Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 01:23

Fleur Sandro - wat gaaf! Gefeliciteerd
Selina: balen, wel een gave foto.. veel km maken, desnoods hc / lessen / clinics
babootje : naast de fouten gaat er dan ook veel heel goed ! Gefeliciteerd .
En gaaf voor de stalgenoot ! Extra waardering voor.
Hier vanmorgen een clinic gehad van malene nooteboom. Was leuk en leerzaam ,ondanks dat we nog maar kort een combi zijn, echt mooi aan mijn hulpvraag kunnen werken. Mooie tips waardoor het voorbeen er echt beter uit komt maar achter wel blijft dragen . Helaas wel iets over mijn grens gegaan dus nu ff de naweeen.
Afbeelding

Melzazu

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 10:20

Nou eerst even heel veel gelezen maar daar komen mijn reacties op ongeveer iedereen denk ik.

Wat fijn @Sydney dat jullie zo vooruit gaan

Balen @Enzo van het ijzer maar mooi dat de ontsteking (bij het andere paard toch? Of haal ik het nu allemaal door elkaar? :? ) weg is

Jeetje @MWM dat klinkt heel pijnlijk. Hoe kom je daar nu aan? Hoe kom je eraf is vermoedelijk meer wat jij je zelf afvraagt. Heel veel beterschap in ieder geval.

Wat jammer @carika dat je door de regen zoveel annuleringen had al -O-

@FleurSandro gefeliciteerd. Wat mooi dat je meteen 2 wp had bij je L2 debuut. Lekker bezig *\o/*

@Selina oeps. Wat jij omschrijft lijkt volgens mij precies te zijn waar ik dus ook tegenaan loop. Ik zet mijn schouders dan heel erg vast en hij wordt alleen maar renneriger (is dat een woord? :o? ) wij proberen dus nu wat vaker naar vreemd terrein te gaan.

Ben erg benieuwd naar het resultaat op jullie volgende wedstrijd weer @DJZ

Fijn zeg @robbie dat de clinic zo leerzaam was en dat je fijne tips kreeg. Zoiets lijkt me ook heel goed om eens te doen maar ik wil eerst überhaupt een beetje normaal kunnen rijden ergens anders hahaha. Stap voor stap.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:40

Melzazu: een voordeel van een les/ clinicus natuurlijk wel dat je lekker bezig wordt gehouden. Dit paard is ook wel een beetje een loerbak het liefst gecombineerd met heel hard snurken maar eenmaal aan het werk zet ze dat wel om naar iets positiefs

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 11:53

robbie88: leuk die clinic! Alleen jammer dat je over je grenzen gegaan bent, hopelijk nu niet teveel last meer?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:21

Ben wel benieuwd naar de tips die je gekregen hebt Robbie88. Wil je daar iets van vertellen?

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 14:07

Gefeliciteerd FleurSandro!

Selina oeps.. volgende keer beter, of toch een springwedstrijd inschrijven? :+

Babootje top gelijk 2 winst in het Z2 debuut! Gefeliciteerd :)

Robbie klinkt als een leuke en leerzame clinic! Hopelijk gauw weer minder last
Mooie foto!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 16:13

robbie88 schreef:
Melzazu: een voordeel van een les/ clinicus natuurlijk wel dat je lekker bezig wordt gehouden. Dit paard is ook wel een beetje een loerbak het liefst gecombineerd met heel hard snurken maar eenmaal aan het werk zet ze dat wel om naar iets positiefs

Ja daar heb je zeker een punt. Wij hadden laatst ook instructie mee op locatie. Ik vind het zelf sowieso altijd al fijn als er iemand staat. Dan durf ik überhaupt al meer, eigenlijk idioot maar zo werkt het dan blijkbaar in mijn hoofd :D

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:38

Babootje schreef:
Ben wel benieuwd naar de tips die je gekregen hebt Robbie88. Wil je daar iets van vertellen?

Deze merrie heeft een wat stijl achterbeen en loopt wat neerwaarts.. ik had wat moeite om overgangen terug voorwaarts te kunnen rijden. In stap ri halt stappen en weer weg stappen. In draf moest ik veel schakelen naar voor totdat ze meer uit haar schouder ging bewegen en dan pas terug schakelen. Lastig uitleggen.. maar ze ging door het uur heen steeds meer opwaarts lopen .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:48

robbie88 schreef:
Babootje schreef:

Deze merrie heeft een wat stijl achterbeen en loopt wat neerwaarts.. ik had wat moeite om overgangen terug voorwaarts te kunnen rijden. In stap ri halt stappen en weer weg stappen. In draf moest ik veel schakelen naar voor totdat ze meer uit haar schouder ging bewegen en dan pas terug schakelen. Lastig uitleggen.. maar ze ging door het uur heen steeds meer opwaarts lopen .

