Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:02

Wat goed van jullie daffodil en f_f. Ons schema is:
Maandag: vrij (paddock, stapmolen, poetsen, knuffelen, wandelen)
Dinsdag: rijden
Woensdag: rijden
Donderdag: rijden (mijn zusje)
Vrijdag: Longeren
Zaterdag en zondag rijden. En op zaterdag of zondag ga ik dan, met name in de zomer, vaak naar buiten. Strand of bos.

Springen heb ik al heel lang niet gedaan. Op zich wel leuk om weer eens te doen maar ik ben altijd 's avonds op stal en ik zie er dan tegenop in mijn eentje al het springmateriaal klaar te zetten en er steeds af te moeten als hij er iets afgooit, haha.

Succes vanmiddag Lien. Ik ga om drie uur naar huis vandaag, want er komt iemand voor m'n zadel.
Daffodil wat houdt die paardenvierdaagse in?

daffodil

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:19

Ja daar zou ik ook geen zin in hebben om dat in mijn eentje te doen hahaha, veel te veel werk!
De paardenvierdaagse is eigenlijk een gewone vierdaagse, maar dan te paard. Wij gaan altijd op maandag erheen, het is in Epe en dan rijdt je dinsdag t/m vrijdag elke dag een route tussen de 20 en 30 km. Routes zijn uitgezet en bij gevaarlijke oversteekplaatsen staan verkeersregelaars. Heerlijk een week alleen maar de bossen in, de hei op en een paar flinke sprinten trekken! Alf gaat al mee vanaf dat ik m een half jaar had maar destijds reed mijn vriendin met hem en ik op mijn andere paard Harm. Zij rijdt inmiddels al een aantal jaar met haar eigen paard (die was toen te jong) en dat gaat prima!

Er doen 500 deelnemers mee, dat kan onder de man zijn of in aanspanning dus je paard moet wel ergens tegenkunnen (rammelende karren :D ) hoewel ik moet zeggen dat ze zo'n groep aanstormende ijslanders eigenlijk altijd nog veel spannender vinden :+

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:30

Woow dat klinkt echt heel erg gaaf. Wel zwaar! Daar moet je wel voor getraind hebben. Een keer een rit van 20 of 30 km. is al behoorlijk (heb ik twee jaar geleden een keer gedaan), maar dat dan vier dagen! Knap van jullie. Ik zou dat niet volhouden denk ik. Wel leuk met zo'n grote groep. Rijd je ook stukken alleen, of zijn er altijd wel andere mensen en paarden om je heen?

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:40

daffodil schreef:
Hahaha ik wissel soms iets teveel af, heb volgende week dinsdag springles, zaterdag dressuurles, zondag crossles en dan dinsdag weer springles :D
Bos pakken we ook regelmatig mee!

Dat is in ieder geval afwisseling genoeg! Pfff, zou er moe van worden als ik je schema zie :+

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:23

Die vierdaagse heb ik wel vaker langs horen komen bij bekenden :) Maar helaas valt mij met mijn school altijd net rot waardoor ik nog niet eerder mee heb kunnen doen.

Ik doe inderdaad ook wel eens wat afwisseling, maar spring eigenlijk momenteel niet meer als 1 keer per maand... We vinden het wel heel leuk, maar vind het op het moment zo moeilijk te combineren met de gedragenheid en schakelingen/verzamelingen die ik haar nu vraag..

Vandaag weer een lesje meegepikt! En echt weer fijne stukken gereden. Met name bezig geweest met de basis dingen net zoals altijd en vanuit daar de zijgangen meegepakt. Wissels gingen vandaag niet allemaal even mooi, maar er zat wel weer vooruitgang in! De wissels die ze netjes en in ene sprong bleven nu echt van mij, en na de wissel bleef ze ook controleerbaar dus dat was een hele positieve vooruitgang!!
Galopappuyement pakte ze ook fijn mee, alleen erna zocht ze zelf een kant op ipv dat ze wachtte tot ik haar stuurde.. Na een paar keer dus geparkeerd voor de bakrand waarna ze ineens wel kon wachten :+

sisi133

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 00:28

sharon_quiz schreef:
Sisi jou ken ik nog niet volgens mij. Of heb ik iets gemist. Anouk is overigens allaaaaaaaaaaaang over! ;)

Gefeliciteerd met je punten Anouk!
Laura jammer van je wedstrijd. Die van mij is ook erg wisselvallig op wedstrijd. Zit soms met m'n handen in het haar.

