[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:12

Ik smokkelde altijd een beetje door iets vóór de gevraagde letter al de teugels te vieren en dan iets voor de eind letter alweer op te pakken...heb daar nooit problemen mee gehad en geeft je net een paar meter extra die op zo'n kort stukje veel schelen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:16

Ik kom ook even binnenvallen met een proef-vraagje:

Mijn (spring)paard heeft nog veel moeite met de contragalop. Bij de halve grote volte in contra valt hij soms/vaak voor de letter al terug in draf. Wat kan ik dan het beste doen om puntverlies te voorkomen? Die laatste paar passen opnieuw aanspringen in contra wordt waarschijnlijk chaos. Aanspringen in de normale galop zodat ik toch nog de overgang naar draf op de letter kan tonen is dan waarschijnlijk het beste?

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:50

Ik zou opnieuw aanspringen in contra.. het is mij nu 2x op wedstrijd fout gegaan en dacht kan echt niet meer herstellen dan ben ik te laat..
1x 3 valt uit contra en op overgang 5 te vroeg.

En ze wisselde laatst.. toen 1x 3 wisselt en 3 op overgang vanuit verkeerde galop :=

Dus ga volgende x toch maar herstellen ookal ben ik er 1 of 2 passen vanaf :o

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:55

Opnieuw aanspringen in contra is haast niet te doen omdat ik maar een paar passen heb en omdat het paard door het eruit-vallen natuurlijk redelijk uit elkaar is. Het is dus kiezen tussen doorgaan in draf (en dan dus de overgang naar draf te vroeg) of aanspringen in de gewone galop (en overgang naar draf vanuit de verkeerde galop). Of wordt het toch meer gewaardeerd als je in ieder geval probeert om opnieuw aan te springen in contra?

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:03

FCSA schreef:
Opnieuw aanspringen in contra is haast niet te doen omdat ik maar een paar passen heb en omdat het paard door het eruit-vallen natuurlijk redelijk uit elkaar is. Het is dus kiezen tussen doorgaan in draf (en dan dus de overgang naar draf te vroeg) of aanspringen in de gewone galop (en overgang naar draf vanuit de verkeerde galop). Of wordt het toch meer gewaardeerd als je in ieder geval probeert om opnieuw aan te springen in contra?



Ik zou dat niet doen. Want het is niet de gevraagde oefening.. Misschien heb je geluk en zien ze het niet. Die van mij springt dan gewoon zelf opnieuw aan in contra dat vind ik wel knap van hem. Probeer hem goed te ondersteunen met je (dan) binnenbeen. Lekker actief houden. Bocht niet te scherp door!

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:15

Dan aanspringen in de gewone galop, dan kun je in ieder geval de overgang naar draf tonen, anders krijg je daar met een beetje pech een 1 voor.
Ik probeer altijd zo snel mogelijk opnieuw in contra aan te springen en als dat niet lukt dan in ieder geval maar in galop.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:22

Dank voor de tips! In ieder geval niet doorrijden in draf dus :o

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:48

Welkom Keeyzie!

Is ook lekker Meya, wat dagjes weg!

Super frustrerend lijkt me dat Nouvel, zo'n stal waar je het samen hoort te doen en er vervolgens in principe alleen voor opdraait.. Je hebt het over "we", doe jij het samen met je partner of heb je een bijrijder/verzorger oid?

Welkom Kar_lien! Leuk dat je debuut gepland staat.

Lastig FCSA. De mijne wil ook nog wel eens iets terug vallen inderdaad. Meestal net voor de letter dus dan kan ik 't sowieso niet meer herstellen en krijg ik dus inderdaad op mijn coupon dat ze te vroeg terug is in draf. Meer omdat ik dus dan gewoon geen tijd meer heb om überhaupt aan te springen en dan verknal ik het gedeelte om terug te gaan naar arbeidsdraf ook meteen ;-)

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:49

Pff wat een hitte weer he! Deze week twee keer gereden en een dag gelongeerd, dat moet maar even genoeg zijn voor de wedstrijd :o

Sinds deze week springt ze ineens weer verkeerd aan op de linkerhand. Super frustrerend! Gister uiteindelijk wel weer kunnen oplossen dus hopelijk doet ze dat niet tijdens de proeven zondag.. Verder liep ze gister heerlijk, even andere sporen om & beugelriemen een gaatje langer.. Ben benieuwd!

