Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:17

Een vijf voor verzorging? Hoe ziet iemand er dan uit? Dat kan dus in mijn ogen echt niet.......Maar goed hier zwengelen we een discussie aan die niet voor hier is denk ik maar volgens mij horen we nog altijd uit te gaan van een tien en niet van een zes. Dus die verzorging moet dan wel heel dramatisch zijn geweest, daar kan ik me niets bij voorstellen en ik jureer toch echt al een hele tijd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:20

daffodil schreef:
Een vijf voor verzorging? Hoe ziet iemand er dan uit? Dat kan dus in mijn ogen echt niet.......Maar goed hier zwengelen we een discussie aan die niet voor hier is denk ik maar volgens mij horen we nog altijd uit te gaan van een tien en niet van een zes. Dus die verzorging moet dan wel heel dramatisch zijn geweest, daar kan ik me niets bij voorstellen en ik jureer toch echt al een hele tijd.

Een oude mestvlek op de bil van een goede 50cm doorsnede... Nog geen borstel overheen gehad.

Dat je geen voeten kunt wassen, soms iets wat slordig is oke. Maar als je nog niet de moeite neemt om even te borstelen... En dan praat ik niet over een grietje van 8 jaar, maar over een volwassen vrouw.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 04-05-20 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:20

Het hangt ook een beetje van de situatie af. Soms schrikt het paard misschien een keer in de proef of rijdt de ruiter verkeerd waardoor je punten verliest. Als je dan net op 179 uit komt, maar je vind het als jury we winst waardig snap ik dat wel. Soms is iets gwn niet winst waardig, dan is het een ander verhaal.

Een extra puntje erbij geven vind ik nog wel kunnen als je het als jury wel winst waardig vindt. Daarentegen heb je ook jury´s die je ineens lager gaan geven op de verzorging, zodat je net op 179 uit komt. Dat je bijvoorbeeld bij dezelfde jury de eerste proef een 7 haalt voor verzorging en de tweede proef ineens een 6 en zo op 179 punten uit komt. Dat vind ik dus wel echt niet kunnen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:22

Ach en zo heb je ook wel eens jury's die letterlijk op je protocol schrijven 'Paard heeft hele mooie gangen'. En dan ga je kijken en heb je letterlijk 3x een 6,5 voor stap, draf en galop... Sorry, maar dan kan ik het ook niet meer serieus nemen :') :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:23

mavantos schreef:
Ach en zo heb je ook wel eens jury's die letterlijk op je protocol schrijven 'Paard heeft hele mooie gangen'. En dan ga je kijken en heb je letterlijk 3x een 6,5 voor stap, draf en galop... Sorry, maar dan kan ik het ook niet meer serieus nemen :') :')

Dat vind ik het risico van het woord mooi... Want is dat ook kwalitatief?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:25

Tja, ik heb een schimmel die 24/7 buiten staat... Die gaat echt niet altijd zo schoon mee op cc als ik zou willen := Soms kan ik borstelen wat ik wil maar die vlek krijg je niet meer uit de vacht. Zeker van de winter met wintervacht is het geen doen
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 04-05-20 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:25

PSvanLot schreef:
mavantos schreef:

Dat vind ik het risico van het woord mooi... Want is dat ook kwalitatief?

Naar mijn mening wel, maar goed. Als je 3x een 6,5 geeft voor de gangen schrijf er dan gewoon niets over op. Dan vind je het in ieder geval niet noemenswaardig goed/mooi oid. Had het dan gehouden bij 'leuke combinatie' :')

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:28

Maar PSvanlot......heb je dan gewoon 5 punten afgetrokken voor een mestvlek? Heftig.....

Ik geef standaard een 8 voor verzorging, ik kan namelijk niet op afstand zien wie er t meeste werk aan gehad heeft. Die witte pony kan wel door moeders volledig gewassen zijn terwijl het groezelige scheef ingevlechte bruine pony'tje door de 7jarige twee uur onder handen genomen is.

