[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:56

Het lijkt me inderdaad ook fijn voor jezelf om lekker thuis even te trainen! Als hij thuis extra goed aan het been is heb je op wedstrijd nog een reserve over voor als hij terugzakt.

Weet natuurlijk niet of je dit al meepakt, maar probeer heel je training door overgangen en tempowisselingen mee te pakken. En dan bedoel ik niet 1x per rondje, maar het liefst om de paar meter! Hier pak je twee vliegen mee in 1 klap: de achterhand word sterker en hij krijgt meer impuls/komt meer aan het been.
Deze tempowisselingen kunnen natuurlijk ook heel subtiel en hoeven niet elke paar meter zo groot, maar probeer ermee bezig te blijven. Kan echt al zoveel verschil maken!

Voor jou succes annemieke! Ik snap de zenuwen haha, maar probeer gewoon lekker te rijden!
Laatst bijgewerkt door m9ara op 07-10-16 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:56

Steeds (net) geen winst rijden is niet leuk. Ik ga 6 november weer voor het eerst in lange tijd. Laatste keer was 15-7. Ik heb hem fijn aan het lopen, alleen mijn houding (en dan vooral mijn handen) blijft een heel groot aandachtspunt. In de les is dat ook bijna de enige feedback die ik steeds krijg (en terecht). Op alle protocollen die ik terug kreeg heeft tot nog toe gestaan "handen stiller houden". Maar gelukkig wel steeds met winst naar huis kunnen gaan, behalve de eerste B wedstrijden. Dan reed ik vaak 1 proef winst, en de 2e net niet.

Op de voorhand komen wordt heel zwaar afgestraft, ook in de B en het L. Ons paard kon, toen mijn man er net mee startte, ook heel erg gaan hangen en op de voorhand duiken. Die is ook geregeld zonder winst naar huis gekomen. Enige wat werkt is zorgen dat die achterhand veel sterker wordt, en hij meer van achteruit gaat lopen en zichzelf kan gaan dragen.

Anne_mieke88

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:01

Ik kreeg een keer op mijn protocol in de b:
Iets op de voorhand maar is nu nog niet belangrijk.
Dus had het ook opgezocht toen. In de b is op de voorhand niet erg. En in het L wordt wel al iets meer verticaal verwacht dat wel. Maar zo erop afstraffen dat je dan geen winst rijdt. Vind ik erg jammer. Het is geen M waar het paard al meer op achter moet.
Gelukkig is ze nu al meer verticaal dus dat komt wel goed vandaag.
Maar vind het jammer dat er zo op gelet wordt terwijl de b en L echt basis-basis is.

Maar indd. Eerst anders even lekker thuis trainen en dan weer meenemen :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 10:12

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:33

Anne_mieke88 schreef:
Dat is zeer demotiverend indd.
En eventueel even thuis houden om de puntjes op de i te installeren?

Ik heb vanmiddag mn L1 debuut. Hele week nergens last van. Tot ik vannochtend wakker werd. Ben nu zelf misselijk van de zenuwen. :?

je kan het! succes

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:36

Hier ben ik overigens gevlogen door het L1. 5 weken geleden reed ik mn L1 debuut en na 4 wedstrijden L1 mag ik er alweer uit.

Vorige week 195 en 196 en afgelopen woensdag 186 en 196.

Volgende week zondag gaan we ons L2 debuut maken.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:38

Succes vanmiddag Annemiek!
Wij idd nog morgen en twee koudbloedenwedstrijden en dan even pauze en alles bevestigen. Voor de komende 3 wedstrijden is m'n doel om netjes te rijden en gefocussed te blijven ook als er foutje in proef zit. Die winstpunt rekenen we ff niet op. Even 3x ervaring opdoen en dan in januari weer verder. Al met m'n instructrice Gebeld en we gaan er hard mee aan de slag

