Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:02

Xxxmh ohnee |( , dat is waardeloos zeg.

Aan die therapieen zou ik inderdaad ook niet beginnen. Zet maar n paar maanden weg inderdaad. En dan rustig met schema opbouwen

daffodil

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 19:05

Ach dat is hard....maar ik snap je helemaal dat je het op deze manier probeert. Hoewel ik wel erg goede ervaringen om mij heen hoor met lasertherapie.

Ik heb me ingeschreven voor het haflingerweekend, heel vol programma maar eerst op zoek naar stalling want ik durf de mijne dus echt niet in een weitje met prikpaaltjes te zetten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:09

Xxxmh wat een rotnieuws. Welke pees is het? Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Paard van 15, rotblessure, da wilde opereren maar dat zag ik niet zitten. Wel shockwave gedaan maar dat sloeg niet aan. Toen paar maanden weggezet en daarna heel langzaam opgebouwd. Paard heeft er nooit meer een stap kreupel op gelopen en we zijn 5 jaar verder. Dus ik duim voor je dat het toch goed komt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 20:12

Jeetje Marise wat heftig zeg… dat is onverwachts. Gigantisch veel sterkte :knuffel:
Als het na 3/4 maanden niet geneest kan ze dan ook niet meer recreatief of gewoon als weidepaardje?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:13

Xxmh sterkte zeg! Maar even positieve ervaring. Mijn 1e pony had een hele ernstige peesblessure toen ze 18 of 19 was. Was de bedoeling dat het geopereerd zou worden maar dat kon niet doordat ze doordraaide toen ze daar was en ze het niet aandurfden. Toen met lange rust is het alsnog genezen en heeft ze tot haar 30e nog gewoon gereden en tot 27e nog allerlei dressuurwedstrijden en buitenritten.

3 maanden is echt niks bij een peesblessure. Ik zou dat wel langer de tijd geven, eerlijk gezegd, wel controleren dan hoe het ervoor staat, maar soms gaat het daarna alsnog wel genezen terwijl het daarvoor niet zo lijkt. Zelfs bij de hele lichte peesblessures waren wij gewoon 6 maanden bezig en soms heb je juist wel belasting nodig om goed te genezen.

Heb ook ervaring met allerlei behandelingen, maar dat is ter ondersteuning en nooit bedoeld om het proces te versnellen, want pezen hebben gewoon tijd nodig om te genezen. (Daarom zegt mijn da altijd dat je moet rekenen op minimaal 6 maanden. Zelfs als het door allerlei behandelingen sneller zou herstellennof paard gewoon heel snel geneest van zichzelf heb je diezelfde tijd nodig om de pees weer sterk te maken en correct belastbaar. Behandelen om sneller weer alles te mogen zorgt bijna altijd voor pees die niet sterk genoeg is)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:24

Dankjewel allemaal! het is de diepe buigpees. En de dierenarts zei dat deze heel moeilijk te genezen is. De operatie en stamcel therapie had ook nog geen 50% kans. En ze is 17 jaar, moet volledig onder narcose dus de dierenarts raadde het af ook omdat ze wat kwaaltjes al heeft. Het is alleen lastig om dit paard stil te zetten omdat ze heel snel dik en hoefbevangen is. Dus er is ook nog een grote kans dat ze daar nu last van heeft. Ik geef het voor nu 3 / 4 maanden om opnieuw te scannen. Als er geen verbetering is dan laat ik haar gaan en als er weer verbetering in zit dan geef ik het uiteraard een kans maar ik zie het somber in. Ze mag ook niet de wei op vanwege dat ze snel dik wordt en hoefbevangen dus dat is ook al iets waarvan ik heb als ze niet meer blij wordt van op een klein zand paddockje staan dan vind ik het ook niet eerlijk naar haar toe. Stal eigenaren gaan van de week een klein paddockje realiseren zodat ze wel lekker naar buiten kan. Staat normaal in een kudde op de paddock.