Als er echt iets overduidelijk op aan te merken is, kan ik nog naar een zeven of een zes. Ik ga graag uit van het goede in mensen en ga er vanuit dat iemand moeite genomen heeft om hun dier voor te stellen en de een heeft wat meer mogelijkheden dan de ander maar daar ga ik iemand niet op naar beneden punten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:30

daffodil schreef:

Oh, heb ik ook wel eens gehad. Volgens betreffende jury moest ik mijn paard helemaal invlechten en ook de voorpluk vlechten. Had toen een halve vlecht bij de manen gedaan. Omdat ze behoorlijk dikke manen heeft en dan de vlecht er met het losrijden alweer uit ging, wat bij een halve vlecht niet gebeurde. En de voorpluk gewoon los. Was een jury, die zelf ook op Friezen reed. En dan ook die woorden echt onderstreept.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:31

Toch is de jurysport altijd wel lastig. Technisch gezien zou je op elk onderdeel een 10 moeten kunnen halen, ook op de verzorging bijvoorbeeld. Maar ik denk dat vrijwel geen enkel jurylid ooit een 10 op verzorging heeft gegeven eigenlijk. En wanneer is de verzorging goed voor een 10 bijvoorbeeld?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:33

FriesWytske schreef:
daffodil schreef:

Oh, heb ik ook wel eens gehad. Volgens betreffende jury moest ik mijn paard helemaal invlechten en ook de voorpluk vlechten. Had toen een halve vlecht bij de manen gedaan. Omdat ze behoorlijk dikke manen heeft en dan de vlecht er met het losrijden alweer uit ging, wat bij een halve vlecht niet gebeurde. En de voorpluk gewoon los. Was een jury, die zelf ook op Friezen reed. En dan ook die woorden echt onderstreept.

Als ik die van mij een halve hengstenvlecht had had ik ook standaard lager inderdaad! Maar was er nooit zo bijgezet _/-\o_

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:34

NadjaNadja schreef:
Toch is de jurysport altijd wel lastig. Technisch gezien zou je op elk onderdeel een 10 moeten kunnen halen, ook op de verzorging bijvoorbeeld. Maar ik denk dat vrijwel geen enkel jurylid ooit een 10 heeft gegeven eigenlijk. En wanneer is de verzorging goed voor een 10 bijvoorbeeld?

Ik ben al eens met een jury 2 dagen mee geweest om te schrijven en daar was een ruiter met 2 paarden en die kreeg voor de verzorging een keer een 8 & 9 en ook voor sommige onderdelen gewoon echt een 10. Laagste cijfer was misschien een keer een 6,5

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:37

M_arjolein schreef:
Als ik die van mij een halve hengstenvlecht had had ik ook standaard lager inderdaad! Maar was er nooit zo bijgezet _/-\o_

Ik heb jarenlang les gehad van een jury. En die zei dat dit gewoon mocht. Zag en zie het zelfs wel bij paarden die geen dikke manen hebben.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:38

Knotten/vlechten is toch sowieso niet verplicht? Het is mooier en ben ik het er zeker mee eens dat het zeker voor de dressuur gewoon chique staat, maar verplicht is het niet dacht ik?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:44

veertje99 schreef:
NadjaNadja schreef:
Toch is de jurysport altijd wel lastig. Technisch gezien zou je op elk onderdeel een 10 moeten kunnen halen, ook op de verzorging bijvoorbeeld. Maar ik denk dat vrijwel geen enkel jurylid ooit een 10 heeft gegeven eigenlijk. En wanneer is de verzorging goed voor een 10 bijvoorbeeld?

Ik ben al eens met een jury 2 dagen mee geweest om te schrijven en daar was een ruiter met 2 paarden en die kreeg voor de verzorging een keer een 8 & 9 en ook voor sommige onderdelen gewoon echt een 10. Laagste cijfer was misschien een keer een 6,5

Sorry, ik bedoelde specifiek op verzorging een 10. Op een onderdeel dat je moet rijden kan ik het me nog wel voorstellen. Perfect is gewoon perfect en dat verdient ook een 10. Maar wat was er dan bijvoorbeeld zo speciaal of goed aan de verzorging van die persoon dat hij/zij daarvoor een 9 verdiende? Wat was het verschil met de rest?

saltshaker23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:46

daffodil schreef:
Maar PSvanlot......heb je dan gewoon 5 punten afgetrokken voor een mestvlek? Heftig.....

Ik geef standaard een 8 voor verzorging, ik kan namelijk niet op afstand zien wie er t meeste werk aan gehad heeft. Die witte pony kan wel door moeders volledig gewassen zijn terwijl het groezelige scheef ingevlechte bruine pony'tje door de 7jarige twee uur onder handen genomen is.

Als er echt iets overduidelijk op aan te merken is, kan ik nog naar een zeven of een zes. Ik ga graag uit van het goede in mensen en ga er vanuit dat iemand moeite genomen heeft om hun dier voor te stellen en de een heeft wat meer mogelijkheden dan de ander maar daar ga ik iemand niet op naar beneden punten.