Overgangen en tempowisselingen doe ik idd veel. Om de paar passen soms zelfs maar merk dat ik er in de les meer op focus als op wedstrijd. Mss morgen eens als doel bij losrijden meenemen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 23:33

Hoi hoi. Hier ging het debuut heel goed. Ze was heel braaf :)
We hadden 172,5 en 181. Heel netjes zo voor de eerste keer :) het wijken gaat nu even punt van aandacht worden :=
Wist ik al hoor maar ik dacht ik ga gewoon :)
Deze week maar heel goed wijken oefenen voor volgebde week. Onze 2e L1 wedstrijd :)
Maar de kop is er nu af met L1 +1 *\o/*

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:53

Wat netjes zeg voor de eerste keer!! Gefeliciteerd!! Je onderschrift mag gewijzigd worden in L1+1 dus :) wat goed zeg

Ik ben ook super trots! Had na onze dipwedstrijden mezelf als doel gesteld goed losrijden op de punten die ik wil (veel schakelwerk en zorgen dat ie loslaat op beide kanten vooral links houd ie soms kaak hals strak) en vooral ervaring op doen en mn oefeningen netjes afronden.

De eerste proef was slordig (vond ik zelf) hij sprng me bijna over het witte hekje heen, vond de spiegels over de hele achterwand spnnend en sprong in de verkeerde galop (net als donderdag), gelukkig komt de fysio over een weekje, even voor de zekerheid checken of het niet iets lichameljks is maar volgens mij komt het omdat ik het niet goed genoeg voorbereid...want...

proef erna liep ie super netjes, voorwaarts, oefeningen netjes afgerond. Dus mijn doel gehaald en die winstpunten rekenden we toch al even niet meer op.
Komt mijn nichtje (groom) van het secretariaat terug met twee duimpjes de lucht in....181 en 194 (!!!!) punten gehaald. En die tweede jury bleek echt een super strenge te zijn (allemaal mensen baalden al want hij was zo streng en strak op alle punten...hij keek ook super streng dus ik dacht dat ik die proef niet hoog zou scoren ondnks dat ie lekker liep) is dat dus mn protocol met 194 en als ENIGE commentaar: keurig gereden
Op het andere protocol: Erg sympathiek gereden, knap hoe je hem bitloos rijd!

Heeel heeeel heeeel heeeel heeel trots :)
Heb wel besloten de wedstrijd pauze even te handhaven. De 2 koudbloeden dressuurwedstrijden, cross en springen wel gewoon maar even 'pauze' voor de gewone KNHS wedstijden zodat ik even het wijken meer kan bevestigen en hem vaker zo rond kan rijden als vandaag :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:26

Mag ik me hier ook melden en meelezen reageren en tips meenemen.
Ik rij zelf een tinker en zijn inmiddels B met 16 winst. Tijd dus om eruit te gaan.
De wijk knop zit er ook op dus gewoon trots op mijn pony.
Hebben de limburgse kampioenschappen mogen meerijden en nu start ik komende vrijdag mijn eerste L1.

Dus nog wat werk aan de winkel deze week.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:15

Welk onley.. leuk een tinker! Succes in je debuut..

Vandaag weer gestart, en 2 winstpunten mee naar huis mogen nemen. Een 3e en 5e plaats..
Eerste proef ging helemaal niet, ze was veel te loperig, niet over haar rug, en luisterde helemaal niet.. tussen de proeven door even goed op scherp gezet en toen super kunnen rijden de tweede proef.. het losrijden ging zo geweldig fijn! Ik ben flink aan het longeren en dat lijkt zijn vruchten af te werpen nu! Heel blij mee!

Afbeelding

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:18

Wauw storm dat is super hee! Lees het nu pas! Leuk! Ik las nu ook een maand pauze in.. waarin ik veel ga longeren om haar beter te krijgen. Heb dat nu 2 weken gedaan en merk veel verschil.. rust kan soms goed uitpakken ..