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 20:08

Ik heb inderdaad een keer in het M1 gehad dat hij in de hoek uit de contra viel omdat hij schrok. Door de spanning even onmogelijk in de paar tellen opnieuw aan te springen dus de rust hervonden en gewoon door gedraafd ...
had een 2 op de contra ‘valt uit contra’ en een 1 op de overgang ‘overgang niet getoond’ dus die paar meter hakte er flink in :\
dus beter weer aanspringen en de overgang naar draf dan maar iets te laat denk ik

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:34

Ja dat dacht ik dus ook...

Zo hier lading stro binnen, hebben we alles maar weer gehad :)
Ook nieuw hout voor om ons hok. Dus zal nog even geklust moeten.. :)

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:07

Hard aan de slag meya!
Hier ook stro binnen, voor de stalgenoten die op stro staan, maar wel even geholpen, ik heb altijd alleen wat baaltjes om te voeren.

Ja blijft lastig een stal waar je alles samen moet doen maar waar de helft niks doet, maar wat doe je er aan...
We is in dit geval mijn vriend en ik inderdaad, we hebben er samen 2 paarden staan.
Mijn vriend doet heel veel qua bijhouden voor het onkruid in de wei en om de stal, bijhouden van bak e.d.
Voor de bak hebben we zelf alles gekocht, vlakker en waterpomp want dat was er niet.

Ik mag morgen weer, hopelijk wat minder warm, ik moet om half 11 en 11 uur, wel vlak bij, dus geen trailer, dat is wel fijn!
Vanmorgen even iemand gelezen daar, is een 3 daagse, bak is toch weer mega zwaar, was ik al bang voor...
Daar gaan we het lastig mee krijgen, maar we zien wel, zijn we in ieder geval weer een keertje geweest!

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:37

Lastig zeg.. maar je kan je er maar beter niet druk om maken indd.

Ja klopt. Moet nog een weekje werken, vriend heeft al vrij dus misschien dat hij alvast een begin maakt.

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:58

Succes morgen!

Hier net even gereden, ging fijn. Weer de stap/galop opgepakt. God wat werd ze heet, stapt ze bijna niet meer normaal. Dacht dan maar verrassen, dus eenmalig slangevolte 3 bogen gedaan, elke x op ac lijn eenvoudige wissel. Dat ging goed, wel vol enthousiasme :+ Maar daar maak ik me niet meer druk om, de rust in de oefening komt straks wel weer.

En afspraak gemaakt met de zadelfitter, ovb levering van het zadel.. staat nu op half september. Fingers crossed. *\o/*

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:12

Thanx!

Wow knap dat die eenvoudige wissels bij jou al lukken zeg!
Die van mij heeft nog zo’n moeite met op achter blijven in de overgangen terug dat galop-stap nog echt een lastige is...

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:10

Mijn concurrentie was al uitgeschakeld voor ik begon... :=
De rest had afgemeld, dus ik was alleen.
Op zich redelijk fijn gereden maar ook wel weer kleine dingetjes, dus dan is het meestal afhankelijk van de jury er op of er onder...
Ik had 185 en 185,5, blij mee! *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:25

Leuk dat je vriend en jij dezelfde hobby delen Nouvel! Gefeliciteerd met je punten. Haha jemig, wat een uitvallers :')

Mooi dat je zadel in september komt zoals het nu lijkt Meya!

Nou ik heb heeeerlijk gereden <3 Bak was erg zwaar en normaal heeft Marena daar heel veel last van maar ze liep nu zo fijn. Heel mooi constant, goed voorwaarts en aan de hulpen. In de eerste proef sprong ze rechts ineens contra aan terwijl ze dat deze week juist linksom deed.. Maar netjes opgelost. Tweede proef moest ik er iets meer aan rijden maar al met al echt zo fijn gereden. Zat er met een grote lach op en kon niet anders dan winst zijn dacht ik... Maar helaas :+ 174,5 en 182,5. Ik snap officieel niks meer van de jurysport, schiet mij maar lek. In beide proeven zat verder weinig verschil en juist de eerste ging fijner dan de tweede en dan zo'n groot verschil. Ook niet echt onderbouwd, veel 5-jes en 6-jes. Zelfs op binnenkomen etc. Groeten op beide een 6 terwijl in proef 2 scheef was (dat stond er ook bij) en eerste proef niet.. Dus hoe dat dan beide dezelfde punten kunnen zijn?

Aaaaanyway, loslaten! Ik heb heeerlijk gereden en dat kan niemand me afpakken. Ze wordt steeds sterker en fijner te rijden :+: En ze doet 't toch maar even tussen die grote (dure) paarden! Spectaculaire gangen zal ze nooit krijgen en 't is jammer dat een jury dat niet kan waarderen maar lekker boeiend.