Ga mij wel even informeren naar laseren. Dierenarts zei wel dat het waarschijnlijk niet geneest maar wel de ontsteking minder wordt en het dan wel betere kans heeft om iets te genezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:35

Xxmh wat een naar bericht zeg! En zo'n extra complicatie van HB en snel dik worden helpt dan ook niet mee.
Heel veel sterkte komende tijd.
Goed dat je nog even gaat kijken naar laseren. Dat is ook het enige waarvan ik zou zeggen, dat kan nog wel eens goed helpen. En is qua kosten ook nog te doen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 21:54

Wat een vreselijk bericht xxxmh... We hopen gewoon op een mooie verbetering over 3 maandjes! Y;(
Mijn vorige haflinger had de kliniek verbaasd om op zijn 21e nog binnen 8 weken volledig te herstellen van zijn peesblessure (tot 2x toe, eerst links en toen rechts) dit ging wel om de oppervlakkige buigpees maar geef niet op!

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 06:20

Wat ontzettend naar xxmh. Ik duim mee voor goede verbetering straks.

Ook ik heb weer een wedstrijd gereden. Hoe ik best onzeker ben durfde ik 1e instantie pas alleen buitenaf indoor te starten en zocht ik daar de locaties uit.
Waar het hem inzit stel mijn pony gaat spoken en meerdere roepen dingen naar me ik het kwijt raak en dat lijkt mij heel naar.

Bij zilvias hoeve in houten was het binnen losrijden buiten de wedstrijd. Je reed dan nog in het gedeelte waar de 3 ringen op uitkomen. Bloembakken, loslopende honden etc. Niks was spannend. Daarnaast als mijn pony schrikt springt hij een meter opzij maar mijn Kingsley zadel zit zo mega fijn dat ik dat super uitzit.

Bij HC Perier zondag gestart. Ook in Almere dus kende best wat mensen. Wel gezellig het paardenwereldje ons kent ons. Ik zou met bevriende stalgenoot gaan. Helaas was de pony van haar dochter die mee zou gaan een paar dagen ervoor op de poetsplaats uitgegleden met zadel op en bleef liggen en begon te spartelen. Op die manier hebben ze een tijd terug waar ze bij waren hun paard verloren. Dat is dus ook mentaal heftig net als haar pony die opeens opzij deinst bij het zadel opleggen.

Mijn 2e wedstrijd outdoor. In de L2 als enige pony tussen de paarden. L1 en L2 werden samen gevoegd.

Mijn doel voor de wedstrijd: genieten
Begreep dat ik tijdens het losrijden al van mensen die stonden te kijken bij de losrij ring enorm veel complimenten kreeg. Hoorde ik achteraf van mijn vriendin en haar dochter die danwel zonder pony, mij kwamen helpen.

1e proef gereden hyperventilatie en in tranen na afloop. Mijn vriendin die voorlas naar me toe in de bak. Nam per ongeluk de witte hekjes met haar voeten mee die omvielen. Pony een meter opzij geschoten had de teugels natuurlijk ook niet op maat. Mag eigelijk niet maar ze wou me helpen natuurlijk. Ze had dus nog even met de jury gesproken. Deze jury stond bekend als heel streng hoorde ik tijdens het losrijden.
2e proef waren we op. Het ging niet waha
Bij de prijsuitreiking 1e proef met 204 punten was ik 1e geworden. Verbazend dat ik dit heb kunnen rijden. Oa voor binnenkomen, wijken een 8 en oa voor gangen een 7 en dit met een pony tussen de paarden. Mijn instructrise kende de jury ook en ook als heel streng.
Toen ik mijn 2e protocol kreeg de punten 163,5 nou ik en die vriendin van me gingen helemaal stuk wahaha

Afbeelding

Donderdag weer wedstrijd. Voor mijn punten hoef ik het niet meer te doen dus mijn 1e streefpunt 2 winstpunten uit 1 proef is dus behaald en nu 1 winstpunt wanneer ik de hele wedstrijd doorzit. Volgende streefpunt. Ik merk dat we elkaar even weer wat moeten vinden.