Ja dat is wel de manier ja, ik zie het wel voor me. Wat voor mn dochter ook erg echt wel hielp erbij is boven been en knie ook echt los te laten zodat je paard niet belemmerd wordt door je zit. Middendraf is daardoor ook echt mooier geworden.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 20:41

De andere combinatie was ze wel veel bezig met correct zitten,ze pakte wel bij iedereen wat nodig. Ik kwam zelf wel met een vrij gerichte hulpvraag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:09

FleurSandro, gefeliciteerd! Mooi debuut +:)+ en als ik zo die foto zie dan misstaan jullie helemaal niet tussen de dressuurpaarden hoor :-)

Selina, je hebt er in elk geval een leuke foto aan over gehouden :') . Vervelend zeg :\ . Misschien inderdaad een keertje HC starten zodat er voor jezelf geen wedstrijdstress is?

Hier is de wederhelft vandaag op pad geweest. Hele dag wel wat spatjes regen, maar verder wel prima. Alleen zagen we wel in de verte een hele donkere wolk aankomen := Jullie raden het denk ik al: hij komt de wedstrijdbak in en tegelijkertijd komt er een volledige wolkbreuk :') . Die precies 15 minuten duurde :')

Eerste proef 168 punten (iets met vrij vaak toch de kont in de regen willen zetten, arme Chip :(:) ), tweede proef 180 punten dus toch nog een winstpuntje erbij :))

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:47

Wat is het nut van HC eigenlijk?
Ik leg mezelf nu al geen druk op qua punten want ik weet dat we door de spanning nog geen winstpunt zullen rijden. Dus voor spek en bonen meerijden doe ik eigenlijk al.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:06

Selina schreef:
Wat is het nut van HC eigenlijk?
Ik leg mezelf nu al geen druk op qua punten want ik weet dat we door de spanning nog geen winstpunt zullen rijden. Dus voor spek en bonen meerijden doe ik eigenlijk al.

Dan kun je starten zonder dat het telt. Is voor sommige ruiters erg fijn. Maar je kunt dan ook starten zonder verliespunten te rijden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 08:42

Verliespunten bestaan niet meer ;) en zou sowieso niet van toepassing zijn in de B.

Sommige mensen helpt het wel om beter om te gaan met wedstrijdstress, als je je druk zit te maken dat je winst MOET rijden terwijl het niet vanzelf gaat. En je mag dan ook onder je niveau meedoen mocht het een keertje nodig zijn voor het vertrouwen. Voor de rest blijft het gewoon een normale wedstrijd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:48

Als je jezelf geen druk op legt heeft HC in de B starten geen zin.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:54

Voor iedereen die het vroeg; geen idee hoe ik het voor elkaar gekregen heb. Zal vast iets met mijn ziekte te maken hebben en waarschijnlijk al langer een zwakke plek die ik door pijnstilling niet voelde tot het te erg werd. Heb geen echo of foto oid gehad, alleen bij de fysio geweest. Voor mij heeft het toch geen nut om via ziekenhuis diagnose te krijgen, want ik loop toch al 2 tot 4 keer per week bij de fysio en zulke dingen is toch rust en fysiotherapie. Zij weet het vrijwel zeker door en de pijn, maar ook zwelling op 1 bepaalde plek en wanneer het extra pijn doet. En het is totaal anders als hoe normaal mijn lijf en spieren voelen. Het is de hamstring en daar komt het wel vaker voor, hoewel het bij mij dus eerder chronische overbelasting is en geen accuut letsel. (En gewoon leven en dus lopen is voor mijn spieren al overbelasting, want de banden doen hun werk niet) Heb het af en toe getaped en dan voelde het beter, maar echt betrouwbaar is mijn gevoel niet met de zware pijnstilling :') Hoelang het duurt geen idee, meestal doet mijn lijf er veel langer over genezen/herstellen als andere mensen.

Enzo_Ollie schreef:
Nou wij hadden semi positief nieuws! Het been dat vorige keer wat rommelde had ie nu geen last meer van, alleen de hoefsmid moest naar het ziekenhuis dus hij heeft nog zn zooltjes niet :/
dus niet echt een super goed beeld kunnen krijgen. maar de ontsteking van vorige keer is weg :j

*\o/* hopelijk heeft hij zijn zooltjes wrl snel, maar goed nieuws zeg!