Do mijn les was.. tja.. hoe zal ik het noemen.. Emotioneel. We begonnen met de appuyementen welke hij gelukkig heel braaf deed. Donderdag had ik er nog een hard hoofd in, maar nu kon ik ze gewoon rijden en er zelfs ook aan sleutelen zonder dat hij er heet van werd. Veelbelovend reed ik naar de wissel toe (op z'n makkelijke kant nog wel) maar die ging helemaal niet goed. Aan de ren en achter niet mee. Toen z'n moeilijke kant op, zelfde verhaal. Ik in tranen.. |( -O- Ik was het effe helemaal kwijt! Ik vroeg of m'n instructrice erop wilde maar ze zei: Nee! Hup! Doorzetten, niet zeuren. Jullie konden een jaar geleden ook niet normaal aanspringen van stap naar galop, dit is even moeilijk, maar je moet er doorheen. Ik zei dat ik gewoon niet wist wat ik moest doen en omdat Vanquish ook nog eens alles doet wat ik niet wil en ik daardoor me met teveel tegelijk moet bezig houden, het een zooitje wordt. Ik was bang dat ik het niet goed deed waardoor ik van Quiz nooit kon verwachten dat hij het goed zou doen. Even op adem gekomen en nogmaals goed doorgenomen wat ik precies op welk moment moet doen met mijn hulpen.

Nou, hup weer in galop. Eerst z'n makkelijke kant. Hij sprong netjes op mijn hulp naar de rechtergalop, hij was alleen in 2-en, maar wel direct mee achter. Toen z'n moeilijke kant op (hij bleef kalm) en hij sprong gewoon in ene een goede wissel! Nou ik was natuurlijk helemaal in de gloria. Dik beloond! Toen aan de draf gewerkt en daar ging hij heel fijn lopen. Dus uiteindelijk was de les fijn, haha. Maar het had weer aardig wat voeten in de aarde. Vandaag had ie vrij omdat ik een kater had. Morgen klim ik er weer op. Heb er weer vertrouwen in!

Hihi ik ben er net ik kijk zo een beetje rond... :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:14

liever alleen nuttige reacties plaatsen aub.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:47

We zijn gisteravond toch maar naar de manege gegaan om te rijden.
Paardlief was voor de verandering braaf en heel allert.
Iets te allert op m'n hulpen met de wissels.
Hoef het maar te denken, of ben aan het tellen in m'n hoofd en hop super mooie wissel.
Totdat ik ze steeds herhaal omdat het niet op mijn hulp is gaat ze achter hoog helaas.
Vanavond ook maar weer naar de manege en ff proefje rijden.
Meisje die morgen mee gaat op wedstrijd heeft nog nooit een Z proef voorgelezen en wil het een keertje oefenen.

Kom ik gister thuis vanuit de manege, doe ik het deurtje open om Unique los te maken en toch over der nek te doen.
Begint ze toch te springen in de trailer niet normaal, heeft ze echt al jaren niet meer gedaan zo gek.
Moet wel zeggen dat m'n schoonvader de paarden aan het binnen doen was.
Ze kwam ook echt als een idioot eruit zuilen.
Hopelijk doet ze dat vanavond niet.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:04

Leuk van de wissels!

Ik ben dan gisteren toch maar gaan rijden met Soraya. En wonder boven wonder liep ze echt super. Ik snap er niets meer van! Heb wel de eerste veertig minuten niets anders gedaan dan losgewerkt, maar het heeft gewerkt. M'n lesgever had wat tips gegeven om haar eerst vanachter te doen wisselen en dan pas vanvoor. Nu sprong ze van links naar rechts eerst een hele goeie wissel en toen eerst van vanachter en een pasje later vanachter. En van rechts naar links ook een goeie wissel. Ik kan niet meer volgen hoor, maandag was ze niet te rijden en gisteren was ze echt zoooooo goed. Alles lukte gewoon. Op het einde zelfs wat richtig passage gedraafd. Gewoon super. Ik kan er niet bij :D Had wel met m'n gewone trensje gereden. Straks eens me S&T proberen, eens zien of ik d'r dan ook zo los krijg.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:12

Ik heb gisteren ook echt lekker gereden, was wel net op tijd want aan het eind vroor de bak mooi toch weer op....vandaag ook maar vroeg gaan. Was eigenlijk al klaar toen een vriendinnetje vroeg of ik niet even op haar paard wilde, want het lukte allemaal niet. Maar die rijdt met een bitloos hoofdstel (kaakgekruist) en dat vind ik dus echt drie keer niks. Het lukte me wel, want hij blijft maar rennen en ik kon m opvangen en onder laten treden maar men wat een drama is dat zeg, geef mij maar een bit!