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:16

Haha, tja. Ene keer komt ze makkelijk terug, andere x wel met 1 of 2 drafpassen. Dus wss ook eventjes geluk hebben dat het gisteren zo goed ging :D

Zo, dat gaat vlot dan. Ook met je punten, super!! Hoeveel heb je nu?

Jammer Rianne, kan dan wel even een domper zijn.. maar goed, je hebt er toch 1.. :)

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:23

Oh Rianne wat balen is dat dan he!
Ik had het laatst ook heel fijn gereden en mega lage punten...
Je zou bijna niet meer durven gaan...
Gelukkig had je de tweede proef nog winst!

Wij hadden wel een fijne jury vandaag hoor, er waren er echt veel die winst hadden gereden, niet super hoog maar wel weer een puntje erbij en dat is toch best leuk als je allemaal je best doet!
Kennisje had mijn proeven met haar telefoon gefilm, vanavond nog eens rustig terug kijken.

Ik had nu ineens gehannes met de overgang stap-galop en dat is meestal geen probleem, zo bizar is dat dan, hij sprong gewoon niet aan en toen ineens mega omhoog!
:D
Afbeelding

Dus die eenvoudige wissels worden nog wel even een oefendingetje... :+
Maar goed, zo blijven we lekker bezig!

Ik heb nu 7 punten, eigenlijk toch nog wel sneller gegaan dan verwacht.
Ook wat geluk gehad denk met de jury’s, niet iedereen waardeert hem en zeker als ik tussen allemaal groot echt dresuurgeweld rijd merk ik dat wel.Heb een paar keer heel laag gereden maar toch ook wel weer vaker winst dan ik had verwacht.
We trainen rustig door, zou het super gaan vinden om straks toch eens Z te kunnen starten.

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:37

Haha hiiiihaaa!
Mooi man! Dacht ook je moet er bijna zijn, rijdt vaak winst :)

Ohja, ach oefendingetjes kun je mooi mee prutsen thuis :')

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:14

Ik vond het echt een geweldige foto :D

Ja soms wil je zelf teveel doen he, lastig is dat, wanneer is het goed wat je doet...

Yom
Berichten: 3808
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:45

vanavond de 2e M1 wedstrijd, gelukkig pas om 21.40 starten anders was het te warm.

Vrijdag had mijn dochter nog les en na flink loswerken en oefeningen doen die het paard best lastig vond, liep het paard als een tierelier. Nu hopen dat ze dat er vanavond ook uit kan toveren :D

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 12:37

Bij mij loopt ‘ie in de les altijd beter dan op wedstrijd... :+
Succes!
Lekker wat later, knap warm alweer nu zeg, blij dat ik niet hoef!

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:24

Is ook zo Meya. Ben iig niet voor niets gegaan en uiteindelijk is belangrijker dat het voor mij goed voelt :) Merk echt dat ze sterker wordt en ze is heel mooi constant, dat is ook al winst.

Haha, mooie foto Nouvel. Nou inderdaad, je doet het toch maar even! Zo denk ik dan ook.. Toch maar even met een Haflingertje tussen de grote paarden en ook niet onderaan of zo. Maar toch jammer he, die lage punten tussendoor terwijl je weet dat 't er gewoon goed uit zag! Het zijn misschien geen paarden zoals jury's ze graag zien maar daar zouden ze echt objectiever in moeten zijn.

Nouvel

Berichten: 28579
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:48

De grootste winst is inderdaad de vooruitgang die ze je zelf voelt!
Ik les regelmatig bij Herman Wientjes en die kan dan ook zo mooi zeggen, kijk ook eens terug, een jaar geleden kon hij nog niet fatsoenlijk galopperen, moet je kijken waar jullie nu zijn!
En dat is waar, je wilt altijd maar verder kijken, en vooral naar wat nog niet lukt, maar als je dan terug kijkt dan zie je wat je hebt bereikt en waar je trots op kan of eigenlijk moet zijn!

Ferro loopt gewoon heel snel voorover en te lang in zijn lijf en hals, galopperen onder het zadel kon hij de eerste jaren niet, alleen hard en rechtuit en in de linkergalop :+ :D
Als ik dan zie waar hij nu dan had ik dat toen dus echt nooit verwacht, het is nog lang niet waar we graag willen komen, maar het is ook lang niet meer wat het was.

Ik bedenk me nu dat ik de lesfimpjes er nog een keer op zou zetten van een paar weken terug, zo even kijken...