Dat gevoel van diegene met de haflinger: zo herkenbaar tussen de paarden met een pony is toch anders hoe hoger je gaat. Mijn pony kan mega verzamelen maar hij is echt wel lastiger met gestrekte gangen. Gelukkig is hij meer een mini paardje dan echt een pony en kan hij echt wel leuk meekomen. Toch het idee dat mensen me soms ook aankijken tijden de losrij ring met: wat doet die pony hier.

Achja zolang we genieten en ons het steeds meer lukt om in onze bubbel te komen. Komt vast goed. Mijn streefpunt is M1+1 al vanaf het begin dat ik wedstrijden begon te rijden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 12:34

Ach wat vreselijk naar xxxmh Y;(

Hopelijk helpt de rust maar wat lastig ook dat ze zo gevoelig is om hoefbevangen te worden. Dat maakt het allemaal niet makkelijker.
Veel sterkte.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:43

xxxmh schreef:
Helaas geen wedstrijden meer voor ons. Dierenarts is geweest en paard heeft een peesblessure die moeilijk te genezen is. Kon nog opereren en stamcel therapie maar dierenarts raadde het af omdat de kans niet groot is dat het geneest en de risico's en paard is 17 jaar. Ik zet haar nu 3 of 4 maanden stil en ga dan scannen of er verbetering is of niet. Anders is het helaas klaar. |(

Ach, wat een verdrietig nieuws :(:) . Hopelijk is er een verbetering te zien na 4 maanden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:49

XRuby_SymmyX, gefeliciteerd met je punten :-) Zo zie je maar weer, het zegt echt niet alles of er allemaal dressuurpaarden in de ring rijden :-)

Die dressuurpaarden kunnen bijvoorbeeld ook verkeerd rijden, te diep lopen, figuren afraffelen. Dus als jij met de pony dan gewoon netjes je proefje rijdt is er niets aan de hand :-)

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:07

xxmh, wat ontzettend naar zeg :( Echt heel erg balen.

Gefeliciteerd XRuby_SymmyX, mooie punten in je eerste proef! :D

Hier ga ik pas volgende week weer op pad, dan heb ik 2 wedstrijden vlak achter elkaar (za 29 en wo 3). Benieuwd hoe dat gaat, maar heb er heel veel zin in. Stiekem hoop ik na die 2 wedstrijden ook alle punten voor het M1 binnen te hebben, al ga ik binnenkort nog niet over. :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:10

Hier een merrie die voor de tweede keer deze 'zomer' zo hengstig is dat ze alleen maar achterwaarts wil. Letterlijk, ik ben er de halve bak mee door geweest in z'n (haar) achteruit _/-\o_ . En dochter heeft zaterdag een oefendressuur gepland %)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 23:39

Lieser schreef:
Hier een merrie die voor de tweede keer deze 'zomer' zo hengstig is dat ze alleen maar achterwaarts wil. Letterlijk, ik ben er de halve bak mee door geweest in z'n (haar) achteruit _/-\o_ . En dochter heeft zaterdag een oefendressuur gepland %)
Oh dat klinkt niet heel praktisch nee. Ben nu stiekem wel benieuwd hoe je dochter's oefendresuur gaat zaterdag, of ga je deze maar afzeggen (wat ik zou snappen hoor)?

ChristelJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 06:41

Toch gekozen om mee te doen in het bokaal weekend. 4 dagen starten dag 1 ging echt super trots op me paaed! ❤️ Proef 1 ging echt voor mij gevoel super fijne stelling en buiging en fijn aan het been, het verruimen op de volte is echt nog wel een uitdaging voor ons. Proef 2 ging wat minder mijn concentratie was minder waardoor ik bij a verkeerde kant op ging oeps en halve wege de proef moest ik stoppen omdat er een bordje de baan in was gevlogen en toen was ik echt mn concentratie kwijt. Waardoor ik nog keer fout reed. Mijn punten zijn 188,5 en 175 helaas in de tweede proef geen winst gereden door de minpunten. Maar goed ik ben trots voor ons l1 debuut! ❤️ op naar vandaag dag 2.
Afbeelding

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:24

Gefeliciteerd Christel! Heel net debuut met zulke punten. Succes vandaag.

