Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liss schreef:Iemand ervaring met massage/fysio bij het paard?
De osteopaat komt af en toe maar wil ook wat anders proberen. Heb wel een masseur bij mijn vorige paard gehad maar die had een blessure
Janine1990 schreef:liss schreef:Iemand ervaring met massage/fysio bij het paard?
De osteopaat komt af en toe maar wil ook wat anders proberen. Heb wel een masseur bij mijn vorige paard gehad maar die had een blessure
Wie heb je als osteopaat? Ik heb wel goede dingen gehoord over die vrouw/dame die in Niekerk zit.
Verder qua fysio recent ervaring met Albert van Es... Bijzondere man, helaas was ik er zelf niet bij.
Noukie schreef:hahahaha, je hebt gelijk Janinekomt ie!
Ik heb tijdens mijn studie een algemene cursus sportpsychologie gehad, waarin de basis begrippen werden doorgenomen (1 per sessie en dan tussen de sessies door zelf met huiswerk aan de slag)
Dat heeft me ontzettend geholpen al om inzichten te krijgen, doelen te stellen, aandacht te richten, etc. En ook om af te pellen waar een gevoel vandaan komt. Zo waren mijn wedstrijd zenuwen destijds helemaal niet vanwege de wedstrijd, maar omdat ik 'gewoon' bang was voor dat paard in combinatie met vreemd terrein en met name losrijden tussen anderen. Wat er vervolgens gebeurde was dat ik eenmaal in de ring aangekomen zo opgelucht was dat deel 1 zonder ongelukken gelukt was, dat ik doorschoot in 'ontspannen' en de energie/scherpte weg was.
Later met die psycholoog nog 1 op 1 sessies gehad, gewoon om verder aan te scherpen, te sparren, etc. Ik vind het erg waardevol. Ik merk dat niet alleen in de sport, maar in alles het fijn is om focus te kunnen aanbrengen, om invloed te hebben op datgene waar mijn aandacht naar toe gaat. Kan ik het beïnvloeden? Nee? Dan mag ik er bést van balen of even hard over zeiken, maar daarna focus op wat wel binnen mijn invloedsfeer ligt.
Het is ook een stuk bewustwording. Er zijn verschillende soorten mensen, die hebben verschillende dingen nodig. Ik ben behoorlijk introvert en heb rust om me heen nodig om tot mezelf te komen en de focus knop aan te krijgen. Dus kies ik met opzadelen voor 1 persoon die helpt, zadel eerst mijn paard, vraag degene die me helpt vast te gaan stappen, zodat ik even een moment alleen heb, waarin ik heel bewust de laatste dingen doe.
Rijd ik daardoor 20 punten hoger? Vast niet altijd. Kan ik helemaal niet rijden zonder dit zo te doen? Jawel hoor, als t moet kan t ook. Maar als ik voor mezelf zoveel mogelijk wil genieten van een wedstrijd, dan doe ik het wel zo.
Mijn moeder daarentegen bijvoorbeeld, die is zo extravert en voor mijn gevoel non-focus, hobbelt alle kanten uit (nogmaals, mijn gevoel), terwijl zij dat dus nodig heeft. Als die haar energie niet kwijt kan, dan kan ze juist totaal niet scherp zijn in de proef.
Naja, dan zijn er nog legio voorbeelden, ook in mijn vriendenkring die professioneel voetballen en er echt bij zweren. Leren omgaan met publiek, met pers, blessures (welke mindset helpt wel, welke niet)
Dus ik ben wel enthousiast. Enige waar je op moet letten is dat je een klik hebt.
Ik heb bewust iemand van buiten de paardensport, voor mijn gevoel is het gesprek daardoor veel opener en dat vind ik fijner. En ander zal daar ander gevoel bij kunnen hebben...
En ik heb mijn psych nu al twee jaar niet gesproken (in die rol iig) en ook dat is geen probleem. Als ik m bel dan gaan we aan de slag.
liss schreef:Annemyke behandeld Wup.
Heel tevreden over.
Janine1990 schreef:Interessant en klinkt heel erg leuk.
Maar jij had ook écht zenuwen voor een wedstrijd? Hoe uitte dat zich bij jou?