Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharon_quiz

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:37

Wat cool Do! Ben jaloers! :) Knap van jullie.

Ja echt leuk, al die geplande debuten. Die van mij staat nog steeds op 5 mei maar ben heel benieuwd of dat wel gaat lukken. Maar ja, afzeggen kan altijd nog ;) Heb gehoord van een vriendin die bij Alex lest (en trouwens ook van een vriendin die daar op stal werkt) dat hij heel goed is in het uitleggen van de wissel. Hopelijk komen we daar aan toe!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:08

Ja Alex heeft mij ook met de series heel goed geholpen. Wat ik bovendien héél fijn aan hem vind is dat hij echt superenthousiast is altijd, dat geeft altijd een goed gevoel!
@Schimpje ik zie het al helemaal voor me als jij wedstrijd gereden hebt: op de plaatsen van de keertwendingen liggen overal bosjes witte haren.... LOL

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:49

Wat leuk Do!
Die van mij snapt de hulp voor de wissel ook al wel na een paar x. Nu heb ik nog 3 maanden om hem zo goed mogelijk bevestigd te krijgen en dat ik het ook in een proef verwerkt krijg :o
Ik hoop ook dat Alex ons met de wissels kan helpen/tips heeft. De rest van de oefeningen krijg ik al wel in een proef verwerkt, dus mijn aandacht gaat op dit moment het meeste uit naar de wissels.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:10

Ik hoop ook hulp te krijgen m.b.t. (arbeids)pirouettes! Verder zie ik wel wat ik op dat moment tegen kom :D

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:49

Misschien stomme vraag maar wanneer begin je aan een serie?
Dan moet de wissel toch echt helemaal perfect zijn toch?
Van rechts naar links springt Unique ze super (jat ze ook best wel maar dan springt ze m ook super)
Na het jatten neem ik der altijd terug naar stap en galoppeer weer contra aan.
Die van links naar rechts gaat achter heel vaak eerst daarna voor en of met kontje hoog.
Probeer nu in contra links haar al goed door te buigen naar rechts en daarin wat te schakelen en weer even stelling terug en dan nog een keer weer rechterstelling en dan de hulp geven.
Nog doet ze het soms dan met der kont hoog en achter eerst.
Als ik in m'n hoofd tel springt ze hem zelf zonder dat ik de hulp geef, maar dan springt ze hem wel super.
Echt lastig soms!!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:51

jaa ik denk dat het beter is om aan series te beginnen wanneer je wissels helemaal goed gaan

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:56

Ik doe het ook alleen wanneer hij er helemaal fijn aan staat.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:12

Ik wilde eigenlijk de selecties mee gaan rijden in het Z1. Kom ik er net achter dat de brabantse kampioenschappen de dag na mijn trouwen zijn. Dat gaat 'm dus sowieso niet worden als ik door zou mogen -O-

fatal_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:32

Dat is jammer luv. Maar aan de andere kant biedt het ook wel weer kansen om je lekker te focussen op 't Z2..
Series ben ik nog niet aan toe :+

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:40

Ben ook nog niet aan de series toe. Ik denk ook dat je daar pas mee aan de slag kan gaan als de wissels goed bevestigd zijn.
Jammer van de selecties Laura!

Heb gisteren in de les weer flink gestoeid met Vanquish. Hij maakte er een potje van in de galopappuyementen. En dinsdag deed ie het zo goed -O- Draak is het!

Wel een goede wissel gesprongen. Zijn goede kant op, maar hij was wel op mijn hulp :D De andere kant op achter weer na. Pff.. ingewikkeld! Vandaag aan de longe en morgen weer les.
We zijn nu ook begonnen hem meer te gaan laten draven. Jemig ik was kapot gister. Stap! Draf! Stap! Draf! Halt! Draf! Vooruit! Terug! Halt! enz.. Haha, maar hij ging wel lekker lopen. Hij moet meer gaan bewegen onder me, meer power. Dat leer je ook niet 1-2-3 aan, maar er zit al wat vooruitgang in.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 11:02

Ben ik ook mee bezig Sharon! Daarna ben ik zelf helemaal naar de kl-ote. En dan vooral streng op jezelf blijven dat je onafhankelijk blijft zitten en blijft ontspannen in de schouders, dat wil mijn valkuil nog weleens zijn.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 12:14

Heel herkenbaar, ik zit in draf ook echt slecht... En als ik er wat meer aan ga rijden is het erg moeilijk om de rust te kunnen bewaren. Dinsdag tijdens les ook ging het heel goed, maar de laatste 10 minuten was hij zo gestressed... toen weer simpel wat lager ingesteld en lichtrijden, maar vloeide moeilijk af..