Ze had nu een nieuw bit besteld, hopen dat dat beter gaat. Hij heeft elke keer zijn mondhoeken open en ze heeft m al laten laseren (ik had daar nog nooit van gehoord) maar dat helpt dus ook niet. Ik denk dat het een kwestie is van een beetje eelt kweken maar het is wel lastig.

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:18

Erg leuk, zulke buitenritten! Lekkere lange ritten in een mooi natuurgebied, met sprintjes uiteraard. Love it! Wanneer is die vierdaagse? Volgens mij moet ik dan altijd werken :’(
Ik denk ook dat ik minder vaak zou springen als ik het zelf allemaal op moest bouwen hoor. Gelukkig staat er bij mij op stal altijd wel wat opgebouwd ergens (sta op een springstal).
Rhapsody, ik moet idd ook wachtoefeningen doen in de appuyementen. Ik appuyeer dan een paar passen, en wijk dan weer terug (om te controleren of ze aan mijn binnenbeen is).
Sisi, nieuwelingen zijn van harte welkom hier hoor. De meesten stellen zich echter even voor en leveren daarna inhoudelijke bijdrages.
Succes morgen miranda, hopelijk blijft je paard rustig.
Zie je nou wel lien. Als 't op trensje beter gaat, gewoon lekker met trens blijven rijden.
Wij gaan morgen een Z2 proef proberen, heb een sleutel van de grote binnenbak van de vereniging geregeld en heb daar morgen les. Eens kijken of we een Z2 proef een beetje fatsoenlijk kunnen rijden..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 10:30

Heb alles weer bijgelezen en een hoop positieve verhalen weer!

Miranda wat gek dat Unique zo druk deed in de trailer. Hopelijk is het een eenmalig iets.

f_f wat leuk dat je lekker in een grote baan kan lessen en proef kan oefenen.

daffodil, bitloos is aan mij ook niet besteed. Maar wat vervelend dat ze eigenlijk wel moet vanwege de mondhoeken van het paard. Geef mij ook maar een bit ja. Leuk dat Alf goed ging :)

Lien, lekker dat het rijden goed was gegaan terwijl je eerst helemaal geen zin had. Zo zie je maar weer! Je bent niet de enige die per dag anders rijdt. Ik had woensdag wissels geoefend en dat wilde maar niet lukken. Gisteren had ik een nieuw leenzadel gekregen die beter lag en hoppa, hij deed het weer. Hij ging wel een beetje rennen op de rechterhand (na de wissel), maar hij deed het verder goed. Ook zijn moeilijke kant op kwam ie achter nu gewoon mee. Soms wel wat na, maar niet meer zo achterlijk :P

Lekkere les gehad dus Do? Goed dat bij jullie de wissels ook al beter gaan. Tja, wachten kan inderdaad wel eens een probleem zijn. En als je dan een keer wat strenger bent, weten ze wel wat je bedoelt, haha! Ik heb zondag weer les. Heb er zin in sinds de laatste les :)

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 11:03

f_f wat fijn om te oefen in 20x60. Zelf rijd ik alleen in 20x40 of de enkele keer dat ik in 20x60 rijd staat er nog een tussenschot op de AC lijn... Zou graag eens zigzag app oefenen in 20x60 maar dat lukt niet echt.. Op naar de zomer, dan kunnen we weer lekker in de buitenbak rijden die is wel groot genoeg..

Zelf bezig om in de draf iets meer er aan te kunnen rijden zonder dat hij heet wordt er teveel naar voren schiet, is nog erg lastig met hem om hem te leren wachten in aanspanning.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:05

Had deze week een rij-dipje... vooral dankzij dat geweldig weer...

Wil ik vandaag gaan rijden, voel ik mij belabberd en bijt er deze middag een hond in mijn hand. Gelukkig niet erg, gewoon blauw, maar het wringt toch behoorlijk ...

Lien, komt allemaal goed hoor!!

Denk ook wel dat het griezelig is om met een bitloos hoofdstel te rijden...

20x60 is een luxe!!!

Thuis heb ik een oefenterrein van 120x60m, ook wel heerlijk om te trainen. Alleen is er geen omheining, gewoon langs de straat.

miranda, leuk dat ze fris stond, maar als ze dan beginnen initiatieven nemen...

Wie rijdt er trouwens de proef van buiten?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:19

Ik vond het al raar dat'k je niet zoveel gezien heb Nathalie :D Dacht daarstraks nog: misschien is ze er vanavond wel :P

Ik kan al mijn proeven vanbuiten rijden, maar ons mama leest graag voor. Anders vind ze dat ze geen 'functie' heeft :D Dus ik laat haar altijd lezen. Als ons mama er niet bij is rij ik vanbuiten want papa heeft geen tijd om te lezen. Die is toch altijd te laat omdat'ie dan ook mij nog in't oog wilt houden.