Oh Lieser die heeft er wel heel erg last van dan. Ik hoop dat ze het ergste heeft gehad en dat je dochter toch kan rijden morgen.

RS jeetje wat een verschil in punten! Gefeliciteerd met je punten! Tsjah sommige mensen en jury's vinden dat pony's niet bij de volwassenen horen maar ik vind dat zo'n onzin. Lekker genieten van je pony, jullie zijn een hartstikke leuke combinatie.

xxxmh, met de diepe buiger verder geen ervaring. Fijn dat je stal eigenaren zo mee willen denken en een paddockje gaan maken. Nogmaals sterkte.

Ik heb deze week mijn Z-debuut gemaakt. Ik ben meteen over gegaan bij het behalen van mijn punten in het M2 omdat mijn paard niet meer de jongste is en de afgelopen 2 winters heel erg ziek is geweest incl onregelmatigheid. Dus geen luxe om rustig door te trainen. Ik kreeg de proeven om 1 of andere reden niet in mijn kop gestampt dus dat gaf z'n uitdagingen icm niet gewend zijn aan alle extra letters :') In de eerste proef net aan winst met 212,5 punten. Dus we zijn officieel Z! In de 2e proef reed ik bij Nimber hier op bokt. Die houdt wel van Geldersen maar er zaten gewoon teveel rommeltjes in de proef, hier 206 punten.

Gisteren nog een keer op pad geweest. Nu was ik veel zenuwachtiger. Ik had wat kleine doelen gesteld maar je wil natuurlijk dat het beter gaat dan je debuut. Ik heb mijn doelen behaald maar de pijp was een beetje leeg. Het was benauwd en zowel paard als ik waren niet helemaal scherp. 1e proef 204 en 2e proef reed ik verkeerd dus 203,5 -2. 1e proef is zeker niet overgewaardeerd maar ik had een stomme fout op een dubbelteller die nergens voor nodig was. 2e proef door het verkeerd rijden een 3, een 4 en dan -2 dus anders was dat ook winst geweest. Voelde toch een beetje zuur want ik had mijn doelen behaald. Paard beter bovenin houden en meer rust in de wissels. Had ook een 7 voor mijn contra naar contra wissel. Helaas begint het nu echt wel lastiger te worden met mijn simpel bewegende paard die niet meer zo soepel is. T/m het M1 maakte het niet zoveel uit maar nu kost het gewoon flink punten. Ik zie proeven met veel meer stroringen maar die paarden blijven zo makkelijk op het achterbeen dat ze alsnog naar de 70% lopen. Maar goed, doelen behaald, ben super trots op mijn topper die het toch maar weer deed voor me. Nu zelf nog even leren de proeven netjes door te sturen :D

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 10:14

ChristelJ Klinkt als een overal leuke dag gister. Jammer van het bordje op de baan. Veel succes vandaag!

Gefeliciteerd met het succesvolle Z-debuut Dee_Es!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 18:04

ChristelJ Gefeliciteerd met je WP ook al is het er maar 1. Zonde idd van het bordje. En dan ben je meteen van slag. Dat kan ik me voorstellen.
Zelfde geldt voor Dee-es. Wat meer vertrouwen krijgen in jezelf helpt ook al goed. De overgang van M2 naar Z1 vonden wij niet zo groot, maar idd wat meer letters. En je kunt het je niet meer veroorloven om de proef niet goed voor te bereiden. Dus leer m uit je hoofd. Dat scheelt echt in de zenuwen. KNHS heeft een fijne app waarbij je de proeven ook "gereden" kunt zien met commentaar erbij. Dat is ook echt wel een goed hulpmiddel vind ik.
xRuby_SimmyX; Gefeliciteerd met je punten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 19:55