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:29

Heel even tussendoor want ik heb het enorm druk.

Scharen... Ik begreep direkt wat je bedoelde en denk dat ik zelf ook die term zou gebruikt hebben. Nooit echt bij stil gestaan dat de benen niet kruisen :o

Horseyfries, heb je bezig gezien op Flanders Expo. grappig om een gezicht op de naam te kunnen plakken, maar ik denk dat als ik je nu te voet zou tegen komen, zou ik je nog niet herkennen :D

Lien, ik start ook de Macrider cup :-)

Do, klinkt geweldig!!!

Een tinker in Z2! Wat een prestatie zeg!!

Dit weekeinde wedstrijd. De proef is op 20x60m wat uitzonderlijk is. (Tot provinciaal, zijn de proeven op 20x40m) In de proef is er een slangenlijn 4 bogen met wissel, telkens op de middenlijn.
Nou, ik mag Aristo toch wel bedanken de laatste week!! ik vergat hem recht te stellen, of omstellen, of benen omleggen, ... En hij maar zijn best doen :+:
Ze lukken nu gelukkig wel, dus hopelijk zondag ook.

Series... ik ben begonnen vanuit de contra, diagonaal op en dan 2 wissels rijden. Is iets makkelijker voor het paard, gezien zijn 2e wissel naar de juiste galop is. Dan oefenen met tellen. En dan eens dat proberen met 5 galopsprongen, etc...
Geen idee of het de leerboekenmethode is, maar ik vond het goed werken.

trouw verschuiven, Luv??? :D

Ik rij nu regelmatig met S&T, ik heb de indruk dat hij daarmee minder goed lengtebuiging geeft op rechts, dan op trens... iemand enig idee waarom :?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:33

Succes dit weekend Webster. Zet hem op. Ik kan niet verzinnen waarom je LB mist met je S&T. Had je daar direct al last van met dat hoofdstel? Misschien vindt hij de stang niet fijn? Of zit hij niet helemaal lekker? Is het over zodra je weer met trens rijdt?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:37

Net les gehad en het ging in het begin vreselijk! Ik was gespannen, paard gespannen door veel publiek, onstabiele aanleuning maar uiteindelijk hele fijne stukken gehad en 2 goede wissels :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:10

Foei Webster, en jij komt niet eens gedag zeggen???? ~~}>

Luv, het lijkt me het beste dat je tijdens de huwelijksnacht zegt "Schat, vanavond even niet, ik heb morgen wedstrijd" := _O-

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:00

horseyfries schreef:
Luv, het lijkt me het beste dat je tijdens de huwelijksnacht zegt "Schat, vanavond even niet, ik heb morgen wedstrijd" := _O-

Geweldig Jenny!!!
Maar dat kan ze niet maken toch tegenover haar aanstaande man.

Ik begin ook nog niet aan series, maar was benieuwd wanneer jullie daaraan beginnen.
Ik vind het altijd lastig in te schatten wanneer je het latje soms iets hoger moet leggen.
Net zoals uitgestrekte galop rijden en dan opvangen, moest ik met de les haar echt een keer goed opvangen en blijven rijden naar bijna op de plek galopperen.
Dit omdat mijne graag doordouwt in het terugrijden.
Mag dat niet steeds doen maar zo afentoe een keer meepakken zei hij.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:44

Jammer dat je les niet helemaal fijn begon Daisy. En Miranda ik vind het soms ook moeilijk wat ik nou wel en niet kan meepakken. Nu met die nieuwe oefeningen zou ik wel iedere dag willen lessen, zodat ik geholpen wordt met wat ik wel en niet moet doen. Ik ga zo naar stal om weer te lessen. Ben benieuwd!

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:37

Ja vind het inderdaad ook lastig om te bepalen wat wel en wat niet Miranda en Sharon. Dag na de les ook zelf wissels geoefend, alleen in de buitenbaan zonder omheining, dus was toch weer even wennen en gaat dan toch rommeliger.. Heb ik ineens ook geen vertrouwen in mijzelf dat ik het wel kan.

Jammer dat het niet zo fijn ging in het begin Daisy. Maar toch nog 2 fijne wissels kunnen rijden! Dus toch wel positieve dingen :)

Hoe is je les gegaan Sharon?