Dat vind ik idd knap!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:48

NadjaNadja schreef:
Sorry, ik bedoelde specifiek op verzorging een 10. Op een onderdeel dat je moet rijden kan ik het me nog wel voorstellen. Perfect is gewoon perfect en dat verdient ook een 10. Maar wat was er dan bijvoorbeeld zo speciaal of goed aan de verzorging van die persoon dat hij/zij daarvoor een 9 verdiende? Wat was het verschil met de rest?

Oh sorry verkeerd begrepen :)
Waarom hij een 9 kreeg durf ik niet te zeggen. Hij was wel echt super netjes gekleed en alle details klopte met elkaar. Deze jury geeft ook wel bijna altijd een 8 voor verzorging.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:52

Ik had wel voor mijn ZZLicht debuut 209 punten. Op zich was ik allang blij met die punten, ik was er nog helemaal niet klaar voor maar wou het gewoon eens proberen. Wel vond ik het heeel zuur dat ik voor een oefening eerst een 6 had, en dat is veranderd in een 5.... nou had ik ook niet echt winst verdiend, heel eerlijk. Maar dat vond ik wel echt een beetje kinderachtig -O-

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:56

daffodil schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:02

rozebadeend schreef:
Ik had wel voor mijn ZZLicht debuut 209 punten. Op zich was ik allang blij met die punten, ik was er nog helemaal niet klaar voor maar wou het gewoon eens proberen. Wel vond ik het heeel zuur dat ik voor een oefening eerst een 6 had, en dat is veranderd in een 5.... nou had ik ook niet echt winst verdiend, heel eerlijk. Maar dat vond ik wel echt een beetje kinderachtig -O-

Maar het lastige is dat je niet weer of dat veranderd is na het tellen of dat de schrijver een fout heeft gemaakt, de jury een 6 zegt maar er daarna nog wat fout gaat en noem maar op.

Ik vind het altijd lastig als mensen zulke dingen flauw vinden, 179, 179.5 en noem maar op. Vinden ze het ook flauw als het net goed uitvalt of net omhoog veranderd wordt? Ik heb liever 179.5 dan 180 met een wijziging :=

Maar goed, ik vind het verschil tussen 175 punten en 185 bij 2 proeven ook geen enorm verschil om over e vallen, terwijl er vaak dan 1 jury streng genoemd wordt. Wie weet is die ander juist wel weer soepel en die strenge juist niet streng maar correct?

10 voor verzorging heb ik wel eens gehad met mijn pony schimmel, in zeikregen en bagger, maar wel helemaal gewassen en alles. Niet iedereen kreeg een 10 en misschien was dat juist oneerlijk want bij een schimmel valt het op als je wel of niet wat, bij een bruine minder. Clubgenootje kreeg geen 10, die kreeg opmerking over e conditie van pony. Aan de andere kant vind ik verzorgingspunten maar onzin. Het moet vanzelfsprekend zijn om er netjes uit te zien, ik stop net zoveel moeite in alles nu ik er geen punten meer voor krijg.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:09

Ja ik vind het ook fijn dat die gewoon alleen nog maar in de B zijn, ik vind het ook onzin :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:22

bliksemflits schreef:
Tja, ik heb een schimmel die 24/7 buiten staat... Die gaat echt niet altijd zo schoon mee op cc als ik zou willen := Soms kan ik borstelen wat ik wil maar die vlek krijg je niet meer uit de vacht. Zeker van de winter met wintervacht is het geen doen

Dat is ook wat anders dan ruw opstaand haar waar geen bostel bij is geweest :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:23

bliksemflits schreef:
Knotten/vlechten is toch sowieso niet verplicht? Het is mooier en ben ik het er zeker mee eens dat het zeker voor de dressuur gewoon chique staat, maar verplicht is het niet dacht ik?

Nee getoiletteerd los mag ook. Niet mijn voorkeur maar is wel toegestaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:23

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een 5 heb gegeven voor verzorging. Wel dat ik een keer een proef jureerde waarbij de enige voldoende de 6 voor verzorging was. Dat was niet zo best dus.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:25

bliksemflits schreef:
Ja ik vind het ook fijn dat die gewoon alleen nog maar in de B zijn, ik vind het ook onzin :)

Ik vind het ook een onzinnig punt.