Straks terug rijden en vandaag heb ik er meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeega veel zin in! Jeej! Hopelijk Soraya ook :D

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:28

Ik kom straks uiteindelijk toch wel. Iemand heeft gevraagd om te kijken naar een zadel. Ben er dus rond 8uur :-)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:29

Leuk :P Ik ga om 8 uur rijden :P

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:30

Zou ik ook rijden... beeeeuuu... rotweer... hand valt mee, net koud water en zalf erop

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:32

Rij maar joh! Je kan op z'n minst een beetje stappen hé. Aristo zou dat echt leuk vinden denk ik :P Die stond gisteren echt te kijken van: EN IK? :(

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:36

haha, gisteren heeft hij wel gewerkt! Was er 's morgens. heb Don gereden en hem gelongeerd. Gezien de sneeuw van het dak afschoof, wou ik hem geen reden geven om er een bokkentheater van te maken :-)
Don daarintegen, scheen zich niks aan te trekken van dat lawaai.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:45

Oei echt? Da's ook akelig! Gisteren avond was alles er al af denk ik :P

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 19:42

Van buiten? Ik dacht, wat bedoelen ze, haha! Typisch Belgs denk ik? :) Ik rijd heel soms de proeven uit m'n hoofd. Alleen als mijn zusje of iemand anders niet mee kan om voor te lezen.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 20:30

Ik rij graag uit m'n hoofd! Al doe ik t meestal pas vanaf het Z, vind dat "simpelere" en logischere lijnen dan in de lagere klassen! Al ga ik zondag denk M1 uit m'n hoofd doen, kan m'n mams mooi filmen! :)
Die vind het alleen altijd een beetje eng omdat ze bang is dat ik verkeerd ga en vaak mag ze dan wel lezen ;)

Boefje was weer lekker druk met rijden, merk gelijk dat het weer koud is, ofwel eerst stuiterend aan de longe en dan met rijden soms nog moeite om zich te gedragen... Maarja sommige stukken is het echt zo n fijn dier dus hou maar weer hoop dat het ooit weer wat warmer wordt dan kan ik weer zonder ADHD met meneer rijden!
ZZ is wel lief gelukkig :)

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 21:24

Ga morgen waarschijnlijk de proeven uit me hoofd rijden, vriendlief is ziek en ga morgenavond dus alleen op pad

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:57

sharon_quiz schreef:
Jammer van de les en clinic daffodil. Zou inderdaad best eens met het weer te maken kunnen hebben.

Do ja is zeker een fijn gevoel. Anderen zien het nog niet een zozeer, maar mijn instructrice die ons natuurlijk veel ziet, ziet het wel en ik voel het ook. Hopelijk kunnen we het uitbreiden naar nog meer :D Het enige struikelpunt is dat hij zich er dan af en toe net uitdrukt met z'n neus. Als ik hem dan weer wat ronder in wil stellen, ben ik het kwijt. Dus daar moet hij echt nog sterker in worden. Maar als hij eenmaal lekker los is gaat het wel oke. Ben benieuwd naar de tips van Alex straks :)

Alex kan je daar zeer fijn bij helpen. Heb ooit clinic gereden met paard van mn vriendin. Zij reed er ZZL mee, ik was toen zelf nog maar M2 met mijn merrie. Vriendin had haar schouder gebroken door val van een jong paard, dus heb 3 maanden haar paarden gereden. Met voorstellen vroeg Alex wat is jullie niveau? Nou uhm ik M2 maar het paard kan veel meer als dat ik kan. (voor mij overigens een heel goed leer paard geweest)
Na wat losrijden zei Alex pak hem maar wat meer op en laat hem maar wat meer gedragen draven. Dus ik probeerde hem wat te sluiten en hij ging wat van de grond draven. Dat zag Alex en daar heeft hij me eigenlijk fijn mee geholpen. Ik was toen zelf nog niet zover in mijn rijden en had dat gevoel nog nooit gevoeld. Was echt heel gaaf. Hij zei ook iedere keer: 'Leuk he, maar niet alleen rondjes draven ook oefeningen rijden' Ik was zo aan het genieten dat ik dat voor elkaar gekregen had dat ik alleen maar huppelend door de baan ging.

Heb er een filmpje van.

http://www.youtube.com/watch?v=YVlh03r5dg4&list=PL325A0ED6A1F52695