om aanschaffen. Dat van die bitclips weet ik niet. Maar het kost je 5 minuten om het even op te zoeken. Het reglement is hartstikke overzichtelijk vind ik.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Queelens op 04-03-21 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:53

De klipjes:
Verbindingsstukken (clips) tussen de bitringen en de neusriem zijn niet toegestaan.
 Een extra ring (vergelijkbaar met
kaptoom) op de neusriem verandert niets aan het effect van de neusriem

Dus klipjes niet toegestaan en ring wel zoals ik het lees. Bron: https://www.knhs.nl/media/19340/knhs-ha ... i-2021.pdf

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:19

helmab schreef:

Ik heb ook een klipje tussen de teugels en het bit! Mag dat niet? Of hebben jullie het over andere klipjes op andere plekken aan het hoofdstel?

Dit zijn wij:
Afbeelding

Edit: grapje. Lees nu dat jullie het hebben over een klip van bit naar bakstuk. Wat balen dat je proef daardoor afgekeurd is zeg. Echt oliebol.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 12:26

Flevolander, mooie punten. Gefeliciteerd!

AtillaFlash: nee nog geen punten! En bedankt voor het vertrouwen maar de PR's heb ik wel na een paar proefjes gereden haha. Ik verwacht net wel of net niet, hangt er natuurlijk ook beetje af wie er naar kijkt. 1 keertwending ging fout, 1 eenvoudige wissel met storing en wat andere dingen die nog beter kunnen. Echter ook mooie stukken en ik heb fijn gereden. Zo de eerste keer voor mij in een 20x60 baan kan ik nog wat minder zelfkritisch zijn :')

Mijn filmer vond het wel lastig, en het is ook niet helemaal 100% gelukt maar hij deed echt zijn best en ik vind het zelf wel goed te beoordelen.

Kirrietje gefeliciteerd met je winstpunt! Maar je opmerking over openprikken baart mij ook een beetje zorgen.

Nezzie, als je paard gewoon rad, zuiver en lekker vrolijk aan het werk is kun je gewoon starten!

Helmab, vervelend dat net zo'n fijne proef dan afgekeurd wordt. Maar even goed de regels doorlezen, is anders ook zonde!

De PresTeq FaySport is wel toegestaan bij KNHS wedstrijden, deze heeft een klipje aan het bakstuk vanaf het bit. Misschien als optie?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:31

Anoeska27 schreef:
Moonlight17 schreef:

Dan mag je mij vertellen waar het staat, want ik ben toch over het algemeen goed op de hoogte van het reglement. Uit de harnachementgids: "Hoofdstel met
gecombineerde neusriem, ook toegestaan met het weglaten van de sperriem."

Als je zonder sperriem rijdt dan hoef je het lusje er niet af te halen, dat staat ook nergens in de gids vermeld.

Het ringetje is discutabel. Er staat het volgende in de gids: "Het hoofdstel moet van leer of een daarop lijkend materiaal zijn waarbij de neusriem een minimale breedte van 2 cm heeft. Er mag zich geen metalen kern in de neusriem bevinden."

Dan kan je discussiëren over of het ringetje vast zit aan het leer of aan een metalen kern. Maar die kern is sowieso praktisch niet te controleren.

Met klipjes aan het bit bedoel je de bevestiging van de teugel?

Ik zie het van de sperriem inderdaad staan in de nieuwste gids. Die had ik nog niet helemaal tot in detail doorgespit.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:38

@helmab, ik vermoed dat ik jouw proef heb afgekeurd. Indien dat het geval is was dat niet alleen vanwege de harnachementsfouten, maar heb je ook geen neusriemcontrole laten zien en je bit en sporen niet getoond, maar is er alleen een globaal rondje om het paard gelopen. Ik ben heel coulant en bij de meeste zaken schrijf ik het er liever bij dan dat ik afkeur, maar bij meerdere dergelijke fouten kan het niet anders dan afkeuren, hoe jammer in dat geval ook voor jou.

Edit, in het bericht van anouschka zie ik staan dat het ringetje tegenwoordig wel mag, dat was mij niet bekend en daar zal ik voortaan naar handelen. Echter blijven de rest van de genoemde redenen van afkeur bestaan, dus voor jou maakt het geen verschil.
Laatst bijgewerkt door WenK op 04-03-21 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:40

@anouschka, dat van de sperriem en het lusje is oude info. Ooit, toen ik de B/L cursus deed, mocht dat idd niet. Dat gold als incompleet harnachement. Tegenwoordig mag het idd wel gewoon.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:50

WenK schreef:
@helmab, ik vermoed dat ik jouw proef heb afgekeurd. Indien dat het geval is was dat niet alleen vanwege de harnachementsfouten, maar heb je ook geen neusriemcontrole laten zien en je bit en sporen niet getoond, maar is er alleen een globaal rondje om het paard gelopen. Ik ben heel coulant en bij de meeste zaken schrijf ik het er liever bij dan dat ik afkeur, maar bij meerdere dergelijke fouten kan het niet anders dan afkeuren, hoe jammer in dat geval ook voor jou.

Dan heb je over ander dat hebben wij heel duidelijk gedaan anders zie je die kipjes aan bid ook niet hahah, maar baal echt.

Heb ook al x gehad dat KNHS een fout heeft gemaakt en zefs heeft toegegeven na er achteraan bellen maar kreeg mijn punten niet erbij(2 wp,dus daarom baal ik hier nu exstra door)

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 12:53

Met voorstellen loopt mijn moeder rustig om paard heen en neusriem kontrole duurd best lang bij mijn filmje heel erg duidelijk (zie je dat die goed los zit) en ik rij zonder sporen hahah dus nee ik kan het niet geweest zijn.

Iedereen bedankt voor reactie

Zit gewoon even veel tegen de laatste tijd met haar(lichamelijk- groot onderzoek)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:17

WenK schreef:
@anouschka, dat van de sperriem en het lusje is oude info. Ooit, toen ik de B/L cursus deed, mocht dat idd niet. Dat gold als incompleet harnachement. Tegenwoordig mag het idd wel gewoon.

Ah dan liep ik ook achter, ik elke keer mn sperriem er weer aan hangen voor de proefjes terwijl paard veel fijner loopt zonder :') Good to know

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:24

helmab schreef:

Staat er ook duidelijk waarop de proef is afgekeurd? Wat voor klipje zat er aan het bit? van de neusriem naar het bit of van het bit naar de teugels?

Bedoel je deze klipjes?
Afbeelding

Afbeelding

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:42

PSvanLot schreef:
helmab schreef:

Staat er ook duidelijk waarop de proef is afgekeurd? Wat voor klipje zat er aan het bit? van de neusriem naar het bit of van het bit naar de teugels?

Bedoel je deze klipjes?
[ [url=m/ZHvrS1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LCic3H.jpg]Afbeelding[/url] ]

JA klopt deze ja

Suzanne F.

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:45

Dus de neusriem is dan vastgemaakt aan het bit. Bijzonder, dat ken ik helemaal niet.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 13:57

Suzanne F. schreef:
Dus de neusriem is dan vastgemaakt aan het bit. Bijzonder, dat ken ik helemaal niet.

Ja google maar eens op bitclips rambo micklem dan zie je hoe ze worden gebruikt. Deze bitclips worden ook standaard bij dit hoofdstel geleverd.

Edit: zie dat psvanlot ze al heeft geplaatst haha :)