Ik heb de laatste dagen elke keer de filmpjes gekeken en de proef geluisterd. Ik volg ook een ruiter die haar (nette!) proeven op YouTube zet en kijk die dan nog een x extra maar deze krijg ik gewoon niet in m'n kop gestampt. Heb thuis ook geen 20x60 bak dus dat helpt natuurlijk niet mee. Maar ben het met je eens dat een goede voorbereiding echt scheelt. En de lat niet te hoog leggen voor jezelf :=

Ik heb trouwens ook weer eens zitten schrijven en hoeveel mensen punten weggooien door gewoon slordig te rijden. Dus niet dat het paard slecht loopt of de combinatie de oefeningen niet kan maar gewoon echt slordig (door spanning of gemakzucht, geen idee). Waar deze jury echt over viel: als je bij een letter op de hoefslag moet zijn dan moet je daar ook echt op de hoefslag zijn en niet 2m verder. En je proef is pas klaar na het wegstappen na het groeten. Dus groeten met je teugels op maat, paard netjes op jouw hulp weg laten stappen en dan kan je vrije teugel geven en belonen maar niet op x groeten en de teugels uit je handen gooien en er als een halve gare naast gaan hangen om je paard te belonen. Nu zal de ene jury er strenger op zijn dan de andere maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen :D

Sydney_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:45

Xxmh: heel veel sterkte gewenst! :knuffel:

XRuby-SymmyX: Gefeliciteerd met de mooie punten in de eerste proef. Jury's denken er toch vaak anders over dan hoe het voelt dan :P

DemiSisa: alvast veel succes volgende week!

ChristelJ: Gefeliciteerd met die nette punten voor jullie L1 debuut!

Dee_ES: gefeliciteerd met het eerste puntje in het Z. Als jullie doelen behaald worden zullen die punten vanzelf meer volgen!

Wij gaan morgen een onderlinge wedstrijd in het L2 rijden, eens kijken waar we staan.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 06:03

Dee_Es schreef:
En je proef is pas klaar na het wegstappen na het groeten. Dus groeten met je teugels op maat, paard netjes op jouw hulp weg laten stappen en dan kan je vrije teugel geven en belonen maar niet op x groeten en de teugels uit je handen gooien en er als een halve gare naast gaan hangen om je paard te belonen.

Oh, dat is bij de F-proeven ook hilarisch. Dan is de proef pas klaar ná de eerste hoekletter (na het groeten). Terwijl paps, mams, buurmeisje en vriendinnetje al uitgebreid vanaf de bakrand met het kind de proef aan het bespreken zijn en het kind inderdaad om de hals van het paard hangt :D

Nou, wij zijn vroeg op, dus we gaan blijkbaar gewoon met onze lieftallige pismerrie op oefenwedstrijd *\o/*

ChristelJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:45

Nouu we hebben ons dubbele bewezen gister. Weer bijna een bordje eraf geschopt maar bleef gelukkig hangen Eerst proef hebben we 194,5 (had mij dat 0,5 gegund ) en in tweede proef 185,5. Waar wijken donderdag super ging dacht liefke gister ja doei niet nog een dag

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:05

Succes iedereen die dit weekend weer aan de bak mag :D

Ik had bij de laatste wedstrijd inderdaad ook de jury gesproken (omdat ik oa zo verbaasd was over de punten) en die zei ook dat de voorbereiding en de afwerking van de oefeningen heel netjes waren, zoals de hoeken goed doorrijden, dat ik daar ook veel punten voor heb gekregen :)

Ik ben benieuwd of de wedstrijd woensdag doorgaat.. Het wordt 25 tot 30 graden en het is eind van de middag :=
Volgens mij mag ik van de weergoden mijn L1 debuut niet maken _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 12:22

Gefeliciteerd @Christelj dat zijn toch heel aardige punten.

Ja dat zijn wel hoge temperaturen voor wedstrijden, DJZ. Te meer omdat de overgang van koel weer naar heel warm weer zo groot is. De paarden moeten ook acclimatiseren. Voor degenen die dit weekend nog gaan starten: Succes!