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:10

keshia fijn dat het longeren zo helpt! Hoop dat het voerschema zijn vruchten afwerpt. Hihi dat wordt zeker even wennen, al die power :). Kwamen je punten wel overeen met je gevoel? Jammer dat de eerste proef niet ging, maar dan heb je je wel goed hersteld.

Storm2009 wat jammer dat het even niet gaat. Ik zie het om mij heen ook veel gebeuren; een dip in de L1. Gewoon lekker doortrainen, desnoods even een wedstrijdstop inlassen. Uiteindelijk komt het allemaal weer goed. Super goed storm! Ben blij dat je het vertrouwen weer terug hebt kunnen krijgen en dat je zo doelgericht hebt gereden bij je wedstrijd! Heel fijn dat je punten ook overeen komen met je gevoel (2e proef beter dan de 1e proef). Die slordigheden gaan er vanzelf uit naarmate je erop traint. Leuk commentaar van de jury!

Anne_mieke88 sommige jury's maakt het niets uit. Maar ik zie steeds vaker een jury die ze toch al meer op de achterhand willen hebben. Woehoee de kop is eraf dus, gefeliciteerd!

SusanH jeetje, dat is wel een tijdje geleden. Heb je expres een wedstrijdstop ingelast?

SteffiiY Jeetje, dat gaat hard! Goed bezig +:)+

onley welkom! Leuk een tinker. Laat je even weten hoe het ging?

El domingo mag weer opgebouwd worden *\o/*
Als het gaat wil ik er in november weer opzitten :o

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:29

Wat fijn dat je weer mag opbouw xemmafalcon!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:13

Ooo wat ging het bagger..
Zo slecht heb ik nog nooit gereden
168.5 punt.
Terwijl we eergister die proef zo fijn hebben geoefend en gereden.
Die pony zet een knop om in die ring en is dan klaar 0,0 respect voor het been :x
Probeer dan nog maar netjes rond te sturen zonder uit je vel te springen. -:(-

Voel me af en toe echt een looser. -O-

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:36

Oh wat balen zeg!!! Pak je hem dan wel aan? Ik durfde dT eerder in de ring niet waardoor storm een loopje met me nam. Hij wist dat ik tussen die witte hekjes minder streng was....of streng mss zelfs minder consequent.

Wij mogen straks starten twee proefjes l1. Maar ik sta nu nog in de file ri stal. Snelweg staat vast

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:15

Ja morgen nieuwe poging dan pak ik haar maar aan...nadeel nu op indoor is dat het telkens maar 1 proef is..zou bv 1 mis gaan kun je nog terug vallen op de 2de proef.
Ik baalde als een stekker.

Maar goed morgen gas erop en gaan met de banaan..

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:06

Huh, maar 1 proefje? Hier op stal kan je er altijd twee rijden, ongeacht het seizoen. Jammer van je punten, maar wel een leermomentje dus. Ook in de ring moet hij naar je been luisteren. Kan je hem niet, voordat je daadwerkelijk aan je proef begint, maar al wel tussen de witte hekjes rijdt scherper aan je been maken?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:45

Baggere van de proef is dat je in stap moet binnenkomen..anders gelijk in draf en been eraan..
Ik kan haar moeilijk in die ring "kapot meppen" ze weet dat donders goed...ze flikt me dit iedere x terwijl ze met losrijden super gehoorzaam is.
Indd veelal 1 proef helaas

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:21

Je hoeft niet kapot te meppen maar een verdiende tik?