FleurSandro gefeliciteerd! Mooie foto ook!

Jammer Selina, hoe kwam het dat ze eruit sprong? Altijd jammer dat je dan ook meteen uitgesloten bent
Ik heb het wel vaker zien gebeuren hoor. Soms vergeten mensen ook dat je wel moet blijven sturen met hekjes haha.

Bowo, je weet dat schrijvers vrijwilligers zijn? En dat lang niet altijd van te voren bekend is of ze het kunnen bijhouden? Daarbij is het niet verplicht om overal commentaar bij te zetten. Je had ook zelf naar de jury toe kunnen gaan voor uitleg nadat je protocol had. Pas als deze niet meer aanwezig is binnen de tijd dat dit wel verplicht is kan je aankloppen bij de knhs.

Gefeliciteerd met dochter met debuut babootje!

Robbie, leuk zeg! Malene is echt leuk!

Apple, zo jammer van zo'n stortbui dan :') Geef hem geen ongelijk dat hij met kont tegen de regen in wilde gaan haha, gefeliciteerd met de winst!

Hc kan je bij hoger niveau ook bijvoorbeeld weer zweepje erbij houden. Maar ook is het soms wat netter tegenover de jury, vind ik, want je kan dan gewoon rustig meer voltes rijden wanneer het nodig is. En je wordt dus niet uitgesloten als je meer als 3 keer programma fout maakt. Dus dan heeft het zeker wel nut.

Maar hoe kom je dan aan de spanning als je geen druk oplegt? Want dat kan je jezelf alsnog opleggen ookal weet je dat je geen winst zal halen. Ook de opmerking dat een koudbloed zo doet en de rest niet legt al onbewust druk op je. Maar ook het proefje willen rijden ipv het paard rijden. En dan is dus juist hc of oefendressuur wel heel handig, dat je echt paard gaat rijden ipv de proef. Of dus gewoon vaak naar ander terrein gaan om te trainen zonder wedstrijd rijden en ook les op ander terrein.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:08

Zo dan ik ben weer terug maar ik krijg dus echt geen bijleespost van de afgelopen 3 weken in elkaar geflanst want ik moet ook nog werken haha.

Maar heb wel een hoop onwijs mooie foto's gezien (en ook wat stoute). Op de laatste stoute haak ik gelijk in want ook mijn haflinger gaat rennen als ik span.....geen goed plan idd maar ja dat is dus wel op te lossen. Ik ben een heel eind met behulp van ademhaling (tellen) of zingen. Dat zorgt er namelijk voor dat ik niks vast kan zetten... En ik heb inmiddels gezien dat het dus ook gewoon goed kan gaan, ook met buitenritten!

Daarnaast dingen gelezen over jurering en het al dan niet opschrijven van commentaar. Het valt soms ook gewoon niet mee hoor om alles op te schrijven. Je bent afhankelijk van je schrijver en je hebt maar enkele seconden de tijd. Heb ik een combinatie waar ik bijv in de 54% uitkom, dan zal er een algehele opmerking onderaan staan want dan is hoogstwaarschijnlijk het gehele beeld niet correct. Dan heeft het ook heel weinig nut om bijv bij elk onderdeel te zetten dat de nageeflijkheid mist, of de soepelheid of wat dan ook. Dat is dan 25 hetzelfde en daar begin ik ook niet aan. Dan krijg ik namelijk nooit meer iemand mee om te schrijven :+

Verder weet ik niet meer wie het was maar iemand had een clinic gereden en toen vroeg een ander was het CR? Het antwoord was prachtig want zo hoort het ook. Zoek iemand uit die je snapt, die bij je past en dan maakt het eigenlijk niet uit of iemand een bepaalde stroming aanhangt. Als het een goede is, pakt die overal wat vandaan en gaat ermee aan de slag! Ik heb afgelopen zaterdag een clinic gereden bij iemand die ik niet kende, ook niet opgezocht had maar ik wilde iets leuks doen om degene die mijn paard in mijn vakantie gedaan heeft, te bedanken dus we zijjn op clinic geweest. En het was onwijs leuk! En betaalbaar...ook een dingetje tegenwoordig.
De laatste clinic die hier genoemd werd, is mijn instructrice. En ik herken precies wat je omschrijft. Zij bepaalt per paard en per ruiter waar je mee aan de slag kan en hoe, dat doet ze echt heel erg goed! Enhet is zelfs nog afhankelijk van hoe ik in mijn vel zit waar ik mee aan de slag ga in de les.