Ik heb vanochtend de zadelmaakster langs gehad. Zij heeft juli vorig jaar mijn hele vulling vervangen door een mooie nieuwe schapenwollen vulling :) Vandaag weer langs laten komen en mijn paard is in de bespiering echt gegroeid! Ze meet namelijk met een buigzaam meetding (:+) de schoft (boom zadel), achterkant rug (einde zadel) en vanaf de schoft de ruggenwervel. Zaten echt grote veranderingen in en paar is veel rechter in de bespiering geworden en de rug is mooi 'omhoog' gekomen :)
Wel een hoop vulling weer erbij, en zo maar weer terug om even lekker te rijden!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:49

Lienbono, ik hoop dat je begrijpt dat mijn opmerking in het topic over Sjef J. niet zo bedoelt was als iemand anders probeert ervan te maken, pffff wat is het soms toch moeilijk om iets zo op te schrijven dat andere mensen het niet verkeerd oppakken!

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:19

horseyfries schreef:
Foei Webster, en jij komt niet eens gedag zeggen???? ~~}>

_O-

Ik vandaag helaas niet fijn gereden op wedstrijd. Zo fijn dat ze er vorige keer aan stond, zo gespannen was ze vandaag weer.
Ze was super fit en wilde alles in de gaten houden. Dan gaat die nek erop en krijg ik er geen ontspanning meer in. Er ging niet echt iets mis, maar door de spanning was het gewoon slordig.
De 1e proef ging nog wel. Daar had ik 220 -2 (rijd ik op het meest logische deel van de proef verkeerd |o ), was sinterklaas dus mag wel een punt of 10 vanaf. 2e proef hadden we 198. Balen hoe wisselvallig ze toch is..

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:34

Ik ook weer gestart! 2x 2e met 2winst! Heeeeuj :D nog 3 voor het ZZ-licht!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:48

heeeuuu super anouk!
jammer luv :(

sisi133

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:07

AnoukvW schreef:
Ik ben ook hard mn best aan het doen op de wissels om binnenkort over te kunnen stappen!
Succes iedereen die binnenkort al Z2 gaat starten!

Ik hoop dat het je lukt

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:48

Sisi jou ken ik nog niet volgens mij. Of heb ik iets gemist. Anouk is overigens allaaaaaaaaaaaang over! ;)

Gefeliciteerd met je punten Anouk!
Laura jammer van je wedstrijd. Die van mij is ook erg wisselvallig op wedstrijd. Zit soms met m'n handen in het haar.

Do mijn les was.. tja.. hoe zal ik het noemen.. Emotioneel. We begonnen met de appuyementen welke hij gelukkig heel braaf deed. Donderdag had ik er nog een hard hoofd in, maar nu kon ik ze gewoon rijden en er zelfs ook aan sleutelen zonder dat hij er heet van werd. Veelbelovend reed ik naar de wissel toe (op z'n makkelijke kant nog wel) maar die ging helemaal niet goed. Aan de ren en achter niet mee. Toen z'n moeilijke kant op, zelfde verhaal. Ik in tranen.. |( -O- Ik was het effe helemaal kwijt! Ik vroeg of m'n instructrice erop wilde maar ze zei: Nee! Hup! Doorzetten, niet zeuren. Jullie konden een jaar geleden ook niet normaal aanspringen van stap naar galop, dit is even moeilijk, maar je moet er doorheen. Ik zei dat ik gewoon niet wist wat ik moest doen en omdat Vanquish ook nog eens alles doet wat ik niet wil en ik daardoor me met teveel tegelijk moet bezig houden, het een zooitje wordt. Ik was bang dat ik het niet goed deed waardoor ik van Quiz nooit kon verwachten dat hij het goed zou doen. Even op adem gekomen en nogmaals goed doorgenomen wat ik precies op welk moment moet doen met mijn hulpen.

Nou, hup weer in galop. Eerst z'n makkelijke kant. Hij sprong netjes op mijn hulp naar de rechtergalop, hij was alleen in 2-en, maar wel direct mee achter. Toen z'n moeilijke kant op (hij bleef kalm) en hij sprong gewoon in ene een goede wissel! Nou ik was natuurlijk helemaal in de gloria. Dik beloond! Toen aan de draf gewerkt en daar ging hij heel fijn lopen. Dus uiteindelijk was de les fijn, haha. Maar het had weer aardig wat voeten in de aarde. Vandaag had ie vrij omdat ik een kater had. Morgen klim ik er weer op. Heb er weer vertrouwen in!