Ik heb lekker gereden. Twee proefjes de eerste ging lekker 187. Tweede voelde ook goed maar dook ie op de voorhand 175 dus 1 winstpunt maar heel tevreden

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:29

onley, ik had dat de vorige keer ook, de eerste proef was ze totaal niet gehoorzaam. wat ik had moeten doen is na het melden bij de jury, eerst aandraven. En dan weer terug naar stap, en dan het liefst twee overgangen voor het binnenkomen bij A. Dat hielp me in de tweede proef zeker. ze staan dan niet meer in de relax stapmodus van het aanmelden. En anders op het moment dat je merkt dat ze echt niet reageert, genoegen nemen met een ietwat lager cijfer en even op haar nummer zetten? dan kun je daarna hopelijk wel je proef netjes afmaken.. beter 1 keer duidelijk dan er maar tegenaan blijven hobbelen.

hier is het af en toe wel zoeken, maar ik ga altijd naar wedstrijden met 2 proeven. vind het anders teveel moeite om helemaal te vlechten en op pad te gaan voor 1 proef. mocht het kunnen zou ik gerust 3 proeven willen rijden. hebben altijd energie genoeg over voor nog een proef :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:33

netjes toch storm? gefeliciteerd met je winstpunt!

hier net aan het kijken om nieuwe wedstrijden te plannen. had de hoop in december en november nog een mooi aantal wedstrijden te rijden. de rest van oktober kan ik iig niet. helaas is er in december geen een wedstrijd hier enigszins in de buurt. (20 km) dus nu maar vast 2 wedstrijden in november opgegeven en daar hopen wij onze punten voor de l2 binnen te halen en stromen dan gelijk door :)
dan kijk ik daarna wel welke wedstrijden we nog meepakken :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 00:53

Lees nog altijd mee, maar al een tijd niet gereageerd.
Mijn Phoebe is nog herstellende van de overbelaste pees. Laatste scan was 2 weken geleden en zag er in ieder geval een stuk beter uit dan de 1e scan. Maar we zijn nog steeds aan het stappen. Tijdsduur wordt steeds opgevoerd. Morgen ga ik er denk ik even op om te stappen.
Ik stap hele stukken langs de weg en moet zeggen dat ze daar een hoop van leert.
Ze staat niet op stalrust, maar gewoon hele dagen op de wei. Over het algemeen staat ze daar heel rustig. Kreupel loopt ze overigens niet meer, maar we doen het rustig aan.

Ondertussen heb ik een paard van een stalgenoot wat kunnen rijden. Dus ik heb niet stilgezeten.
Vorige week zondag heb ik een Fries gereden. Paard is van de opa van een clubgenootje en staat te koop, maar was al een tijdje niet onder het zadel geweest. Dat tijdje bleek echter 3 jaar te zijn, hahaha. Pfff, maar na longeren er op gegaan en even iemand mee laten lopen. Maar beestje was superbraaf. Echt geen pas verkeerd gezet. Alleen galopknopje was verkeerd geinstalleerd. Linksom kon ze alleen in de rechtergalop en rechtsom alleen in de linkergalop. Maar leuk paard!

Maar ik hoop gauw weer iets met Phoebe te kunnen doen

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:57

Hier ook nog altijd een meelezer :+

Nette resultaten hier!

Fijn dat je iig niet hebt stilgezeten Setteli. Maar hopelijk natuurlijk snel back on track met Phoebe!

Gisteren eerste indoor wedstrijd gehad met mijn puppy. Vond het heel spannend maar was wel iets gemakkelijker te rijden dan outdoor eigenlijk, iets rustiger. Wel kijkerig maar daar had ik niet zoveel last van. Eerste proef wel veel spanning maar was er blijkbaar niet vanaf te zien, we hadden hier 191 en een 4e plaats (helaas maar 3 prijzen :P) tweede proef stukken beter en netter en hier dan ook 204 punten met een 3e prijs! Erg trots aangezien we door haar groei best veel up and downs hebben in de training.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:24

Vandaag 2e wwledstrijd in het L1 :)
Super tevreden ze was heel braaf <3
1e proef 2e met 192,5 en een wp
2e proef vond ik zelf ook wel winstwaardig maar toch net geen wp we hadden 177 en een 5e plaats. Geen prijs. Maargoed elke jury is anders natuurlijk. Ik ben in ieder geval meer dan tevreden <3
Nu volgende week zaterdag weer knallen :)