Verder nog wat discussie gelezen over strenge jury's. Die zijn er....en er zitten er echt tussen die niet fijn punten maar overall kom je eigenlijk altijd op een gemiddelde uit. Je hebt een keer lage, je hebt een keer hoge maar dat houd je toch. Het blijft mensenwerk en bij de een is het glas halfleeg en de ander halfvol. Soms ben ik te positief, zeker bij de jonkies. Ik hou van een beetje plezier in de wedstrijden. De andere kant is dat het wel vanaf het L2 serieuzer wordt. Vrijdag heb ik er nog een gewaarschuwd. Reed nette punten in het L1 maar kwam wel precies te kort op de strengere punten in het L2. Dus die heb ik uitgelegd dat het voor nu nog genoeg is maar dat ze er heel hard mee aan het werk moet, wil ze in het L2 ook nog leuk meerijden. Dat is wel het verschil tussen die twee klasses.

Ik was dus op vakantie en had mijn pony bij vrienden gezet en de dochter is er allemaal leuke dingen mee gaan doen, starten, ergens anders rijden, springen, buitenrijden, van alles. De pony had het er maar druk mee haha. Woensdag teruggekomen, donderdag/vrijdag gereden, zaterdag clinic en nu gaan we weer het normale ritme in. Nog geen wedstrijden want de galop moet beter maar inmiddels kan ik wel redelijk aardig wat rondjes in contra rijden, alleen nog niet in de oefeningen. Maar we gaan vooruit!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:23

Welkom terug Daffodil :-)

De pony is nu dus toe aan vakantie :)) wel leuk dat ze zo enthousiast met hem bezig is geweest.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:33

Haha ja en ze werd herkend ergens op een wedstrijdterrein. Reuze grappig! Ze heeft haar volgende vakantie al gepland staan want in juli gaat ze met hen mee naar Hardenberg, lekker twee weken buitenrijden en dan krijg ik de 4jarige te rijden. Die is nog te jong voor dat soort grappen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 20:15

Nou, hier zaterdag derde selectie wedstrijd gehad. Zat de hele week al niet zo lekker in mijn vel en dus niet zo fijn getraind. Ging vooral voor plezier en de proeven geloofde ik dat die wel goed kwamen. Nou ik heb nog nooit zulke lage punten gereden en nog nooit zulke slechte proeven gereden :') 2x 173 punten gekregen. Het losrijden was binnen en de proeven werden buiten gereden. Normaal is dat geen probleem, maar nu waren er buiten enorm veel prikkels. Vlakbij de ring waren er mensen een of andere tent aan het opzetten en werden er palen in de grond geslagen :') Enorm harde wind en precies toen ik moest aangaloperen, liet een van de mensen die de tent aan het opbouwen waren de metalen buizen vallen. Heb het verder wel enorm gezellig gehad met vriendin die mee was en had hem echt suuuper fijn tijdens het losrijden! Al met al wel een leuke dag gehad en weer een belangrijke ervaring rijker!!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:03

Helaas geen wedstrijden meer voor ons. Dierenarts is geweest en paard heeft een peesblessure die moeilijk te genezen is. Kon nog opereren en stamcel therapie maar dierenarts raadde het af omdat de kans niet groot is dat het geneest en de risico's en paard is 17 jaar. Ik zet haar nu 3 of 4 maanden stil en ga dan scannen of er verbetering is of niet. Anders is het helaas klaar. |(

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:12

xxxmh schreef:
Helaas geen wedstrijden meer voor ons. Dierenarts is geweest en paard heeft een peesblessure die moeilijk te genezen is. Kon nog opereren en stamcel therapie maar dierenarts raadde het af omdat de kans niet groot is dat het geneest en de risico's en paard is 17 jaar. Ik zet haar nu 3 of 4 maanden stil en ga dan scannen of er verbetering is of niet. Anders is het helaas klaar. |(

Ah oliebol zeg. Heel veel sterkte :knuffel:

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:19

xxxmh schreef:

Oh nee :(:)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:27

xxxmh schreef:
Oh oliebol, da's poedersuiker nieuws! Sterkte ermee, hopelijk beter na die maanden rust :knuffel: .

Het lukt niet om op iedereen te blijven reageren. Ff 2 weekjes druk en topic heeft al weer 5 paginas bij. Maar ik lees nog steeds stiekem mee hoor, een geniet van de verhalen :D .

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:39

Xxmh: oh neee, dat is waardeloos hopelijk helpt rust voldoende…